Jos ei ole kovasti erilainen vuosimalleista riippuen, taitaa olla maadoituspiste G3. Yksi ryhmä on takavaloille ja tavaratilan polttimoille, pa-pumpulle, takalasin pyyhkimelle ja lämmitykselle ja cabeissa katon vermeille. Nämä tulevat useamman kutistusliitoksen takaa, joten maapisteelle ei tule noin montaa karvaa. Toinen mahdollinen ryhmä on CD-vaihtajan maadoitus.
Nopeat kysymykset
Re: Nopeat kysymykset
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
Nyt löytyi tuoksun lähde ( OG9-3 ) jalkatilassa kuskinpuolella lattiamaton ja eristematon välissä oli iso hiekkakerros.Nyt ei ole kyse lämmittimen kennon vuodosta, vaan epäilystä että kennossa on maatuneita lehtiä tms..
Kabiiniin vaan tulee sellainen tuoksu välillä,
Kummastuttaa vaan että miten se hiekka kahden maton väliin pääsee, ja mistä se mahtaa tullla.
Täytyy tutkia tuota jalkatukea miten sen laita mahtaa olla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Nopeat kysymykset
Pohjaan kurkattu?
Re: Nopeat kysymykset
Pikakysymys, koska en löytänyt hauilla tietoa.
Eli auto on: saab 9-3 2.0i Vpaasti hengittävä vm. 1998
Mitkä ovat oikeat tulpat tähän autoon? Huomasin foorumikeskustelun perusteella, että täytyy olla NGK jos haluaa välttyä ongelmilta...
Alkuperäiset huoltokirjan mukaiset on vissiin nämä: BCPR5EIX
Mutta huomasin että joku oli asentanut ainakin näitä: BCP6ES
Onko siis BCP6ES oikea, vaiko BCP5ES vai joku muu?
Ongelma on että nykii kiihdytyksessä josain kohtaa alle 2000rpm kun laittaa polkimen pohjaan. Tuntuu myös hieman että tyhjäkäynnillä kaasutettaessa epäröi kaasuun vastaamisessa. Puhdistin crc IMMu aineella IMMun ja imuletkut on tarkastettu korjaamolla.
Kiitos jos joku viitsii vastata tulppakyssärii
-Verneri
Eli auto on: saab 9-3 2.0i Vpaasti hengittävä vm. 1998
Mitkä ovat oikeat tulpat tähän autoon? Huomasin foorumikeskustelun perusteella, että täytyy olla NGK jos haluaa välttyä ongelmilta...
Alkuperäiset huoltokirjan mukaiset on vissiin nämä: BCPR5EIX
Mutta huomasin että joku oli asentanut ainakin näitä: BCP6ES
Onko siis BCP6ES oikea, vaiko BCP5ES vai joku muu?
Ongelma on että nykii kiihdytyksessä josain kohtaa alle 2000rpm kun laittaa polkimen pohjaan. Tuntuu myös hieman että tyhjäkäynnillä kaasutettaessa epäröi kaasuun vastaamisessa. Puhdistin crc IMMu aineella IMMun ja imuletkut on tarkastettu korjaamolla.
Kiitos jos joku viitsii vastata tulppakyssärii
-Verneri
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
Ovela hiekka..tms moska joka osaa kiertää tuon eristematon, joka on pohjaa vasten.Pohjaan kurkattu?
Ja nousee sen maton päälle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Nopeat kysymykset
Oletko jo tihrunnut pohjaa alhaalta eteenpäin katsottuna vasen etunurkka? - Tietoni mukaan joissakin autoissa olisi ollut alkuperäisenä asennuksena tiivistemassaa peltien välissä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 10:41
- Paikkakunta: Pusula
Re: Nopeat kysymykset
[quote="verQ"]Pikakysymys, koska en löytänyt hauilla tietoa.
Eli auto on: saab 9-3 2.0i Vpaasti hengittävä vm. 1998
Mitkä ovat oikeat tulpat tähän autoon? Huomasin foorumikeskustelun perusteella, että täytyy olla NGK jos haluaa välttyä ongelmilta...
Alkuperäiset huoltokirjan mukaiset on vissiin nämä: BCPR5EIX
Alunpitäen omistajan käsikirjan ja Haynesin korjauskirjan mukaan NGK BCP 5EV jonka tuo BCPR 5EIX on korvannut. Liekkö se "kullitettu" kun hinta on 16,90/kpl .
Itellä -98 2,0i avossa Pirkka-hintaiset Bosch FR7DCX+ 11+ 3,90/kpl 10tkm ilman tulpista johtuvia ongelmia.
Omassani myös aikoinaan tyhjäkäynti/kaasuunvastaavuusongelmaa joka selvisi jakajan kantta tutkimalla, puolanjohdon liitoksessa läpilyönnin jälkiä. Virranjakajan kansi vaihtoon -> tyhjäkäynti tuli nätiksi ja nykiminen hävisi.
EDIT: Löysin vielä tuollaisen: "Kirjoittaja zepeteus » Pe Syys 06, 2013 11:20 pm
vanguard kirjoitti:
Kone on kaksilitrainen vapari ja tosiaan vois kokeilla muutakin kun platinatulppia.
Vapari täälläkin ja kun vaihdoin taannoin edellisen omistajan laittamat Boschit NGK:n platinaan, tippui bensankulutus n. 2 litraa satasella. Boschit olivat kyllä uuden näköiset (just vaihdettu kuulema) eikä kärkivälikään ollut montaa metriä pielessä mutta jotain erilaista täytyi olla. Joka tapauksessa, kun jo yhdellä pitkällä reissulla sai tulppien hinnan takaisin, ei tarvinnut miettiä käyttäisikö muita merkkejä. Mielenkiintoista kyllä kuulla kun kerta vaihdat just toisinpäin, kuinka käy kulutuksen vai käykö kuinkaan."
Edellinen lainaus = ???? Häh? Omassani kulutus sekalaisessa maantieajossa SIDin mukaan 7,7 l/100km edellämainituilla Bosch FR7DCX+ 11+ tulpilla. Jos tosiaan tulppien vaihto 4x kalliimpiin vaikuttaisi noin paljon kulutukseen tottakai kannattaisi vaihtaa kalliimmat. Mutten kyllä usko tuon reen kulkevan alle 6l/100km. Varsinkin kun omistajan ohjekirjankin lupaama kulutus on 7,4l/100km maantieajossa.
Mielenkiintoista. Muita kokemuksia???
Eli auto on: saab 9-3 2.0i Vpaasti hengittävä vm. 1998
Mitkä ovat oikeat tulpat tähän autoon? Huomasin foorumikeskustelun perusteella, että täytyy olla NGK jos haluaa välttyä ongelmilta...
Alkuperäiset huoltokirjan mukaiset on vissiin nämä: BCPR5EIX
Alunpitäen omistajan käsikirjan ja Haynesin korjauskirjan mukaan NGK BCP 5EV jonka tuo BCPR 5EIX on korvannut. Liekkö se "kullitettu" kun hinta on 16,90/kpl .
Itellä -98 2,0i avossa Pirkka-hintaiset Bosch FR7DCX+ 11+ 3,90/kpl 10tkm ilman tulpista johtuvia ongelmia.
Omassani myös aikoinaan tyhjäkäynti/kaasuunvastaavuusongelmaa joka selvisi jakajan kantta tutkimalla, puolanjohdon liitoksessa läpilyönnin jälkiä. Virranjakajan kansi vaihtoon -> tyhjäkäynti tuli nätiksi ja nykiminen hävisi.
EDIT: Löysin vielä tuollaisen: "Kirjoittaja zepeteus » Pe Syys 06, 2013 11:20 pm
vanguard kirjoitti:
Kone on kaksilitrainen vapari ja tosiaan vois kokeilla muutakin kun platinatulppia.
Vapari täälläkin ja kun vaihdoin taannoin edellisen omistajan laittamat Boschit NGK:n platinaan, tippui bensankulutus n. 2 litraa satasella. Boschit olivat kyllä uuden näköiset (just vaihdettu kuulema) eikä kärkivälikään ollut montaa metriä pielessä mutta jotain erilaista täytyi olla. Joka tapauksessa, kun jo yhdellä pitkällä reissulla sai tulppien hinnan takaisin, ei tarvinnut miettiä käyttäisikö muita merkkejä. Mielenkiintoista kyllä kuulla kun kerta vaihdat just toisinpäin, kuinka käy kulutuksen vai käykö kuinkaan."
Edellinen lainaus = ???? Häh? Omassani kulutus sekalaisessa maantieajossa SIDin mukaan 7,7 l/100km edellämainituilla Bosch FR7DCX+ 11+ tulpilla. Jos tosiaan tulppien vaihto 4x kalliimpiin vaikuttaisi noin paljon kulutukseen tottakai kannattaisi vaihtaa kalliimmat. Mutten kyllä usko tuon reen kulkevan alle 6l/100km. Varsinkin kun omistajan ohjekirjankin lupaama kulutus on 7,4l/100km maantieajossa.
Mielenkiintoista. Muita kokemuksia???
Viimeksi muokannut kapitänmies, Ma Heinä 03, 2017 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SE 2,0i Cab -98, Opel Kapitän P 2,6 -63 + aina luotettavat Made in Japan (!!) Toyotat Previa -00 & Corolla -05
Re: Nopeat kysymykset
Taitaa ongelmat viitata sytkäkassullisiin? Tää on täyttä mutua, mut olettasin, ettei perinteinen puola+virranjakaja kovin nirso voi olla tulpasta kunhan lämpöarvo on tontilla.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Nopeat kysymykset
Kellään ideaa mistä voisi vuotaa vettä takaluukun verhoilun väliin vettä aika paljonkin sadekelillä/auton pesun jälkeen. Rupee jo pikkuhiljaa home haisemaan kontin puolella. Vuotoa yrittänyt paikantaa tyylillä kaveri konttiin ja letkulla vettä luukun päälle ja takavaloihin yms. mutta ei vain löydy. Ja vuotaa siis nimenomaan luukun verhoilujen väliin( Sieltä kyllä tiputtelee matolle yms) tulee vedet syliin kun sateen jälkeen avaa paksin.
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
Re: Nopeat kysymykset
Kiitos nopeista vastauksista Kapitänmies ja JP_Vette! Lähdenpä tutkimaan virranjakajan kantta seuraavaks.JP_Vette kirjoitti:Taitaa ongelmat viitata sytkäkassullisiin? Tää on täyttä mutua, mut olettasin, ettei perinteinen puola+virranjakaja kovin nirso voi olla tulpasta kunhan lämpöarvo on tontilla.
-Verneri
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
Vettä konttiin, onko autossa spoileri.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Nopeat kysymykset
On, pitäis tarkistaa sekin huomenna.9000CD23T kirjoitti:Vettä konttiin, onko autossa spoileri.
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
Re: Nopeat kysymykset
Virranjakaja puhdistamalla ei nytkytä enään! Kiitos vinkistä, johdatti suoraan ongelmakohtaan.
Huomasin kyllä että virranjakajan kannen iso pölytiiviste näytti olevan hieman vaihtokunnossa, joku palanenkin lohjennut. Liekö sieltä päässyt sheissee sisään...
Miltäs noitten tulpilta tulevien tappien pitäis näyttää? Jonkin verran oli kaksi jalallista tappia kuluneet montulle ja kaksi muuta eivät ilmeisesti kuulu olla tappeja vaan jotenkin virranjakajan kannen sivuseinän tasalla. Tapeille ei edes ollut samanlaista paikkaa kuin kahdelle muulle? Katselin netistä muiden autojen kansista kuvia sisäpuolelta ja sielä on ainakin neljä samanlaista tappia. Onko voinut käydä niin, että kaksi tappia ovat katkenneet ja hajottaneet tiivistettä poukkoillessaan virranjakajassa. Outoa sinänsä että SAAB käy ja kukkuu kohtuu normisti vielä? Onko siis omassa jotain outoo vai kuuluuko olla tuollainen kaksi katosta sojottavaa tappia ja kaksi seinän tasolla, kuulostaa oudolta vai? normaalisti ainakin seinän tasolle kuluneet ovat vaihtokunnossa...
Jos tuon joutuu vaihtaa, niin kannattaako samalla vaihtaa virranjakajan pyörijä?
-V
Huomasin kyllä että virranjakajan kannen iso pölytiiviste näytti olevan hieman vaihtokunnossa, joku palanenkin lohjennut. Liekö sieltä päässyt sheissee sisään...
Miltäs noitten tulpilta tulevien tappien pitäis näyttää? Jonkin verran oli kaksi jalallista tappia kuluneet montulle ja kaksi muuta eivät ilmeisesti kuulu olla tappeja vaan jotenkin virranjakajan kannen sivuseinän tasalla. Tapeille ei edes ollut samanlaista paikkaa kuin kahdelle muulle? Katselin netistä muiden autojen kansista kuvia sisäpuolelta ja sielä on ainakin neljä samanlaista tappia. Onko voinut käydä niin, että kaksi tappia ovat katkenneet ja hajottaneet tiivistettä poukkoillessaan virranjakajassa. Outoa sinänsä että SAAB käy ja kukkuu kohtuu normisti vielä? Onko siis omassa jotain outoo vai kuuluuko olla tuollainen kaksi katosta sojottavaa tappia ja kaksi seinän tasolla, kuulostaa oudolta vai? normaalisti ainakin seinän tasolle kuluneet ovat vaihtokunnossa...
Jos tuon joutuu vaihtaa, niin kannattaako samalla vaihtaa virranjakajan pyörijä?
-V
Re: Nopeat kysymykset
Kokeile tutkia ettei ole kontin vasemmalla reunalla verhoilun takana kosteutta. Omassa kolkissa oli se antennin (Korjatkaa jos olen väärässä, vahva mutu sen käyttötarkoituksesta) kautta tulevan veden tyhjennysputki irronnut siitä paikasta josta sen kuuluisi vedet työntää ulos. Oli siis lähtenyt irti ja vettä oli tullut vähän sinne kontin vasempaan sivuun. Pikkuisen oli ehtinyt jo pintaruostettu tulla, joten nekin korjasin samalla kuin tuon letkun kiinnitin.Jonteri kirjoitti:Kellään ideaa mistä voisi vuotaa vettä takaluukun verhoilun väliin vettä aika paljonkin sadekelillä/auton pesun jälkeen. Rupee jo pikkuhiljaa home haisemaan kontin puolella. Vuotoa yrittänyt paikantaa tyylillä kaveri konttiin ja letkulla vettä luukun päälle ja takavaloihin yms. mutta ei vain löydy. Ja vuotaa siis nimenomaan luukun verhoilujen väliin( Sieltä kyllä tiputtelee matolle yms) tulee vedet syliin kun sateen jälkeen avaa paksin.
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
"Jalkalepuuttajan" lukkoprikka oli ruostunut melkein olemattomiin, ja tappi oli kalvanut maton reiän isommaksi.Oletko jo tihrunnut pohjaa alhaalta eteenpäin katsottuna vasen etunurkka?
Tästä ainakin osa mujusta on kulkeutunut tuonne maton alle.
Mutta vaimennusmatossa oli kyllä jälkiä että ylempääkin olisi jotain voinut tulla.
Rattiakselin tiivisteestä tai johtimien läpiviennistä tms..tutkinta jatkuu.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#