Erinäisten lataushybridi ja täyssähköautoista haaveilujen ja neljän koeajon (D6, 2x outlander ja e-golf) jälkeen lopputulos oli että rouvalle alettiin katsella kaikessa rauhassa Mitsua.
viewtopic.php?p=1237581#p1237581 tuolta löytyy tarinaa sekavista ajatuksista jotka tähän tilanteeseen ihmisen ajoi.
Miksi sitten tuollainen lataushybridimaasturien corolla? No päällimmäisenä siksi kun vaimo halusi maasturin, persaukisten budjetilla tuo on ainoa vaihtoehto eikä puutteet penkissä ja muussa ergonomiassa, ajo-ominaisuudet ja tehon puute ilmeisesti haitanneet. Kun paljon huonomminkin voisi valita niin eipä tuossa viitsinyt alkaa muutakaan vaihtoehtoa lobbaamaan. Kun aikaisemmin on ollut mm 95 tjsp corolla, Ng900 2,3i, 9-5 Aero -00, kia carens -07, vw touran -05 ja chevrolet captiva -07 niin em ominaisuuksista on yleensä ollut useampikin retuperällä, corollassa ihan kaikki ja pahasti (lisäksi se corolla oli aina rikki)
Outlanderin voimalinjahan on hieno, ei se oikeastaan kaipaisi kuin kaiken tuplaamista (akuston kapasiteetti ja tehot)
Tammikuun lopussa tuli sitten vastaan niin halpa yksilö että hollannista tuomallakaan ei olisi oikein mitään säästänyt, eikä tarvinnut vaivautua kuin Raisioon asti kaupoille. Hinta oli selvästi alle 15k€ ja kaksilla pyörillä. Vuosimalli -14, 242tkm mittarissa. Mitään lisävarusteita ei tunnu olevan, ellei sitten xenonvalot ole sellainen. Phev tietysti on vakiona mm. automaatti-ilmastointi ja cruise. Lisäksi löytyy mitsun hidas ja muutenkin kauniistikin sanottuna paska mmcs johon mm. puhelimen BT parittelu onnistui vain puheohjauksen kautta. Äänenlaatu on kuitenkin ihan käyttökelpoinen, paremmin soi kuin yksikään mulla ollut 9-5 tehtaan jäljiltä.
Konepellin kiveniskemistä näkee että on ollut jo jonkin aikaa Suomessa ja pohjastakin olisi hyvä putsailla alkavat ja suojata kunnolla.
Kaikki tuntuu toimivan kuten kuuluu ja ajo-ominaisuudetkin sai kohdalleen vaihtamalla 16" nastapyörät 18" kitkoihin ja pyöränkulmien säädöllä.
Akuston kunto tuntui olevan kelvollinen, talvikeleissä tietysti vaikea testata ajamalla, mutta 30km pääsi ilman lämmitystä ajaen nollakelissä ja siitä suurin osa reilu 80 vauhtia niin ei se ainakaan ihan toivoton ole.
Suunnitelmissa tällä hetkellä on ainakin seuraavia:
Myydään mukana tulleet uudenveroiset 16" nastapyörät vanteineen ja ensi talveksi laitetaan 17" mitsun oe vanteille uudet kitkat (vanteet siis sattumoisin löytyy jo). Kesävanteiksi sitten phevin 18" vakiovanteet jotka saa olla nyt tämän "talven" kun niissä tuli hyvät nokian kitkat mukana ajetaan ne siis pois ja laitetaan sitten uutta kesärengasta.
Ensi syksyn pimeille lisävalo, ei ne varsinaisesti huonot ole, mutta pitkille kaipaisi lisää valoa.
Ensi talveksi moottori ja sisälämppäri kun niitä varusteita ei tosiaan ole, eli se sähkölämmitin puuttuu. Toisaalta retrofit vaihtoehtoa voisi selvittää myös.
Akuston kanssa katsellaan mitä watchdog sanoo kunhan joskus saan käsiini yhteensopivan obd-palikan (tilattu jo, tulee joskus)
Pitemmälle aikavälille yksi mahdollisuus on sitten akuston virittäminen, eli suuremman kapasiteetin kennojen vaihtaminen. Siihen ei kuitenkaan ihan helposti lähdetä eikä ole lähiaikoina suunnitelmissa ellei sitten akusto tee harakiria.
Noin yleisellä tasolla haaveena tämän kanssa on ettei tarvitsisi paljon muuta kuin huoltaa ja ajaa. Ajoahan tulee, jos vaimo jatkaa entiseen tahtiin niin 30-35tkm vuodessa on odotettavissa. Kun ajatus oli pitää pitkään, eli 5v vois mennä helposti ja kauemminkin niin asetetaan nyt tavoitteeksi vaikka 400tkm saavuttaminen. Tuo nyt sinänsä olisi ihan normipäivä tässä taloudessa, yli 400tkm ajettuja on ollut monta ja löytyy edelleenkin.
Tarkkaa kulutusseurantaa, kwh laskemista tms ei kannata odottaa, minä en jaksa ja vaimoa ei kiinnosta. Rouvan polttoainekulujen seuranta tarkoittaa ST1 kuukausittaisen laskun loppusumman vilkaisua maksaessa..
Loppuun vielä kuva ettei tarvi kysellä, katsotaan jos jaksaa jossain välissä pestä ja ehtisi valoisaan aikaan kuvaamaan, toisaalta eipä tuossa mitään nähtävää ole..