Säädin tuossa itse kuntoon 900 GLs:n tuplat ja sytkän. Tuplakaasarien synkkaus nyt ei ollut loppujenlopuksi mitään ihmeellisen kummallista hommaa, johon tarvisi ihan synkkamittari olla.
Itse tein homman niin, että katselin kaasarien takaa niitä pieniä työntötankoja jotka liikkuvat yhdessä kun kaasuvaijerista vetää. Säädin säätöruuvista niin, että niissä oli välykset tyhjäkäynnilllä yhtä suuret. Mitään kovin mustaa magiaa tähän ei tarvinnut, itsellä ei ollut mitään sopivaa mittaria, joten perstuntumalla ruuvarin kärkeä apuna käyttäen hain sopivan synkronoinnin. Ilmeisen hyvin onnistui, koska käynti parani heti reippaasti ja kaikenlainen nykiminen ja alaväännön puute korjautui samantien. Kaasarit oli säädetty sen verran päin seiniä, että tyhjäkäynnillä kakkoskaasari oli kokoajan paljon enemmän auki. Muita huoltotoimenpiteitä mitä tein, oli ATF:n lisääminen molempiin kaasareihin niin että vaimennusmäntä peittyi kokonaan. Kunhan ei vain laita liikaa, luistit pitää pystyä nostamaan ihan ylös ilman että vaimennusöljyn pinta nousee korkkiin asti. Kohokammion tuuletusta ja seoksia en säätänyt, tyhjäkäyntiä vain hieman alemmas kun alkoi käymään niin puhtaasti.
Sytkää lähdin hakemaan sitten ajoituslampulla kohdalleen, mutta itselleni ongelmaksi muodostui se, ettei käytössä ole minkäänlaista kierroslukumittaria. 8-venttiilisellehän ilmoitetaan sytysennakko hölmösti vain 2000 kierroksen kohdalla, ei ollenkaan tyhjäkäynnillä. Alipainesäätö tulpattuna säätelin sitten tyhjäkäynnillä löysättyä jakajaa kääntelemällä ja kuuntelin käyntiä. Ennakko oli aluksi vain jotain 6 astetta, ja kone kävikin vähän työlään tuntuisesti. Antamalla todella reilusti ennakkoa alkoi taas puolestaan paukahtelemaan välillä putkessa, tällöin tosin oltiin jo ihan yli asteikon. Lopulta päädyin jonkinlaisen perstuntuman ohjaamana lukemaan 19 astetta tyhjäkäynnillä, kierroksia antamallahan tuo jakaja nostaa keskipakoennakolla erittäin nopeasti ennakot 30+, mutta karkeasti arvioiden se tehtaan suosittelema 20 astetta siellä 2000 kierroksen kohdalla ei varmaan kovin kaukana ole, ainakaan alle ei ole. Koeajolla totesin tyhjäkäynnin olevan erittäin tasainen verrattuna alkutilanteeseen, alavääntöä oli mukavasti eikä minkäänlaisia nykimisiä ollut havaittavissa. Ei myöskään nakutusta, vaikka ennakko on todennäköisesti aika kireä. Tankissa tosin on 98:a, ja sitä aion vastaisuudessakin kyllä tankata.
Varmasti kulutuskin tällä säätämisellä putosi, se oli tosin noilla huonoillakin säädöillä alle 9 litraa sataselle, vaikka ajoin reipasta yli 100km/h matkanopeutta suurimman osan ajasta.. Eli pötypuhetta suuri kulutus tuplilla, ainakin h-koneella.

Tarvii vaan säädöt olla tontilla.. Ja on kyllä minusta huomattavasti pirteämpi ja parempi vääntämään kuin 1-kaasarikone. Voisin jopa sanoa, että säädöissään ollessaan saattaa kepittää ruiskunkin, alavääntö on varsin mukava.
Edit: heh, dimebak ehti jo ehdottaa tuota 19 astetta. Tyhjäkäynnilläkö? Jotain taikaa kai siinä on kun itse päädyin sattumalta samaan lukemaan.
