Säästöpossut
Säästöpossut
Rupeaa olemaan tuo diesel jo ahdistavan kallista . Sähkövehkeisiin ei tule kuitenkaan itsellä olemaan vielä varaa vielä vuosi(kymmeni)in.
Onkos täällä kokemuksia vähän kuluttavista ja suht luotettavista perheautoista? Käyttövoimalla ei sinänsä väliä, kunhan menisi vähällä ja hankintahinta vois olla vaikkapa max 6000e.
Katselin Nettiautosta kulutuslukemien perusteella hakua ja ainakin Ford Focusta ja Peugeot 308 löytyisi tohon hintaluokkaan dieselfarkkuna ja alle 4 litran maantiekulutuksella. Onko noista mihinkään? Mitkä muut ois varteenotettavia?
Nykyinen Volvo hörppii 6,5 litran tienoilla maantiellä ja reilu 11 tässä taajamamassa kurvaillessa. Ei mitään hirveän matalia lukemia nuo.
Vai kannattaako pysytellä nykykalustossa ja toivoa, että polttoaineen hinta joskus alkaisi seurata raakaöljyn hintaa alaspäin...
Onkos täällä kokemuksia vähän kuluttavista ja suht luotettavista perheautoista? Käyttövoimalla ei sinänsä väliä, kunhan menisi vähällä ja hankintahinta vois olla vaikkapa max 6000e.
Katselin Nettiautosta kulutuslukemien perusteella hakua ja ainakin Ford Focusta ja Peugeot 308 löytyisi tohon hintaluokkaan dieselfarkkuna ja alle 4 litran maantiekulutuksella. Onko noista mihinkään? Mitkä muut ois varteenotettavia?
Nykyinen Volvo hörppii 6,5 litran tienoilla maantiellä ja reilu 11 tässä taajamamassa kurvaillessa. Ei mitään hirveän matalia lukemia nuo.
Vai kannattaako pysytellä nykykalustossa ja toivoa, että polttoaineen hinta joskus alkaisi seurata raakaöljyn hintaa alaspäin...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Säästöpossut
Jaa alle neljän litran maantiekulutus? Ehkä Alpeilta alas lasketelles puhallin pois päältä ja kytkin pohjas Start&Stopin sammuttamalla moottorilla
Sori siis jyrkkää kantaa asiaan, mutta kunhan nyt vain särähti tuo kulutuslukema sen verran pahasti, että pakko palauttaa maanpinnalle
Sori siis jyrkkää kantaa asiaan, mutta kunhan nyt vain särähti tuo kulutuslukema sen verran pahasti, että pakko palauttaa maanpinnalle
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Säästöpossut
Muistaakseni kaveri joskus ajeli Cordoba 1.9 SDI:llä alle 4l.
Paljonkos esim Octavia 1.6 TDI vie?
Paljonkos esim Octavia 1.6 TDI vie?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Säästöpossut
Miten Cordoba vie alle 4 l, kun Lupo 3L oli ensimmäinen konsernin auto (Lupon erikoismalli), jonka virallinen (kusetus)lukema oli 3,X l/100km?
Golf mk7 2.0 riisseli vie keskimäärin yli 5. Joo, joku ajaa nelosella alkavia lukemia, mutta kun unohdetaan se yks Alpeilta laskettelu ja katsotaan läpi vuoden olevia lukemia, niin reilu 5. Oon saanut satunnaisia sopivia pitkiä siivuja nelosella alkaviks, vaikka jotkut valehteleeki (ainaki muille ja todnäk myös itselleen) menevän motarimarssiaki nelosen lukemilla. Spritmonitorin mukaan 1.6 vie pari desiä alle ton isolohkon, eli oletan Octavian menevän samaan.
Tosin tos hintaluokas saatetaan tarkottaa Octavia kakkosta, joka voi hiukan heittää kolmosesta. Mutta pääsääntösesti autoista näkee päällepäin mitä ne kuluttaa ja kun naksuttaa Spritmonitoriin vaikka 15 tkm ajalta keskikulutuksen, niin se vahvistaa hihavakioni. Eli niitä neljää litraa vieviä ei vain ole tosielämässä, jos puhutaan auton kokosista autoista ja ajetaan vielä normaalisti eikä 60 km/h tyhjäkäynnillä lotkottaen optimoimalla kaikki penkinlämmittimestä ilman ajovaloja ajamiseen.
Golf mk7 2.0 riisseli vie keskimäärin yli 5. Joo, joku ajaa nelosella alkavia lukemia, mutta kun unohdetaan se yks Alpeilta laskettelu ja katsotaan läpi vuoden olevia lukemia, niin reilu 5. Oon saanut satunnaisia sopivia pitkiä siivuja nelosella alkaviks, vaikka jotkut valehteleeki (ainaki muille ja todnäk myös itselleen) menevän motarimarssiaki nelosen lukemilla. Spritmonitorin mukaan 1.6 vie pari desiä alle ton isolohkon, eli oletan Octavian menevän samaan.
Tosin tos hintaluokas saatetaan tarkottaa Octavia kakkosta, joka voi hiukan heittää kolmosesta. Mutta pääsääntösesti autoista näkee päällepäin mitä ne kuluttaa ja kun naksuttaa Spritmonitoriin vaikka 15 tkm ajalta keskikulutuksen, niin se vahvistaa hihavakioni. Eli niitä neljää litraa vieviä ei vain ole tosielämässä, jos puhutaan auton kokosista autoista ja ajetaan vielä normaalisti eikä 60 km/h tyhjäkäynnillä lotkottaen optimoimalla kaikki penkinlämmittimestä ilman ajovaloja ajamiseen.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Säästöpossut
Kyllä saa ihmemaassa asua ja ajaa, jos haluaa millään diesel-Pösöllä saada yhdistetyn kulutuksen 4 litraan.
Tai-no kyllä se onnistuu. Asut 80-rajoituksellisen maantien varressa. Lähdet joka aamu lämpimässä tallissa olleella autolla ja ajat 100 km 70 km/h tyhjällä ja tasaisella tiellä. Kyllä se saattaa 4 litraa riittää.
No ei vaan, asiaan. Tosiaan jotenkin epäilen ja ihmettelen noita noin alhaisia todellisia kulutuksia ja väkisin tulee ajatelleeksi ajoprofiilia. 100 km/h rajoitusalueella körötellään 80 km/h... Mutta en missään nimessä sano että ei ikinä eikä missään onnistu. Varmasti jossain ja jollain ajoprofiililla onnistuu.
Mites bentsiini dieselin sijaan, Seat Leon 1.0 TSI manuaalilla? Joku päässyt pieneen kulutukseen silläkin.
Tai-no kyllä se onnistuu. Asut 80-rajoituksellisen maantien varressa. Lähdet joka aamu lämpimässä tallissa olleella autolla ja ajat 100 km 70 km/h tyhjällä ja tasaisella tiellä. Kyllä se saattaa 4 litraa riittää.
No ei vaan, asiaan. Tosiaan jotenkin epäilen ja ihmettelen noita noin alhaisia todellisia kulutuksia ja väkisin tulee ajatelleeksi ajoprofiilia. 100 km/h rajoitusalueella körötellään 80 km/h... Mutta en missään nimessä sano että ei ikinä eikä missään onnistu. Varmasti jossain ja jollain ajoprofiililla onnistuu.
Mites bentsiini dieselin sijaan, Seat Leon 1.0 TSI manuaalilla? Joku päässyt pieneen kulutukseen silläkin.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Säästöpossut
Töissä ajettiin aika reilusti kaasua käyttäen, eikä keskikulutukset nouseet yli 6,5 juuri koskaan. Volvot oli D4 ja D5 farkkuja ja automaattia. Eikä tuo minun neliveto yli kaksi puolitonnia painava mesekään kuluta noin paljoa. Ois hyvä tarkistaa, jos on jossain häikkää kun kuluttaa noin paljon. Itse en vaihtaisi mihinkään noista, jotka mainitsit.Saabatti kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 21:45Rupeaa olemaan tuo diesel jo ahdistavan kallista
Nykyinen Volvo hörppii 6,5 litran tienoilla maantiellä ja reilu 11 tässä taajamamassa kurvaillessa. Ei mitään hirveän matalia lukemia nuo.
Vai kannattaako pysytellä nykykalustossa ja toivoa, että polttoaineen hinta joskus alkaisi seurata raakaöljyn hintaa alaspäin...
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Säästöpossut
Mutta oliko ne XC-Volgia? Kai sen kuuluukin kuluttaa enemmän kuin se matala tai etuvetoinen malli.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Säästöpossut
Maantielukemistahan tässä oli puhe ja vieläpä valmistajan ilmoittamista. Tietty ne jonkun verran noissa valehtelee.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Säästöpossut
Kahdella työkaverilla on XC70 diesel automaatti Volvo. Kummallakin kulutukset yli 7 l/100 km, vaikka ajavat pääasiassa vain pitempää työmatkaa päivittäin.
Jos haluaa päästä pienillä kustannuksilla, niin kaasu/bensa on varteenotettava valinta. Ainoa asia mikä voi jotakuta mietittää on, että noita on enimmäkseen tarjolla vain VAG -konsernin tuotteina.
Jos haluaa päästä pienillä kustannuksilla, niin kaasu/bensa on varteenotettava valinta. Ainoa asia mikä voi jotakuta mietittää on, että noita on enimmäkseen tarjolla vain VAG -konsernin tuotteina.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Säästöpossut
^Ja se, että kaasuasemien verkosto ei lie ihan yhtä laaja kuin muiden käyttövoimien jakeluverkostot, joten kannattaa huomioda että miten lähelle omia vakioreittejä sopivia kaasuasemia osuu.
Olen myös kuullut väitteen, että autojen kaasusäiliöt pitäisi tarkistuttaa/katsastuttaa 10v välein, mutta tämän väitteen olen kuullut vain yhdeltä suunnalta, enkä ole varma paikkansapitävyydestä tai kattavuudesta (koskeeko kaikkia säiliöitä vai vain tietyntyyppisiä tms) - onko kukaan muu törmännyt tälläiseen tietoon/väitteeseen?
Olen myös kuullut väitteen, että autojen kaasusäiliöt pitäisi tarkistuttaa/katsastuttaa 10v välein, mutta tämän väitteen olen kuullut vain yhdeltä suunnalta, enkä ole varma paikkansapitävyydestä tai kattavuudesta (koskeeko kaikkia säiliöitä vai vain tietyntyyppisiä tms) - onko kukaan muu törmännyt tälläiseen tietoon/väitteeseen?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Säästöpossut
Ei, vaan V70 mallia. XC 90 D5 kulutti kaksi kolme litraa enempi, mitä V70 mallit, mutta se riippui millaisesta ajosta oli kysymys. V70 D5 malli oli optimoitu Volvo asentajan toimesta, kulki hyvin ja kulutti vähän mielestäni. Ennätys 4,4 l sataselle, silloin rajoitusten mukaan tasaista ajoa ja suurin osa maantie ajoa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Säästöpossut
En tiedä saako täältä kaasua. Ei ainakaan hakutuloksissa ollut yhtään kaasuvekotinta, mitä lähimmät 300 km kattelin läpi.
Oiskohan halvinta pitää vaan Volvo seisonnassa pl. pidemmät reissut ja ajaa kaikki kaupunkiajot C2:lla .
Oiskohan halvinta pitää vaan Volvo seisonnassa pl. pidemmät reissut ja ajaa kaikki kaupunkiajot C2:lla .
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Säästöpossut
Missäs päin Saabatti vaikuttaa? Gasumin apilla näkee kaasutankkauspaikat vaikka eivät gasumin paikkoja olisikaan.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Säästöpossut
Ajelet Volvolla pitkät reissut ja Citikalla pienemmät. Käytät sen hankinta-pääoman polttoaineeseen, kokonaistaloudellisempaa. Ne max. 6 tonnin autot ovat niitä parin vuoden takaisia max. 4 tonnin autoja tällä hetkellä. Volvon tiloja vs. maantiekulutus on vähän hankala taikoa millään vehkeellä nykytilanteessa, jos miettii puhtaasti pääomakuluja sen hankintaan. Plus että uuteen käytettyyn autoon tulee aina jotain remppaa ja kohennusta että se on itsensä näköinen = lisää rahanmenoa. Silläkin ostaisi monta litraa dieseliä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Säästöpossut
Hyundai i30 1.6CRDi 2018, uudesta asti ollut, 285000km ajettu nyt. Käyttöönotto vuoden lopussa 2017.
Todellinen kulutus 205/55-16 talvirenkailla ja talvirajoituksilla, pitkää matkaa normaalisti ajellen 4.3-4.5L/100km.
Kesällä 225/45-17 kesärenkailla 5.2-5.5L/100km
Kaupungissa n.1-1.5L enempi.
Tehtaan lupaus oli maantiekulutuksen osalta 90km/t ajettaessa jotain 3.7L/100km.
Korjaukset:
- Takajarrusatula takuuseen 150tkm
- Kaikki hehkut 170tkm
- Etujarrulevyt + palat, takajarrupalat 210tkm
- Vasen etujarrusatula, ahtopainetunnistin, turbon korjaus. (Muuttuvasiipisen ahtimen siivet jumissa) 280tkm.
Vaihteiston vitonen ja kutonen ääntäneet vaimeasti viimeiset 100tkm, ääni ei ole muuttunut siitä mihinkään. Peittyy vauhdissa normaaliin rengasmeluun.
Huollot tehty 30tkm välein.
Samalla koneella olevaa vanhempaa korimallia (2011-2017) saa n.250tkm ajettuna ja alle 10v vanhana noin viiteen tonniin.
Kia Ceed myös teknisesti sama.
Todellinen kulutus 205/55-16 talvirenkailla ja talvirajoituksilla, pitkää matkaa normaalisti ajellen 4.3-4.5L/100km.
Kesällä 225/45-17 kesärenkailla 5.2-5.5L/100km
Kaupungissa n.1-1.5L enempi.
Tehtaan lupaus oli maantiekulutuksen osalta 90km/t ajettaessa jotain 3.7L/100km.
Korjaukset:
- Takajarrusatula takuuseen 150tkm
- Kaikki hehkut 170tkm
- Etujarrulevyt + palat, takajarrupalat 210tkm
- Vasen etujarrusatula, ahtopainetunnistin, turbon korjaus. (Muuttuvasiipisen ahtimen siivet jumissa) 280tkm.
Vaihteiston vitonen ja kutonen ääntäneet vaimeasti viimeiset 100tkm, ääni ei ole muuttunut siitä mihinkään. Peittyy vauhdissa normaaliin rengasmeluun.
Huollot tehty 30tkm välein.
Samalla koneella olevaa vanhempaa korimallia (2011-2017) saa n.250tkm ajettuna ja alle 10v vanhana noin viiteen tonniin.
Kia Ceed myös teknisesti sama.