Ostamassa 9-3 TIDs:iä - häiriövalo palaa
Ostamassa 9-3 TIDs:iä - häiriövalo palaa
Nyt tarvittais vähän neuvoa. Sairaus on iskenyt ja tullut kateltua 9-3 Saapiskaa. Löysin yhden merkittävän halvalla myynnissä olevan ja myyjän mukaan toimii ihan ok, mutta häiriövalo palaa.
Kyseinen yksilö on ensirekisteröity syyskuussa 2005, manuaalivaihteinen ja tosiaankin 150hp diesel. Ajomäärä on reilusti alle 200tkm.
Mikä voisi olla pahin mahdollinen skenaario tuon vikavalon palamiseen? En tietysti alkaa korjaamaan sitä arvauksen perusteella, mutta olis hyvä tietää, kuinka kallis vika voi olla. Onko tässä jo dpf? Se ei kai voisi olla syyllinen, koska kuulemma toimii ihan normaalisti. Tukkeutunut dpf olis varmaan näppärin korjata suolistamalla ja ohjelmoinnilla. Paljonkohan sellainen maksaa?
Pystyykö jollain yleismallisella 50 euron perusvikakoodin lukijalla lukemaan vikakoodeja? Vai pitääkö näille olla jokin omansa?
Onko hihnan jakohihnan vaihtoväli 120 vai 150tkm. Se ei tosin olisi heti akuutti, kun vaihdettu 50tkm sitten.
Mitä muuta tuollaisesta yksilöstä kannattaa erityisesti kattella? Kuulemma lokasuojassa on alkavaa ruostetta. Miten herkkiä nämä on ylipäätään ruostumaan?
Kaikki tieto ja vinkit on tervetulleita. Saabeista ei oo mitään kokemusta; mitä nyt joskus ollu naapurin nakkisämpylän kyytissä.
Kyseinen yksilö on ensirekisteröity syyskuussa 2005, manuaalivaihteinen ja tosiaankin 150hp diesel. Ajomäärä on reilusti alle 200tkm.
Mikä voisi olla pahin mahdollinen skenaario tuon vikavalon palamiseen? En tietysti alkaa korjaamaan sitä arvauksen perusteella, mutta olis hyvä tietää, kuinka kallis vika voi olla. Onko tässä jo dpf? Se ei kai voisi olla syyllinen, koska kuulemma toimii ihan normaalisti. Tukkeutunut dpf olis varmaan näppärin korjata suolistamalla ja ohjelmoinnilla. Paljonkohan sellainen maksaa?
Pystyykö jollain yleismallisella 50 euron perusvikakoodin lukijalla lukemaan vikakoodeja? Vai pitääkö näille olla jokin omansa?
Onko hihnan jakohihnan vaihtoväli 120 vai 150tkm. Se ei tosin olisi heti akuutti, kun vaihdettu 50tkm sitten.
Mitä muuta tuollaisesta yksilöstä kannattaa erityisesti kattella? Kuulemma lokasuojassa on alkavaa ruostetta. Miten herkkiä nämä on ylipäätään ruostumaan?
Kaikki tieto ja vinkit on tervetulleita. Saabeista ei oo mitään kokemusta; mitä nyt joskus ollu naapurin nakkisämpylän kyytissä.
Re: Ostamassa 9-3 TIDs:iä - häiriövalo palaa
CE-valo voi palaa vaikka löysällä olevan pa-tankin korkin takia, joten siitä on vaikea sanoa kovin tarkkaa arvausta. 1.9 diisselissä taitaa olla aina DPF, mutta sen tukkeutuminen pukkaa sid-näyttöön omat viestinsä ja auton eteneminen puutuu mopoautotasolle Eli vikakoodit olisi luettava ensin, mutta varmimmin oikeat koodit saa ulos Saabin Tech2-testerillä. Niitä on myös monella harrastajalla, joten paikkakunnasta riippuen täältä voi löytyä apua.
Jakohihan viralllinen vaihtoväli näissä on ollut 120k tai 150k, mutta järkevä huoltoväli on 100k. Näissä koneissa on valitettavan yleinen konetuho aiheutuu jakohihan pyörittämän vesipumpun laakeroinnin jämähtäessä jolloin jakohihna katkeaa ja jako menee sekaisin. Tästä on runsaasti juttua tuolla diesel-osiolla... Ongelman voi välttää tekemällä noin 500e jakopäärempan 100k välein.
Ruostuminen alkaa usein takalokareiden kaarista ja on korjattavissa helposti, jos homman tekee ajoissa. Myös alustassa on omat ruostepaikkansa, kuten helmamuovien aluset, mutta auton käyttöhistorialla (sijainti, ajomäärä, huolellisuus auton ylläpidossa jne) on niihin merkittävä vaikutus.
Eski
Jakohihan viralllinen vaihtoväli näissä on ollut 120k tai 150k, mutta järkevä huoltoväli on 100k. Näissä koneissa on valitettavan yleinen konetuho aiheutuu jakohihan pyörittämän vesipumpun laakeroinnin jämähtäessä jolloin jakohihna katkeaa ja jako menee sekaisin. Tästä on runsaasti juttua tuolla diesel-osiolla... Ongelman voi välttää tekemällä noin 500e jakopäärempan 100k välein.
Ruostuminen alkaa usein takalokareiden kaarista ja on korjattavissa helposti, jos homman tekee ajoissa. Myös alustassa on omat ruostepaikkansa, kuten helmamuovien aluset, mutta auton käyttöhistorialla (sijainti, ajomäärä, huolellisuus auton ylläpidossa jne) on niihin merkittävä vaikutus.
Eski
Re: Ostamassa 9-3 TIDs:iä - häiriövalo palaa
Häiriövalon syitä voi olla monia, mutta mikä on kallis yksittäinen vika, joka voisi olla syypää? Varmaan 500€ voi siihen palaa, mutta voiko mennä yli tonni? Siis heittäkää jotain kokemusperäistä arvausta.
Miten muuten tuo diesel-lämmitin? Ymmärsin, että Suomeen ja Ruottiin myydyissä olisi vakiona. Onko vakiona myös esilämmitystoiminto? Jos ei, mitä sellainen kustantaa?
Miten muuten tuo diesel-lämmitin? Ymmärsin, että Suomeen ja Ruottiin myydyissä olisi vakiona. Onko vakiona myös esilämmitystoiminto? Jos ei, mitä sellainen kustantaa?
Re: Ostamassa 9-3 TIDs:iä - häiriövalo palaa
Jep, ihan mahdoton sitä on arvailla ja vikojen hintaluokkakin vaihtelee paikasta ja toteutuksesta riippuen. Tekeekö korjauksen itse, vai viekö auton johonkin isoon lasihalliin, jossa työveloitus on 120e/tunti... Näissä 9-3SS/SC -malleissa kohtuu yleisiä vikakohteita ovat myös cim ja virtalukko, joita ei tällä hetkellä saa käytännössä mistään uutena, joten aika vaikea korjata.
Suomessa ja käsittääkseni muissakin pohjoismaissa Saabin dieseleissä oli eberi vakiona. Näiden laitteiden vikaantuminen on hyvin yleistä kaikissa merkeissä ja vehkeet ovat aika arvokkaita korjata. Mutta ihan huippuvaruste toimiessaan ja ehdottoman välttämätön näissä dieseleissä. Kone ei tuota lämpöä tarpeeksi ilman eberiä ja koneen esilämmityskin onnistuu todella näppärästi. Saabilla oli äskeittäin eberit tarjouskampanjassa noin 1200e, mutta nyt ovat ilmeisesti loppu, kun ei enää löydy mistään...
Eski
Suomessa ja käsittääkseni muissakin pohjoismaissa Saabin dieseleissä oli eberi vakiona. Näiden laitteiden vikaantuminen on hyvin yleistä kaikissa merkeissä ja vehkeet ovat aika arvokkaita korjata. Mutta ihan huippuvaruste toimiessaan ja ehdottoman välttämätön näissä dieseleissä. Kone ei tuota lämpöä tarpeeksi ilman eberiä ja koneen esilämmityskin onnistuu todella näppärästi. Saabilla oli äskeittäin eberit tarjouskampanjassa noin 1200e, mutta nyt ovat ilmeisesti loppu, kun ei enää löydy mistään...
Eski
Re: Ostamassa 9-3 TIDs:iä - häiriövalo palaa
Jos moottorin vikavalo palaa, niin hyvin todennäköisesti jollain 3 euron yleislukijallakin näkee jotain.Pystyykö jollain yleismallisella 50 euron perusvikakoodin lukijalla lukemaan vikakoodeja? Vai pitääkö näille olla jokin omansa?
Ja tosiaan lämmittimessä on vakiona ajastusmahdollisuus, eSID2 palikalla lämmittimen saa lisäksi auton kaukosäätimellä päälle:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=165830
Diesel-osastolta löytyy hyvin tietoa koneeseen ja lämmittimeen liittyvistä asioista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ostamassa 9-3 TIDs:iä - häiriövalo palaa
Eberspächer on ollut kaikissa TIDs-malleissa vakiona. Minulla on 11/2005 käyttöönotettu (MY 2006), jossa ei ole ollut koskaan DPF:ää.
Re: Ostamassa 9-3 TIDs:iä - häiriövalo palaa
Allsprait, eli 1.9-dieseleitä on myös ilman dpf:ää. Eipä se sinänsä ole iso ongelma, kun sen voi tarvittaessa poistaa putkesta ja softasta. Tärkeämpi poistokohde kuitenkin on EGR, joka lienee kaikissa 1.9 nakuissa. Sen vaikutus on katastrofaalinen, kun imusarja tukkeutuu pakokaasun kierrätysmönjästä yms. kätevää. Itselläni TTIDin EGR eliminoitiin noin 130K ajettuna, mutta DPF on toistaiseksi käytössä ja katsastuksessa savutestin tulos ollut aina 0,0. Nyt mittarissa noin 240K.
Eberittömiä 1.9 nakuja on muistini mukaan esiintynyt tuontiautoissa ja vehkeen virittäminen jälkikäteen polttoainelinjoineen yms on melkoinen haaste. Onhan näitä myös aidoissa Suomi-autoissa ollut tapauksia, joista eberi on purettu pois kun laite on vikaantunut...
Eski
Eberittömiä 1.9 nakuja on muistini mukaan esiintynyt tuontiautoissa ja vehkeen virittäminen jälkikäteen polttoainelinjoineen yms on melkoinen haaste. Onhan näitä myös aidoissa Suomi-autoissa ollut tapauksia, joista eberi on purettu pois kun laite on vikaantunut...
Eski
Re: Ostamassa 9-3 TIDs:iä - häiriövalo palaa
Ei ole Eber vakiona kaikissa malleissa. Ei löydy esim Italiasta uitetuista. Taitaa olla pohjola-varuste.Saab99 kirjoitti:Eberspächer on ollut kaikissa TIDs-malleissa vakiona. Minulla on 11/2005 käyttöönotettu (MY 2006), jossa ei ole ollut koskaan DPF:ää.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Ostamassa 9-3 TIDs:iä - häiriövalo palaa
Itse asiassa ajastus eli "parkkilämmitin" on ainakin MY2008 ohjekirjan mukaan lisävaruste. Ilman parkkilämmitintä autossa siis voi olla varusteena vain "lisälämmitin", eli Eberi käy moottorin käydessä ja ulkolämpötilan ollessa alle +8 (oma autoni kyllä käynnistää sen jo +8:ssa eikä vasta alle). Muistelisin että foorumilla on joskus esiintynyt auto jossa oli pelkkä lisälämmitin, eli ei ajastusmahdollisuutta, tai sitten kyseessä oli vain tilanne jossa käyttäjä ei löytänyt SIDistä sitä ajastusta (löytyy kun heti auton sammutettua painaa SET-painiketta ratista).SS kirjoitti:Ja tosiaan lämmittimessä on vakiona ajastusmahdollisuus, eSID2 palikalla lämmittimen saa lisäksi auton kaukosäätimellä päälle:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=165830
Joka tapauksessa pelkällä lisälämmittimellä olevat autot on erittäin harvinaisia, melkein kaikissa niissä on myös ajastin. Voisin myös kuvitella, että ajastin on tarvittaessa lisättävissä toimintaan TECH2:lla, eli tuskin se vehkeisiin mitään fyysistä muokkausta kaipaa, mutta ehkäpä joku kokenut TECH-mies (tai nainen) voi vahvistaa tämän.
Se onkin mielenkiintoinen juttu, että toimiikohan tuo eSID2:n kaukokäynnistys autossa, jossa ei ole parkkilämmitintä, pelkkä lisälämmitin.
Ja kuten tuossa jo pari kirjoittajaa on todennut, on tuo lisälämmitin ollut vakiovaruste (ohjekirjan mukaan) "tietyillä markkina-alueilla", ainakin Suomessa ja Ruotsissa. Ainakaan Saksan markkinoilla se ei ole ollut vakiovaruste, ja tuskin siitä etelään päin mennessäkään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K