Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hyvin te vedätte :lol: aerolta taas mainiota pohdintaa, kiitos näistä. Melkein kaiken ymmärsin ja olen kallistuva samalle mielelle. Nuo omat vekotuksethan ovat tosiaan 80-luvulta Stiga ja Caravan arvatenkin ysäriltä. Stiga kerran renovoitu kunnolla ja sen jälkeen vedetty samalla tulpalla viimeiset +15 vuotta, sentään öljyt olen nyt alkanut vaihtamaan kerta vuoteen. Caravan hitsattu kuoleman kielistä ainakin kaksi kertaa takaisin eloon. Ja Briggsit vaan rallattaa. Kuten todettua, nuo kumpikin katsotaan kilahtamiseen saakka, oli tarjolla sitten millaisia sähkövempeleitä tahansa, ei ole enää mitään muuta mahdollisuutta. On aina suhteellisen veikeä fiilis tuota Stigaa käyttää, kun on just samanlainen, jolla pienenä poikana tienasin kympin (markkaa) ajamalla mummolan nurmikot. Silloiset palkanmaksajat ovat olleet manan majoilla jo yli 20 vuotta, mutta joka kerran kun Stiga tulee näköpiiriin, muistuu mieleen Taimi & Toivo, pelkkiä hyviä muistoja :heart_eyes: Ehkä tuollakin on jotain tekemistä sen kanssa, että keltainen pärisijä on rakas. Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä aikoinaan, kun kaveri sitä ostettavaksi tarjosi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2169
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

2.polvi kirjoitti:
To Elo 25, 2022 23:55
^ Joo siis noin, mutta miksi 2hv perämoottori ei käynnisty samoilla käyttötunneilla kuin vastaava leikkuri.

No okei, kieli poskessahan näitä osin pohdin, mutta ihan tosissaankin. Eli onko niissä jotain sellaista rakenteellista eroa mikä selittäisi vai kaikki vaan pseudoa.
Jaa'a, naapuri otti yli 20v jälkeen 5hp tohatsun(?) käyttöön. Ihmettelin ääneen moista pärinää tallissa ja menin katsomaan. Parilla nykäisyllä käynnissä VANHOILLA PENSOILLA. Ai niin, eihän ne tuon aikaiset pensatkaan pilaantuneet 8O . Laittoi kumiveneeseensä 20 heppasen 2T koneen rinnalle uistelumoottoriksi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Tää karkaa nyt ihan käsistä, mutta kirjoitukseni sivuaa etäisesti ketjun yhtä aihetta. Mutta mitä?

Kun joku vuosi takaisin meille rouva etsi uutta leikkuria ja niitä kierreltiin katsomassa ympäri maakuntia niin yllättäen lähiliikkeestä Porista löytyi voittaja. Liike myy vain Stihl/Viking ja Klippo -leikkureita. Klippoa vain Hondan moottorilla. Ahaa, Honda mainittu! :lol: Yrittäjä kertoi, että "kun myy Klippon Hondan koneella, näkee häntä sen jälkeen ainoastaan öljyn- tai teränvaihdon tarpeessa". Oli jättänyt B&S Klippot valikoimasta ajat sitten.

Meille lähti mukaan Vikingin hydraulivetoinen bioleikkuri. Voitti testiajolla Klippon 6-0 kaikissa ominaisuuksissa, eikä hieman korkeampi hankintahinta ole harmittanut ekan kesän jälkeen.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Honda mainittu :)

Pakko lausua, luin tässä aamusella uutta :saab: istia ja siellähän oli sinällään ansiokas ja erinomainen juttu Tervashongan pariskunnan 9-5 Aero-löydöstä. Tuntui silti hieman irvokkaalta artikkeli lukea, kun oli eilen ihaillut auton ilmoitusta Kamuxilla... No, lopussahan oli maininta, että sopivalla rahalla saattaa lähteäkin. Mutta että kaikista Saab-harrastajista juuri Kamux osti sen :lol:
No, onneksi hinta on sellainen, ettei se ihan kenelle tahansa mene. Toisaalta, kai senkin saa ilman käsirahaa ja pitkällä pätkällä ?

Saa sen:
Käsiraha 4000e
Pätkä 72kk á 492e
Viimeinen erä 10000e

Toi siis ihan mun oma laskelma, laskuria voi heilutella kuten tahtoo.

Pitäiskö. Voisihan se olla sijoitus tuokin. Sen lisäksi pitäisi hankkia talli jossa säilyttää, olla varma siitä että on itse hengissä kun tuo tulee museoikään ja että tuollaiselle on arvostusta sitten joskus. Kilsat pitäisi pitää mieluimmin alle 10000. Hmmm :)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Nonni, nautittu kesän toiseksi viimeisestä päivästä ihan kunnolla klo 06.40 lähtien. Aivan, vaimo töissä ja minä koirienhoitajana. Monta kertaa on kirmailtu karvakaverien kanssa ulkona ja siinä sivussa siistin kaksi autoa, Kona ja Harmaa saivat rakkautta.
Kuva
Kuva

Pesujen lisäksi tavallista huolellisempi kuivaus kaikkine mausteineen. Harmaasta huolsin yhden maadoituspisteen, availin ruuvit ja putsailin, voitelin jne. Öljyt ja muut asiat tuli tsekattua, pissapoika täytettyä, nyt kun autolle alkaa tulla enempi moottoritieajoa ja ajoa muutenkin.

Appivanhempien kanssa tuli puutarhassa nautittua mehua ja paakkelssia ja turistua varmaan 1.5 tuntia, mikäs siinä, lämpöä +24 ja leppoisa tuuli mereltä, ihan täydellinen keli. Huomiseksi luvattiin liki +30, vuorossa olisi Mustan pesu ja tsekkaukset. Valot eivät mittaristossa ole liiemmin palaneet, toisinaan käväisseet, mutta eivät ole aiheuttaneet mitään. Kilsoja on kuitenkin tullut liki joka päivä. Ebay ilmoitti, että automaattivaihteiston osa on jo Suomessa, luultavasti ensi viikolla saapuu kotiin saakka, sitten tilataan aika vaihdolle, jos vaikuttaa siltä, että sain mitä tilasin.

Ensi viikolla näyttäisi sitten alkavan syksy jo ihan toden teolla, kunhan nyt pysyisi päivällä edes +15 tienoilla, lupasin appiukolle, että pinnoitan Dusterin talvea varten, nyt kun maalipinta on vielä priima. Konan osalta uusintakäsittely sitten syys-lokakuussa keleistä riippuen. Musta ja Harmaa pitäisi vahata perinteisellä tavalla, katsotaan miten onnistuu, kun autot ovat enemmän käytössä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eilen hikoilin ja nautin Mustan parissa, tänään vaatimaton 12 asteen pudotus lämmöissä, itse asiassa juuri sopiva keli pesu + pinnoitusoperaatioon, kun sateetkin kiersivät Porvoon sopivasti. Eli appiukon Duster työn alle, vein vaihtarina Helgan päiväkotiin ja ajelin Dusterilla kotiin.
Vanteita pestessä huomasin yhden kohdan, missä Dacia on säästänyt jonkun euron per auto, eli takana on rumpujarrut ! Enpä olisi uskonut enää vuonna 2022 näkeväni uudessa autossa. Älkää ymmärtäkö väärin, erittäin hyvä asia, kun autoa on tarkoitus pitää vuosikymmen. Juurikin takalevyjarrut alkoivat Qashqaissa oireilla vanhuuttaan parina viime vuotena.
Kuva

Huolellinen pesu, huolellinen kuivaus ja sitten Korrekin PRO-pinnoite päälle. Toi on hyvä tuote siinäkin mielessä, että voi käsitellä myös muoviosat, joita Dusterissa on aika paljon. Otti pikku tauon kera kaikkineen vajaat 4 tuntia. On kyllä jännä väri, vaihtelee kovasti valaistuksen mukaan tuo sävy.

Sisällä suoraan ledien alla:
Kuva

Sisällä epäsuorassa valossa:
Kuva

Valmis tuote ulkona pilvisessä säässä:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kona ja Duster on nyt Korrekilla käsitelty, pakkaus lupaa riittoisuutta 2-3 autoon ja oikeassa on, sanoisin, että Konan toiseen käsittelyyn vielä riittänee. Saattaa toki olla, että haen toisen putelin varmuudeksi, onpahan sitten ensi kevättä varten.

Tuli tosiaan ajettua tuo normaali eestaas reissu nyt Dusterilla, en moiti. Auto on kyllä korkea, huomasin pestessä konkreettisesti vs. Kona, joutui oikein kurottelemaan kattoa pestessä ja pinnoitettaessa meni juuri ja juuri ilman jakkaraa. Kovahko penkki, ryhdikäs istuma-asento, Konaan verrattuna korkealta katsotaan maailmaa, vaikka sekin on olevinaan normaalia korkeampi.
Dusterin ajoasento on tilava ja ohjaamossa ei mikään ahdista. Parikymmenen kilometrin jälkeen oli fiilis, kuin autolla olisi ajanut aina. Konstailematonta ja toimivaa.

Laatikko on kevyellä kaasulla hyvä ja huomaamaton, varomattomampi kaasupolkimen painallus aiheuttaa Skoda-efektin, ilmeisesti joku kaksoiskytkimellisten ominaisuus, eli sekunti miettimistä ja sitten lähtee. Ei tuntunut hyvältä. Parempi painaa maltillisesti kaasua ja antaa vaihteiston latoa pykäliä sisään tiheään, maisema vaihtuu ihan ok ja tuntuu miellyttävältä. Samaten tuon mutkaisen ja mäkisen kotitien varrella nopeuden ylläpitäminen onnistui parhaiten, kun painoa kaasua vain aavistuksen, vaihteisto teki halutun pikku viiveellä ilman nykimistä. Äkäisempi vauhdin vaatiminen aiheutti vain huonolla tavalla äkkinäistä toimintaa.

Ajettavuus on kaikkiaan hyvällä tasolla, miehekkään ja tukevan tuntuista menoa, melutaso normaali ja kaikin puolin asiallista etenemistä. Alusta on yllättävänkin hyvä kompromissi jämäkkyyttä ja mukavuutta, ei myöskään kolahtele turhia. Ei yhtään harmittaisi tuollaista omistaa ja tässä vaiheessa tuntuu, että vs. Qashqai, niin tämä valinta meni käyttäjilleen melkoisen nappiin.

Dataa oli kertynyt jo melkein 400 km ajalta, kaupunkipyöritystä ja näitä samoja siirtymiä, mitä itsellä, kun melkein joka päivä meillä ovat käyneet. Näyttäisi menevän jonkun desin pienemmällä kuin Qashqai. Mun 35 km ajolla keskikulutus tippui 0.1 litraa :D
Kuva

Ecopisteetkin ovat kunnossa, joten tästä on hyvä jatkaa.
Kuva

Toinen asia jossa huomasin pientä säästöä tapahtuneen oli lokareissa, eli edessä oli täyslokarit, mutta takana vain puolikkaat. Paljasta peltipintaa oli sen verran siinä toisessa, että katsoin parhaimmaksi jo tässä vaiheessa ruiskutella kummatkin takapyöräkotelot täyteen Dinitrolia. Keväällä uudestaan. Muuten en huomannut mitään moittimista työnlaadussa ym., sentään auton käsin pesin, kuivasin ja myös pinnoitin. Maalipinta on siisti kuin sika pienenä, kaikki istuu, eikä mikään repsota. Yhtään muoviosaa ei jäänyt käteen. No, se bensatankin luukku pitää mallata uudestaan, kun ei vivusta aukea kunnolla, mutta menköön nyt.

Onnistuin pääsemään anoppilaan edelleen puhtaalla autolla ja pitihän siinä vielä aidan vieressä yksi kuva ottaa, kun yhdessä appiukon kanssa ihailtiin Romanian Rellua 8)
Kuva

Vaihteeksi tämmöinen hieman värikkäämpi reportaashi. Tässä olen nyt neljässä päivässä neljä autoa siistinyt, jospa huomenna ottaisi rennosti, kun on vapaapäivä lomalla, kas kun vaimolla vapaapäivä ja minulla ainakin osasta koiria. Ai niin, posti ilmoitti, että paketti Amerikan Yhdysvalloista on saapunut. Unohdin sen vaan kaupunkireissulla hakea, jospa ylihuomenna sitten. Pitää tsekata, että millainen osa Mustan vaihdelaatikkoon sieltä sitten saapuikaan. Että vaikuttaako sellaiselta, että uskaltaa vaivautua vaihtoajan tilaamaan korjaamolta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ei toki välttämättä ole sama konstruktio, mutta taannoisessa Rellun Capturissa oli myös rumpujarrut takana ja on helvetillinen virhe autopesun jälkeen ajaa pakkasella parkkiin ja laittaa käsijarru päälle.

Jämähtää todella iloisesti. Eli jos ei ole valmiiksi potentiaali tiedossa, niin kannattanee appivanhempia varoitella.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Täytyy pitää mielessä. Toisaalta, eipä noita pakkasella pestä. Dusterin alle on helppo mennä ja pajavasaralla mojauttaa rumpuun tarvittaessa, jos näin pääsisi käymään.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Olen tässä viime aikoina tarkkaillut autoja jotka kiinnostaa, eli pääosin 90-luvun tuotteita ajalta, jolloin itse olin nuori ja innostunut asioista. Nyt olen enää innostunut. Leikittelen ajatuksella, että ensi kevään korvilla helpotan kulurakennetta, eli luovun Konasta ja samalla 400 euron menoerästä/kk, olkoonkin, että bensa maksaa. Jos tilanne sattuisi vielä olemaan sellainen, että saisi pari tonnia loppuvelan päälle kuten nyt, niin sillä rahalla voisi sitten hakea korvaajaa tilalle, hintakattona tarjonnan perusteella ehkäpä max 4000 euroa.

Olen kartoittanut hieman eri merkkien arvostusta noista vanhemmista, museostatuksella ja ilman. Sellaisen huomion olen tehnyt, että esimerkiksi Opelit ja NIssanit eivät maksa juuri mitään, mutta esim. Toyota on noissa vanhoissakin vielä 300 tkm ajettuna "ritsana" kalliimpi kuin mintti Opel. Toki olisin kiinnostunut myös 80-luvun tuotteista, mutta niissä yksi rajoite on se, että mieluusti jos käyttöautoksi tuollaisen laitan, niin pitäisi olla ruiskukone ja ohjaustehostin. Saabin kohdalla saattaisi kaasarikin kelvata.

Suosikkilistalle olen kerännyt jo muutamia kymmeniä autoja, osa jo museoautoksi tarkastettuja, osa tulossa museoikään ja osa muuten vaan vanhoja, mutta käyttökelpoisen oloisia. Jotkut bongaa lintuja, minä bongaan 20-30-vuotiaita myynnissä olevia autoja.

Aloitetaan sarja vaikkapa tällä Mazda 323 Fortella vuodelta 1996, kolme kertaa ruostesuojattu, viimeksi vuonna 2019, näkee kaarista ja helmoista, että on Finikorin tai vastaavan jäljiltä. Myyjällä on useampi harrasteauto myynnissä ja kaikki ovat erittäin hienon oloisia. Ei ole hinnalla pilattu, vaikka maksaisi pyyntihinnan -90 euroa = tasaraha. Mulla oli v. 2012 sisarmalli Neo, jonka myin työkaverille, joten tavallaan tuttu auto.
Tuolla varmaan pärjäisi pitkän tovin vielä -> https://www.nettiauto.com/mazda/forte/13062796

Tuossa se minulla 10 vuotta sitten ollut 210 tkm ajettu helmi !
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kaunis kori, mutta eikös toi pitäis olla sillä kummajaisella 1.8 V6 "isolohkolla"? :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

IC1970 kirjoitti:
Ma Elo 29, 2022 18:35
Dacia on säästänyt jonkun euron per auto, eli takana on rumpujarrut ! Enpä olisi uskonut enää vuonna 2022 näkeväni uudessa autossa. Älkää ymmärtäkö väärin, erittäin hyvä asia, kun autoa on tarkoitus pitää vuosikymmen. Juurikin takalevyjarrut alkoivat Qashqaissa oireilla vanhuuttaan parina viime vuotena.
Ihmettelen kyllä, että tuon kokoisessa on rumpujarrut takana. Pienemmissä niitä on nykyään(kin) paljon. Esim. emännän renault cliossa ja voi hyvä helvetti, kun tulee puuterilumikelit, niin nehän on sitten ankkajäässä ja hinausauton lavalla talliin sulamaan. :)

Ymmärrän kyllä miksi niitä käytetään. Jarrutusteho on riittävä, edullisempi konstruktio kuin levyjarrut sekä polttoainesäästö.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mulla oli vanhassaki dusterissa rumpujarrut takana, eikä 75-150tkm tehty mitään eikä ne jäätyneet.
Luultavasti alkuperäiset koska 90tkm suositellaan aukiottoa ja putsausta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Näin se yleensä menee. Hiacessa oli semmoinen ongelma, että takajarrut kesti ilman avaamisia 300-400 tkm ja ongelmaksi muodostui se, ettei saanut enää rumpua auki sen hajoamatta = muchos dineros. Siksi suositeltiinkin edes viiden vuoden välein avaamaan rumpu ja siistimään paikat, ettei joudu ostamaan kallista kuorta. Varmasti joku tommonen 90 tkm / viisi vuotta on järkevä väli kurkata sisälle. Yleensähän piti puhaltaa pölyt ja hämähäkinkakat pois, suihkauttaa oikeisiin paikkoihin vähän liukastetta ja silleen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Mulla on ollut tapana rumpujarrullisesta käyttää kerran vuodessa renkaanvaihdon yhteydessä rumpu irti ja pyyhkäistä vinkulla mahdollinen reunus pois, vuosittain tehtynä ei ole tarvetta ruuvailla säätöjä kenkien liikuttamiseksi sisäänpäin jolloin vältytään säätötoimenpiteiltä tarkistuksen yhteydessä kuten käy mikäli rumpuun on syntynyt reunus jonka yli kenkä ei tulekkaan.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Uteip kirjoitti:
Ti Elo 30, 2022 20:26
pyyhkäistä vinkulla
:roll: :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin