Penkin päälisen korjaus
Penkin päälisen korjaus
Hyvin alkoi tämäkin päivä. Aamulla töihin lähtiessä istahdin kuskin pukille ja "rits!", penkin päällinen repesi saumastaan.
Onko kellään kokemuksia miten kannattaa korjata, ja mitä ammattilaiset keskimäärin tällasista hommista veloittaa? Itteä ei ompeleminen pahemmin nappaa.
Onko kellään kokemuksia miten kannattaa korjata, ja mitä ammattilaiset keskimäärin tällasista hommista veloittaa? Itteä ei ompeleminen pahemmin nappaa.
9000 CD 2,0 -95
Itse kysyin tuosta eräästä seinäjokelaisesta paikasta (nimeä en muista, mutta omasta toisesta threadista löytyy tiedot) ja sanoi takapenkin istuinosan korjaukselle hintaa 60eur tunti (arviolta n.100eur tulisi maksamaan mutta tämä vain heitto kun hän ei nähnyt penkin kuntoa) Ja mulla on ratkennut sauma n. 6cm matkalta... Tämä tosin takapenkistä kyse..
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Mie olen ite neulan ja vahvan langan kera ommellut käsin noita saumoja ja etenkin niitä etupenkkien tukirautalankojen kujia uudestaan. Hidasta, mutta palkitsevaa hommaa. 900:n ja 99:n penkit on olleet potilaina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jos ompeleminen vieroksuttaa, mutta askarteluintoa muuten löytyisi, niin säästäisit varmaan pitkän pennin riisumalla verhoilun irti penkistä itse. Etupenkin istuinosan verhoilu lähtee ihan näppärästi, vapautat penkin alta puolisentusinaa verhoilua paikallaanpitävää koukkua. Etuosan korkeudensäätöraudassa on kaksi rautalankalenkkiä, jotka pitää vääntää auki.
Sitten kun verhoilu on kädessä, voit harkita uudelleen ommellako itse vai viedäkö jollekin ompelukoneen omistavalle. Esim. pikasuutarille tai laukunkorjaajalle tuollaista voisi tarjota verhoomoiden ohella.
Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä. Koukut saa vedettyä takaisin paikalleen rautalankalenkillä, mutta voi korvata nippusiteelläkin jos siltä tuntuu.
Sivun http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/ alaosassa näkyy penkkikuvia sen verran että saat käsityksen minkätyyppisestä hommasta on kyse.
Oliko kyse nahka- vai kangaspenkistä?
Takapenkin verhoilu on niitattu/liimattu kiinni runkoon, joten sikäli hinnoittelu saattaa olla kalliimpi kuin etupenkillä.
Sitten kun verhoilu on kädessä, voit harkita uudelleen ommellako itse vai viedäkö jollekin ompelukoneen omistavalle. Esim. pikasuutarille tai laukunkorjaajalle tuollaista voisi tarjota verhoomoiden ohella.
Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä. Koukut saa vedettyä takaisin paikalleen rautalankalenkillä, mutta voi korvata nippusiteelläkin jos siltä tuntuu.
Sivun http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/ alaosassa näkyy penkkikuvia sen verran että saat käsityksen minkätyyppisestä hommasta on kyse.
Oliko kyse nahka- vai kangaspenkistä?
Takapenkin verhoilu on niitattu/liimattu kiinni runkoon, joten sikäli hinnoittelu saattaa olla kalliimpi kuin etupenkillä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Juu oli.et kirjoitti:JUS. Oliko sinulla penkinlämmittimet istuin kuvissa?
Katkenneet lämppärin johdot mielestäni voi kiertää kiinni (tai tinata...) mutta mistä lämmönkestävää johtoa liitoksien päälle?
Katkos paikannettu ja johdonpäät vedetty esiin ja kuorittu:
Kutistesukka pujotettu johtoon ja johdonpäät tinattu yhteen:
Kutistesukka kutistettu lämmittämällä ja johto painettu paikalleen:
Lämmittimen sidekangas ei oikein kestä kutistesukan tarvitsemaa lämpöä, varomattomalla lämmittämisellä kutistuu sidekangaskin ja alkuperäinen katkoksen käryttämä kuoppa toppauksen pinnassa vaan laajenee.
Ei se kutistesukka välttämätön tuolla ole, ainakaan jos saa juoksutteella tinan uimaan johtoon vähän pidemmälle kuin kuorittuun osuuteen. Ainoastaan jos katkos on lähellä verhoilun pingotusruotojen koukkuja, korjatun johdon on syytä olla eristetty, ettei tule oikosulkua koukun tai ruodon kautta maihin.
Viimeksi muokannut jus, Ti Maalis 18, 2008 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
itsekin hieman kauhistelin hintaarälläkkä kirjoitti:60/hBoiga kirjoitti:60eur tunti (arviolta n.100eur tulisi maksamaan mutta tämä vain heitto kun hän ei nähnyt penkin kuntoa)
Pitäisiköhän ruveta pitämään pikku bisnestä kun tuo eukko on aika hyvä ompelija...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Mie näkisin tuon kutistesukan eduksi lähinnä se, että kun johtoon kohdistuu taivutuksia, tuo tinauskohta ei ole se herkimmin taipuva kohta, vaan kutistesukka jäykistää johdon lähemmäksi alkuperäistä ja taipuminen tapahtuisi pidemmällä matkalla. Liian jäykkä kutistesukka tosin tekee taas sen, että johto taipuu juuri siitä, mihin sukka loppuu ja tulevaisuuden katkoskohta onkin jo arvattavissa...jus kirjoitti: Ei se kutistesukka välttämätön tuolla ole, ainakaan jos saa juoksutteella tinan uimaan johtoon vähän pidemmälle kuin kuorittuun osuuteen. Ainoastaan jos katkos on lähellä verhoilun pingotusruotojen koukkuja, korjatun johdon on syytä olla eristetty, ettei tule oikosulkua koukun tai ruodon kautta maihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Penkin päälisen korjaus
Jatketaanpas vanhaan.
Istuinlämmitin ei meinaa kestää. Nyt olen pariin otteeseen tuon korjannut ja aina se muutaman kuukauden kestää. Olen nyt miettinyt, että miten sais tohon pysyvämmän korjauksen aikaiseksi, ei huvittaisi parin-kolmen kk välein rimpuilla istuinta autosta pois.
Tuota lämmitysjohdinta ei varmaankaan myydä metritavarana? Oma on kyllä monesta kohdasta korjattu ja jouduin ensimmäisellä kerralla poistamaan siitä aika pitkän pätkän. Eli jos tota johdinta löytäsi metritavarana niin repisi kaikki vanhat istuin osasta veke ja uutta tilalle.
Toinen vaihtoehto ja ehkä helpompi on tämä:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... tin-39703/
Onko kukaan ranettanut tuollaista alkuperäisen tilalle eli että toimii säätimestä 0-3? Miten liitetään auton systeemiin?
Kiitos tietäjille!
Istuinlämmitin ei meinaa kestää. Nyt olen pariin otteeseen tuon korjannut ja aina se muutaman kuukauden kestää. Olen nyt miettinyt, että miten sais tohon pysyvämmän korjauksen aikaiseksi, ei huvittaisi parin-kolmen kk välein rimpuilla istuinta autosta pois.
Tuota lämmitysjohdinta ei varmaankaan myydä metritavarana? Oma on kyllä monesta kohdasta korjattu ja jouduin ensimmäisellä kerralla poistamaan siitä aika pitkän pätkän. Eli jos tota johdinta löytäsi metritavarana niin repisi kaikki vanhat istuin osasta veke ja uutta tilalle.
Toinen vaihtoehto ja ehkä helpompi on tämä:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... tin-39703/
Onko kukaan ranettanut tuollaista alkuperäisen tilalle eli että toimii säätimestä 0-3? Miten liitetään auton systeemiin?
Kiitos tietäjille!
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Re: Penkin päälisen korjaus
Itse ajattelin tehdä juurikin saman operaation ensi kesänä. Kylmä nahkapenkki talvella ei ole kiva...
Juurikin tuota samaa elementtiä olen itse katsellut ja miettinyt kumpi kannattaisi, joko korjata alkuperäisen katkokset vai laittaa saman tien uusi elementti.
Juurikin tuota samaa elementtiä olen itse katsellut ja miettinyt kumpi kannattaisi, joko korjata alkuperäisen katkokset vai laittaa saman tien uusi elementti.
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Re: Penkin päälisen korjaus
Niiden koukkujen asennukseen linkin mukainen työkalu on aivan omaa luokkaansa
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... dit-71633/
Pihdin rakenne on sellainen ettei puristusvoimaa tarvita koukun kiinnipitämiseen pihdeissä, jolloin vetäminen on ainoa tarvittava voima. Lisäksi pihdit ylettyy näppärästi läpi vaahtomuovipehmusteen.
Kokemuksella voin sanoa, että &%¤#-homma muuttu melkeimpä huviksi.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... dit-71633/
Pihdin rakenne on sellainen ettei puristusvoimaa tarvita koukun kiinnipitämiseen pihdeissä, jolloin vetäminen on ainoa tarvittava voima. Lisäksi pihdit ylettyy näppärästi läpi vaahtomuovipehmusteen.
Kokemuksella voin sanoa, että &%¤#-homma muuttu melkeimpä huviksi.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Penkin päälisen korjaus
Hyvä vihje tuo työkalu...helpottaa varmasti tota hommaa.Barney74 kirjoitti:Jatketaanpas vanhaan.
Istuinlämmitin ei meinaa kestää. Nyt olen pariin otteeseen tuon korjannut ja aina se muutaman kuukauden kestää. Olen nyt miettinyt, että miten sais tohon pysyvämmän korjauksen aikaiseksi, ei huvittaisi parin-kolmen kk välein rimpuilla istuinta autosta pois.
Tuota lämmitysjohdinta ei varmaankaan myydä metritavarana? Oma on kyllä monesta kohdasta korjattu ja jouduin ensimmäisellä kerralla poistamaan siitä aika pitkän pätkän. Eli jos tota johdinta löytäsi metritavarana niin repisi kaikki vanhat istuin osasta veke ja uutta tilalle.
Toinen vaihtoehto ja ehkä helpompi on tämä:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... tin-39703/
Onko kukaan ranettanut tuollaista alkuperäisen tilalle eli että toimii säätimestä 0-3? Miten liitetään auton systeemiin?
Kiitos tietäjille!
Mutta tähän mun kysymykseen, eikö kukaan oo vielä ranettanut tuota kiinni auton tsydeemiin?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97