Vanha 99LE taas kotona

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti: Mukava olisi toisaalta pistää uudet jouset ja iskarit, kunhan ei menisi nykyistä huonommaksi.
mut ethän sä tolla radalle ole lähdössä? :) eihän rauhallinen fiilistely nyt ihan viimisen päälle rimmattua alustaa tarvitse? ai niin, toi on ruiskusaappi...no pitää siinä sit olla :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Mukava olisi toisaalta pistää uudet jouset ja iskarit, kunhan ei menisi nykyistä huonommaksi.
Meinaatko että jouset olisi väsyneet siellä parkkipaikalla seistessä? Etkös kirjoittaunut vaihtaneesi jouset ja iskarit silloin kun tuon auton viimeksi omistit.

Vaihdetaanko takajouset päikseen, minulta saat sellaiset, jotka ei ainakaan ole kuoleentuneet edes kymmenessä vuodessa, vaikka kuinka olen odotellut - ei ainakaan yhtään matalat.
Kun noita jousia katselin niin en olekaan enää varma vihdoinko ne vaiko pelkät iskarit :oops: Saatoin vaihtaa jouset vasta seuraavaan ysisataseeni. Taidan jättää iskarit ja jouset vaihtamatta, vaihdan vasta jos tulee syytä, esim jos pomppii tai saa hylyn katsastuksessa noiden vuoksi. Kaikki helat/puslat uusin kumminkin, näyttivät aika perstuneilta.

Edit: onko raadilla tietoa kuinka tuota sähköruiskua pystyisi modifioimaan, ts optimoimaan sen toimintaa muuttamalla esim. ruiskutusaikoja jne? Ja minkälaisilla vermeillä pystyvät toteamaan mahdolliset viat tuossa järjestelmässä, tuon edellisen omistajan laskupinon mukaan siihen on vaihdettu mm. kaasuläpän säätöpotikka,alipainekalvo/alipainesäädin ja kaasuläppäkytkin.
Huvittavaa on kun kuiteissa lukee että moottorin sähköpuoli + polttoaineen syöttöpuoli korjattu, kaikki letkut ihan hanurista, putket sököt, jne, olivat veloittaneet jopa rumasti tekemästään bensaletkun jatkoksesta, eivät olleet viitsineet vaihtaa koko 50cm:n letkua vaan jatkoivat vanhaa letkua 20cm:llä (vianhaku/korjaustyö: 200mk), lisäksi olivat vetäneet ihme johtoja konetilaan, pitää ripsiä ne pois. Ovat vaihtaneet bensapumpun vääränlaiseen, ei kait paineet olleet riittäneet kun nuo putket/letkut olivat surkeat, kompressorilla kun päästelin läpi niin ensin ei mitään ja sitten alkoi vuotamaan vähän joka letkusta.

Hauskoja vikoja on koetettu korjauttaa: äänimerkki tööttää välillä rattia käännettäessä, ja käsijarrukahva ei pysy ylhäällä, jarrun varoitusvalo palaa-> ei korjattu, varattava uusi aika. Eli ei kannata rikastuttaa korjaamoita vanhojen autojen osalta, eivät viitsi/osaa/halua tehdä mitään kunnolla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Löytyisikö keneltäkään hiekkapuhallusvehkeitä ja juotostaitoa senverran että saisi vielä kalun tuosta vanhasta tankista, korvausta vastaan luonnollisestikin? Vedellä tuo kaiketi pitää täyttää ennen juottamista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:
mut ethän sä tolla radalle ole lähdössä? :) eihän rauhallinen fiilistely nyt ihan viimisen päälle rimmattua alustaa tarvitse? ai niin, toi on ruiskusaappi...no pitää siinä sit olla :)
Kyllähän auton pitää olla kunnossa kaikin puolin, ja ei tuo reipastakaan etenemistä karsastanut (en puhu kaahaamisesta) :D
Ei ollut mikään raketti mutta aika vaivattomasti tuolla eteni, väänsi kivasti alakierroksilta asti.
En meinaa tuota museoida mutta käyttöentistää sen niin ettei varsinaista estettä synny mahdolliselle museoimiselle, nykyisellään se 30 päivän ajoaika ei oikein houkuttele :(
Onkos muuten kireämmästä nokasta mitään iloa ilman peltipakosarjaa + avarampaa putkistoa, meinaan että saisiko tiukemmalla nokalla + ruiskun modifioinnilla tuosta muutaman lisäkaakin irti? Pakoputkisto tuossa on tuliterä joten sitä en ala vaihtamaan.

Edit: mistäs kannattaa lähteä tiedustelemaan sitä bensaputkea ja millaiset vaatimukset sillä on, onko esim. samaa kuin jarruputki? Mielestäni saisi olla pikkuisen paksumpaa kuin alkuperäinen, joka vastasi suunnilleen jarruputken vahvuutta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Löytyykö keneltäkään kirjaa D-jetistä?
Ja onkos noiden koneet samanlaisia, siis b-moottorit, ruiskulla ja ilman? Kaverilla olisi kaasarikone jota voisi ensi talvena vähän modifioida, avartaa kanavia, tiukentaa nokkaa, isontaa venttiileitä, laskea kantta, keventää vauhtipyörää, nostaa puristuksia, ynnä muuta mukavaa :)

Edit: onko tietoa mistä saisi taka-alatukivarren etuhelan, löytyy ainoastaan Turun Motonetistä, saisiko jostain muualta, pk-seudulta? Saisi toisen puolen kasattua kun löytyisi kyseinen osa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha »

Mulla ois 99:sin(69-74) korjaamokäsikirja missä on vajaa kolkyt sivua d-jetistä, myöskin vianetsintävihjeitä. Voin lainata jos kiinnostaa.
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juha kirjoitti:Mulla ois 99:sin(69-74) korjaamokäsikirja missä on vajaa kolkyt sivua d-jetistä, myöskin vianetsintävihjeitä. Voin lainata jos kiinnostaa.
:D Loistavaa, pääsen tutustumaan d-jetin saloihin :) Onko siinä montakin sataa sivua, meinaan että skanneri löytyisi? Jos lainaat niin palkintona on mäyräkoira itse valitsemaasi merkkiä :)

Sitten vaihteeksi kysymys, eikös tuossa ole kartiolaakerit pyörissä, kuinka ne neuvotaan kiristämään, niinkö ettei ole välystä ja ei ahdista vai onko jokin erikoiskonsti siihen?

Edit: nyt on pellit kunnossa, reikiä 0 :D oli kunnon massaus ja pohjan öljyäminen auttanut, on kova kuin mikä alustastaan, nuo muutamat pikkureiät johtuivat lähinnä vuotavasta takaluukun tiivisteestä ja lattiamaton alle päässeestä vedestä. Korjauskohdat on sinkkimaalattu, ja päällä on nyt 3-4mm:n massakerros, luulisi taas menevän kauan. Koko alusta pitää vielä käsitellä, ensin öljyä imeytymään vanhaan massaan ja kun on kuivahtanut mutaman päivän niin kunnon massat joka paikkaan.
Eiköhän tuo Dinitrol ole ihan kelpo ainetta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pahoittelen kysymysteni tulvaa :oops:
Olisi tarpeen tietää onko tuo vanhemmanmallinen kytkimen pääsylinteri sama kuin ysikutosessa, samoin kuin lämppärin puhallinmootttori ja ovien lukkopesät? Kaikki nuo osat vaikuttaisivat samannäköisiltä, helpottaisi varaosien etsintää jos kuupan osat sopivat.

Edit: kävikö joku jo noukkimassa ne loput Keravan Shellin vanhojen Saabien osat, meinaan että siellä oli kaikenalaisia puslia, nyt olisi tarvetta takatukivarsien etupuslille joita ei tunnu löytyvän mistään?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Löytyi sieltä Shelliltä vielä osia vanhukseeni, mm. kytkimen letku, puslia takaripustukseen, jäähyttäjän lämpötilakytkin, uusi vihreä suutin, d-jetronicin alipainekellon tms kalvo, jarrupääsylinterin tiivistesarja jne :)

Kuinka olette taikoneet noita takaripustuksen puslia irti, eivät ainakaan pajavasaraa ja tuurnaa tottele?
Ja tiedättekö mitään edullista hiekkapuhalluspaikkaa pk-seudulla, ajattelin käyttää taka-akselin ja pitkittäis- ja poikittaistuet puhalluttamassa samalla vaivalla kun on taka-akseli nyt irti pihan somistuksena?
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Huhti 17, 2005 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Tmi Jouko Koli Hyvinkäällä hiekkapuhaltaa ja pulverimaalaa asialliseen hintaan ja hyvin p. 019-463015.
T:Reijo
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Reijo Ranta kirjoitti:Tmi Jouko Koli Hyvinkäällä hiekkapuhaltaa ja pulverimaalaa asialliseen hintaan ja hyvin p. 019-463015.
T:Reijo
Kiitokset vinkistä, täytyypä heti huomenissa ottaa yhteyttä josko ehtisivät nuo käsittelemään suhteellisen nopeasti.
Entä olisiko tiedossa paikkaa jossa on kunnollinen prässi, noita takaripustuksen puslia ei saa paikoilleen muuten, poralla ne saa kyllä pois mutteivät uudet mennet ruuvipenkissäkään paikoilleen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Reijo Ranta kirjoitti:Tmi Jouko Koli Hyvinkäällä hiekkapuhaltaa ja pulverimaalaa asialliseen hintaan ja hyvin p. 019-463015.
T:Reijo
Onko kokemuksia muista puhalluspaikoista? Joukolla oli pienemmästä hiekkapuhaltimesta mennyt jokin vaihdelaatikko tms, korjaus kestää ainakin ensi viikkoon.
Ei viitsisi ihan summanmutikassa viedä mihinkään kun ammattilaisia on tunnetusti laidasta laitaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin