penkinlämmitys
penkinlämmitys
onko mahdollisesti vika antureissa ku ei penkit rupea lämpiämää vaikka sähköjohdot ja liittimet on tarkistettu ja sulake on kunnossa. missä nämä anturit sijaitsee ja onko kalliita..
Hakutoiminnolla täältä löytyy penkinlämmittimistä paljon juttua.
Pitää naksahtaa joka asennon välillä kun pyörittelet rullaa, jos virrat on päällä ja penkki kylmä. Ainakin vanhemmissa kuuluu naksahdukset selvästi.
Lämpöanturin ja penkin vastuksen kunnon voit todeta mittaamalla penkin alta liittimestä tai kojetaulusta säätimen liittimestä.
http://www.swedishwrench.com/seat.htm
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... tindex.htm
http://www.quasimotors.com/heated_seat_repair.htm
Useimmiten vika on penkin istuinosassa vastuksessa vasemman kankun kohdalla. Vastuskorjauskuvia sivun alalaidassa:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/album/CS
Pitää naksahtaa joka asennon välillä kun pyörittelet rullaa, jos virrat on päällä ja penkki kylmä. Ainakin vanhemmissa kuuluu naksahdukset selvästi.
Lämpöanturin ja penkin vastuksen kunnon voit todeta mittaamalla penkin alta liittimestä tai kojetaulusta säätimen liittimestä.
http://www.swedishwrench.com/seat.htm
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... tindex.htm
http://www.quasimotors.com/heated_seat_repair.htm
Useimmiten vika on penkin istuinosassa vastuksessa vasemman kankun kohdalla. Vastuskorjauskuvia sivun alalaidassa:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/album/CS
Viimeksi muokannut jus, Ti Maalis 18, 2008 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Onko kellään mitään käytännön vinkkiä, kuinka nuo penkinläppärin kytkimet sais nätisti vaihdettua? Tai kokeiltua, onko vika kytkimessä, kun kuskinpenki ei lämpiä, apparin taas toimii.
Meinaan on niin penteleen lyhyet johtosarjat noissa ja kytkimet taas melkoisen pitkät. En oo vielä uskaltanu irrottaa kytkimiä, kun tuntuu niin lyhyeltä johdot, että varmasti lipsahtaa tuonne kojelaudan uumeniin
. Niin että pääsiskö esim. radion irrottamisella paremmin käsiksi tuonne? Ku ei viittisi kojelautaa purkaa mokoman takia 
Meinaan on niin penteleen lyhyet johtosarjat noissa ja kytkimet taas melkoisen pitkät. En oo vielä uskaltanu irrottaa kytkimiä, kun tuntuu niin lyhyeltä johdot, että varmasti lipsahtaa tuonne kojelaudan uumeniin


9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Eikös sieltä takaa saa johtoja näppärästi kannateltua kun otat ACC-panelin ulos kojetaulusta? Helpompaa kuin radion irrottaminen ja paremmalla paikallakin.Montoya kirjoitti:Onko kellään mitään käytännön vinkkiä, kuinka nuo penkinläppärin kytkimet sais nätisti vaihdettua?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuossa -94lpt:ssä kuskin penkki lämpenee silloin kun haluaa, kytkimen säätöpyörä tuntuu vähän väljältä, kun sitä rullaa vaikkapa 0-3 asentoon niin kuuluu sellainen releen räplätys joka säätöasteen kohdalla, ja tuo releen ääni kuuluu myös kun ajaa vaikkapa monttuun.. oliskos sieltä jotkin kärjet palaneet tms? Apparin puolen kytkin on paljon "jämäkämpi" ja lämmitys toimii kunnolla sillä puolella.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No kun tuos karvalakis ei ole tuota ACC:täjus kirjoitti:Eikös sieltä takaa saa johtoja näppärästi kannateltua kun otat ACC-panelin ulos kojetaulusta? Helpompaa kuin radion irrottaminen ja paremmalla paikallakin.Montoya kirjoitti:Onko kellään mitään käytännön vinkkiä, kuinka nuo penkinläppärin kytkimet sais nätisti vaihdettua?

9-5 2,3t -03
#2514
#2514
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Ite ainaki irroittaisin vaan kylmästi tuon kojelaudan päällisen. Ite oon tuon muutaman kerran irrottanu ja nykyisin menee ehkä vartti purkuun ja kasaukseen yhteensä. Sieltä kauttahan nuo tulee ainakin hirmu hyvin esille.Montoya kirjoitti:... En oo vielä uskaltanu irrottaa kytkimiä, kun tuntuu niin lyhyeltä johdot, että varmasti lipsahtaa tuonne kojelaudan uumeniin. Niin että pääsiskö esim. radion irrottamisella paremmin käsiksi tuonne? Ku ei viittisi kojelautaa purkaa mokoman takia
Toinen paikka (jos on pieni käsi) auttaa niitä johtoja on se ylimääräinen DIN -aukko, jossa on vaan se huopapintanen lokero. Se lähtee irti ihan vetämällä.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Karvalakkimallissa sitten saattaisi myös viisarikellon kampeaminen ulos taulusta tulla kyseeseen, siitäkin aukosta mahtuu ehkä käsi sisään, ellei nyt ihan karmean jyhkeät kourat ole. Saa ainakin todettua onko kellonkin johtosarja yhtä tiukalla kuin penkinlämppäreiden.
Tai sitten muut esitetyt vaihtoehdot.
Tai sitten muut esitetyt vaihtoehdot.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sen säätöpaneelin saa irti kun vedät sen lämmityksen säätimien vivut irti ja siellä on pari ruuvia ruuvaat ne pois ja tadaa saat sen irti.Montoya kirjoitti:Kiitoksia neuvoista! Pitää kattella, mistä tuota yrittäis. Ja eipä siinä paljoa voi hävitä, kun tällä hetkellä ei toimi kuitenkaan
Edit: Ensimmäisenä kokeilen varmaankin tuolta säilytyslokeron aukosta, kun ei tuo käpälä niin kovin suuri ole..

Ne johdot on tosiaan lyhyet, mutta kyllä ne liittimet saa pidettyä käsissä kun vaan heti vaihtaa uuden kytkimen tilalle. On nimittäin tullut tässä muutaman kerran vaihdettua kytkimiä puolelta toiselle, kun kuskinpenkki ei halua lämmetä.
Onko muuten hyviä ideoita missä vika: Korjasin penkin piuhat ja tarkistin mittarilla, kunnossa on. Kokeilin kummallakin kytkimellä, ainakin toinen niistä toimii, joten ei siinäkään vikaa. Sulakekkin on ehjä.
Ja vielä yksi asia, eli mikä on se sininen johto joka tulee penkille, sähkökaaviossa ei ollut kuin virta- ja maajohto?

Onko muuten hyviä ideoita missä vika: Korjasin penkin piuhat ja tarkistin mittarilla, kunnossa on. Kokeilin kummallakin kytkimellä, ainakin toinen niistä toimii, joten ei siinäkään vikaa. Sulakekkin on ehjä.
Ja vielä yksi asia, eli mikä on se sininen johto joka tulee penkille, sähkökaaviossa ei ollut kuin virta- ja maajohto?
Sininen johto on lämpöanturin johto, on se tuossa kaaviossakin:AP kirjoitti:Ja vielä yksi asia, eli mikä on se sininen johto joka tulee penkille, sähkökaaviossa ei ollut kuin virta- ja maajohto?
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... eatwir.htm
Helpointa tapa testata noita säätimiä kytkeä säädin varmasti ehjäksi ja toimivaksi toimivan penkin johtoon samassa tai eri autossa. Pitää siis lämmitysvastus ja lämpöanturi penkissä olla ehjät.
Jos toiminta vaikuttaa epämääräiseltä, välillä toimii välillä ei, istuimesta voi olla vastuslanka poikki, mutta johdonpäät vielä lähellä toisiaan niin että kontakti syntyy toisinaan, riippuen siitä missä asennossa istut.
Jos haluat irrallista säädintä testata, liität jatkuvan jännitteen napojen 2 ja 9 välille ja 2 kOhm (säätö)vastuksen lämpöanturin tilalle (navat 6 ja 9). Rele pitäisi vetää 2 kOhm arvolla, mutta katkaista kun säädät sen lähelle 1 kOhm tai alle, säätimen asennosta riippuen. Katkaisukohdan jälkeen vastuksen pitää kasvattaa 20 - 30 Ohm ennenkuin rele vetää uudestaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00