Niinpä. Miksi meillä on molemmat Saabit dieseleitä?aero kirjoitti: ↑Su Joulu 18, 2022 11:35Ei nyt mitenkään liity ketjun aiheeseen, mutta onneksi näitä ei polttomoottoriautoissa käy. Mullekin on vasta tehty yksi koneremppa (~20k€ käytetty auto, ~10k€ remppa) ja yksi moottorinvaihto (~20k€ käytetty auto, muutaman tonnin remppa). Se riskinhallinta on autokaupan peruskauraa ollut jo vuosia, jotkut parametrit vähän muuttuu kotvaksi, mutta sellaista bisnes on.
Siksi, että on katsellut sivusta näitä harrastajakavereiden NG9-3 & NG9-5 bensakoneiden jakopään remppoja Sitä paitsi tulee ajettua molemmilla autoilla yli 10 000 km vuodessa, joten silloin diesel jo kannattaa, jos haluaa ajaa Saabilla.
Tuo yllä oleva asia on yksi "riskinhallintatekijä". Toinen on se, että kun nuo dieselit ovat FIATin kehittämiä, niitä on käytetty mm. Alfassa, FIATissa ja Opelissa Saabin lisäksi. Näin ollen varaosia saa ja muutama vuosi sitten sai uutta pakasta vedettyä moottoria 2 300 € hintaan. Sähköauton akkupakettia tuskin vielä saa tuohon hintaan.
Tässä on jo miettinyt Saabien jälkeistä aikaa, ja Jagge olisi kyllä hieno vaihtoehto. Mutta siinä on dieselmoottorissa tyyppivikana jakoketju, jonka remppa maksaa ~5 000 € Se pistää kyllä harkitsemaan asiaa kahdesti tai jopa kolmasti juuri tuon riskinhallinnan kannalta.