Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?
Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?
Eli onko mitään iloa vaihtaa 19T ahdin 15T:n tilalle, jos ei aio 9-5:een sisuskaluja vaihtaa? Saako vääntöä alempaa, nopeampaa heräämistä, käyttövarmuutta tai jotain muuta hyötyä?
Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?
Kaikkiin vastaus on ei. Isompi inertia - hitaampi spooli. 19T on useimmin lisäksi noname valmistajien tekemiä joten luotettavuus aitoon mitsun 15T ahtimeen verrattuna on aina käytännössä pienempi.
Jos 19T kapasiteetin aikoo T7 mosalla käyttää niin täyskunnostus kestävemmillä männillä ja jäykemmillä venajousilla
Jos 19T kapasiteetin aikoo T7 mosalla käyttää niin täyskunnostus kestävemmillä männillä ja jäykemmillä venajousilla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?
3" downpipella saa enemmän hyötyjä ja herkemmin herääväksi kuin turboa vaihtamalla.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?
On jo 3" putki alusta loppuun, mutta miten olisi parempi välijäähy? Olisko siitä sitten riemua?
Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?
Jos se orkkis 15t kestää keskimäärin 300tkm/20v niin ottaen huomioon että se koko muu koppa ympärillä on läpimätää perus saabia niin riittänee että se 19t kestää 30tkm/3v ja koko auto on paalissa siinä vaiheessa ihan ahtimesta johtumattomista syistä . Siinä toinen näkökulmavesa67 kirjoitti: ↑Pe Huhti 26, 2019 15:59Kaikkiin vastaus on ei. Isompi inertia - hitaampi spooli. 19T on useimmin lisäksi noname valmistajien tekemiä joten luotettavuus aitoon mitsun 15T ahtimeen verrattuna on aina käytännössä pienempi.
Jos 19T kapasiteetin aikoo T7 mosalla käyttää niin täyskunnostus kestävemmillä männillä ja jäykemmillä venajousilla
Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?
Matalakitkamännät vaan tuppaa olemaan melko lyhyt ikäisiä +300hv viritetysasteisissa koneissa.
19t mitsu ,3" putki ja oikea softa niin kyllä sillä ajaa pitkään jos vertaa moneen muuhun merkkiin. Matalakitkamännät ja ohuet venttiilinvarret hieman rajoittaa koneen kestävyyttä noissa tehoissa.
19t mitsu ,3" putki ja oikea softa niin kyllä sillä ajaa pitkään jos vertaa moneen muuhun merkkiin. Matalakitkamännät ja ohuet venttiilinvarret hieman rajoittaa koneen kestävyyttä noissa tehoissa.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 122
- Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?
Pakko kysyä miten tämä ohut venttiilivarsi rajoittaa kestävyyttä? Miten esim hondan vtec moottorissa voi kestää 4.5mm venttiilivarrella oleva venttiili 9200rpm 250hp vaparina??? Saabin venttiili lautasista kyllä lohkee palasia mut sillä ei oo mitään tekemistä ohuen venttiili varren kanssa.saapas77 kirjoitti: ↑La Huhti 27, 2019 09:45Matalakitkamännät vaan tuppaa olemaan melko lyhyt ikäisiä +300hv viritetysasteisissa koneissa.
19t mitsu ,3" putki ja oikea softa niin kyllä sillä ajaa pitkään jos vertaa moneen muuhun merkkiin. Matalakitkamännät ja ohuet venttiilinvarret hieman rajoittaa koneen kestävyyttä noissa tehoissa.
Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?
Kyllähän näiden T7-koneiden venojen kanssa on usein tullut ongelmia noin 300hv kulmilla. Tosin taitaa ne venajouset olla se yleisin haaste... Itselläni ei ole kokemusta T7-koneesta 19T:llä, mutta ainakin tuossa omassa 9-3:n T5-viinapannussa (300hv) TD04HL-19T#7 toimii varsin mukavasti. Kone lähtee vetämään hienosti noin 3krpm tasolta ja vetää ihan eri tavalla kuin 15T, joka itsellä oli aikanaan 9-5:n 2.0 T7-koneessa noin 250hv etanolivirillä. Kiihtyy kuitenkin jo alakierroksiltakin vähintään vakion tapaan. Onhan tuossa T5-koneessa tietysti vähän muutakin viriä kuin tuo pelkkä ahti ja erityisesti se, että se on T5
Eski
Eski
Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?
Semmonen vanha nyrkkisääntö on ahtimen valinnassa syytä muistaa, että ahdin toimii optimaalisesti 1/3 kierrosalueella. Muun alueen se on kompromissi ja esim. isolla Ic:llä pystyy esim. ylimääräistä ahtoilman kuumenemista kompensoimaan. Jos nyt ihan käytännössä miettii, niin iso ahdin toki toimii yläkierroksilla paremmin kun se ei kuumenna ahtoilmaa pienemmän tapaan, mutta se kun yhdistetään pitkillä aavikkovälityksillä olevaan vaihteistoon, tulee autosta aika ankea ajettava hitaammissa nopeuksissa. Jos haet autoon raakaa tehoa koviin nopeuksiin, niin kaipa sillä voisi isompaa ahdinta perustella. Omissa kipoissa on vakio 15T:t ja olen nauttinut juurikin moottorin hyvästä reagoinnista aina 2000rpm:stä lähtien.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01