On muuten totta. McPhersoneissa ilmiö on huomattavasti pienempi kuin näissä double wishboneissa.AZP kirjoitti: ↑Pe Syys 24, 2021 17:36On ihan normaalia, että auto alas laskemisen jälkeen ei seiso normaalilla korkeudella. Ripustusten geometria on usein sellainen että kun pyörä on auton ollessa ilmassa ala-asennossa, se on sisempänä auton alla kuin mitä se on kun pyörä on normaaliasennossa. Kun lasket auton alas, rengas ei pääse lattiaa vasten liukumaan sivusuunnassa ulommas , jolloin jousituskaan ei pääse nousemaan normaalitasolle. Vasta kun autoa liikuttaa tai mainitulla tavalla pumppaa jousitusta, vapautuu renkaan kosketuspinnan sivusuuntainen kitkapinne ja jousitus asettuu normaalille tasolle.
Ilmiö vaihtelee automalleittain, esim. jäykällä akselilla sitä ei esiinny, kun taas heiluriakselisessa kuplassa taka-akselilla ilmiö on hyvin voimakas, koska pyörät uppoaa syvälle sisään kun perän nostaa ylös.
Jos auton siirtämisen jälkeenkin auto on normaalia korkeammalla, niin sitten voi olla jossain vikaa. Iskareissa vika tuskin on, koska ne ei kanna kuormaa (paitsi kaasuiskarit, mutta hyvin hyvin vähän nekin).
Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Juuri nyt ei SAABia
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
AZP selitti kyllä hyvin tuon mistä johtuu, itse olen huomannut saman ilmiön ja autossani uudet jouset ja kaasu iskarit. Ihan normaalia tietyissä määrin varmastikkin.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Nyt kun alustageometriaan päästiin käsiksi, niin onko satkussa tosiaan normaalia myös se, että kun hitaassa nopeudessa veivaa ratin lähes laitaan, se oikein imaisee loppuun asti renkaat linkkuun. Näyttää olevan positiivista camberia hiukan kun renkaat äärilaidassa. Tämä ilmiö sai myös epäilemään istuuko tuo keula liian korkealla.
Näyttäisi olevan kunnossa sikäli, että ylätukivarret on shimmattu niin että etupyörät näyttävät silmämääräisesti olevan suorassa aika lailla nolla-camberilla.
Caster/KPI toki vaikuttaa mutta onkohan tuossa caster-säätömahdollisuutta?
Näyttäisi olevan kunnossa sikäli, että ylätukivarret on shimmattu niin että etupyörät näyttävät silmämääräisesti olevan suorassa aika lailla nolla-camberilla.
Caster/KPI toki vaikuttaa mutta onkohan tuossa caster-säätömahdollisuutta?
Juuri nyt ei SAABia
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Kyllä siellä caster on säädettävissä. Mielikuva on kyllä että ei yksikään ole linkusta palauttanut itsekseen, lienee ominaisuus.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Camber, caster ja auraus kaikki säädettävissä. Foorumille on johonkin postattu taulukko niistä säädöistä, minkä verran liuskoja tarvitsee muuttaa mittauksen jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
99 -70 luku, onko takapenkeissä eroja 3d ja 5d välillä? Lähinnä että saako sopimaan edes kiinni?
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
oliks niitä 5 d nä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
2 avautuvaa ovea vs 4 avautuvaa ovea.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Joko tuossa iässä oli takaovellisesta viistottu ne takapenkin etukulmat?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Muille varmaan itsestäänselvä asia, mutta näin tuoreena ’86 OG900:n ropaajana hämmästelen: autossa on käytetty todella paljon torxeja tavallisten ruuvikantojen sijaan. Mielestäni tuon ikäiselle autolle yllättävää. Ensin ajattelin että joku on ropatessaan vaihtanut philipsit torxeihin mutta kun niitä on kaikkialla. Onko tämä tämän ikäisessä OG900:ssa normaalia? Varmaankin joo…
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
^Olisikohan vaihdos tehty jossain 80-luvun alkupuolella. Saabismeja sieltä fiksuimmasta ja futuristisimmasta päästä. Penkin irrotukseen tarvitsi muistaakseni T45-kärkeä, saattoi kyllä olla isompikin.
Nimimerkillä rakennusalalla töissä ja inhoan Phillipsiä enemmän vain Pozidriv’ea
Nimimerkillä rakennusalalla töissä ja inhoan Phillipsiä enemmän vain Pozidriv’ea
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Ei ollenkaan itsestään selvä asia.Muille varmaan itsestäänselvä asia, mutta näin tuoreena ’86 OG900:n ropaajana hämmästelen: autossa on käytetty todella paljon torxeja tavallisten ruuvikantojen sijaan. Mielestäni tuon ikäiselle autolle yllättävää. Ensin ajattelin että joku on ropatessaan vaihtanut philipsit torxeihin mutta kun niitä on kaikkialla. Onko tämä tämän ikäisessä OG900:ssa normaalia? Varmaankin joo…
Vaan on se ihme että joitain perusjuttuja/huoltoa jota voisi "kotioloissa" tehdä niin tarvitsee todella laajan työkalu pakin.
Usein joutuu miettimään, taasko jokin työkalu pitää ostaa jotta saa asian fiksattua.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Onhan noi torxit siitä hyviä et ne pakottaa käyttämään oikeaa kärkeä. Ruuvikantoja kun tulee väännettyä sillä, mikä sattuu olemaan kädessä. Mulla torx-kärjet ovat olleet vuosikausia lähes käyttämättä, tuleepahan lopulta tarpeeseen.
Jatkan löytämisen riemua seuraavalla yllätyksellä. Tossa on kuskin penkissä istuintyynyn korkeus/kaltevuussäätö. En osannut sellaistakaan odottaa. Onko se ollut tuollaisessa 80-luvun puolivälin satkussa ihan normijuttu?
Jatkan löytämisen riemua seuraavalla yllätyksellä. Tossa on kuskin penkissä istuintyynyn korkeus/kaltevuussäätö. En osannut sellaistakaan odottaa. Onko se ollut tuollaisessa 80-luvun puolivälin satkussa ihan normijuttu?
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Oletko sattunut ropaamaan tämän vuosituhannen volkkareita? Edes pohjamuovia ei normityökaluilla saa irti, puhumattakaan jostain etupyöräntuennan nivelistä...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S