Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Potilaana MY00 bensiinikäyttöinen 2.3t femma, joka ei saanut leimaa korkean HC-arvon takia. Kierroksilla ja muutenkin arvot hyvät, ainoastaan tyhjäkäynti HC koholla.
Ensimmäisellä yrittämällä HC oli 350. Uusintakatsastukseen vaihdettiin tulpat ja arvo on nyt 300.
Auto käy ja käynnistyy hyvin, kaikin puolin toimii. Ei vikavaloja.
Mitäpä tuolle nyt osaisi tehdä?
Saisiko etanolilla laskettua HC-arvon kohdalleen?
Ensimmäisellä yrittämällä HC oli 350. Uusintakatsastukseen vaihdettiin tulpat ja arvo on nyt 300.
Auto käy ja käynnistyy hyvin, kaikin puolin toimii. Ei vikavaloja.
Mitäpä tuolle nyt osaisi tehdä?
Saisiko etanolilla laskettua HC-arvon kohdalleen?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Viina pitäs auttaa joo
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Tietenkin ongelman perimmäinen syy pitäis saaha selvitettyä, mutta vois kokeilla hätäkeinona tuolla viinalla jos tuon HC:n sais kohilleen ja virtaa kilpiin...
Ilmansuodatin on melko uusi. Imupuolen vuotoja varmaan pitäis selvittää. Sytkäkasettiakin meinasin toisesta autosta lainata konttorilla käynnin ajaksi. Kun tajuais mikä tuota HC:ta tyhjäkäynnillä nostaa, kun auto vaikuttaa käyvän ja toimivan niinkuin kuuluukin
Ilmansuodatin on melko uusi. Imupuolen vuotoja varmaan pitäis selvittää. Sytkäkasettiakin meinasin toisesta autosta lainata konttorilla käynnin ajaksi. Kun tajuais mikä tuota HC:ta tyhjäkäynnillä nostaa, kun auto vaikuttaa käyvän ja toimivan niinkuin kuuluukin
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Voihan siinä katalysaattorivikaakin olla. Varsinkin jos on softattu ja kakkoslambda poistettu käytöstä, niin ei edes valita ykköskatin ongelmista. Yleensä varmaan kakkoskatti kyllä saisi päästöt kuriin, vaikka ensimmäinen alkaisi olla jo menossa. Ainakin jos paljon öljyä polttaa, niin ei ole katalysaattorille hyväksi pitemmän päälle.
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Autoa ei ole softattu. Pre-cattia se kyllä jossain vaiheessa valiteli ja sen valvonta ohjelmoitiin pois käytöstä, niin johan lopetti valittamasta
Öljyä kuluu jonkin verran, mutta ei ihan mahdottomasti... Voihan se tietty kattikin vedellä viimeisiään.
Öljyä kuluu jonkin verran, mutta ei ihan mahdottomasti... Voihan se tietty kattikin vedellä viimeisiään.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Korkea HC kyllä viittaa rikkaalla käymiseen ennemminkin kuin katalysaattoriin. HC on siis palamattomat hiilivedyt.. Onkos lambdaa uusittu ilmamassamittaria? Entäs tulpat ja DI-kasetti?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Tulpat on uudet, DI-kasetin varastin toisesta Saabista, laitoin etanolia tankkiin ja ajelin konttorille. Tyhjäkäynti HC oli entistä korkeampi - hylätty taas
Kaikki muut arvot on hyvät niin kierroksilla kuin tyhjäkäynnillä. Varmaan pitäs käyttää mittareissa kiinni, että näkee mikä siellä mättää.
Kaikki muut arvot on hyvät niin kierroksilla kuin tyhjäkäynnillä. Varmaan pitäs käyttää mittareissa kiinni, että näkee mikä siellä mättää.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Viina ei oo ratkaisu!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Lambdan tutkisin tai uusisin seuraavaksi jos ei muita oireita ilmaannu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Pikaisesti tänään autoa ehdin tutkimaan, kun muistin että siinähän on open sid otettu käyttöön samalla kun se pre-catin valvonta poistettiin käytöstä
Enpä minä siitä tiiä mitä osaisin kattoa. Ainut mikä nyt yhtäkkiä pisti silmään oli lambda, joka tapitti tyhjäkäynnillä 2500. Kierroksilla tuo arvo pyöriskeli noin 2000 lukemissa. Muistelisin, että tuon lukeman piti olla +500 ja -500 välillä... Mihinkäs tuo nyt viittaisi? Mitä muuta voisin sieltä katella selventääkseni ongelman laatua, olisiko hyviä vihjeitä?
Pihalla on kaksi samanlaista Saabia, joten osiakin voisi kokeilla näppärästi ristiin, kun tietäisi mistä lähtisi ongelmaan ratkomaan. Olisiko se IMMU kokeilemisen arvoinen palikka vai viittaisiko vahvasti lambdavikaan?
Enpä minä siitä tiiä mitä osaisin kattoa. Ainut mikä nyt yhtäkkiä pisti silmään oli lambda, joka tapitti tyhjäkäynnillä 2500. Kierroksilla tuo arvo pyöriskeli noin 2000 lukemissa. Muistelisin, että tuon lukeman piti olla +500 ja -500 välillä... Mihinkäs tuo nyt viittaisi? Mitä muuta voisin sieltä katella selventääkseni ongelman laatua, olisiko hyviä vihjeitä?
Pihalla on kaksi samanlaista Saabia, joten osiakin voisi kokeilla näppärästi ristiin, kun tietäisi mistä lähtisi ongelmaan ratkomaan. Olisiko se IMMU kokeilemisen arvoinen palikka vai viittaisiko vahvasti lambdavikaan?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
No yleensä tuollainen lambda-arvon tapitus johtuu isosta imuilmavuodosta, tai siitä että E85 adaptaatio on pielessä. Onkos tähän tankattu etanolia? Oli tai ei, niin etsippäs sieltä sid infosta parametri AD85 ja kerro mitä se näyttää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Ei löydy AD85 parametria. Aika suppea valikko on tämän vehkeen sid-infossa.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Oliskohan lambdan-ECU välisessä piuhassa vika? Ei olisi eka kerta.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=164442
-tuomas
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=164442
-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Moden takaa löytyy lisää. Muistaakseni ainakin modet 1-6 on yleensä käytössä tai jopa 1-8. Paina mode (21) kohdalla pitkään set-nappia ja kun alkaa välkkyä +/- vaihdat modea. Minulla Ad85 on mode 6 takana.toni1976 kirjoitti:Ei löydy AD85 parametria. Aika suppea valikko on tämän vehkeen sid-infossa.
Re: Korkea HC-arvo tyhjäkäynnillä
Ei välttämättä löydy, mulla ei ollut alkuperäisen softan sid-infossa modea ollenkaanpeukalokeskellä kirjoitti:Moden takaa löytyy lisää. Muistaakseni ainakin modet 1-6 on yleensä käytössä tai jopa 1-8. Paina mode (21) kohdalla pitkään set-nappia ja kun alkaa välkkyä +/- vaihdat modea. Minulla Ad85 on mode 6 takana.toni1976 kirjoitti:Ei löydy AD85 parametria. Aika suppea valikko on tämän vehkeen sid-infossa.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm