Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Olisiko kellään heittää vinkkiä lisävalojen kytkeentään NG 9-3 mallille?
Mistä kannattaa ottaa heräte pitkille yms. Kuvia asennuksista kaipaisin myös.
Mistä kannattaa ottaa heräte pitkille yms. Kuvia asennuksista kaipaisin myös.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Viivanapin aktivointi techkillä. lisätvaruste liintänästä nasta 3 piuha lisävaloille ja muistaakseni sulake ja rele uec:hen
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Eli eikö voi ottaa rosvolla pitkiltä ja sitten katkaisin konetilaan?
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Ehkä, mutta voi olla että rele räppättä kun taitaa tulla pitkillekin pwm jännitettä.
Eihän tuo mun ohje ole niin hankala
Lisävaruste liitin on uec moottoritilan sulakekeskus vieressä irto naaras liitin. Sen napaan numero 3 valojen jännite piuha.
Sitten sulake paikkaan 24 ja rele r5 paikaan.
Sitten techkillä aktivointi.
Mä voin kyllä aktivoida ne techkillä jos ajelet täällä päin
Eihän tuo mun ohje ole niin hankala
Lisävaruste liitin on uec moottoritilan sulakekeskus vieressä irto naaras liitin. Sen napaan numero 3 valojen jännite piuha.
Sitten sulake paikkaan 24 ja rele r5 paikaan.
Sitten techkillä aktivointi.
Mä voin kyllä aktivoida ne techkillä jos ajelet täällä päin
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Näinhän se on. Tuo pulssinleveysmoduloitu jännite, jonka keskiarvo on 13,5V on useasti hankala releelle sellaisenaan. Se on tyypiltään sellaista nopeassa tahdissa sykkivää on/off jännitettä (halogeenipoltin ei välky), minkä tehollisarvo (keskiarvo) on 13,5V. Se pysyy vakiona niin kauan kuin auton sähköjärjestelmän jännite on vähintään se sama eli 13,5V. Näin polttimot kestävät paremmin kun niihin syötetty sähköteho teho ei vaihtele.
Jos haluaa kytkeä tähän oman releen, on sen jännite suodatettava. Ottamalla jännite diodin kautta releelle ja siihen releen käämin rinnalle tarpeeksi iso konkka, pysyy jännite suodatettuna tasajännitteenä. Näin ollen rele ei "pärise". Tuo tarpeeksi iso konkka on hyvä olla vähintään useamman sadan mikrofaradia. Liian iso se ei koskaan voi olla. Vaikka muutamat tuhat mikrofaradiakin käy. Jännitekesto vähintään 16V, mutta paremmin kestää (kestoikä) kun on riittävästi pelivaaa, joten 25V on siihen jo riittävä. Tuo diodi siksi, että konkka ei ole polttimon rinnalla eikä purkaudu sieltä vaan ainoastaan releen käämille. Näin ollen sen ei tarvitse olla mielettömän iso kapasitanssiltaan. Polttimon resistanssi on alhainen ja riittävän aikavakion saamiseksi, joka määräytyy PWM-sähkön taajuudesta, johtaisi isoon konkkaan. Nyt diodi päästää konkan varautumaan polttimolta päin, mutta konkka purkaa vain releelle.
Katkaisijaahan ei lisäpitkille välttämättä tarvitse olla, jos niin haluaa.
Onhan tuo "oma asennus" ihan helppo, mutta ei tietenkään ole niin hienostunut, kun tehtynä sillä toisella tavalla, jossa käytetään auton omia valmiuksia ja ohjelmoidaan ne käyttöön.
Jos haluaa kytkeä tähän oman releen, on sen jännite suodatettava. Ottamalla jännite diodin kautta releelle ja siihen releen käämin rinnalle tarpeeksi iso konkka, pysyy jännite suodatettuna tasajännitteenä. Näin ollen rele ei "pärise". Tuo tarpeeksi iso konkka on hyvä olla vähintään useamman sadan mikrofaradia. Liian iso se ei koskaan voi olla. Vaikka muutamat tuhat mikrofaradiakin käy. Jännitekesto vähintään 16V, mutta paremmin kestää (kestoikä) kun on riittävästi pelivaaa, joten 25V on siihen jo riittävä. Tuo diodi siksi, että konkka ei ole polttimon rinnalla eikä purkaudu sieltä vaan ainoastaan releen käämille. Näin ollen sen ei tarvitse olla mielettömän iso kapasitanssiltaan. Polttimon resistanssi on alhainen ja riittävän aikavakion saamiseksi, joka määräytyy PWM-sähkön taajuudesta, johtaisi isoon konkkaan. Nyt diodi päästää konkan varautumaan polttimolta päin, mutta konkka purkaa vain releelle.
Katkaisijaahan ei lisäpitkille välttämättä tarvitse olla, jos niin haluaa.
Onhan tuo "oma asennus" ihan helppo, mutta ei tietenkään ole niin hienostunut, kun tehtynä sillä toisella tavalla, jossa käytetään auton omia valmiuksia ja ohjelmoidaan ne käyttöön.
Viimeksi muokannut petrisa, Ma Loka 24, 2016 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Kyllä saabeissa kaikista sähköhommista saadaan aina rakettihommaa...
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Eli ranetus on mielestäsi parempi kuin auton omien valmiuksien käyttäminen? :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Pitääpä huomenna rueta tämän ohjeen mukaisesti tutkailemaan asennusta. Toimiiko silloin lisävalot vain tuota nappia painamalla off/on vai pitkien kanssa samaan aikaan?kalle37 kirjoitti:Ehkä, mutta voi olla että rele räppättä kun taitaa tulla pitkillekin pwm jännitettä.
Eihän tuo mun ohje ole niin hankala
Lisävaruste liitin on uec moottoritilan sulakekeskus vieressä irto naaras liitin. Sen napaan numero 3 valojen jännite piuha.
Sitten sulake paikkaan 24 ja rele r5 paikaan.
Sitten techkillä aktivointi.
Mä voin kyllä aktivoida ne techkillä jos ajelet täällä päin
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Ei nyt sentään
Oikeastaan tarvitset releen ja lisä varusteliittimen uros liittimen 12788998 Ja siihen pinnin sekä sulakkeen.
Loppu onkin normi lisävalon ruuvvamista!
Ja sen techkityksen !
Oikeastaan tarvitset releen ja lisä varusteliittimen uros liittimen 12788998 Ja siihen pinnin sekä sulakkeen.
Loppu onkin normi lisävalon ruuvvamista!
Ja sen techkityksen !
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
supersaab kirjoitti:Pitääpä huomenna rueta tämän ohjeen mukaisesti tutkailemaan asennusta. Toimiiko silloin lisävalot vain tuota nappia painamalla off/on vai pitkien kanssa samaan aikaan?kalle37 kirjoitti:Ehkä, mutta voi olla että rele räppättä kun taitaa tulla pitkillekin pwm jännitettä.
Eihän tuo mun ohje ole niin hankala
Lisävaruste liitin on uec moottoritilan sulakekeskus vieressä irto naaras liitin. Sen napaan numero 3 valojen jännite piuha.
Sitten sulake paikkaan 24 ja rele r5 paikaan.
Sitten techkillä aktivointi.
Mä voin kyllä aktivoida ne techkillä jos ajelet täällä päin
Kun napista painaa aktivoituu lisävalo toiminto. Eli lisäpitkät syttyvät viiksestä omien pitkien kanssa.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Tobbana kirjoitti:Eli ranetus on mielestäsi parempi kuin auton omien valmiuksien käyttäminen?
Tarkoititko minua?
Oli "ranettamista" tai ei, niin kertomallani tavallahan (poislukien tuo diodi+konkka) lisäpitkät on asennettu jo niin kauan, kun niitä on ollut olemassa. Huomautan vielä, että viestissäni mainitsin:
Kertomani tapa on se "perinteinen", joka myös edelleen onnistuu. PWM-sähkö vain edellyttää pientä huomiota ja pari lisäosaa, jotta rele toimisi ongelmitta. Varsinkin tuolloin, mikäli ei halua katkaisinta ollenkaan lisäpitkille ja/tai ohjelmointimahdollisuus ole kohtuullisesti saatavilla.petrisa kirjoitti: Onhan tuo "oma asennus" ihan helppo, mutta ei tietenkään ole niin hienostunut, kun tehtynä sillä toisella tavalla, jossa käytetään auton omia valmiuksia ja ohjelmoidaan ne käyttöön.
Jokainenhan tekee sen sillä tavalla, että tulee toimiva ja puntaroi sitten omakohtaisesti asennuksen ranetus vs. alkuperäinen merkitystä. Monihan voi olla jo sitä mieltä, että tuohon ng9-3 keulaan lisäpitkät on jo ylipäätänsä sellainen ranetus, että mitä väliä tuolla lopulla enää on .
Toinpa vain julki sen vaihtoehtoisenkin sähköasennus jutun esille.
Teki miten teki, niin ihan "heittämällä yks-yhteen" asennus ei onnistu kuitenkaan kuten jossain 80-luvun vehkeissä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
En kyllä tarkoittanut sinua, mutta ota se sitten niin. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
^ Joo, eipä mitään. Jäi epäselväksi .
Mutta...ihan hyvä, tulipahan itse vielä vähän tarinoitua lisää, jotta voi itse kukin puntaroida minkä asettaa merkitykselliseksi. Pääasia että toimii ja tulee hyvä asennus.
Mutta...ihan hyvä, tulipahan itse vielä vähän tarinoitua lisää, jotta voi itse kukin puntaroida minkä asettaa merkitykselliseksi. Pääasia että toimii ja tulee hyvä asennus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Ng-kolkin osalta en näe mitään järkevää syytä "ranettaa" lisävaloja, kun autossa tosiaan itsessään on loistavat valmiudet, joita voi käyttää hyvin vähällä vaivalla. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83