Säätöapua tai selkeitä ohjeita kaivataan (kaasarit+sytkä)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Säätöapua tai selkeitä ohjeita kaivataan (kaasarit+sytkä)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eli en nyt oikein ymmärrä tuon 99:ni kaasareiden enkä sytkän säädöstä, kaasareihin en katastrofia peläten uskaltanut edes koskea, kun yksi autonkorjaajatuttukaan ei omien sanojensa mukaan osaisi operaatiota tehdä (tunnustipa ennen kuin koski), Sytkän pyörittely ei tunnu vaikuttavan jne...

Haluaa tuohon vääntöä ja voimaa, onhan tuossa sitä ollut ennenkin, nyt vaan vaikuttaa löysältä kun tuolla satkulla ajelin.. vai onkos mun uutta satkuani viritetty perkeles :)

Elikäs voin muutaman kympin polttoainerahaa antaa, jos tulet ja säädät, ja neuvoista kiitän ja muistan munkkikahveilla jos törmäämme jossainpäin suomea.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

mites jakoketju venynyt vaikuttaa sytkään, oma 900 8v muuttui
kun vaihdoin uudet jakopään hilut tilasin jyväskylästä.
kaasareissa tärkeää että ovat parissa,ensin sytkä kohilleen ja
sitten kaasareitten säätö.
Ari 1622
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

sulla siis on tuplat?
tommosista vakio tuplista ei itsellä mitään hajua, eivätkö ne ole yhteydessä toisiinsa imusarjan kautta? viri tuplat laitetaan synkka mittereilla säätöihin, kai nuokin silti jotenkin sillain.
muistelisin että tuola myynti palstalla oli joskus jonkun huoltamon lopetus myynti-ilmoitus jossa oli tuommoinen noiden saabin tuplien synkka systeemi, joten yritä etsiä tuo ketju ja ottaa yhteyttä sen ostajaan....


tuntuu tuo kärkisytkänkin säätö olevan hiukan haku ammuntaa, ensin etsittiin sopiva kärkiväli, 0,45 tuntui parhaalta, ja sitten alettiin ajoitusta säätämään pers tuntumalla, kyseessä siis kaverin taunus.
että tuota sytkää ainakin voi ihan itse kokeilla säädellä!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eikös ajoituksen säätö vaikuta kärkiväliin?

No tässä on pari vinkkiä. Kaasutin tai kaasuttimet säätöön. Suosittelen peruskorjausta (uudet tiivisteet yms.) ja säätöä. Sytkään sellainen ennakko kuin 19eykk ja kärkiväliksi se mitä pitää. Tuolla ennakolla saa 99:iin kivasti pirteyttä alakierroksille. Ruiskun nokalla saisi hieman lisää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Säädin tuossa itse kuntoon 900 GLs:n tuplat ja sytkän. Tuplakaasarien synkkaus nyt ei ollut loppujenlopuksi mitään ihmeellisen kummallista hommaa, johon tarvisi ihan synkkamittari olla.

Itse tein homman niin, että katselin kaasarien takaa niitä pieniä työntötankoja jotka liikkuvat yhdessä kun kaasuvaijerista vetää. Säädin säätöruuvista niin, että niissä oli välykset tyhjäkäynnilllä yhtä suuret. Mitään kovin mustaa magiaa tähän ei tarvinnut, itsellä ei ollut mitään sopivaa mittaria, joten perstuntumalla ruuvarin kärkeä apuna käyttäen hain sopivan synkronoinnin. Ilmeisen hyvin onnistui, koska käynti parani heti reippaasti ja kaikenlainen nykiminen ja alaväännön puute korjautui samantien. Kaasarit oli säädetty sen verran päin seiniä, että tyhjäkäynnillä kakkoskaasari oli kokoajan paljon enemmän auki. Muita huoltotoimenpiteitä mitä tein, oli ATF:n lisääminen molempiin kaasareihin niin että vaimennusmäntä peittyi kokonaan. Kunhan ei vain laita liikaa, luistit pitää pystyä nostamaan ihan ylös ilman että vaimennusöljyn pinta nousee korkkiin asti. Kohokammion tuuletusta ja seoksia en säätänyt, tyhjäkäyntiä vain hieman alemmas kun alkoi käymään niin puhtaasti.

Sytkää lähdin hakemaan sitten ajoituslampulla kohdalleen, mutta itselleni ongelmaksi muodostui se, ettei käytössä ole minkäänlaista kierroslukumittaria. 8-venttiilisellehän ilmoitetaan sytysennakko hölmösti vain 2000 kierroksen kohdalla, ei ollenkaan tyhjäkäynnillä. Alipainesäätö tulpattuna säätelin sitten tyhjäkäynnillä löysättyä jakajaa kääntelemällä ja kuuntelin käyntiä. Ennakko oli aluksi vain jotain 6 astetta, ja kone kävikin vähän työlään tuntuisesti. Antamalla todella reilusti ennakkoa alkoi taas puolestaan paukahtelemaan välillä putkessa, tällöin tosin oltiin jo ihan yli asteikon. Lopulta päädyin jonkinlaisen perstuntuman ohjaamana lukemaan 19 astetta tyhjäkäynnillä, kierroksia antamallahan tuo jakaja nostaa keskipakoennakolla erittäin nopeasti ennakot 30+, mutta karkeasti arvioiden se tehtaan suosittelema 20 astetta siellä 2000 kierroksen kohdalla ei varmaan kovin kaukana ole, ainakaan alle ei ole. Koeajolla totesin tyhjäkäynnin olevan erittäin tasainen verrattuna alkutilanteeseen, alavääntöä oli mukavasti eikä minkäänlaisia nykimisiä ollut havaittavissa. Ei myöskään nakutusta, vaikka ennakko on todennäköisesti aika kireä. Tankissa tosin on 98:a, ja sitä aion vastaisuudessakin kyllä tankata.

Varmasti kulutuskin tällä säätämisellä putosi, se oli tosin noilla huonoillakin säädöillä alle 9 litraa sataselle, vaikka ajoin reipasta yli 100km/h matkanopeutta suurimman osan ajasta.. Eli pötypuhetta suuri kulutus tuplilla, ainakin h-koneella. ;) Tarvii vaan säädöt olla tontilla.. Ja on kyllä minusta huomattavasti pirteämpi ja parempi vääntämään kuin 1-kaasarikone. Voisin jopa sanoa, että säädöissään ollessaan saattaa kepittää ruiskunkin, alavääntö on varsin mukava. :)

Edit: heh, dimebak ehti jo ehdottaa tuota 19 astetta. Tyhjäkäynnilläkö? Jotain taikaa kai siinä on kun itse päädyin sattumalta samaan lukemaan. :P
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tyhjäkäynnilläpä hyvinkin, alipaineletku irti. 99:iin olisi tarkoitus hommata RR-exhaustin peltisarja Free Technicsiltä ja laittaa 900 turbon rööri alusta loppuun, kun tuo alkuperäinen valettu pakosarja ahistaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Peltisarjan voisi tosiaan tuohon hommata pikkupiristykseksi, varsinkin kun tuntuu vähän siltä että tuo valettu pakosarja voisi vuotaa jostain ja olla räpättävän äänen syypää. 8v turboissahan noita pakosarjoja halkeilee kilpaa garrettin pakopesien kanssa, huonoa metalliseosta..

Kannen porttaus olisi sitten seuraava askel. ;) No, pikkuveljen autohan tuo on ja itsellä vain väliakaiskäytössä että saan oman t16 koneen niputettua taas. Mutta kaikkihan pitää virittää.. :oops:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jcarlson kirjoitti:Kannen porttaus olisi sitten seuraava askel. ;) No, pikkuveljen autohan tuo on ja itsellä vain väliakaiskäytössä että saan oman t16 koneen niputettua taas. Mutta kaikkihan pitää virittää.. :oops:

oikea asenne :wink:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin