Tämän päivän remonttiharkoituksena yritin irroittaa ohjauksen hydraulipumppua. Auto on Saab NG900, vm -96, jolla olen ajellut noin 4 vuotta. Alkoi ensin merkkailla pysäköintipaikkojaan öljyllä, mutta viime aikoina on vuotanut runsaammin. Putket ja letkut vaikuttavat ehjiltä mutta moottorin pääty ym pumpun alapuolella muuttui valuvan öljyn kastelemaksi. Pumpun irroittaminen osoittautui hankalaksi vaikka olen samantapaista muistaakseni tehnyt kerran ennenkin. Selasin kolmea korjauskirjaa, mutta niissä ei paljoa hydraulipumpusta kerrota. Mainitaan että apulaitteiden käyttöhihna löysääminen pitäisi tapahtua laturin kiristysruuvia löysäämällä. Niin kai mutta sitä ruuvia en ole löytänyt kun näkymät ovat niin ahtaat vaikka olen irroittanut muovisuojuksia, ilmansuodattimen ym. Vielä on peittävää letku- ja kaapelihässäkkää estämässä käsiksi pääsyä laturiin.
Pitäisikö vielä purkaa pakoputkea, etupyörän tuentaa vai nostaa moottori pois autosta? Korjauskirjojen ohjeista ei tunnu olevan apua.
Ohjauksen pumpun irroitus
Ohjauksen pumpun irroitus
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Ohjauksen pumpun irroitus
WISin mukaan pitäisi hihnankiristimen kuormitus vapauttaa. Nelisylinterisessä päältä hylsyvarrella ja kuusisylinterisessä kiristimen rullan mutterista vääntämällä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Ohjauksen pumpun irroitus
On ehkä rakenteet muuttuneet ja ko. kiristin siirtynyt huonosti näkyväksi, katselen löytyykö huomenna.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Ohjauksen pumpun irroitus
joko tämä ratkesi?
moottorin takakulmalla on laturin yläpuolella 1/2” räikän pitkän jatkovarren mentävä kolo. just menee siitä poikittaistangon etupuolelta suoraan pystyyn alas. 3,5mm poranterä menee kiristimen ja rungon läpi pieneen reikään. wississä tuo selitetään kuvin
moottorin takakulmalla on laturin yläpuolella 1/2” räikän pitkän jatkovarren mentävä kolo. just menee siitä poikittaistangon etupuolelta suoraan pystyyn alas. 3,5mm poranterä menee kiristimen ja rungon läpi pieneen reikään. wississä tuo selitetään kuvin
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Ohjauksen pumpun irroitus
Ei löytynyt tuollaista kierrettävää pystysuoraa ruuvia. Eikä käsin hapuilemalla mitään muutakaan. Paikalle sattunut avustaja jolla oli asiasta kokemusta veti katto-orteen kiinnitetyllä hihnalla jostakin koukusta laturin alla nokan suuntaan ja kiinnitys irtosi. Ja laittoi paikalleen pumpun ja laturinkin takaisin. Nyt on ohjaus toiminut ilman vuotoja muutaman sata km. Mutta edelleen minulle on epäselvää minkälainen se laturin kiinnike on.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Ohjauksen pumpun irroitus
Ei liity laturin kiinnitykseen, mutta eiköhän kyse ole tästä: kuvan kohdassa 2 ylempi nuoli näyttää kun hylsyavaimen jatkovarrella käännetään kiristintä ja alempi nuoli kun poranterällä tms. lukitaan kiristin löysälle.
Ja kuva on vm 1996 ohjeesta
Ja kuva on vm 1996 ohjeesta
Re: Ohjauksen pumpun irroitus
Tuon näköistä neliömäistä vääntiötä en siellä nähnyt, taisi olla huonosti pesty. Mutta nyt se pumppu pyörii taas, kiitoksia neuvoista.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima