Moi.SauliNaski kirjoitti: Huolto-ohjelmaan on 9-3:een lisätty momentinmuuntimen öljyn tarkistus vuoden tai 30tkm välein. Tämä tarkoittaa ns. osittaista öljynvaihtoa. 1,5dl öljyä imetään pois ja lisätään uutta tilalle. Momenttikytkimen öljy, suodatin ja tiivisteet on myös hyvä vaihtaa säännöllisesti, mutta suoranaista ohjeaikaa ei niille ole annettu. Valitettavasti nämä nelivedot ovat aika herkkiä vikaantumaan. Ajotavalla tuntuu olevan siihen suuri vaikutus ja "kovassa" ajossa olevat hajoavat herkemmin.
Meillä on firmassa yksi 9-3X, johon on vaihdettu perä sen lopettaessa kokonaan yhteistyö 150tkm ajettuna. Tämän auton perä äänsi sen tullessa käyttöömme noin 40tkm ajettuna (auto oli ennen tätä Ruotsissa tehtaalla todennäköisesti jonkun työntekijän virka-autona) ja tuolloin öljynvaihto useaan kertaan auttoi saamaan järjestelmästä veden pois. Tämän jälkeen öljy vaihdettiin 30tkm välein, mutta silti perä hajosi 150tkm kohdalla. Suosittelen tekemään öljyjen vaihdon osaavassa valtuutetussa Saab-huollossa. Nelivetoja ei ole niin paljoa Suomessa että valitettavasti kaikilla ei ole näistä niin paljoa kokemusta.
Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Oy Orio Finland Ab
Missä olette pääkaupunkiseudulla käyttäneet autojanne XWD-huollossa? Tarvittaisiin vinkkejä oikeasti osaavista tekijöistä, joille nelivetojärjestelmä on tuttu ja ovat tehneet tuota huolto-ohjelman mukaista osittaista öljynvaihtoa. Länsi-auto Vantaa ei ollut vuosi sitten kuullutkaan moisesta vaikka se huolto-ohjelmapaperiin on painettu yhdeksi kohdaksi.
-Jussi