Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
Moi!
Eli tälläinen vaivaa, kun ei tahtonut enään moottorilämmöt nousta normaalilukemiin kovemmilla pakkasilla, eikä loppuajasta enään vähän pienemmilläkään. Vaihdoin sitten termostaatin, kun heti sen oletin olevan vikana. No termari vaihtoon, mutta eipäs auttanut, vaan meni itseasiassa hieman huonompaan suuntaan. Ylikuumenemaan ei pääse, eli termari kyllä aukeaa, mutta vuotaako sitten läpi kylmällä koneella ja sen takia kestää lämpiäminen. Vaihdoin kuitenkin termostaatin uudelleen kun olin lukenut, että saattaa olla jopa pakasta suoraan rikki. Eilen vaihdoin ja ei vieläkään pelaa. Puhaltimen kun ottaa pois päältä, niin nostaa lämpöjä ihan ok, ehkä siltikin hitaanlaisesti, kun ulkona on vain muutama pakkasaste. Lämmöt kun on saanut sinne vaakatasoon, niin OBD2 lukialla kun lukee jäähdytysvedenlämpötilaa, niin näyttää 89c, eli ok, mutta tyhjäkäynnillä automaattiilmastoinnin ollessa päällä ja puhaltamassa +25c lämpöä, niin rupeaa lämmöt laskemaan hiljalleen, vaikka näillä muutaman asteen pakkasilla pitäisi kyllä ihan nätisti pysyä vaaterissa.
Toinen seikka myös, joka on aika outo ainakin omastamielestä on se, että kun lämmöt on noussut ensimmäiseen viivaan tai vaikkapa vaakatasoon, niin muutama sekuntti täyskaasukiihdytyksen jälkeen lämmöt laskee melkein yhden viivan verran ja rupee siitä taas nousemaan. OBD lukialla eilen katsoin, kun moottori oli normaalilämmöissä noin 89c ja tein kiihdytyksen, niin lämmöt laski 70 asteeseen, eli suunnilleen yhden viivanvälin mittaristossa.
Vielä sellainen havainto, kun tänään lähdin töihin aamulla, niin aluksi tuo lämpö tuntuu nousevan ihan normaalisti siihen 0 ja ensimmäisen viivan puoliväliin, mutta siihen jumahtaa ja reilun 5km matkasta 3km oli siinä asennossa, kun normaalisti on lämminnyt kone normaalilukemiin helposti, ennenkuin on työpaikan pihassa jopa -25c pakkasilla, saatika sitten näillä muutaman asteen pakkasilla.
Aika heikoilla ollaan tässä, että mikä Sabaa vaivaa, mutta olisiko tiellä jollain jotain visiota?
Facebookin ryhmästä jo kysyin aikaisemmin ensimmäisen termarinvaihdon jälkeen, mutta laitetaampas tänne nyt.
Kiitos jo valmiiksi!
Eli tälläinen vaivaa, kun ei tahtonut enään moottorilämmöt nousta normaalilukemiin kovemmilla pakkasilla, eikä loppuajasta enään vähän pienemmilläkään. Vaihdoin sitten termostaatin, kun heti sen oletin olevan vikana. No termari vaihtoon, mutta eipäs auttanut, vaan meni itseasiassa hieman huonompaan suuntaan. Ylikuumenemaan ei pääse, eli termari kyllä aukeaa, mutta vuotaako sitten läpi kylmällä koneella ja sen takia kestää lämpiäminen. Vaihdoin kuitenkin termostaatin uudelleen kun olin lukenut, että saattaa olla jopa pakasta suoraan rikki. Eilen vaihdoin ja ei vieläkään pelaa. Puhaltimen kun ottaa pois päältä, niin nostaa lämpöjä ihan ok, ehkä siltikin hitaanlaisesti, kun ulkona on vain muutama pakkasaste. Lämmöt kun on saanut sinne vaakatasoon, niin OBD2 lukialla kun lukee jäähdytysvedenlämpötilaa, niin näyttää 89c, eli ok, mutta tyhjäkäynnillä automaattiilmastoinnin ollessa päällä ja puhaltamassa +25c lämpöä, niin rupeaa lämmöt laskemaan hiljalleen, vaikka näillä muutaman asteen pakkasilla pitäisi kyllä ihan nätisti pysyä vaaterissa.
Toinen seikka myös, joka on aika outo ainakin omastamielestä on se, että kun lämmöt on noussut ensimmäiseen viivaan tai vaikkapa vaakatasoon, niin muutama sekuntti täyskaasukiihdytyksen jälkeen lämmöt laskee melkein yhden viivan verran ja rupee siitä taas nousemaan. OBD lukialla eilen katsoin, kun moottori oli normaalilämmöissä noin 89c ja tein kiihdytyksen, niin lämmöt laski 70 asteeseen, eli suunnilleen yhden viivanvälin mittaristossa.
Vielä sellainen havainto, kun tänään lähdin töihin aamulla, niin aluksi tuo lämpö tuntuu nousevan ihan normaalisti siihen 0 ja ensimmäisen viivan puoliväliin, mutta siihen jumahtaa ja reilun 5km matkasta 3km oli siinä asennossa, kun normaalisti on lämminnyt kone normaalilukemiin helposti, ennenkuin on työpaikan pihassa jopa -25c pakkasilla, saatika sitten näillä muutaman asteen pakkasilla.
Aika heikoilla ollaan tässä, että mikä Sabaa vaivaa, mutta olisiko tiellä jollain jotain visiota?
Facebookin ryhmästä jo kysyin aikaisemmin ensimmäisen termarinvaihdon jälkeen, mutta laitetaampas tänne nyt.
Kiitos jo valmiiksi!
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
Tuttu ilmiö. Ihmettelin ihan samaa ja syynä on se että vanhat termarit ovat 92c, mutta saab on muuttanut sitä lämpötilaa niin että uusi termari on 82c. Saabilta ei tietääkseni saa enää 92c:tä. Aikanaan sitä techillä ihmeteltiin niin täyskaasukiihdytyksen jälkeen lämpötila laski vain 5-8c mutta mittarissa se näytti tosi dramaattidelta. Vesi lähtee vain kiertämään vähän eritahtia kun kierrokset nousee. Ei kannata asiasta stressata. Mittari näyttää vaakatasoa 80c eteenpäin, niin siinä ei isoa muutosta tarvita että se laskee vaakatasosta. Jos asia vaivaa/häiritsee niin ainoa vaihtoehto on etsiä korkeamman lämpöarvon termari.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
Juuri luinkin täältä jotain vanhaa ketjua, missä tuosta olikin puhetta. Uusi, tai siis kummatkin uudet termarit ovat 88c. Ei tuo hetkellinen tippuminen niin haittaa, mutta kun auto ei tahdo lämmetä kunnolla. 5km matkalla ei saavuta edes ensimmäistä viivaa. Joku tuossa nyt mättää. Tässä tapauksessa tuo lämpötilan tippuminen on noin 20c, joka on aika paljon mielestäni. Mitä enemmän noita kiihdytyksiä tekee, niin sitä vähemmän se aina tippuu ja jossain vaiheessa kiihdytys ei enään tiputa tuota lämpötilaa.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
88c ?? Mistä sellaisia B207 koneeseen saa? Eihän sinne ole vahingossa myyty B2x4/B2x5 termaria? Täytyypä tarkastella että minkälaisia termareita B207aan on saatavana..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
Dieseleissä näkyy olevan 88- ja 92-asteiset. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
http://shop.speedparts.se/en/prod/other ... 03-12.htmlPakari kirjoitti:88c ?? Mistä sellaisia B207 koneeseen saa? Eihän sinne ole vahingossa myyty B2x4/B2x5 termaria? Täytyypä tarkastella että minkälaisia termareita B207aan on saatavana..
Olisi itsekin pitänyt tuo vaihtaa, nyt tuli laitettua 82 asteinen
Re: Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
En nyt ihan varmaks mene sanomaan, mutta kyllä,88 tai 89c siinä luki. Katson vielä kun töistä pääsen, mutta näin muistelen. PCS:ltä Triscan tai vastaava merkki. Bensa Aero on kyseessä.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
Termareissa on myös eroja. Ostin länsiautosta C 2.0t ( b207R) vectraan Behrin merkkisen ja se oli ihan susi. Paikalla ollessa oli normaalit 86-90, mut heti kun lähti ajamaan niin lämmöt laski 65-75 ja oli sellaista seilailevaa. Monet sanonut et noissa on ongelmia ollut.
Monet on laittanut orkkista vastaava ja toimii kuten pitää
http://www.autonvaraosat24.fi/wahler/240763
Monet on laittanut orkkista vastaava ja toimii kuten pitää
http://www.autonvaraosat24.fi/wahler/240763
Opel Vectra C GTS 2.0T
Re: Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
Täälläkin jotain mystistä koneen lämmöissä. Auto siis -07 1.8t vajaat 300tkm ajettu.
Kun lähtee kylmällä koneella ajamaan, koneen lämmöt asettuvat nopeasti 75-77 asteeseen ja pysyvät siinä ajeli sitten 20 tai 100km normaalia matka-ajoa mukaanlukien liikennevalot jnejne.
Kun sitten pysäköi vaikkapa 10min ja lähtee jatkamaan matkaa, lämmöt asettuvat 85-90 asteeseen ja pysyvät siellä niin kauan kuin matkaa on jäljellä. Tämähän on ainakin lähempänä oikeaa lämpötilaa?
Molemmissa tilanteissa lukema käyttäytyy loogisesti, eli kiihdyttäessä vähän nousee ja moottorijarrulla laskee. Ulkolämpötilallakaan ei ole merkitystä tähän.
Nuo lämpötilalukemat tulevat ECU:lta Esid2-palikan avulla ja auton lämpömittari seuraa loogisesti noita lukemia, joten mittariongelmaa tuskin on. Sen sijaan lämpöanturi- tai termostaattiviat voivat tulla kyseeseen. Termari, merkkiliikkeestä, on vaihdettu muutama vuosi sitten ongelman johdosta enkä jaksa muistaa enää vaikuttiko se yhtään mitään.
Onko kanssasaabisteilla vastaavia kokemuksia ja kuinka ko. viasta pääsisi eroon?
T. Antti
Kun lähtee kylmällä koneella ajamaan, koneen lämmöt asettuvat nopeasti 75-77 asteeseen ja pysyvät siinä ajeli sitten 20 tai 100km normaalia matka-ajoa mukaanlukien liikennevalot jnejne.
Kun sitten pysäköi vaikkapa 10min ja lähtee jatkamaan matkaa, lämmöt asettuvat 85-90 asteeseen ja pysyvät siellä niin kauan kuin matkaa on jäljellä. Tämähän on ainakin lähempänä oikeaa lämpötilaa?
Molemmissa tilanteissa lukema käyttäytyy loogisesti, eli kiihdyttäessä vähän nousee ja moottorijarrulla laskee. Ulkolämpötilallakaan ei ole merkitystä tähän.
Nuo lämpötilalukemat tulevat ECU:lta Esid2-palikan avulla ja auton lämpömittari seuraa loogisesti noita lukemia, joten mittariongelmaa tuskin on. Sen sijaan lämpöanturi- tai termostaattiviat voivat tulla kyseeseen. Termari, merkkiliikkeestä, on vaihdettu muutama vuosi sitten ongelman johdosta enkä jaksa muistaa enää vaikuttiko se yhtään mitään.
Onko kanssasaabisteilla vastaavia kokemuksia ja kuinka ko. viasta pääsisi eroon?
T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
Vaihdoin termarin Motonetin (en muista merkkiä) versioon ja vuoden meni ok. Taas alkoi lämmöt seilailemaan mitä sattuu ja nyt vaihdoin Behr-termarin ja vielä Meyle-lämpötilan anturin. Yht. 32€ e-bay. Nyt on pari kk. mennyt ongelmitta. Toi anturi on niin halpa ja helppo vaihtaa, että varmuuden vuoksi kannattaa sulkea yksi vikakohde pois. Sehän sekottaa koko pakan, jos antaa vääriä arvoja.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
Re: Saab 9-3 SS Aero -04 termariongelma.
Jeps, mukava saada vahvistus omiin käsityksiin ja nyt tilasin tuon anturin. Saas nähdä korjaantuuko tuolla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S