kaasuläpän säätö
kaasuläpän säätö
Moi
Onko ohjetta kaasuläpän säätöön,saab9-5 vm 1999.
Onko ohjetta kaasuläpän säätöön,saab9-5 vm 1999.
Re: kaasuläpän säätö
Ei sitä säädetä vaan vaihetaan. Sähköinen läppä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: kaasuläpän säätö
Kyllä tässä on läpälle säätö ruuvi ,ja ihan vaijeri käyttöinen.
Re: kaasuläpän säätö
9-5:ssa oleva Trionic7-moottorinohjausjärjestelmän läppäkotelo on sähkötoiminen. Poljinvaijeri kääntää läppäkotelon kyljessä olevaa potentiometriä, josta kuljettajan ”toive” välittyy sähköisesti kääntyvään kaasuläppään. Tyhjäkäynti hoituu myös täysin sähköisesti moottorinohjausjärjestelmän toimesta.
Läppäkotelossa on vikatilanteita (”limp home”) varten varajärjestelmä, joka muuttaa kotelon kyljessä olevan solenoidin laukaisemana ohjauksen täysin mekaaniseksi, ts. vaijeri alkaa ohjata suoraan läpän liikettä. Säätöruuvi on tarkoitettu ainoastaan vikatilan tyhjäkäyntisäätöön ja sen pitäisi olla tehtaan jäljiltä säädetty oikein. Varajärjestelmä on nimensä mukaisesti tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön. Vikatilan nollaus vaatii (vian korjaamisen lisäksi) läppäkotelon mekaanisen nollauksen (ohjeita löytyy tältäkin foorumilta tai youtubesta).
Läppäkotelossa on vikatilanteita (”limp home”) varten varajärjestelmä, joka muuttaa kotelon kyljessä olevan solenoidin laukaisemana ohjauksen täysin mekaaniseksi, ts. vaijeri alkaa ohjata suoraan läpän liikettä. Säätöruuvi on tarkoitettu ainoastaan vikatilan tyhjäkäyntisäätöön ja sen pitäisi olla tehtaan jäljiltä säädetty oikein. Varajärjestelmä on nimensä mukaisesti tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön. Vikatilan nollaus vaatii (vian korjaamisen lisäksi) läppäkotelon mekaanisen nollauksen (ohjeita löytyy tältäkin foorumilta tai youtubesta).
Saabiton Saabisti
Re: kaasuläpän säätö
Olette kumpikin oikeassa ja väärässä. Kaasuläppä on sähkökäyttöinen, joka on vaijerilla varmistettu. Esim. LimpHome modessa toimii vaijerilla, muutoin normaalitilanteessa sähköisesti.
Vaijeria säädetään normaalioloissa siten että kiinnityksen ja säätöpisteen välistä vaijeria voi kevyesti nostaa sormella, niin ettei läppä vielä liiku. Siten että se ei ole siis niin kireällä.
Kaasuläpän ollessa LimoHome moodissa/vikatilassa se on vaijerikäytöllä. Säätöruuvista voi tällöin "säätää tyhjäkäyntiä" jotta auto pysyy käynnissä helpommin, kun sähköinen ohjauspuoli on vikaantunut, eikä se pysty sitä säätämään itse.
Jos kaasuläppä on vikaantunut, niin se vaihdetaan uuteen, ehjään käytettyyn tai joissain tapauksissa korjataan.
Vaijeria säädetään normaalioloissa siten että kiinnityksen ja säätöpisteen välistä vaijeria voi kevyesti nostaa sormella, niin ettei läppä vielä liiku. Siten että se ei ole siis niin kireällä.
Kaasuläpän ollessa LimoHome moodissa/vikatilassa se on vaijerikäytöllä. Säätöruuvista voi tällöin "säätää tyhjäkäyntiä" jotta auto pysyy käynnissä helpommin, kun sähköinen ohjauspuoli on vikaantunut, eikä se pysty sitä säätämään itse.
Jos kaasuläppä on vikaantunut, niin se vaihdetaan uuteen, ehjään käytettyyn tai joissain tapauksissa korjataan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: kaasuläpän säätö
Vikanahan on ajoittainen tyhjäkäynnin laskeminen lähes nollille tai sammuu kun esim. risteyksessä painaa kytkimen pohjaan. Oliskohan ecussa vikaa, kun läppäkotelo on uusi, pensa pumppu uusi, suuttimet uudet, paineen säädin uusi, polttoaine suodatin on uusi, koneella ajettu täys rempan jälkeen 105000 km
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: kaasuläpän säätö
Imuvuoto
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: kaasuläpän säätö
Tähän voisi joku fiksu laittaa ne imuvuotojen etsimisohjeet niin uudelle kuin vanhalle järjestelmälle.
Ne oli jotain tyyliin puhkumista immun tötteröön.
Ne oli jotain tyyliin puhkumista immun tötteröön.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: kaasuläpän säätö
Erittäin hyvä esitys! Tässä ketjussa on nyt minusta muutoinkin ollut erittäin hyvää tietoa ja asiaa.
Re: kaasuläpän säätö
Bypass venttiilin vialta voisi kuulostaa.tuhi11 kirjoitti: ↑Ke Kesä 17, 2020 09:40Vikanahan on ajoittainen tyhjäkäynnin laskeminen lähes nollille tai sammuu kun esim. risteyksessä painaa kytkimen pohjaan. Oliskohan ecussa vikaa, kun läppäkotelo on uusi, pensa pumppu uusi, suuttimet uudet, paineen säädin uusi, polttoaine suodatin on uusi, koneella ajettu täys rempan jälkeen 105000 km
Painatko kytkinpolkimen pohjaan suoraan moottorijarrutukselta? Jos näin, niin koitappas unohtaa moottorijarrutus kokonaan. Mikäli auttaa kyseessä on tämän hetkisen arvion mukaan Trionicin bugi. Lambda(lamb) menee joskus moottorijarrulla -2500 eikä 0:aan ja seos menee niin laihalle, että moottori sammuu tai meinaa sammua kun moottorijarrutukselta painaa kytkimen pohjaan ja kierrokset tippuvat. Toisin sanottuna, moottorijarrulla polttoaineen syöttöä ei katkaista ollenkaan jostain tuntemattomasta syystä. Tällöin tulee myös missfireä runsaasti.
Tämä ongelma saattaa liittyä isohkoihin polttoainesuuttimiin. Mitkä polttoainesuuttimet sulla on?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: kaasuläpän säätö
Ihan vakio suuttimet on, vaihdoin vanhan bosch merkkisen by passin kayserin tilalle ja nyt tuntuis taas toimivan, ei oo ainakaan sammunu enään, mutta tuntuu jotenki tukkoselta kiihdyttäessä.
Re: kaasuläpän säätö
No nyt pelaa kunnolla kun on alipaine letkut oikeissa paikoissa kiitos vinkistä ja kuvasta
Re: kaasuläpän säätö
Asiasta kolmanteen, mutta Trionicin bugia taitaa olla mullakin, kyseessä tosin 9-3 mutta T7 vehje kumminkin ja 957cc bossilaiset suuttimet. Varsinkin viileähköllä kelillä satunnaisesti moottorijarruttamalla lamb menee -2500 tappiin ja menee mun mielestä älyttömän rikkaalle.. Laajakaistalambda-mittari näyttää tällöin joskus jopa 0.77 lambdaa ja viina haisee. Auton sammuttaminen ja uudelleenkäynnistys ja taas pelaaPakari kirjoitti: ↑Ke Kesä 17, 2020 11:21Bypass venttiilin vialta voisi kuulostaa.tuhi11 kirjoitti: ↑Ke Kesä 17, 2020 09:40Vikanahan on ajoittainen tyhjäkäynnin laskeminen lähes nollille tai sammuu kun esim. risteyksessä painaa kytkimen pohjaan. Oliskohan ecussa vikaa, kun läppäkotelo on uusi, pensa pumppu uusi, suuttimet uudet, paineen säädin uusi, polttoaine suodatin on uusi, koneella ajettu täys rempan jälkeen 105000 km
Painatko kytkinpolkimen pohjaan suoraan moottorijarrutukselta? Jos näin, niin koitappas unohtaa moottorijarrutus kokonaan. Mikäli auttaa kyseessä on tämän hetkisen arvion mukaan Trionicin bugi. Lambda(lamb) menee joskus moottorijarrulla -2500 eikä 0:aan ja seos menee niin laihalle, että moottori sammuu tai meinaa sammua kun moottorijarrutukselta painaa kytkimen pohjaan ja kierrokset tippuvat. Toisin sanottuna, moottorijarrulla polttoaineen syöttöä ei katkaista ollenkaan jostain tuntemattomasta syystä. Tällöin tulee myös missfireä runsaasti.
Tämä ongelma saattaa liittyä isohkoihin polttoainesuuttimiin. Mitkä polttoainesuuttimet sulla on?
#6723
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
Re: kaasuläpän säätö
Juu, sama ilmiö kyseessä. Toistaiseksi yhteinen nimittäjä useassa autossa on ollut tähän mennessä 957cc bosch ev14 suuttimet. Ilmiö tulee satunnaisesti yleensä kylmemmillä keleillä ja kylmäkäynnistyksen jälkeen. Moottorin uudelleen käynnystys lämpimänä poistaa ongelman seuraavaan kylmäkäynnistykseen asti. On myös havaittu, että moottorin huolellinen esilämmitys poistaa ilmiön.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89