No siihen se hyvältä kuulostaminen sitten loppuikin...
120kiloo pienempi kantavuus on kyllä kevytperäkärrys ihan törkeen iso ero
Se on näemmä parempi tyytyy rimpuloihin tai sitten ostaa suosiolla jarrulliset.
Toki jotain krossipyörää varusteineen ja bensoineen tai ajettavaa ruohonleikkurii vielä kuskaa mutta mones raksahommas tulee kyl raja vastaan.
Toki jotku pihalaatat kannattaa muutenkin ottaa kotiinkuljetuksella, tuohon niitä sais 12-13.
Sehän se ongelma onkin että mitä suurempi ja tukevampi kärry, usein sitä pienempi kantavuus. Telikärryllä on puolensa, mutta kun samaan jarruttoman maksimikokonaismassaan pääsee yhdelläkin akselilla, niin se toinen pyöräpari on kaikki kantavuudesta pois.
Toinen akseli tai teli syö tosi paljon kantavuutta ainakin noissa jarruttomissa kapineissa
Kuinka paljon kantavuutta pitäisi JKen olla? Osta jarrullinen aitotelillinen kärry, saisiko tohon hintaluokkaan? Moni valittaa jarruja mutta kun huollat autoasi kerran vuodessa niin samalla hultuu kärrykin. Varmasti toimii
Edit: Muuli, ilman jarruja ja yhdellä akselilla. Jää vielä kahvirahatkin...
Jarrullinen tuo mukanaan huolto- ja katsastuskustannuksia. Toisaalta se tuo myös ne jarrut ja kyllä ainakin minä väitän, että 750kg massa jarruilla koukussa on paljon kivempi kuin ilman jarruja, etenkin jos joutuu oikeesti jarruttamaan.
Onko se korkea ja leveä kuorma vakio (mönkijä? kelkka?)? Olisiko vaihtoehto ihan semmonen pystyseinänen kaappikärry? Nehän ei kaikki kapene ylöspäin mennessä sivusuunnassa vaan niitä on ihan pystyseinäsiä malleja. Tietty semmosessa se koppi on sitten aina mukana, sekään ei välttämättä miellytä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
/\
Mopon kuskaukseen, mökille ja takaisin. Jatkossa todennäköisesti 2 mopoa ...
Juu, Muulin koppa on tosiaan tuohon tarkoitukseen väärä... Eli juuri semmoinen voimakkaasti ylös kapeneva - ei siis sittenkään jatkoon...
Mutta tuosta kokoluokasta joku vastaava suorakoppainen ja 1-akselinen. Kaksi isompaakin mopoa kulkee mainiosti isolla ja kunnon lehtijousilla ja iskareilla varustetuilla 1-akselisellakin.
Toinen mopo keula eteenpäin ja toinen keula taaksepäin. Sitten mopot mahtuu lähemmin kärryyn ja kuomun alle.
Jarrullisuus tuo myös talvirengaspakon. Jos vetoautossa nastat, pitää jarrullisessa kärryssäkin olla sitten nastat. Jos ajelee talvisin kitkoilla, niin kärryssähän voi pitää kitkat vaikka vuoden ympäri.
/\
Mopon kuskaukseen, mökille ja takaisin. Jatkossa todennäköisesti 2 mopoa ...
Oon omas kuomukärrys kuskannu paria enskaa.
Toine etuperin ja toinen takaperin, tekee vaan puusta tuen eteen ja taakse ettei tarvii ihan etu/takalaitoja vasten vetää.
Jousituksen tietty joutuu vetään kasaan tolla matalalla laidalla mikä omissa on mut sehän on suositus muutenkin.
Menee kevyesti kantavuuden puolesta.
Silloin kun kaveril ja mul oli molemmilla 600-kuutioiset matkaenskat niin piti jo vähän miettii et paljonko bensakanistereita viitti heittää kyytiin.
Mitä kuljetatte kärryissänne, traktoria? Taitaa kulkea mukana tavan vuoksi liki tyhjänä. Pikku rekkamiehet tientukkona. Kärryille pitäisi asettaa tonnin vuotuinen käyttömaksu, niin paljon niitä perkeileitä on haittona.
Ja vetokoukulle kahden tonnin maksu.
Toivottavasti tää oli huonoa huumoria, muussa tapauksessa kannattaa pysyä pois tien päältä kun siellä on aina joku hitaampi kuitenkin edessä
Tuskin sitä kärryä kukaan huvikseen perässä vetelee. Nykyään kun saa vielä ajaa satasta jarruttoman kärryn kanssa niin ei tartte olla tien tukkonakaan. Kärry tarttee laittaa perään silloin kun tavara on niin iso ettei se Saabin konttiin sovi, kaikkea on kuskattu ajoleikkurista huonekaluihin.
Teli ja ylimääräinen pituus tosiaan syö kantavuutta, tosin täytyy myöntää ettei kokonaispainoa aina tule riittävän tarkkaan laskettua
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Jarrullisuus tuo myös talvirengaspakon. Jos vetoautossa nastat, pitää jarrullisessa kärryssäkin olla sitten nastat. Jos ajelee talvisin kitkoilla, niin kärryssähän voi pitää kitkat vaikka vuoden ympäri.
Ei pidä paikkaansa (enää)
Vetoauton nastarenkaat ei enää pakota kuin käyttämään talvirenkaita perävaunussa. Tiedän parikin kalamiestä jotka tämän vuoksi laittoivat venetraileriin all-season renkaat joissa 3pmsf merkintä. Saa vetää millä vaan ja milloin vaan. Homman juju oli siinä että muutaman kerran vuodessa voi joutua siirtämään talvikelissä / niin että vetoautossa nastat, mutta suurin osa kilometreistä tulee ihan kesärengasaikaan
Jaa tämäkin muuttui uudessa tieliikennelaissa? Silleen ihan järkevää, kun ei ne nastat automaattisesti ole pitävämmät kuin kitkat. Se kun varmaan oli tarkoitus tuolla asetuksella, että pitoero ei olisi kovin suuri kärryn ja auton välillä, ja mieluummin niin päin ettei kärry pidä huonommin kuin auto, koska kitkarenkailla sai kuitenkin vetää nastarenkaita. Ja se oli taas vähän outoa kun jarrutonta on saanut kelillä kuin kelillä kiskoa loppuunajetuin suvikumein, eli pitoero on voinut olla iso, ja just niin päin että kärry luisuu miten sattuu.