Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Ostin vähän aika sitten ensimmäisen saabini ja nyt on tullut sellainen ongelma että sinkoilee ajossa satunnaiseen suuntaan suorallakin tiellä, saa pitää ratista molemmilla käsillä kunnolla kiinni ja olla varuillaan kun ei koskaan tiedä mihinpäin sinkoaa. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
Saab 9-3 aero t7 vm2000 stage 5
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Leveet renkaat ja nykymuodin mukaisesti vanteet ulkona... 195 mm leveet kumit vakiovanteilla nii menee suoraan.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Taka-akselin puslat loppu äänestän minä ja ehkä bonuksena ohjausakselin tuenta.
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Lisää painetta renkaisiin. Paljonko nyt on? Ainakin 2,6 bar saa olla, ehkä enemmänkin.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=97290
Tutustu ko topicciin ja kappas, auto saattaa mennä suoraa ja venkoilematta, jopa leveillä kumeilla ja hitusen vakiota enemmillä tehoilla
Tutustu ko topicciin ja kappas, auto saattaa mennä suoraa ja venkoilematta, jopa leveillä kumeilla ja hitusen vakiota enemmillä tehoilla
#6940
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Poy kirjoitti:Lisää painetta renkaisiin. Paljonko nyt on? Ainakin 2,6 bar saa olla, ehkä enemmänkin.
-> 2,4bar oon pitäny
Saab 9-3 aero t7 vm2000 stage 5
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
RokRoland kirjoitti:Taka-akselin puslat loppu äänestän minä ja ehkä bonuksena ohjausakselin tuenta.
-> pitää rupee selvittelee vklp näköjää 6 vuotta sit vaihettu powerflex puslat..
Saab 9-3 aero t7 vm2000 stage 5
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
rengas kuluma voi uraisella tiellä alkaa heiluttaan. pyöräyttelee renkaita päikseen voi joskus tehdä suuren muutoksen jo.
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Make76 kirjoitti:rengas kuluma voi uraisella tiellä alkaa heiluttaan. pyöräyttelee renkaita päikseen voi joskus tehdä suuren muutoksen jo.
-> en usko et auttaa vaikka renkaat aika kuluneet, ku ihan tasaisella tiellä tekee saman
Saab 9-3 aero t7 vm2000 stage 5
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Onko auto milloin viimeksi nelipyöräsuunnattu? Ainakin GM-ajan Saabit tulee suunnata niin että ensin taka-akseli ja sitten etupyörien linja katsotaan takapyöristä. Jos säädetään pelkästään etuakseli, tai tehdään väärässä järjestyksessä, niin lopputulos voi olla ihan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä ja auton käytös täysin sattumanvaraista.
Tietysti ennen suuntausta alustan puslat kuntoon ja raidepäiden tarkastus ettei välyksiä löydy.
Tietysti ennen suuntausta alustan puslat kuntoon ja raidepäiden tarkastus ettei välyksiä löydy.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Pakari kirjoitti:Onko auto milloin viimeksi nelipyöräsuunnattu? Ainakin GM-ajan Saabit tulee suunnata niin että ensin taka-akseli ja sitten etupyörien linja katsotaan takapyöristä. Jos säädetään pelkästään etuakseli, tai tehdään väärässä järjestyksessä, niin lopputulos voi olla ihan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä ja auton käytös täysin sattumanvaraista.
Tietysti ennen suuntausta alustan puslat kuntoon ja raidepäiden tarkastus ettei välyksiä löydy.
-> pitääpä tarkistaa asia huomenna
Saab 9-3 aero t7 vm2000 stage 5
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Eihän näissä vekottimissa takaakselissa vissiin ole mitään säätöjä eikä edessäkään kuin auraus?
Vein saabin nelipyöräsuuntaukseen mutta eihän siellä muuta säädetty kuin auraus kun ei muuta kuulemma ole. Eikä omaan silmäänkään mitään säätöjä ole sattunut.
Vein saabin nelipyöräsuuntaukseen mutta eihän siellä muuta säädetty kuin auraus kun ei muuta kuulemma ole. Eikä omaan silmäänkään mitään säätöjä ole sattunut.
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Juuri säätöjen vähäisyyden takia taka-akselia pitää käyttää referenssinä etupään säätämisessä. Jos taka-akseli on koriin nähden vinossa, niin etuakselin säätäminen koriin nähden suoraksi ei tuota toivottua lopputulosta.
Taka-akselin ja korin väliset helat ovat uutenakin aika löysät ja ne löystyvät vanhuuttaan lisää, lisäksi etupään rakenne on sellainen että siinäkin puslien väsyminen aiheuttaa geometrian muuttumista kaasua painaessa ja jarruttaessa, mikä ilmenee vetelynä.
Kaikkea vikurointia voi lisäksi korostaa väärän ET-luvun omaavilla vanteilla tai spacereilla...
Taka-akselin ja korin väliset helat ovat uutenakin aika löysät ja ne löystyvät vanhuuttaan lisää, lisäksi etupään rakenne on sellainen että siinäkin puslien väsyminen aiheuttaa geometrian muuttumista kaasua painaessa ja jarruttaessa, mikä ilmenee vetelynä.
Kaikkea vikurointia voi lisäksi korostaa väärän ET-luvun omaavilla vanteilla tai spacereilla...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Tämän monissakin säätöjä tekevässä firmassa olevan yleisen uskomuksen mukaan, saabeja täytyy säätää useaan kertaan kun sitä ei ole ensimmäisellä kerralla tehty oikein. Tässä taannoin kaveri käytti og9-3:sensa säädössä joka tehtiin väärin, jonka jälkeen ihmetteli kun auton ajettavuus oli surkea. Sanoin että vie auto takaisin säädön tehneeseen firmaan ja kerro kuinka säätö pitää tehdä. Tämän jälkeen ajettavuus palasi.ramba kirjoitti:Eihän näissä vekottimissa takaakselissa vissiin ole mitään säätöjä eikä edessäkään kuin auraus?
Vein saabin nelipyöräsuuntaukseen mutta eihän siellä muuta säädetty kuin auraus kun ei muuta kuulemma ole. Eikä omaan silmäänkään mitään säätöjä ole sattunut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin
Niin mikä se nyt oikea tapa oli tehdä säädöt tai auraukset kuntoon?Pakari kirjoitti:Tämän monissakin säätöjä tekevässä firmassa olevan yleisen uskomuksen mukaan, saabeja täytyy säätää useaan kertaan kun sitä ei ole ensimmäisellä kerralla tehty oikein. Tässä taannoin kaveri käytti og9-3:sensa säädössä joka tehtiin väärin, jonka jälkeen ihmetteli kun auton ajettavuus oli surkea. Sanoin että vie auto takaisin säädön tehneeseen firmaan ja kerro kuinka säätö pitää tehdä. Tämän jälkeen ajettavuus palasi.ramba kirjoitti:Eihän näissä vekottimissa takaakselissa vissiin ole mitään säätöjä eikä edessäkään kuin auraus?
Vein saabin nelipyöräsuuntaukseen mutta eihän siellä muuta säädetty kuin auraus kun ei muuta kuulemma ole. Eikä omaan silmäänkään mitään säätöjä ole sattunut.
#6940