ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
Terve
Olen pähkäillyt tonnarin päivittämistä, mutta arveluttaa tuo paljonko joudun laittamaan huoltoon aikaa. 9-3 set on huonoja autoja. Mulla oli niitä ja hävitin pois. Koko ajan saat olla vaihtamassa laakereita tai jotain mystistä sähköhäröä ja päin persettä mitoitettuja akun kaapeleia ym...
Onko tuo ng 9-5 yhtään parempi. Mulla on pihassa myös 9-5 og 120 tkm ajettu. Tuo 400 tkm ajettu tonnari automaatti askilla on...
a. Parempi ajaa
b. Syö vähempi bensaa toista litraa sadalle ku og 9-5 manuaaliaskilla
c. On huoleton...kuluvia osia vaihtelee ja öljyjä sillon ku tarvii.
d. On verhoiluiltaan paremmassa kunnossa vaikka on 10 vuotta vanhempi ja 300 tkm. enempi ajettu.
Mietin tässä siis käyttöauton päivittämistä, kun onhan tuo tonninen jo aika vanha ja paljon ajettu....ei siis kiinnosta paljonko huolto maksaa, vaan paljonko siihen menee aikaa, kun teen kaiken kuitenkin itse.
Tuo että täällä lukee 150...170 tkm ajettuja autoja joissa on koneet ja jakopäät paskana ei herätä luottamusta....nuo jutut loistaa noilla metreillä poissa olollaan og 900 ja tonnari palstalla...
Mutta kai se pitäs käyttöautokin joskus vaihtaa kun 11 vuotta nyt tonnarilla vetänyt ja vaihteluhan virkistää vai miten se oli
Onko yhtä herkkä piiloruostumiselle ku 9-5 perästä. 9-5 oghan tarvii neliön peltiä perseeseen siinä vaiheessa kun takaloksun etukulmat kuplii....
Minkälainen on alusta, onko samanlainen ylimonimutkainen pusla härdelli ku og 9-5 vai onko yksinkertaisempi ja huoltovapaampi. Onko pyörän laakereiden ja napojen vaihtoväli pidempi ku öljynvaihtoväli?
ps. sen verran sairas kumminkin olen että näillä neljällä kirjaimella mennään loppuun asti...
Olen pähkäillyt tonnarin päivittämistä, mutta arveluttaa tuo paljonko joudun laittamaan huoltoon aikaa. 9-3 set on huonoja autoja. Mulla oli niitä ja hävitin pois. Koko ajan saat olla vaihtamassa laakereita tai jotain mystistä sähköhäröä ja päin persettä mitoitettuja akun kaapeleia ym...
Onko tuo ng 9-5 yhtään parempi. Mulla on pihassa myös 9-5 og 120 tkm ajettu. Tuo 400 tkm ajettu tonnari automaatti askilla on...
a. Parempi ajaa
b. Syö vähempi bensaa toista litraa sadalle ku og 9-5 manuaaliaskilla
c. On huoleton...kuluvia osia vaihtelee ja öljyjä sillon ku tarvii.
d. On verhoiluiltaan paremmassa kunnossa vaikka on 10 vuotta vanhempi ja 300 tkm. enempi ajettu.
Mietin tässä siis käyttöauton päivittämistä, kun onhan tuo tonninen jo aika vanha ja paljon ajettu....ei siis kiinnosta paljonko huolto maksaa, vaan paljonko siihen menee aikaa, kun teen kaiken kuitenkin itse.
Tuo että täällä lukee 150...170 tkm ajettuja autoja joissa on koneet ja jakopäät paskana ei herätä luottamusta....nuo jutut loistaa noilla metreillä poissa olollaan og 900 ja tonnari palstalla...
Mutta kai se pitäs käyttöautokin joskus vaihtaa kun 11 vuotta nyt tonnarilla vetänyt ja vaihteluhan virkistää vai miten se oli
Onko yhtä herkkä piiloruostumiselle ku 9-5 perästä. 9-5 oghan tarvii neliön peltiä perseeseen siinä vaiheessa kun takaloksun etukulmat kuplii....
Minkälainen on alusta, onko samanlainen ylimonimutkainen pusla härdelli ku og 9-5 vai onko yksinkertaisempi ja huoltovapaampi. Onko pyörän laakereiden ja napojen vaihtoväli pidempi ku öljynvaihtoväli?
ps. sen verran sairas kumminkin olen että näillä neljällä kirjaimella mennään loppuun asti...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
Onhan nää ruostuvia, + perän kun mälläät niin oot pulassa. Taka kaaret, helmat ruostuu ainakin, pyöränkotelot ruostuu... pohja ruostuu...
Muuten varmaan ihan perus tekniikkaa, ellet osta säätyvällä alustalla olevaa yksilöä. Sama määrä puslaa jne. noissa taitaa olla kun vanhemmissakin. Takapyörän laakerit meni omassa muistaakseni ~150tkm paikkeilla. Dieselit on koneina parempia ja vähävikaisempia. Omata meni EGR koppa halki, muuta moottoriin liittyvää vikaa en muista 90-190tkm välillä.
Muuten varmaan ihan perus tekniikkaa, ellet osta säätyvällä alustalla olevaa yksilöä. Sama määrä puslaa jne. noissa taitaa olla kun vanhemmissakin. Takapyörän laakerit meni omassa muistaakseni ~150tkm paikkeilla. Dieselit on koneina parempia ja vähävikaisempia. Omata meni EGR koppa halki, muuta moottoriin liittyvää vikaa en muista 90-190tkm välillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
Niin, ja ihan eri auto ajaa kun og9-5. Kalliitahan nää on myös ikäisikseen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
joo dieseli taitaa olla parempi...jos jakopää ei kestä auton ikää, fiksumpi vaihdella sitä remmiä. 1.9 ttid oli tuo 9-3 mikä meillä oli. Siinä rupes tympimään ku pyörän navat laskereineen piti vaihtaa joka vuosi....koneesta tykkäsin. Rengasmelu oli kanssa aika kova.
Eli jos ostas 200 tkm ajetun on laskerit jo vsihdettu ja voi olettaa että pääsee 300 tkm ilmsn laakeri remppoja...pitääpäs ruveta perkaamaan...
Eli jos ostas 200 tkm ajetun on laskerit jo vsihdettu ja voi olettaa että pääsee 300 tkm ilmsn laakeri remppoja...pitääpäs ruveta perkaamaan...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
Täältä myös ääni dieselversiolle. Kun vaihtaa jakopään hihnan, vesipumpun ja kiristimet 100 000 km välein, voi ajella suht huolettomasti. Meillä menossa vaihtoon/huoltoon tänään.
Takapään valoja ei tosiaan saa enää uutena, joten lunariin menee, jos joku ajaa perään.
Jos sitten saa ostettua nuo valot jostain, niin kannattaa ottaa vakuutusyhtiöltä korvaus ja laittaa auto kuntoon.
Ei noita NG9-5:ia näytä olevan tällä hetkellä hirveästi myynnissä Euroopassakaan, joten jos löydät hyvän yksilön, niin kannattaa iskeä kiinni.
On paras ajamani Saab, tosin 9-2x:ää ja 9-4x:ää en ole koskaan ajanut
Tuossa olisi juuri aiemmin tässä keskustelussa mainittu ~200 000 km ajettu NG9-5 diesel:
https://www.auto24.ee/soidukid/3529444
Tuo on automaatti, mutta jos ostaa manuaalin, niin TiD:n ja TTiD:n askien välityksissä on selvä ero. TTiD:n välitykset ovat tiheämmät kuin TiD:ssä. Moottoritienopeuksissa kierrokset käyvät ~2 500 rpm:n kohdalla. TiD:n välitykset ovat hieman maltillisemmat. TTiD:n välityksillä on ilmeisesti yritetty saada autoon "urheilullisuutta", joka motarin matka-ajossa näkyy korkeimpina kierroksina.
Katsopa millä autolla Ari Vatanen ajaa tässä 3 vuotta sitten julkaistussa pätkässä
https://www.youtube.com/watch?v=xmc2uw74w6I
Takapään valoja ei tosiaan saa enää uutena, joten lunariin menee, jos joku ajaa perään.
Jos sitten saa ostettua nuo valot jostain, niin kannattaa ottaa vakuutusyhtiöltä korvaus ja laittaa auto kuntoon.
Ei noita NG9-5:ia näytä olevan tällä hetkellä hirveästi myynnissä Euroopassakaan, joten jos löydät hyvän yksilön, niin kannattaa iskeä kiinni.
On paras ajamani Saab, tosin 9-2x:ää ja 9-4x:ää en ole koskaan ajanut
Tuossa olisi juuri aiemmin tässä keskustelussa mainittu ~200 000 km ajettu NG9-5 diesel:
https://www.auto24.ee/soidukid/3529444
Tuo on automaatti, mutta jos ostaa manuaalin, niin TiD:n ja TTiD:n askien välityksissä on selvä ero. TTiD:n välitykset ovat tiheämmät kuin TiD:ssä. Moottoritienopeuksissa kierrokset käyvät ~2 500 rpm:n kohdalla. TiD:n välitykset ovat hieman maltillisemmat. TTiD:n välityksillä on ilmeisesti yritetty saada autoon "urheilullisuutta", joka motarin matka-ajossa näkyy korkeimpina kierroksina.
Katsopa millä autolla Ari Vatanen ajaa tässä 3 vuotta sitten julkaistussa pätkässä
https://www.youtube.com/watch?v=xmc2uw74w6I
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
ostin nyt sitten ttid vectorin MY2011....hyvä auto ja iso auto...saako pakoputkistoja mistä. Mulla on putki ehjä, mutta kun noita osia selailin ja saaravuuksia niin pakoputkia en löytänyt mistään...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
Onnittelut hankinnasta!korpijaakko kirjoitti: ↑La Tammi 01, 2022 19:48ostin nyt sitten ttid vectorin MY2011....hyvä auto ja iso auto...saako pakoputkistoja mistä. Mulla on putki ehjä, mutta kun noita osia selailin ja saaravuuksia niin pakoputkia en löytänyt mistään...
Pakoputkesta: tuplaulostulo nelisylinterisessä rivimoottorissa laittaa ihmetyttämään
Autodocissa on jotain, mutta ei näytä olevan TTiD:hen:
https://www.autodoc.co.uk/car-parts/exh ... 5/9-5-ys3g
Täytyykin alkaa itsekin selvittämään pakoputkien saatavuutta, vaikka ei ole vielä tarvetta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
Ei vaan volvoon taipunut, ei sitten millään...aika kaukana tuo olemukseltaa ooppelista...hyvinkin kaukana...juttujen perusteella kuvittelin että ois lähempänä...tuo fiatin dieseli on kyllå passeli kone tähän runkoon...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
Ei vaan volvoon taipunut, ei sitten millään...aika kaukana tuo olemukseltaa ooppelista...hyvinkin kaukana...juttujen perusteella kuvittelin että ois lähempänä...tuo fiatin dieseli on kyllå passeli kone tähän runkoon...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
Eikai NG9-5 Fiatin koneella oo, vaan GM:n?
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
Kyyyllähän 2.0TiD on 1.9:n suora perillinen, omaa sukua JTDm2.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
Äh, mä kun aina luulin Inkun konetta GM:n tekeleeks. Noh, onneks se lähti jo kiertoon ennenkö totuus paljastu. Ilmanko se niin hyvä ja huoleton oliki... Kuten esikuvansakki.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika
Jep, ensisijaisesti FIATin kehittämä.
Aina on tullut herjattua FIATeja, mutta nuo dieselmoottorit ovat kyllä todella hyviä
NG9-5:sta valmistettiin muuten 1 kpl 2.9 TiD6 kuutosdieselillä.
Ei ikinä tullut markkinoille. Joko siihen ei ollut tarvetta TTiD:n jälkeen, tai sitten Saabin tuotannon päättyminen likviditeettiongelmien vuoksi pisti homman poikki.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007