CDTA kirjoitti: ↑Su Joulu 31, 2023 21:27
Bapsu kirjoitti: ↑Su Joulu 31, 2023 19:08
En sitä sano etteikö hyvä ja laadukas öljy pidennä tuon moottorin elämää, mutta en tiedä onko siitä hyötyä kun matka voi katketa sitten yllämainittuihin.
Onko sitten fiksumpaa käyttää halppisöljyä ja antaa sen tuhota kone, eikä antaa sille edes mahdollisuutta kestää.
Bapsu kirjoitti: ↑Su Joulu 31, 2023 19:08
T5/väärämerkkisen paremmin suunniteltu pannu kestää paskaöljylläkin ja suomalaisilla säästöväleillä ja huonolla huollolla paljon paremmalla todennäköisyydellä sinne 400-500tkm haarukkaan.
Mikähän mahtaa olla tuo vääränmerkkinen vertailukohta?
On ainakin huonokuntoisten t7 otannan perusteella. Noita on varmaan sen 20-30kpl tullut nähtyä, muutama toki kiinnileikannut varaosatarkoituksiin, mutta moni on ollut ihan toimivassa autossa. Aika harva pata (1kpl) on ollut siinä jiirissä että olisin avaamatta jättänyt itselle pidempiaikaiseksi käyttöautoksi. Hyvä öljy voi toki pidentää elinikää, mutta 300tkm edellisen omistajan mitävaanhuoltojen jälkeen jakopään rapistessa en hirveästi miettisi mitä öljyä se saa, vaan putsaan sihdin ja laitan tuoreet öljyt ja suodattimen sisään.
Väärämerkkisen vertailukohdasta käy esimerkiksi jenkkilän v6/v8 koneet bensapuolelta. Esimerkiksi nuista gm 3.8 v6 koneista mitä lähipiirissä on pyörinyt ei rallata ketjut, ei mene kannentiivisteet eikä koneet vuoda/syö juurikaan edes öljyä. Tuon 3.8 litraisen ainoa tyyppivika on imusarjan tiiviste. Ylöspito on ihan samaa tasoa kuin Saabinkin koneiden kanssa suomalaisilla ellei huonompaakin. Joistain usakoneista menee kannentiivisteet/imarin tiiviste, mutta kyseessä on astetta lievempi ongelma kuin esim. kampuran laakereiden porsinta tai imusihdin tukkeutuminen 120kmh vauhdista.
Euroopasta voidaan ottaa esimerkiksi sitten vagin 1.9tdi (tuo taitaakin olla konsernin ainoa kestävä kone) ja mersun vanhemmat dieselit. Volvon 2.4 litrainen on hyvinkin kestävä, varmaan paras verrokki femmalle. Voimaakin saa samanverran, ei vaan tarvitse miettiä mikä leipoo ensimmäisenä.
Aasiasta voidaan sitten ottaa vaikkapa Tojotan 5sfe (bensa) pata jota esiintyy esim Camryn keulilla. Itsellä oli 430tkm ajeltu moinen tovin, jokapää toki hihnalla, jonka senkin voi halutessaan ajaa katki. Ko. autossa moottorin kaikki anturit oli alkuperäisiä eikä muitakaan ongelmia esiintynyt.