Jotta kenellekään ei jäisi asia epäselväksi, todettakoon että irroittaakeseen hanskalokeron EI OLE TARPEEN porata ensimmäistäkään niittiä auki.
Tässä lämppärin säädinpaneelin irroitus vaihe vaiheelta:
1) Irroita nopeusmittarin päällinen ("pehmuste"). Alaosassa on kolme pikkiriikkistä torx-ruuvia syvällä pehmusteen sisässä, olisko ollut T10. Vedä mittarinpäällistä itseesi päin, se on ylhäältä kojelaudassa kiinni kahdella klipsulla jotka irtoavat itseesi päin vetäessä. Varo ettet tärvele trippimittarin (vai oliko se kellon) säätönuppia, sen voi irroittaa itseesi päin vetämällä ennen kuin alkaa päällistä irti riuhtomaan. Ei tarvitse paljoa voimaa, lähtee vaikka ihan nitkuttamalla.
2) Irroita hanskalokero. Tämä vaatii vähän enemmän päänvaivaa.
2a) Oikeassa laidassa on vastaava upotettu pikkuruinen torx-ruuvi kuin mittaristossakin, lämppärin suulakkeen vieressä. Irroita.
2b) Hanskalokeron kansi irti. Irroita kannen saranat lokerosta (ei kannesta) sillä ne pitävät hanskalokeroa kiinni omalta osaltaan. Ristipäitä, tarvitset lyhyen meisselin. Varo ettet hukkaa ruuvien aluslevyjä. Kansi on nyt kiinni enää narulla joka pitää sitä avattuna vaakatasossa, se on myös ristipää. Kantsii ruuvata se ruuvi takaisin kanteen kiinni kun saat narun irti niin et hukkaa sitäkään
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2c) ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KAJOA NIITTEIHIN koska ne eivät pidä hanskalokeroa missään kiinni vaan pitävät vain hanskalokeron kasassa. Sinun EI TARVITSE PORATA MITÄÄN AUKI. Niittirivistön alimmaisena on irroittamasi hanskalokeron kannen alla ollut piilossa yksi torx-ruuvi kummallakin puolen hanskalokeroa. Irroita nämä.
2d) Enää hanskalokero ei ole paikalaan kuin maan vetovoiman ja mittariston päällisen kaltaisten yläklipsujen varassa. Siis tukeva ote hanskalokerosta ja riuhtaisu niin se irtoaa yläreunastaankin.
2e) Nyt se ikävin vaihe. Koska hanskalokero on inan verta isompi kuin hole josta se pitäisi repiä mäelle, eikä ainakaan meikäläisen asiaa pähkäillessä suostunut missään asennossa tulemaan väkivalloitta ulos, on edessäsi synnytystä muistuttava (joskin vähemmän verinen ja tuskallinen) tapahtuma, jossa kokoa a oleva hanksalokero revitään kokoa 0,85*a olevasta reiästä pihalle. Kyseinen synnytystapahtuma onnistuu parhaiten (hieman alaspäin etureunaa kiertäen) kunnon rivakalla riuhtaisulla. Metalliset kojelaudan osat eivät toki anna nimeksikään periksi mutta pehmeähköä muovia oleva hanskalokero kyllä. Kun lopulta pääset asentamaan sitä takaisin kohdassa 9) niin se menee aika vähäisellä väkivallalla jysäyttämällä takaisin paikalleen.
3) Irroita lämppärin säätöpaneelin yläkantta kiinni pitävät kaksi ruuvia. Isompia torxeja (T20,T25, jotain tollasta) ja hiukan hankalassa paikkaa, itse päädyin irroittamaan mittaristonkin paikaltaan niin sain mukavammin tilaa (ei pakollista, mahtuuhan ne irroittamaan). Ko. ruuvit ovat siis kojelaudan "sisällä" noin puolessavälissä yläkantta ja bouttiarallaa kymmenen senttiä alaspäin, kummallakin pulen paneelia. Et voi erehtyä. Meikun -87 mallissa olivat muistaakseni messingin väriset. HUOM mitään niistä noiden ruuvien lähellä olevista isohkoista pulteista tai muttereista EI tarvitse irroittaa tai löysätä. Ne pitävät vain kojelaudan tukirakenteita nipussa.
4) Irroita äärimmäistä varovaisuutta noudattaen lämppärinsäätimen vaijerit säätimen päältä. Ne "klipsit" irtoavat kyllä suht nätisti kun viitsit taivuttaa niiden väkäsiä auki sekä tuulilasin että itsesi puolelta. Väkästen alunen on surkeasti kiinni pohjassa ja kiitos kovan rasituksen vuosien ajalta saattavat olla jo osittain irti valmiiksikin. Hellävaroen ja pikku hiljaa edeten väsytä klipsit irti rikkomatta paikkoja.
5) Irroita lämppärinsäätimen paneelin etupuolen kiinnitysruuvit jotka ovat siis tulleet esille irroittamiesi mittariston päällisen ja hanskalokeron alta. Pikkuisia ruuveja, olisko tässä kohtaa käytetty ristipäätä torxin sijaan, en enää jaksa muistaa.
6) Nyt on säätöpaneeli/keskisuutinyhdistelmä kiinni enää pyhällä hengellä ja yhdellä nippusiteellä. Nippusiteeseen ei olekaan ylettömän helppo päästä käsiksi, se sijaitsee nimittäin suoraan tuhkakupin yläpuolella (kiitos sille joka asiasta aiemmin mainitsi, olisin muuten varmaan purkanut puoli autoa saadakseni paneelin irti). Tuhkis nyt itsessään irtoaa kuten tuhkikset yleensä eli tuhkiksen keskellä sijaitsevan kielen alas painamalla ja ulos vetämällä, mutta tuhkiksen "kotelo" onkin kinkkisempi juttu. Jos avaat sen kiinnitykseen käytetyt neljä pikkiriikkistä ristipääruuvia, putoavat niiden kiinnityskohtana toimivat metalliliuskat auton uumeniin ja se on sitten tattismoro. Päädyin irroittamaan koko keskimmäisen alapaneelin päästäkseni siihen kovan onnen nippusiteeseen käsiksi, mutta sepäs ei olekaan niin yksinkertaista koska saadakseni sen irti jouduin irroittamaan keskikonsolin kokonaisuudessaan, oikeanpuoleisen alapaneelin kokonaisuudessaan ja löysäämään vasenta alapaneelia. Hirveä savotta yhden nippusiteen katkomiseksi. Huomaathan että se keskimmäinen alapaneeli on sitten kiinni vielä yhdellä ruuvilla keskeltä ihan alhaalta ja se ruuvi kannattaa irroittaa ennen muita ettet väännä ko. ruuvin vastakappaletta vituiksi kun levy tipahtaa alas ja sitä myötä irti.
7) Katkottuasi sen nippusiteen, oli valkoinen ja aika järeä meikun autossa, on lämppärin paneeli irti ja saat sen irti hyvinkin kevyesti, vain nyppäisemällä ylöspäin.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Todettakoon että saamani varaosa ei selvästikään ollut saab 90 tai ei ainakaan tuon vuosimallin, siinä missä 90 ilmasuuttimeen tulee ilma alhaalta päin (juuri se kohta missä oli nippuside ja jossa olisi toki fiksua olla uusi sellaienn kun laitat paneelin paikalleen) olikin varaosassa putki suora ja sojotti pitkälle moottorihuoneeseen päin. Lieneekö sitten 99 tai 900 malli, en tiedä eikä sillä ole väliäkään sillä itse paneeli oli täysin yhteensopiva ja ilmasuuttimen "lähtöputki" sulkijamekanismeineen tulee vain muistaakseni neljällä ruuvilla kiinni. Näin siis sain taiteiltua "väärään" paneeliin oikean alas taittuvan putken rikkinäisen paneelin putkesta, ottaen siis alkuperäisestä osasta myös ilmasuuttimen sulkijamekanismin.
9) Nyt ei sitten muuta kuin teet saman käänteisessä järjestyksessä. Lienee sanomattakin selvää että kunnon tujaus CRC:tä tai WD-40:Stä tai vastaavaa voitelusuihketta joka puolelle uutta tai rompparilta haettua lämppärin säätöpaneelin hammasratasmekansimia on hyvä idea ja muutaman polttimon uusiminen samalla ei ole ollenkaan paha idea myöskään.
10) Jos ei lämmönsäätö tullut ihan oikeaan asentoon niin voit hienosäätää sen konehuoneen puolelta. Kuskin puolella tulipellin yläosassa on pienehkön muovikuoren (kiinni yhdellä pienellä torxilla) alla vesihana (lämppärin säätöhana toisin sanoen). Pienellä jollakin, oisko ollut torx vai ristipää, saat löysättyä vaijerin kiinnityksen, jonka jälkeen on helppo säätää vaijerin ja hanan asennot vastaamaan toisiaan (eli avustajasi vääntää sisältä lämmön täysille kun sinä väännät hanan täysille ja ruuvi kiinni). Sitten ei kun suojus ja ruuvi paikalleen ja homma on valmis.
Auto on nyt korjattu ja myyty ja vaikka hyvää autoa tuleekin haiku, niin edelleen tykkään että minusta tulee Saabisti heti kun Saabit ovat takavetiosia.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Sinänsä pieni vika hyvässä masiinassa mutta talvi lähenee ja minä kun en osaa (saati halua) liukastella autolla, jossa kaksi pyörää ei ole kuljettajan hallittavissa niin nakuttelen vanhalla mersulla menemään edelleen.
Kiitokset neuvoja tarjonneille ja Uudenkaupungin suuntaan mainiosti toimineesta paneelista, joka ei uutta hävennyt, ja hyvää jatkoa arvon Saabisteille. Ei mikään ihme että Saabit luokitellaan Yhdysvalloissa überpremium-luokan juppiliitureiksi, sen verran laadukkaalta peliltä tuntui jo tällainen "neekerimallin" parikytvuotias Saabbivanhuskin.
Hyvästi,
Henkka