Auton osto yksityiseltä(swe)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ti Helmi 24, 2004 08:30
- Paikkakunta: Perämeri
Auton osto yksityiseltä(swe)
Terve,
On tarkoitus lähteä hakemaan Ruotsinmaalta 9-5 Aeroa. Vaikka lopullista kohdetta ei olekaan vielä löytyny niin on käynyt jo selväksi että kaupat todennäköisesti tehdään jonkun yksityisen henkilön kanssa.
Olisin kiitollinen jos joku viitsisi postata jonkinlaisen rautalankaohjeen, esim. ranskalaisilla viivoilla erityltänä, että mitä papruja(muuta kuin kahisevaa ) pitää varata reissuun mukaan ja että miten tuossa kaupanteossa kannattaa toimia.
Kun joskus saavutaan autolla tulliin niin siitä eteenpäin luulen osaavani jo omasta takaa mutta että kuinka siihen tilanteeseen päästään... En tiedä.
Jos joku viittii laittaa muutaman kohdan steppilistan niin kiitän ja kumarran. Ja lupaan laittaa autosta kuvan foorumille
On tarkoitus lähteä hakemaan Ruotsinmaalta 9-5 Aeroa. Vaikka lopullista kohdetta ei olekaan vielä löytyny niin on käynyt jo selväksi että kaupat todennäköisesti tehdään jonkun yksityisen henkilön kanssa.
Olisin kiitollinen jos joku viitsisi postata jonkinlaisen rautalankaohjeen, esim. ranskalaisilla viivoilla erityltänä, että mitä papruja(muuta kuin kahisevaa ) pitää varata reissuun mukaan ja että miten tuossa kaupanteossa kannattaa toimia.
Kun joskus saavutaan autolla tulliin niin siitä eteenpäin luulen osaavani jo omasta takaa mutta että kuinka siihen tilanteeseen päästään... En tiedä.
Jos joku viittii laittaa muutaman kohdan steppilistan niin kiitän ja kumarran. Ja lupaan laittaa autosta kuvan foorumille
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ti Helmi 24, 2004 08:30
- Paikkakunta: Perämeri
Re: Auton osto yksityiseltä(swe)
Suomesta et tarvitse muuta mukaan kun kahisevaa sekä ajokortin ja hel.....ti malttia sillä aeroja on siellä samanverran suhteessa kuin toyota corollaa täällä.Sakkeus Suuri kirjoitti:Terve,
On tarkoitus lähteä hakemaan Ruotsinmaalta 9-5 Aeroa. Vaikka lopullista kohdetta ei olekaan vielä löytyny niin on käynyt jo selväksi että kaupat todennäköisesti tehdään jonkun yksityisen henkilön kanssa.
Olisin kiitollinen jos joku viitsisi postata jonkinlaisen rautalankaohjeen, esim. ranskalaisilla viivoilla erityltänä, että mitä papruja(muuta kuin kahisevaa ) pitää varata reissuun mukaan ja että miten tuossa kaupanteossa kannattaa toimia.
Kun joskus saavutaan autolla tulliin niin siitä eteenpäin luulen osaavani jo omasta takaa mutta että kuinka siihen tilanteeseen päästään... En tiedä.
Jos joku viittii laittaa muutaman kohdan steppilistan niin kiitän ja kumarran. Ja lupaan laittaa autosta kuvan foorumille
Sieltä tarvitset:
- Kauppakirjan
-auton rek.otteen TÄYDELLISENÄ , tekn.ote, om.ote ,rekisteristä poisto otteesta kopio jossa kummankin allekirj.( jos poistatte satamassa kilvet)
-hienoa olisi jos autossa olisi mukana EC Certificate Of Conformity lappu niin ei tarvitsisi katsastuskonttorilla takuta, toisaalta uudemmat saabit on tietojeni mukaan kyllä selvinneet ilmankin.
esim. -99 farkku 2.3 t se:n maaginen type-approval number.on e11*96/27*0073*04
Kaupanteossa pätee samat asiat kuin suomessakin.
Toiseen kysymykseen vastaus: kaikki omat ja kavereiden on yksityiseltä ruotsissa ostettu, viimmeisin 2 viikkoa sitten joten lycka till
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
joskos jotain...
Nooh, jengi on ehkä vähän väsynyt aiheeseen. Ts. kokeile tällä foorumilla vaikkapa hakusanaa "Ruotsista"
Muista kolmena kappaleena seuraava:
http://www.konsumentverket.se/Documents ... _bilar.pdf
eli erinomainen turvan antaja molemmille osapuolille. Ja tulli sekä katsastusviranomaiset haluavat sen myöskin nähdä.
Ja lähetä ne rekisteriotteet takaisin vasta katsastuksen jälkeen. Ei kuten joku oli tehnyt heti tullin jälkeen. Veropäätös tuli muuten parissa viikossa tuossa helmikulla.
Muista kolmena kappaleena seuraava:
http://www.konsumentverket.se/Documents ... _bilar.pdf
eli erinomainen turvan antaja molemmille osapuolille. Ja tulli sekä katsastusviranomaiset haluavat sen myöskin nähdä.
Ja lähetä ne rekisteriotteet takaisin vasta katsastuksen jälkeen. Ei kuten joku oli tehnyt heti tullin jälkeen. Veropäätös tuli muuten parissa viikossa tuossa helmikulla.
Re: joskos jotain...
Jos nyt kumminkin selvitetäisiin se että ei orginaalia tekn.osaa kannata lähettää vaan se ns.omistajan osa joka nykyään on osa 2 tulee lähettää takaisin kun sen on ensin kopionut . En tiedä missä katsastusasemalla kysytään kauppakirjaa sillä vaasassa ei ainakaan heitä se kiinnosta. (tänään kaveri katsasti hakemamme 9-5:sen eikä heitä kauppakirja kiinnostanu).gis kirjoitti:Nooh, jengi on ehkä vähän väsynyt aiheeseen. Ts. kokeile tällä foorumilla vaikkapa hakusanaa "Ruotsista"
Muista kolmena kappaleena seuraava:
http://www.konsumentverket.se/Documents ... _bilar.pdf
eli erinomainen turvan antaja molemmille osapuolille. Ja tulli sekä katsastusviranomaiset haluavat sen myöskin nähdä.
Ja lähetä ne rekisteriotteet takaisin vasta katsastuksen jälkeen. Ei kuten joku oli tehnyt heti tullin jälkeen. Veropäätös tuli muuten parissa viikossa tuossa helmikulla.
tätä kauppakirjaa on tullu käytettyä: http://www.blocket.se/tryggt/mallar/bil_ver1.pdf
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: joskos jotain...
"Jos nyt kumminkin selvitetäisiin se että ei orginaalia tekn.osaa kannata lähettää vaan se ns.omistajan osa joka nykyään on osa 2 tulee lähettää takaisin kun sen on ensin kopionut . "
Niin sitä teknistä osaa ei tarvitse kukaan sen koomin kun auton on tänne saanut, siis katsastuksen jälkeen. Itse pistin sen takaisin myyjälle omistajan osan kanssa, koska enpä sillä minäkään mitään tehnyt. Muuten minulta vaativat alkuperäisen kappaleen, tai viranomaisen oikeaksi todistama kopio olisi kuulemma kelvaanut, mutta ei tavallinen kopio. Nin siis kopioivat itse sitten konttorilla mitä halusivat, mm. tuon rekisteriotteen. Tosin minun 9000 hylättiin ensin desibelimerkintöjen puuttumisen (ei muuten puuttuneet) vuoksi, eli oli kyllä niin viimeisen päälle puikkutarkkaa kuin olla voi. Asia meni sen verran periaattelliseksi, että katsastin auton alusta lähtien uudestaan naapuriasemalla, jossa se meni ilman merkintöjä läpi. Eli kannattaa ehkä pelata vähän varman päälle...
"En tiedä missä katsastusasemalla kysytään kauppakirjaa sillä vaasassa ei ainakaan heitä se kiinnosta. (tänään kaveri katsasti hakemamme 9-5:sen eikä heitä kauppakirja kiinnostanu)."
Minulla vaativat sen(kin) kyllä. Ehkä oli liiallista varman päälle pelaamista taas kertaalleen. Oli ihan pieni sivukylän asema...
Kauppakirjoista on eri versioita, ja tietty semmoisen voi pykätä itsekin. Antaa kaupantekohetkeen jotenkin luottavaisemman tunnelman kun ostaja osoittaa, että on hommat hanskassa ja tuommoinen asillisen näköinen dokumentti täytetään samassa yhteydessä.
Niin sitä teknistä osaa ei tarvitse kukaan sen koomin kun auton on tänne saanut, siis katsastuksen jälkeen. Itse pistin sen takaisin myyjälle omistajan osan kanssa, koska enpä sillä minäkään mitään tehnyt. Muuten minulta vaativat alkuperäisen kappaleen, tai viranomaisen oikeaksi todistama kopio olisi kuulemma kelvaanut, mutta ei tavallinen kopio. Nin siis kopioivat itse sitten konttorilla mitä halusivat, mm. tuon rekisteriotteen. Tosin minun 9000 hylättiin ensin desibelimerkintöjen puuttumisen (ei muuten puuttuneet) vuoksi, eli oli kyllä niin viimeisen päälle puikkutarkkaa kuin olla voi. Asia meni sen verran periaattelliseksi, että katsastin auton alusta lähtien uudestaan naapuriasemalla, jossa se meni ilman merkintöjä läpi. Eli kannattaa ehkä pelata vähän varman päälle...
"En tiedä missä katsastusasemalla kysytään kauppakirjaa sillä vaasassa ei ainakaan heitä se kiinnosta. (tänään kaveri katsasti hakemamme 9-5:sen eikä heitä kauppakirja kiinnostanu)."
Minulla vaativat sen(kin) kyllä. Ehkä oli liiallista varman päälle pelaamista taas kertaalleen. Oli ihan pieni sivukylän asema...
Kauppakirjoista on eri versioita, ja tietty semmoisen voi pykätä itsekin. Antaa kaupantekohetkeen jotenkin luottavaisemman tunnelman kun ostaja osoittaa, että on hommat hanskassa ja tuommoinen asillisen näköinen dokumentti täytetään samassa yhteydessä.
Re: joskos jotain...
Tästä huomaa kuinka eri tavalla eri paikoissa homma hoidetaan.gis kirjoitti:"Jos nyt kumminkin selvitetäisiin se että ei orginaalia tekn.osaa kannata lähettää vaan se ns.omistajan osa joka nykyään on osa 2 tulee lähettää takaisin kun sen on ensin kopionut . "
Niin sitä teknistä osaa ei tarvitse kukaan sen koomin kun auton on tänne saanut, siis katsastuksen jälkeen. Itse pistin sen takaisin myyjälle omistajan osan kanssa, koska enpä sillä minäkään mitään tehnyt. Muuten minulta vaativat alkuperäisen kappaleen, tai viranomaisen oikeaksi todistama kopio olisi kuulemma kelvaanut, mutta ei tavallinen kopio. Nin siis kopioivat itse sitten konttorilla mitä halusivat, mm. tuon rekisteriotteen. Tosin minun 9000 hylättiin ensin desibelimerkintöjen puuttumisen (ei muuten puuttuneet) vuoksi, eli oli kyllä niin viimeisen päälle puikkutarkkaa kuin olla voi. Asia meni sen verran periaattelliseksi, että katsastin auton alusta lähtien uudestaan naapuriasemalla, jossa se meni ilman merkintöjä läpi. Eli kannattaa ehkä pelata vähän varman päälle...
"En tiedä missä katsastusasemalla kysytään kauppakirjaa sillä vaasassa ei ainakaan heitä se kiinnosta. (tänään kaveri katsasti hakemamme 9-5:sen eikä heitä kauppakirja kiinnostanu)."
Minulla vaativat sen(kin) kyllä. Ehkä oli liiallista varman päälle pelaamista taas kertaalleen. Oli ihan pieni sivukylän asema...
Kauppakirjoista on eri versioita, ja tietty semmoisen voi pykätä itsekin. Antaa kaupantekohetkeen jotenkin luottavaisemman tunnelman kun ostaja osoittaa, että on hommat hanskassa ja tuommoinen asillisen näköinen dokumentti täytetään samassa yhteydessä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Nyt on sitten tullut AKE:lta ohjeet että ruotsintuonti autossa pitää olla rekisteröitäessä (ei katsastuksessa) orginaalit rekisteriotteet osat 1 + 2 ja AKE poistaa autot rekisteristä .
Tästä tulee helvetillinen ongelma sillä myyjät eivät voi poistaa autoa kun alkuperäinen ote on suomessa ja meillä taas verotuspäätös venyy lähes 3 kk joten pieni ongelma tässä on muhimassa .
Ainut poikkeus tähän on mennä ruotsissa vägvärketin toimipaikkaan ja saada kopioon "viralliset" leimat siitä että kopio on aito.
Tästä tulee helvetillinen ongelma sillä myyjät eivät voi poistaa autoa kun alkuperäinen ote on suomessa ja meillä taas verotuspäätös venyy lähes 3 kk joten pieni ongelma tässä on muhimassa .
Ainut poikkeus tähän on mennä ruotsissa vägvärketin toimipaikkaan ja saada kopioon "viralliset" leimat siitä että kopio on aito.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Missä ne ohjeet olivat..? Kävin AKE:n sivuilla enkä löytänyt?valtteri kirjoitti:Nyt on sitten tullut AKE:lta ohjeet että ruotsintuonti autossa pitää olla rekisteröitäessä (ei katsastuksessa) orginaalit rekisteriotteet osat 1 + 2 ja AKE poistaa autot rekisteristä .
Tästä tulee helvetillinen ongelma sillä myyjät eivät voi poistaa autoa kun alkuperäinen ote on suomessa ja meillä taas verotuspäätös venyy lähes 3 kk joten pieni ongelma tässä on muhimassa .
Ainut poikkeus tähän on mennä ruotsissa vägvärketin toimipaikkaan ja saada kopioon "viralliset" leimat siitä että kopio on aito.
Soitin konttorille kun olivat money:lle näin kertoneet hänen katsastettuaan 9000 aeron. Ohjeet on vissiin tulleeet vain kontorille ja tiedoitus muualle tuntuu olevan samaa tasoa kuin muussakin tuontiin liittyvissä asioissa. Konttorin mukaan ongelmia on ollut paljon viime aikoina asian tiimoilta ja todistuksia on tilailtu vägvärketiltä.Tri-Lo kirjoitti:Missä ne ohjeet olivat..? Kävin AKE:n sivuilla enkä löytänyt?valtteri kirjoitti:Nyt on sitten tullut AKE:lta ohjeet että ruotsintuonti autossa pitää olla rekisteröitäessä (ei katsastuksessa) orginaalit rekisteriotteet osat 1 + 2 ja AKE poistaa autot rekisteristä .
Tästä tulee helvetillinen ongelma sillä myyjät eivät voi poistaa autoa kun alkuperäinen ote on suomessa ja meillä taas verotuspäätös venyy lähes 3 kk joten pieni ongelma tässä on muhimassa .
Ainut poikkeus tähän on mennä ruotsissa vägvärketin toimipaikkaan ja saada kopioon "viralliset" leimat siitä että kopio on aito.
Tämä sääntö kuulemma koskee vain uudella eu-rek. otteella varustettuja ruotsin autoja.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Tänään (29.6) taas homma on hel...tin vaikeata ainakin vaasan A-kats.konttorilla kun jak... oli hakemassa og:hen kilpiä. EI kelvannut heille ruotsin vägvärketin leimalla var. todistus rekisteristäpoistosta ruotsissa.Tri-Lo kirjoitti:No tänään vaikutti taas siltä, että kyseessä on kuitenkin pelkän teknisen(1) osan alkuperäiskappale, koska sitä ne multa halusi tänään kats.konttorilla kun kävin vihdoin hakemassa kilvet og-aeroon.. AKE kuulemma vaatii. Saivat tosin pärjätä ilman, koska en löytänyt sitä enää.
Soitin AKE:n neuvntaan ja he myönsivät että homma on aika hankalaa kun ymmärrettävästi ruotsalaiset myyjät eivät aina uskalla antaa 2 osaa pois sillä se on ainoa paperi millä myyjä saa auton poistettua rekisteristä. Homma hoituu kuulemma sillä että AKE tekee kyselyn ruotsiin ko.autosta ja antaa sitten rekisteröinti luvan autolle kysely Ruotsiin kestää muutaman päivän ,,,hel...ti tätä touhua , riittäisi että tulli tekee mitä huvittaa mutta kun ake:kin pelleilee
ps. Tri-lo tänään haluttiin juuri 2 osa alkuper.
EDIT ::: Rupes niin vit...tamaan että soitin Aken lakimiehelle
Juttelin kauan AKE:n lakimiehen kanssa ja hän myönsi ongelmia olevan juuri yllä olevan asian kanssa ja asiasta on neuvoteltu Ruotsin vägvärketin kanssa
ja neuvottelut jatkuvat edelleen siitä että vägvätket suostuisi EU-DIREKTIIVIN mukaiseen järjestelmään.
Katsastuskontoreille on lähtenyt ohje että jos rekisteröijällä on kopio 2 osasta ja alkuperänen osa 1 niin rekisteröintitapahtuma voidaan aloittaa ja ake pyytää ruotsista tarvittavat asiakirjat, siis itse ei tarvitse kysellä.
Viimeksi muokannut valtteri, Ke Kesä 29, 2005 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Hum. Törmäsin Ruåtsissa käudessäni juurikin tuohon myyjän ihmettelyyn ja luonnolliseen haluttomuuteen luopua otteen 2 osasta. No, myyjä otti VV:ltä selvää, ja ymmärtääkseni he siellä olivat juuri leimahärdellin kannalla.
Melkoista sekoilua - saisivat nyt jonkinlaisen menettelytapastandardin kehitettyä, ettei hommat ole aivan arvailujen varassa (kävin muuten tullissa kysymässä, että mitä papereita he haluavat minulla olevan...eivät oikein osanneet tyhjentävästi siinä vastata, vaan ohjasivat ystävällisesti muualle..).
Noh, kaupat jäi rupisen auton vuoksi tekemättä, mutta kokemusta byrokratiasta byrokratian vuoksi kuitenkin tuli..
Ilmeisesti parasta vaan, että on mieluummin enemmän kuin vähemmän lappuja mukana joka paikkaan tungettavaksi - siitähän ne konttuureissa pitävät.
Melkoista sekoilua - saisivat nyt jonkinlaisen menettelytapastandardin kehitettyä, ettei hommat ole aivan arvailujen varassa (kävin muuten tullissa kysymässä, että mitä papereita he haluavat minulla olevan...eivät oikein osanneet tyhjentävästi siinä vastata, vaan ohjasivat ystävällisesti muualle..).
Noh, kaupat jäi rupisen auton vuoksi tekemättä, mutta kokemusta byrokratiasta byrokratian vuoksi kuitenkin tuli..
Ilmeisesti parasta vaan, että on mieluummin enemmän kuin vähemmän lappuja mukana joka paikkaan tungettavaksi - siitähän ne konttuureissa pitävät.
Nyt mä oon kyllä ihan pihalla tosta "oikeaoppisesta" menettelystä ruotsin puolella. Ovatko kummatkin ao. vaihtoehdoista hyväksyttäviä, vaihtoehtosia menetelmiä uittaa auto maahan?
1. Poistaa auton rekisteristä ruottissa. Pyytää kopion rekisteristä poistosta virallisen leiman kera suomen paperipyörityksiin ja ottaa tietty kaikki rek.paperit mukaan. (kysymys: ajetaanko auto ilman kilpiä ja vakuutuksia laivaan? joku "uitto"-lupa?)
2. Ajaa myyjän kilvillä ja vakuutuksilla suomeen. Lähettää postissa kilvet ja todistuksen suomeen uitosta entiselle omistajalle (Eiks ykkösen mukaan kuitenkin tarvittais toi rekisteristä poisto todistus suomen päässä? joutuisko tällöin odottamaan että myyjä saa aikaseksi rekisteristä poiston, jonka jälkeen auto ois rekisteröitävissä Suomessa jne...)
Osaiskohan joku selventää? Useammasta jutusta rakentelin nämä vaihtoehdot
1. Poistaa auton rekisteristä ruottissa. Pyytää kopion rekisteristä poistosta virallisen leiman kera suomen paperipyörityksiin ja ottaa tietty kaikki rek.paperit mukaan. (kysymys: ajetaanko auto ilman kilpiä ja vakuutuksia laivaan? joku "uitto"-lupa?)
2. Ajaa myyjän kilvillä ja vakuutuksilla suomeen. Lähettää postissa kilvet ja todistuksen suomeen uitosta entiselle omistajalle (Eiks ykkösen mukaan kuitenkin tarvittais toi rekisteristä poisto todistus suomen päässä? joutuisko tällöin odottamaan että myyjä saa aikaseksi rekisteristä poiston, jonka jälkeen auto ois rekisteröitävissä Suomessa jne...)
Osaiskohan joku selventää? Useammasta jutusta rakentelin nämä vaihtoehdot
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
Näin tein itse, ilman minkäänlaisia ongelmia.smuurine kirjoitti:2. Ajaa myyjän kilvillä ja vakuutuksilla suomeen. Lähettää postissa kilvet ja todistuksen suomeen uitosta entiselle omistajalle (Eiks ykkösen mukaan kuitenkin tarvittais toi rekisteristä poisto todistus suomen päässä? joutuisko tällöin odottamaan että myyjä saa aikaseksi rekisteristä poiston, jonka jälkeen auto ois rekisteröitävissä Suomessa jne...)
Tässä vaan tulee se että myyjän täytyy luottaa sinuun että lähetät kilvet hänelle.
Voittehan toki sopia jonkin panttisumman jos myyjä ei muuten uskalla..