Saab 96 v.79 Ovenlukon
Saab 96 v.79 Ovenlukon
Terve..
Kysyisin, että mitenkä estetään oven painonupin kiertyminen lukkosylinterin mukana, nyt täytyy pitää nuppia sormella kevyesti kiinni, kun avainta kierretään lukossa.
Kiitoksia vastauksista etukäteen..
Kysyisin, että mitenkä estetään oven painonupin kiertyminen lukkosylinterin mukana, nyt täytyy pitää nuppia sormella kevyesti kiinni, kun avainta kierretään lukossa.
Kiitoksia vastauksista etukäteen..
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.
Kuulostaisi uudemman kajakin lukon helmasynniltä: Lukko-/kahvapakettia kasassa pitävä lukkoprikka on löystynyt lukon karan ympäriltä.
Homma hoituu irrottamalla ovipahvi ja ottamalla kahvan pöydälle. Kahva on kiinni oven sisäpuolelta ristipääruuvilla (se kahvan kapea, lukkosylinterin vastakkainen pää) ja isommalla -mahtoiko olla ihan kuusioruuvilla- oven takareunassa. Isomman kanta löytyy oven ja karmin välistä, lukkokielekkeen vierestä.
Lukon karan päässä on tosiaan lukkoprikka joka pitää koko pakettia kasassa. Lukkonapin palautusjousi kuitenkin "ponnistaa" käytännössä kokonaan tätä prikkaaa vasten joten se löystyy enemmin tai myöhemmin.
Lukon karan päähän kannattaa korjauksen yhteydessä tehdä sopivaan kohtaan pieni ura, jotta lukkorengas tulevaisuudessa pitää paremmin. Jos on sopivat työkalut, voi siihen jyrsiä ihan kunnon rengasuran ja korvata alkuperäisen prikan oikella lukkorenkaalla.
Samalla kun ovi on levällään ja kahva kädessä, kannattaa tietysti putsata kaikki huolellisesti ja öljytä lukko. Joku voi pelotella että vanha lukko prakaa viimeistään tässä vaiheessa, mutta kyllä siellä voitelua tarvitaan. Toiminnan voi vielä varmistaa ennen autoon kiinnittämistä.
Homma hoituu irrottamalla ovipahvi ja ottamalla kahvan pöydälle. Kahva on kiinni oven sisäpuolelta ristipääruuvilla (se kahvan kapea, lukkosylinterin vastakkainen pää) ja isommalla -mahtoiko olla ihan kuusioruuvilla- oven takareunassa. Isomman kanta löytyy oven ja karmin välistä, lukkokielekkeen vierestä.
Lukon karan päässä on tosiaan lukkoprikka joka pitää koko pakettia kasassa. Lukkonapin palautusjousi kuitenkin "ponnistaa" käytännössä kokonaan tätä prikkaaa vasten joten se löystyy enemmin tai myöhemmin.
Lukon karan päähän kannattaa korjauksen yhteydessä tehdä sopivaan kohtaan pieni ura, jotta lukkorengas tulevaisuudessa pitää paremmin. Jos on sopivat työkalut, voi siihen jyrsiä ihan kunnon rengasuran ja korvata alkuperäisen prikan oikella lukkorenkaalla.
Samalla kun ovi on levällään ja kahva kädessä, kannattaa tietysti putsata kaikki huolellisesti ja öljytä lukko. Joku voi pelotella että vanha lukko prakaa viimeistään tässä vaiheessa, mutta kyllä siellä voitelua tarvitaan. Toiminnan voi vielä varmistaa ennen autoon kiinnittämistä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Mahtaisiko mistään löytyä "räjäytyskuvaa" tuosta 96:n lukko systeemistä. Epäilen, että omastani kuupasta puuttuu jotain lukoista, koska nupit ja lukkopesät eivät ole mitenkään yhteydessä, eli jos on nuppi alhaalla sitä ei saa avaimella nousemaan ja jos on ovi pistetty avaimella lukkoon sitä ei saa nupista auki
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Omassaní sama vika kartturin ovessa.Frostgrey kirjoitti:Mahtaisiko mistään löytyä "räjäytyskuvaa" tuosta 96:n lukko systeemistä. Epäilen, että omastani kuupasta puuttuu jotain lukoista, koska nupit ja lukkopesät eivät ole mitenkään yhteydessä, eli jos on nuppi alhaalla sitä ei saa avaimella nousemaan ja jos on ovi pistetty avaimella lukkoon sitä ei saa nupista auki
Kuskin ovessa lukkopyörii molempiin suuntiin, toiseen suuntaan pyöritettäessä lukkiutuu, toiseen lukko aukeaa.
#1430
Noin sen kai kuuluukin toimia...?
Nupilllahan ei ole mitään yhteyttä avaimella lukitukseen. Nuppi todella lukitsee oven eli vaikuttaa itse lukkolaitteeseen. Avaimesta kääntämällä vain katkaistaan yhteys kahvalta lukkolaitteelle.
En tiedä onko vas. / oikealla ovella eroa keskenään, mutta eikös ole niin että oven ollessa auki, ei nupista painamalla kumpaakaan ovea ei saa lukkoon. Avaimia ei siis saa tällä tavoin lukittua vahingossa auton sisään. Nuppilukitus toimii taas "takalukkona" ainoastaan sisältä käsin käytettäessä. Tällä tavoin lukittu ovi ei aukea edes avaimella.
Nupilllahan ei ole mitään yhteyttä avaimella lukitukseen. Nuppi todella lukitsee oven eli vaikuttaa itse lukkolaitteeseen. Avaimesta kääntämällä vain katkaistaan yhteys kahvalta lukkolaitteelle.
En tiedä onko vas. / oikealla ovella eroa keskenään, mutta eikös ole niin että oven ollessa auki, ei nupista painamalla kumpaakaan ovea ei saa lukkoon. Avaimia ei siis saa tällä tavoin lukittua vahingossa auton sisään. Nuppilukitus toimii taas "takalukkona" ainoastaan sisältä käsin käytettäessä. Tällä tavoin lukittu ovi ei aukea edes avaimella.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Saab 96 v.79 Ovenlukon
Itselläni kävi niin -78 kanssa, että 2v poika onnistui avaimilla räpläämään lukon ulkokautta niin, että koko syliteri/painonappi tuli ulos vieläpä niin, että lukkosylinteri irtosi painonapista, vaikka sinisen kirjan mukaan se on yhtä kokonaisuutta ja ei purettavissa. Saakohan tuon kotikonstein kuntoon?
Kyseessä on siis tämä kokonaisuus https://drive.google.com/file/d/182fGJY ... sp=sharing
Tuo kuskin oven lukko on vaihdettu aikanaan, koska siinä on eri avain. Saakohan noita sarjoitettua jossain?
Kyseessä on siis tämä kokonaisuus https://drive.google.com/file/d/182fGJY ... sp=sharing
Tuo kuskin oven lukko on vaihdettu aikanaan, koska siinä on eri avain. Saakohan noita sarjoitettua jossain?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Saab 96 v.79 Ovenlukon
no jos se sisus tuli ulos niin avaimen kanssa työnnä takaisin ja kolaa oven pohjalta lelut ja laita kiinni.tosin vaatii kahvan irrotuksen ja samalla siis ovipahvin jotta pääsee etsimään osat
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 96 v.79 Ovenlukon
Purin lukon ja sehän olikin murtunut
https://drive.google.com/file/d/1tb_Kah ... p=drivesdk
Täytyy alkaa metsästämään uutta lukkoa
https://drive.google.com/file/d/1tb_Kah ... p=drivesdk
Täytyy alkaa metsästämään uutta lukkoa
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Saab 96 v.79 Ovenlukon
Tyypillistä...
Sininen biblia johtaa tässä kohden harhaan, koska kyllähän noiden pitää purettavissa olla, ja ovatkin. Mutta yhtä yksiselitteisesti tuo sinun sylinterisi runko on poikki.
Minulla oli noita aikanaan useammasta autosta, mutta muistan myös sarjoittaneeni ja myyneeni aika monta kierrosta tämän ikäisiin kajakkeihin. Yksi setti meni jopa -71:een, siihen sai nämä uudemmat lukot päivitettyä kun vaihtoi myös oven sisuskalut Superista. (Jos nämä viimeisen mallin lukot tuntuvat heppoisilta, niin ne läpälliset Assat vasta kamalia oli! )
Jos tarve on yhä päällä, niin voin kaivella varastoa. Ihan tältä istumalta en kyllä uskalla taata että löydän (parin-kolmen tallimuuton jälkeen), mutta ilmoittelen sitten... Asustellaan näköjään suunnilleen samalla talousalueella niin tuohan voisi kulkea näppärästi?
Sininen biblia johtaa tässä kohden harhaan, koska kyllähän noiden pitää purettavissa olla, ja ovatkin. Mutta yhtä yksiselitteisesti tuo sinun sylinterisi runko on poikki.
Minulla oli noita aikanaan useammasta autosta, mutta muistan myös sarjoittaneeni ja myyneeni aika monta kierrosta tämän ikäisiin kajakkeihin. Yksi setti meni jopa -71:een, siihen sai nämä uudemmat lukot päivitettyä kun vaihtoi myös oven sisuskalut Superista. (Jos nämä viimeisen mallin lukot tuntuvat heppoisilta, niin ne läpälliset Assat vasta kamalia oli! )
Jos tarve on yhä päällä, niin voin kaivella varastoa. Ihan tältä istumalta en kyllä uskalla taata että löydän (parin-kolmen tallimuuton jälkeen), mutta ilmoittelen sitten... Asustellaan näköjään suunnilleen samalla talousalueella niin tuohan voisi kulkea näppärästi?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Saab 96 v.79 Ovenlukon
Kiitos, sain toiselta kohtalontoverilta pari kahvaa lukkoineen sopivasti. Vielä en ole Ehtinyt asentamaan paikalleen, joten hyvä tietää, että osia voisi olla muuallakin.Suomik kirjoitti: ↑To Loka 22, 2020 13:14Tyypillistä...
Sininen biblia johtaa tässä kohden harhaan, koska kyllähän noiden pitää purettavissa olla, ja ovatkin. Mutta yhtä yksiselitteisesti tuo sinun sylinterisi runko on poikki.
Minulla oli noita aikanaan useammasta autosta, mutta muistan myös sarjoittaneeni ja myyneeni aika monta kierrosta tämän ikäisiin kajakkeihin. Yksi setti meni jopa -71:een, siihen sai nämä uudemmat lukot päivitettyä kun vaihtoi myös oven sisuskalut Superista. (Jos nämä viimeisen mallin lukot tuntuvat heppoisilta, niin ne läpälliset Assat vasta kamalia oli! )
Jos tarve on yhä päällä, niin voin kaivella varastoa. Ihan tältä istumalta en kyllä uskalla taata että löydän (parin-kolmen tallimuuton jälkeen), mutta ilmoittelen sitten... Asustellaan näköjään suunnilleen samalla talousalueella niin tuohan voisi kulkea näppärästi?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Saab 96 v.79 Ovenlukon
OK, pääasia että homma etenee, kiitos tiedosta!
Nyt muuten kun luin uudelleen tuon edellisen, pikaisesti kirjoittamani viestin, niin sehän näyttää siltä että olisi mielestäni tyypillistä että sininen biblia johtaa harhaan. Sitähän en suinkaan tavoitellut sanoa, vaan tyypillistä on se että tuo lukon kara on poikki.
Nää on nyansseista kiinni...
Nyt muuten kun luin uudelleen tuon edellisen, pikaisesti kirjoittamani viestin, niin sehän näyttää siltä että olisi mielestäni tyypillistä että sininen biblia johtaa harhaan. Sitähän en suinkaan tavoitellut sanoa, vaan tyypillistä on se että tuo lukon kara on poikki.
Nää on nyansseista kiinni...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)