Penkin päälisen korjaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Penkin päälisen korjaus

Viesti Kirjoittaja kantti »

Hyvin alkoi tämäkin päivä. Aamulla töihin lähtiessä istahdin kuskin pukille ja "rits!", penkin päällinen repesi saumastaan.

Onko kellään kokemuksia miten kannattaa korjata, ja mitä ammattilaiset keskimäärin tällasista hommista veloittaa? Itteä ei ompeleminen pahemmin nappaa.
9000 CD 2,0 -95
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Itse kysyin tuosta eräästä seinäjokelaisesta paikasta (nimeä en muista, mutta omasta toisesta threadista löytyy tiedot) ja sanoi takapenkin istuinosan korjaukselle hintaa 60eur tunti (arviolta n.100eur tulisi maksamaan mutta tämä vain heitto kun hän ei nähnyt penkin kuntoa) Ja mulla on ratkennut sauma n. 6cm matkalta... Tämä tosin takapenkistä kyse..
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie olen ite neulan ja vahvan langan kera ommellut käsin noita saumoja ja etenkin niitä etupenkkien tukirautalankojen kujia uudestaan. Hidasta, mutta palkitsevaa hommaa. 900:n ja 99:n penkit on olleet potilaina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos ompeleminen vieroksuttaa, mutta askarteluintoa muuten löytyisi, niin säästäisit varmaan pitkän pennin riisumalla verhoilun irti penkistä itse. Etupenkin istuinosan verhoilu lähtee ihan näppärästi, vapautat penkin alta puolisentusinaa verhoilua paikallaanpitävää koukkua. Etuosan korkeudensäätöraudassa on kaksi rautalankalenkkiä, jotka pitää vääntää auki.

Sitten kun verhoilu on kädessä, voit harkita uudelleen ommellako itse vai viedäkö jollekin ompelukoneen omistavalle. Esim. pikasuutarille tai laukunkorjaajalle tuollaista voisi tarjota verhoomoiden ohella.

Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä. Koukut saa vedettyä takaisin paikalleen rautalankalenkillä, mutta voi korvata nippusiteelläkin jos siltä tuntuu.

Sivun http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/ alaosassa näkyy penkkikuvia sen verran että saat käsityksen minkätyyppisestä hommasta on kyse.

Oliko kyse nahka- vai kangaspenkistä?

Takapenkin verhoilu on niitattu/liimattu kiinni runkoon, joten sikäli hinnoittelu saattaa olla kalliimpi kuin etupenkillä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

hmm... käytän hyväkseni tätä threadia, kuinka tuon takapenkin saa purettua? Saako sitä kotikonstein ehjänä irti ja paikoilleen? Ja jos saa edes irti niin olisiko jossain ohjeita?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

JUS. Oliko sinulla penkinlämmittimet istuin kuvissa?

Katkenneet lämppärin johdot mielestäni voi kiertää kiinni (tai tinata...) mutta mistä lämmönkestävää johtoa liitoksien päälle?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

et kirjoitti:JUS. Oliko sinulla penkinlämmittimet istuin kuvissa?
Katkenneet lämppärin johdot mielestäni voi kiertää kiinni (tai tinata...) mutta mistä lämmönkestävää johtoa liitoksien päälle?
Juu oli.

Katkos paikannettu ja johdonpäät vedetty esiin ja kuorittu:
Kuva

Kutistesukka pujotettu johtoon ja johdonpäät tinattu yhteen:
Kuva

Kutistesukka kutistettu lämmittämällä ja johto painettu paikalleen:
Kuva

Lämmittimen sidekangas ei oikein kestä kutistesukan tarvitsemaa lämpöä, varomattomalla lämmittämisellä kutistuu sidekangaskin ja alkuperäinen katkoksen käryttämä kuoppa toppauksen pinnassa vaan laajenee.

Ei se kutistesukka välttämätön tuolla ole, ainakaan jos saa juoksutteella tinan uimaan johtoon vähän pidemmälle kuin kuorittuun osuuteen. Ainoastaan jos katkos on lähellä verhoilun pingotusruotojen koukkuja, korjatun johdon on syytä olla eristetty, ettei tule oikosulkua koukun tai ruodon kautta maihin.
Viimeksi muokannut jus, Ti Maalis 18, 2008 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Boiga kirjoitti:60eur tunti (arviolta n.100eur tulisi maksamaan mutta tämä vain heitto kun hän ei nähnyt penkin kuntoa)
60/h 8O

Pitäisiköhän ruveta pitämään pikku bisnestä kun tuo eukko on aika hyvä ompelija...
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

rälläkkä kirjoitti:
Boiga kirjoitti:60eur tunti (arviolta n.100eur tulisi maksamaan mutta tämä vain heitto kun hän ei nähnyt penkin kuntoa)
60/h 8O

Pitäisiköhän ruveta pitämään pikku bisnestä kun tuo eukko on aika hyvä ompelija...
itsekin hieman kauhistelin hintaa :D
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja kantti »

Kiitos neuvoista!

Kyllä taidan irrotella penkin verhoilun itse, silloin ompelu onnistuu vaikka äitimuorilta. Siinä säästää varmasti ja saan samalla yrittää korjata tyyppivian, jakkaran "kiikkumisen".
9000 CD 2,0 -95
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti: Ei se kutistesukka välttämätön tuolla ole, ainakaan jos saa juoksutteella tinan uimaan johtoon vähän pidemmälle kuin kuorittuun osuuteen. Ainoastaan jos katkos on lähellä verhoilun pingotusruotojen koukkuja, korjatun johdon on syytä olla eristetty, ettei tule oikosulkua koukun tai ruodon kautta maihin.
Mie näkisin tuon kutistesukan eduksi lähinnä se, että kun johtoon kohdistuu taivutuksia, tuo tinauskohta ei ole se herkimmin taipuva kohta, vaan kutistesukka jäykistää johdon lähemmäksi alkuperäistä ja taipuminen tapahtuisi pidemmällä matkalla. Liian jäykkä kutistesukka tosin tekee taas sen, että johto taipuu juuri siitä, mihin sukka loppuu ja tulevaisuuden katkoskohta onkin jo arvattavissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Penkin päälisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Jatketaanpas vanhaan.

Istuinlämmitin ei meinaa kestää. Nyt olen pariin otteeseen tuon korjannut ja aina se muutaman kuukauden kestää. Olen nyt miettinyt, että miten sais tohon pysyvämmän korjauksen aikaiseksi, ei huvittaisi parin-kolmen kk välein rimpuilla istuinta autosta pois. :-)

Tuota lämmitysjohdinta ei varmaankaan myydä metritavarana? Oma on kyllä monesta kohdasta korjattu ja jouduin ensimmäisellä kerralla poistamaan siitä aika pitkän pätkän. Eli jos tota johdinta löytäsi metritavarana niin repisi kaikki vanhat istuin osasta veke ja uutta tilalle.

Toinen vaihtoehto ja ehkä helpompi on tämä:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... tin-39703/

Onko kukaan ranettanut tuollaista alkuperäisen tilalle eli että toimii säätimestä 0-3? Miten liitetään auton systeemiin?

Kiitos tietäjille! :-)
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: Penkin päälisen korjaus

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Itse ajattelin tehdä juurikin saman operaation ensi kesänä. Kylmä nahkapenkki talvella ei ole kiva...

Juurikin tuota samaa elementtiä olen itse katsellut ja miettinyt kumpi kannattaisi, joko korjata alkuperäisen katkokset vai laittaa saman tien uusi elementti.
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1783
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Penkin päälisen korjaus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Niiden koukkujen asennukseen linkin mukainen työkalu on aivan omaa luokkaansa

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... dit-71633/

Pihdin rakenne on sellainen ettei puristusvoimaa tarvita koukun kiinnipitämiseen pihdeissä, jolloin vetäminen on ainoa tarvittava voima. Lisäksi pihdit ylettyy näppärästi läpi vaahtomuovipehmusteen.

Kokemuksella voin sanoa, että &%¤#-homma muuttu melkeimpä huviksi.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Penkin päälisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Barney74 kirjoitti:Jatketaanpas vanhaan.

Istuinlämmitin ei meinaa kestää. Nyt olen pariin otteeseen tuon korjannut ja aina se muutaman kuukauden kestää. Olen nyt miettinyt, että miten sais tohon pysyvämmän korjauksen aikaiseksi, ei huvittaisi parin-kolmen kk välein rimpuilla istuinta autosta pois. :-)

Tuota lämmitysjohdinta ei varmaankaan myydä metritavarana? Oma on kyllä monesta kohdasta korjattu ja jouduin ensimmäisellä kerralla poistamaan siitä aika pitkän pätkän. Eli jos tota johdinta löytäsi metritavarana niin repisi kaikki vanhat istuin osasta veke ja uutta tilalle.

Toinen vaihtoehto ja ehkä helpompi on tämä:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... tin-39703/

Onko kukaan ranettanut tuollaista alkuperäisen tilalle eli että toimii säätimestä 0-3? Miten liitetään auton systeemiin?

Kiitos tietäjille! :-)
Hyvä vihje tuo työkalu...helpottaa varmasti tota hommaa.

Mutta tähän mun kysymykseen, eikö kukaan oo vielä ranettanut tuota kiinni auton tsydeemiin?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Vastaa Viestiin