Saabin T7-moottoria on toisinaan haukuttu tällä foorumilla huonosti kestäväksi. Kerronpa omat kokemukseni. Ostin SAAB 9-3:n vm. 2001 keväällä 2008, autolla oli silloin ajettu noin 165 000 km, huoltokirjan mukaan öljyjä oli vaihdeltu suunnilleen oikein. Päivitin huohotuksen joskus 200 000 km:n tienoilla. Moottorin öljyn ja suodattimen olen vaihtanut keväisin ja syksyisin, yleensä alle 10 000 km ajon jälkeen.
Nyt matkamittarissa on suunnilleen 390 000 km, ja nokkaketjun kiristin rupesi olemaan tapissa, mutta rallatusta ei vielä kuulunut. Korjaamo otti moottorin ulos konehuoneesta ja teki jakopään remontin ja kaikenlaista muuta siinä samalla, kun kohteet olivat hyvin esillä. Jo aiemmin oli korjaamo todennut ohivuotomittauksessa, että sylinterit olivat tiiviit. Nyt näkyi kampiakselin laakeriliuskoissa käytön jälkiä muttei mitään huolestuttavaa, niillä mennään edelleen. Ketjujen ohjaimissa näkyi vähän uria, mutta tasapainoketju ei ollut juurikaan venynyt, ja rattaat näyttivät maltillisesti kuluneilta. Korjaamon asentaja kylläkin sanoi tasapainoketjun kiristimen olleen jo melkein ääriasennossa.
Auton oston aikoihin edellinen omistaja kertoi puhelimessa, että sytytyskasetti oli vaihdettu valmistajan takaisinkutsussa. Muuta hän ei kertonut vaihdetun. Ahdin, huonomaineinen Garret GT 17, on ilmeisesti alkuperäinen ja toimii edelleen ongelmitta. Ainakaan minä en ole sitä vaihtanut, eli on se pyörinyt vähintäänkin runsaasti yli 200 000 km. Jos imupuolella olisi ollut öljyä, korjaamo olisi siitä varmasti maininnut. Bensapumpun olen vaihtanut kertaalleen 250 000 km:n kohdalla, ennalta ehkäisevästi. Sytytyskasetin vaihdoin ehjään purkuosaan noin vuosi sitten, kun silloinen kasetti rupesi sytyttelemään moottorin vikavaloa, tosin käyntiongelmia ei ollut.
Olen ajanut jo muutaman vuoden etanolilla. Muutaman tankillisen jälkeen otin öljypohjan irti, mutta siellä ja sihdissä ei juurikaan ollut karstaa. Avasin kokeeksi kolmosrunkolaakerin pukin, ja laakeripinta oli hyvän näköinen. Käynnin jälkeä oli muttei kulumaa. Ei ollut nytkään, kun korjaamo teki saman operaation. Kaikkien vuosien aikana murheena ovat olleet vain ulkoiset öljyvuodot: venttiilikopan tiiviste, jakopään stefa, virranjakajan tulppa, nyt saatiin kuriin vihdoin öljypaineen anturin ja nokkaketjun kiristimen vuoto.
Ilmeisesti T7-moottori kestää todella pitkään, kunhan öljy ja suodatin vaihdetaan riittävän tiuhaan ja hoito ja käyttö on muutenkin kelvollista. Samaan viittaa Tekniikan Maailman (16B/2020) raportti.
Saabin T7-moottorin kestäminen
Re: Saabin T7-moottorin kestäminen
mahtavaa minä näkisin että se on kunnossa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saabin T7-moottorin kestäminen
Tämä hyvä malliesimerkki öljyn vaihdon tärkeydestä ja
Mitä sillä saavutetaan, paljon huolettomia kilometrejä, vielä kun autot olisi ruostesuojattu kunnolla heti uutena.
Mitä sillä saavutetaan, paljon huolettomia kilometrejä, vielä kun autot olisi ruostesuojattu kunnolla heti uutena.
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1090
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Saabin T7-moottorin kestäminen
Mulla kans tollanen samanlainen..... T7, vaikka tosin on mitsun ahtimella(orginal).
Ostin joskus ..... 2007-2008.
Olisko ollu jonku 130tkm ku ostin... Nyt mittarissa 240tkm
Aika vähän tullu kilometrei käyttikseen. Bensapumpun on kans vaihtanu varmuuden varalta
Ja sytkä kassu orginal vaihdettu....
Öljyt vaidettu kerran vuoteen.... eli tällä varmaan mennään sit seuraavat 10v
Ostin joskus ..... 2007-2008.
Olisko ollu jonku 130tkm ku ostin... Nyt mittarissa 240tkm
Aika vähän tullu kilometrei käyttikseen. Bensapumpun on kans vaihtanu varmuuden varalta
Ja sytkä kassu orginal vaihdettu....
Öljyt vaidettu kerran vuoteen.... eli tällä varmaan mennään sit seuraavat 10v
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Saabin T7-moottorin kestäminen
Kuulostaa hyvälle. Omassani -07:ssa, nykyisin pojan käytössä olevassa on reilusti yli 300tkm mittarissa ja ostaessa vuonna 2010 siinä oli 113tkm. Siinäkin on moottori kaikkine osineen vielä alkuperäistä ja koneöljyt on vaihdettu tuosta alkaen 10tkm:n välein. Tuo pensapumppu on vähän sellainen että se saattaa hajota ihan millä kilometreillä vaan varoittelematta. Omassani jäi "juhlimaan vappua" eräänä keväänä kun mittarissa oli n. 250tkm. Ehkä noilla kilsoilla sen voisi vaihtaa kaiken varalta, jos se sinne asti on kestänyt. Pyöränkaarien ruoste on korjattu vuosia sitten, muuta ruostetta ei ole edes tutkittu (lue. uskallettu )
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S