Hei,
Ostin tuossa kun halvalla sain niin elämäni ensimmäisen saabin. Takajarrupalat ovat vaan näköjään loppu niin menee molemmilla puolilla vaihtoon.
Mitä työkaluja tarkalleen tarvitsen jarrupalojen vaihtoon? Tarkoitus olisi samalla irroittaa ja huoltaa liukutapit. Vähän on tuo hylsysarja/torx tilanne huono niin pitää samalla ostaa tarvittavat hylsyt/torxit jne. Ei tosiaan ole mitään käryä minkä kokoisia hylsyjä jne tarvitsee.
Biltemasta saa 49e 15 osaisen jarrumäntätyökalusarjan mikä ilmeisesti käy siihen että männät saa sisälle?
2006 9-3 tid jarrupalojen vaihto
Re: 2006 9-3 tid jarrupalojen vaihto
Renkaiden aukaisuun 17mm hylsy/rengasavain. Talttapääruuvimeisseli jarrusatulan lankajousen irroitukseen. 7mm kuusiokolo liukutappien irroitukseen ja kiinnitykseen.
Esim. mainitsemasi työkalu mäntää varten. Pitää pyörittää. Onnistuu kyllä pihdeilläkin, jos satula ehjä.
Siirtoleukapihdit lankajousen takaisin pujotukseen.
Teräsharja, mahdollisesti viila satulan kannakeosan puhdistukseen.
Liukutapit ovat metallitappi kumiholkin sisällä tyyppiset. Eivät jumi ikinä ja toimivat ilman voitelua. Sen sijaan itse jarrusatula on alumiinia ja korroosio voi turvottaa materiaalia siitä kohdasta, jossa ne liukutappien kumiholkit ovat, tehden holkista ahtaamman, kuin mitä sen pitäisi olla. Tällöin pitää kumiholkit irroittaa satulasta ja puhdistaa satula niiden alta korroosiosta.
Lankajousi korrosoituu myös kiinni alumiinisatulaan. Tällöin jousi usein katkeaa satulan sisään. Tällöin lämmitys ja ohuella tampilla vastakkaiselta puolelta naputtelemalla katkennut osa irtoaa.
Esim. mainitsemasi työkalu mäntää varten. Pitää pyörittää. Onnistuu kyllä pihdeilläkin, jos satula ehjä.
Siirtoleukapihdit lankajousen takaisin pujotukseen.
Teräsharja, mahdollisesti viila satulan kannakeosan puhdistukseen.
Liukutapit ovat metallitappi kumiholkin sisällä tyyppiset. Eivät jumi ikinä ja toimivat ilman voitelua. Sen sijaan itse jarrusatula on alumiinia ja korroosio voi turvottaa materiaalia siitä kohdasta, jossa ne liukutappien kumiholkit ovat, tehden holkista ahtaamman, kuin mitä sen pitäisi olla. Tällöin pitää kumiholkit irroittaa satulasta ja puhdistaa satula niiden alta korroosiosta.
Lankajousi korrosoituu myös kiinni alumiinisatulaan. Tällöin jousi usein katkeaa satulan sisään. Tällöin lämmitys ja ohuella tampilla vastakkaiselta puolelta naputtelemalla katkennut osa irtoaa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: 2006 9-3 tid jarrupalojen vaihto
Jarrusatulan irroituksessa en itse yleensä ota lankajousta irti satulasta vaan väännän vain jousen jarrurungon yli, jolloin se löystyy ja satulan saa pois. Ensin olen tietenkin irroittanut liukupultit, jotta satula on löysällä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)