penkinlämmitys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
elde
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:41

penkinlämmitys

Viesti Kirjoittaja elde »

onko mahdollisesti vika antureissa ku ei penkit rupea lämpiämää vaikka sähköjohdot ja liittimet on tarkistettu ja sulake on kunnossa. missä nämä anturit sijaitsee ja onko kalliita..
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Kokeile vaihtaa säätönamiskat. Niissä on itsessään releet, jotka voi olla rikki.
elde
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja elde »

voiko sitä testata., pitäisikö esim naksahtaa jotenkin kun kytkee päälle
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hakutoiminnolla täältä löytyy penkinlämmittimistä paljon juttua.

Pitää naksahtaa joka asennon välillä kun pyörittelet rullaa, jos virrat on päällä ja penkki kylmä. Ainakin vanhemmissa kuuluu naksahdukset selvästi.

Lämpöanturin ja penkin vastuksen kunnon voit todeta mittaamalla penkin alta liittimestä tai kojetaulusta säätimen liittimestä.

http://www.swedishwrench.com/seat.htm
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... tindex.htm
http://www.quasimotors.com/heated_seat_repair.htm

Useimmiten vika on penkin istuinosassa vastuksessa vasemman kankun kohdalla. Vastuskorjauskuvia sivun alalaidassa:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/album/CS
Viimeksi muokannut jus, Ti Maalis 18, 2008 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Onko kellään mitään käytännön vinkkiä, kuinka nuo penkinläppärin kytkimet sais nätisti vaihdettua? Tai kokeiltua, onko vika kytkimessä, kun kuskinpenki ei lämpiä, apparin taas toimii.

Meinaan on niin penteleen lyhyet johtosarjat noissa ja kytkimet taas melkoisen pitkät. En oo vielä uskaltanu irrottaa kytkimiä, kun tuntuu niin lyhyeltä johdot, että varmasti lipsahtaa tuonne kojelaudan uumeniin :?. Niin että pääsiskö esim. radion irrottamisella paremmin käsiksi tuonne? Ku ei viittisi kojelautaa purkaa mokoman takia :roll:
9-5 2,3t -03
#2514
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Montoya kirjoitti:Onko kellään mitään käytännön vinkkiä, kuinka nuo penkinläppärin kytkimet sais nätisti vaihdettua?
Eikös sieltä takaa saa johtoja näppärästi kannateltua kun otat ACC-panelin ulos kojetaulusta? Helpompaa kuin radion irrottaminen ja paremmalla paikallakin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuossa -94lpt:ssä kuskin penkki lämpenee silloin kun haluaa, kytkimen säätöpyörä tuntuu vähän väljältä, kun sitä rullaa vaikkapa 0-3 asentoon niin kuuluu sellainen releen räplätys joka säätöasteen kohdalla, ja tuo releen ääni kuuluu myös kun ajaa vaikkapa monttuun.. oliskos sieltä jotkin kärjet palaneet tms? Apparin puolen kytkin on paljon "jämäkämpi" ja lämmitys toimii kunnolla sillä puolella.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

jus kirjoitti:
Montoya kirjoitti:Onko kellään mitään käytännön vinkkiä, kuinka nuo penkinläppärin kytkimet sais nätisti vaihdettua?
Eikös sieltä takaa saa johtoja näppärästi kannateltua kun otat ACC-panelin ulos kojetaulusta? Helpompaa kuin radion irrottaminen ja paremmalla paikallakin.
No kun tuos karvalakis ei ole tuota ACC:tä :oops:
9-5 2,3t -03
#2514
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Montoya kirjoitti:... En oo vielä uskaltanu irrottaa kytkimiä, kun tuntuu niin lyhyeltä johdot, että varmasti lipsahtaa tuonne kojelaudan uumeniin :?. Niin että pääsiskö esim. radion irrottamisella paremmin käsiksi tuonne? Ku ei viittisi kojelautaa purkaa mokoman takia :roll:
Ite ainaki irroittaisin vaan kylmästi tuon kojelaudan päällisen. Ite oon tuon muutaman kerran irrottanu ja nykyisin menee ehkä vartti purkuun ja kasaukseen yhteensä. Sieltä kauttahan nuo tulee ainakin hirmu hyvin esille.

Toinen paikka (jos on pieni käsi) auttaa niitä johtoja on se ylimääräinen DIN -aukko, jossa on vaan se huopapintanen lokero. Se lähtee irti ihan vetämällä.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Karvalakkimallissa sitten saattaisi myös viisarikellon kampeaminen ulos taulusta tulla kyseeseen, siitäkin aukosta mahtuu ehkä käsi sisään, ellei nyt ihan karmean jyhkeät kourat ole. Saa ainakin todettua onko kellonkin johtosarja yhtä tiukalla kuin penkinlämppäreiden.

Tai sitten muut esitetyt vaihtoehdot.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Kiitoksia neuvoista! Pitää kattella, mistä tuota yrittäis. Ja eipä siinä paljoa voi hävitä, kun tällä hetkellä ei toimi kuitenkaan :?

Edit: Ensimmäisenä kokeilen varmaankin tuolta säilytyslokeron aukosta, kun ei tuo käpälä niin kovin suuri ole..
9-5 2,3t -03
#2514
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Montoya kirjoitti:Kiitoksia neuvoista! Pitää kattella, mistä tuota yrittäis. Ja eipä siinä paljoa voi hävitä, kun tällä hetkellä ei toimi kuitenkaan :?

Edit: Ensimmäisenä kokeilen varmaankin tuolta säilytyslokeron aukosta, kun ei tuo käpälä niin kovin suuri ole..
Sen säätöpaneelin saa irti kun vedät sen lämmityksen säätimien vivut irti ja siellä on pari ruuvia ruuvaat ne pois ja tadaa saat sen irti. :P
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

AP kirjoitti:Kokeile vaihtaa säätönamiskat. Niissä on itsessään releet, jotka voi olla rikki.
Miten voi mitata, ovatko kytkimet kunnossa?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Ne johdot on tosiaan lyhyet, mutta kyllä ne liittimet saa pidettyä käsissä kun vaan heti vaihtaa uuden kytkimen tilalle. On nimittäin tullut tässä muutaman kerran vaihdettua kytkimiä puolelta toiselle, kun kuskinpenkki ei halua lämmetä. :wink:
Onko muuten hyviä ideoita missä vika: Korjasin penkin piuhat ja tarkistin mittarilla, kunnossa on. Kokeilin kummallakin kytkimellä, ainakin toinen niistä toimii, joten ei siinäkään vikaa. Sulakekkin on ehjä.
Ja vielä yksi asia, eli mikä on se sininen johto joka tulee penkille, sähkökaaviossa ei ollut kuin virta- ja maajohto?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

AP kirjoitti:Ja vielä yksi asia, eli mikä on se sininen johto joka tulee penkille, sähkökaaviossa ei ollut kuin virta- ja maajohto?
Sininen johto on lämpöanturin johto, on se tuossa kaaviossakin:
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... eatwir.htm

Helpointa tapa testata noita säätimiä kytkeä säädin varmasti ehjäksi ja toimivaksi toimivan penkin johtoon samassa tai eri autossa. Pitää siis lämmitysvastus ja lämpöanturi penkissä olla ehjät.

Jos toiminta vaikuttaa epämääräiseltä, välillä toimii välillä ei, istuimesta voi olla vastuslanka poikki, mutta johdonpäät vielä lähellä toisiaan niin että kontakti syntyy toisinaan, riippuen siitä missä asennossa istut.

Jos haluat irrallista säädintä testata, liität jatkuvan jännitteen napojen 2 ja 9 välille ja 2 kOhm (säätö)vastuksen lämpöanturin tilalle (navat 6 ja 9). Rele pitäisi vetää 2 kOhm arvolla, mutta katkaista kun säädät sen lähelle 1 kOhm tai alle, säätimen asennosta riippuen. Katkaisukohdan jälkeen vastuksen pitää kasvattaa 20 - 30 Ohm ennenkuin rele vetää uudestaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin