Pystyykö turbon virranjakajan purkamaan?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Pystyykö turbon virranjakajan purkamaan?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

On alkanut tuo virranjakaja vuotamaan öljyä sisältäpäin. Ei siis siitä tyypillisestä paikasta, o-renkaasta, vaan jostainpäin sisustaa. Eräs kokenut automies oli sitä mieltä, että se pitäisi pystyä purkamaan ja korjaamaan, mutta korjausopas ei anna siihen mitään neuvoja, epc ei tunne muuta kuin kokonaisia jakajia, enkä ole omin voiminkaan saanut sitä auki.

Onko siihen purkamiseen olemassa joku oma kikka, vai pitääkö ruveta metsästämään uutta jakajaa?
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Boschin jakaja menee aika moneen osaan, kun sitä alkaa vaan määrätietoisesti purkamaan. Viaksi veikkaisin kuluneita puslia joita ainakin viisi vuotta sitten sai ihan Boschilta varaosana.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ei siinä oo mitään kikkoja, senkun purkaa vain. Turbon jakajassa ei montaa palikkaa sisällä ole joten sen saa myös kasaan. :)

Jos minä sen oon saanu purettua ilman ohjeita niin onnistuu se keltä vain. ;)
Aki Peltola #1132
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aksu900 kirjoitti:Jos minä sen oon saanu purettua ilman ohjeita niin onnistuu se keltä vain. ;)
Jätkähän keksi uuden moton maailmaan joka sopis munkin tekemisiin :D Nimittäin ohjekirjaan katsottaessa on tilanne jo hysteerinen, ainakin LK:n atk-vastaavan mukaan.

Simppeli purkaa ja kannattaa varoa ettei lyö osia liian lujaa. Ainakin 99:in jakajasta lähti keskipakosäätimen osat kimpoileen pitkin tallia. Sitäpä muuten ei taida olla T16:ssa, mutta anyway. Ja kasatessa kannattaa puslat voidella öljyllä ennen kuin laittaa akselin takaisin niin menee helpommin. Jos niitä puslia siihen enään saa, miksi ei sais.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Pystyy purkaan. Se alkuperäinen stefa on vaan reijältä 12,5 mm ja sitä ku löytynyt mistään. Laitoin ite 12 mm reijällä olevan ja sorvissa vain sen kohdan mihin stefan huulet ottaa kiinni ja oli tehnyt uran, niin uran hioin/kiillotin pois .Meni niin lähelle 12 mm vain se kohta että ei ku pienenpi reikäinen stefa paikoilleen ja hyvin on pelittänyt 20-30 tkm. Ei vuoda enään.
Merkkaa hyvin se "kytkin " joka siirtää voiman nokalta virranjakajan akseliin, et tulee oikeinpäin, on nääs epäsymmetrinen ja käytä järkee ku purat jakajaa. Viilaa raati pois sen kytkimen tapinreijän ympätiltä kun vedät akselin puslien läpi niin ei ahista ja naarmuta puslia ja pilaa sitten uutta stefaa kun asentaa paikoilleen. Ei oo muuten tarttenut ite uusia puslia enään näihin uudenpiin jakajiin ku kärjet ei enään painata akselia sivuun kokoajan.
Ihme on jos on puslat mennyt. Stefa siellä vuotaa yleensä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kiitoksia vinkeistä. Täytyy käydä uudestaan sen kimppuun. Ilmeisesti siis hall-anturin metallilevy (tai mikä lienee oikea nimitys) lähtee sittenkin pois segerrenkaan poiston jälkeen, vaikka ekalla yrityksellä tuntui olevan niin tiukassa ettei pienellä voimalla inahtanutkaan.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

CRC:tä ja lievää väkivaltaa pienellä meisselillä ( ei omalla...) kampeamalla tasaisesti, niin lähtee.
Mikä on joskus asennettu, niin tavalla tai toisella irtoo, jos ei hyvällä niin pahalla ,mutta se kasaus onkin sitte eri tarina :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

16 venttillisessä mitään stefaa jakajassa ole. Siellä on akslin ympärillä huopaputki joka toimii tiivisteenä. Akseliin on myös sorvattu sisäänpäin kiertävä ura, joka auttaa pitämään öljyn pois jakajasta. Vuosien saatossa ura karppaantuu umpeen ja huopaputki kovettuu koppuraksi ja nämä yhdessä aiheuttaa öljyn tulon jakajaan sisälle.
Ja sitä hall systeemiä ja sakaralevyä ei tartte purkaa irti jos ei välttämättä halua.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Eli saako sen purettua jotenkin myös toisesta päästä? Yritin sitäkin katsella, mutta ei ainakaan äkkiseltään saanu purkaantumaan. Ja mahtaako niitä huopia saada erikseen ostettua, vai pitääkö lähteä leikkelemään jonkun vanhoja huopikkaita?
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Eli saako sen purettua jotenkin myös toisesta päästä? Yritin sitäkin katsella, mutta ei ainakaan äkkiseltään saanu purkaantumaan. Ja mahtaako niitä huopia saada erikseen ostettua, vai pitääkö lähteä leikkelemään jonkun vanhoja huopikkaita?
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Siis se purkaantuu helposti silleen, että lyöt se tapin veke sieltä päästä joka tulee päin nokka-akselia. Polvien päällä tappia ei tahdo saada lyötyä irti. Eli jotain kovaa tarvis olla alla. Johtoliitin purkaantuu nätisti osiin ja anturin johdot saa pujotettua jakajaan sisälle samalla kun vetää koko akselihoitoa ulos. Tietty ruuvit ja säädin pitää olla irti kanssa.
Sitä huopaa ei ole koskaan saanut varaosana, joten naapurilta huopikkaat lainaksi ja siitä sopivaa putkea tekemään. Huopaa pitää myös liottaa moottoriöljyssä jonkin aikaa, jotta se turpoaa tiiviiksi.
Eli siis kerrtaksena vielä: sitä hall anturia ja sakaralevy jutskaa ei tarvi purkaa pois ekana jos ei halua, vaan akseli tulee niine hyvineen ulos jakajasta. Monesti se sakaralevy on liimalla tai joskus jopa ruosteella niin piukassa, että vääntyy vaan kippuraksi irotettaessa. Huomaa myös jo aikaisemmin mainittu akselien yhdyskappaleen epäkeskeisyys. Eli merkit jakajan akseliin ja tuohon yhdyskappaleeseen.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kiitos tarkoista ohjeista. Noilla pitäisi tämmöisen puupäänkin saada se purettua. Täytyy vain etsiä sitä huopaa jostain ennenkuin menee pistämään jakajaa osiksi...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Vastaa Viestiin