TCS ongelma, mitään tehtävissä? *ratkaistu*

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

TCS ongelma, mitään tehtävissä? *ratkaistu*

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Auton sisävalo oli päällä 6h ja auton latausjännite pääsi tipahtamaan jonnekin 7V hujakoille. Kun lähdin ajamaan autolla, pääsin ajamaan about 30m, kun kone sammu ja TCS Control valo syttyi. Auto oli akkulaturin päässä 10min ja nyt starttaa kiltisti (EDU näyttää 11V, vaikka siihen ei olekaan luottamista), mutta TCS Control valo palaa koko ajan ja 3-5sek jälkeen auto sammuu kierroksista huolimatta.

Kysymys kuuluukin: onko mitään tehtävissä? Vai onko auto suoraa paalitavaraa. Huomenna olisi pitänyt lähteä takaisin Jyväskylään Lahdesta ja auto on nyt tuossa kunnossa =)
Viimeksi muokannut jpjk, Su Marras 13, 2005 21:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
louhelai
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

TCS

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Ota akun +-kaapeli irti ja laita virtalukosta "virrat päälle"(eli ajoasentoon) ja pidä päällä vähintään puoli tuntia. Nollaa lähes kaikki vikakoodit.
Tämä mahdollisesti auttaa jos ennen akun tyhjenemistä pelitti.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

TCS:ssä ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa ennen tätä. Kokeiltiin toisella autolla antaa virtaa eikä auttanut. Pitää käydä se plussakaapeli irrottamassa ja kokeilla tota kikkaa. Jos ei auta, niin sit on itku lähellä =)

Todellakaan pienintäkään vikaa ei ole ollut läppäkotelossa, joka on 2 vuotta vanha. Suoraan tehtaalta tullut uusi läppäkotelo kyseiseen autoon. Nyt tuo akun jännitteen tipahtaminen aiheutti oireita.

Auto siis käy just ja just ja TCS Control valo palaa koko ajan. Laturissa ei kuitenkaan ole vikaa, koska akkuvalo syttyy vasta kun auto sammuu.

Pitää lähteä kokeilemaan tuota kikkaa samantien.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No eipä auttanut mitää. Nyt auto on tallissa laturin päässä (akkupiuhat kiinni?) ja saa luvan olla siellä yön yli. Aamulla jos tilanne on sama, käyn vielä ostamassa uuden akun ja kokeilen. Jos ei senkään jälkeen auta, niin pakko hommata uus läppäkotelo.

Miten tuo muuten on voinut edes mennä rikki? Ei limp homea oo tullu, en oo kenkiny pitkää aikaa, pienintäkään vikaa ei oo tähän saakka ollu. sisävalo ainoastaan oli päällä 6h. Eilen tietty asennettiin vahvistin autoon, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa? Vahvistimen virtakaapeli laitettiin ihan viimeisimmäks, eikä tällöinkään otettu kaapeleita irti akusta.

Voiko vika olla missään muualla? ajonesto tms?

Missä sijaitsee vm91 TCS purkki? Jos siitä vielä ottais virrat irti 30min, niin vois auttaa.
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

käännä kaasuvaijerista tyhjäkäyntiä isommalle,että pääset kotiin.Käytä Procar servicellä kyllä ne vian löytää.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

se matala akkujännite teki sen. sinne tullut vikakoodi, ja nyt se pitää TCS valon päällä, kunnes muisti on testerillä nollattu

nimim samoin käynyt
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Tyhjäkäynnin nosto ei oikein auta. Yritin ajaa pari metriä pitäen kierroksia ja TCS Control valo paloi koko ajan ja kone ryki. Ei jaksa pitää yhtää enempää läppää auki.

Nollaantuuko tuo TCS:n muisti irroittamalla TCS:n boksi 30min ajaksi? Jos ei, niin pitää hinauttaa tuonne Laakkoselle 25km päähän, jotta nollaavat.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

ei nollaannu.

pitäisi sillä kuitenkin ajaa voida, vaikka se kaasupoljin onkin "hieman"jäykkä. ainakin itse ajoin auton laakkoselle.ja kävin töissäkin yms :lol: vähän hankalaa tosin ajaminen on, koska sitä tyhjäkäyntiä ei ole, ja auto sammuilee sen takia jos kaasun laskee.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Ok. Eli odottamaan hinausautoa huomiseen. Ei tolla pysty ajamaan. Kaasupoljin ei ole jäykkä (ei ole limp home tilassa), vaan painuu kiltisti pohjaan niinkuin pitääkin. TCS Control valo vain palaa koko ajan eikä tottele kaasua 3s jälkeen. Vaikka kierrokset olis 3-5krpm, niin ne laskee sieltä johonkin 500rpm, pysyy siinä hetken ja sit sammuu. Akkuvalo syttyy ja TCS Control valo palaa edelleen. Voihan tolla ajaa sen 5-10m kerrallaan, mutta halvempaa on soittaa hinausauto (olen Autoliiton jäsen, edullista).

Kiitos neuvoista. Huomenna sitten Laakkoselle techin perään ja toivomaan parasta.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

oletko käyttäny kaasupolkimen pohjassa kun kone on lähteny käyntiin, ja tcs valo palaa? ja yksi mitä voi kokeilla että otat siitä läppäkotelosta sen alipaineletkun irti, ja kokeile auttaako se asiaa että voiko ajaa
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Olen käyttänyt kaasupoljinta pohjassa ja TCS Control vilkahtaa pois päältä ja sit sammuu auto samantien. Kerran se kävi kiltisti eilen illalla. Pysy tyhjäkäynnillä TCS Control valo palamatta about 5 sek ja sitten tipahti 500rpm ja sammu.

Turhaan mä tolla ajaa yritän. Suosiolla vain tilaan hinauksen maanantaina, kun ei maksa mitää =)
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Jees. Aamulla kokeilin latauksen jälkeen käynnistää, samaa vikaa pukkas edelleen ja meinasin jo toivoni heittää. Sitten meinasin korjata apparin puoleisen peilin, jonka onnistuin ryssimää edellisenä iltana. Laitoin virrat päälle ja siirsin peilin niin ylös kun sain ja huomasin että TCS Control valo ei enää palanut. Edellisestä yrityksestä oli kulunut about 20min. Päätin piruuttani kokeilla, että toimiiko pidemmällekin ja eipä ole tänään tuota valoa enää näkynyt. Ehdin ajella jo Lahdesta Jyväskylään ilman ensimmäistäkään ongelmaa.

Ainut mikä oli, kun saatiin auto pysymään käynnissä ja kuunneltiin konehuoneesta kuuluvia epämääräistä suhinaan, niin TCS:ltä venttiilin kautta bensanpaineen säätimeen menevä alipaineletku oli halki ja irronnut. Tuo luultavasti oli TCS:n äkkikuoleman syypää. Lisäksi alhainen akkujännite sekoitti TCS boksin ja siitä johtui edellisen illan ongelmat.

Tänään kuitenkin ensimmäisellä koeajolla ilmeni ongelmia yli 3000rpm kierroksilla. Kone ei menny sitten kirveelläkään yli 3000rpm, mutta kun pari kilsaa ajeli lisää niin alko kulkemaan. TCS:n boksi on oppivaa mallia ja ajon aikana se jollakin tavalla (en todellakaan ala arpomaan miten :)) opetteli kaasuläpän asennon tms. En sano mitä, en tiedä.

Seuraavaksi pitäisi käydä PCS:llä lukemassa vikakoodit autosta, nollaamassa/kalibroimassa TCS boksi uudestaan.

Tämän koko rumban jälkeen tuli ihanat yliahto-ongelmat takaisin =) Tuossa reilu kk sitten oli samantapaisia ahtopaineongelmia, syypää tällä kertaa luultavasti mankkuvena. By-pass on ehjä ja uus metallikalvoinen.

Mutta kiitokset neuvoista, etenkin Peville, joka pyysi soittamaan ja päästiin eteenpäin asian suhteen.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

jpjk kirjoitti:Tämän koko rumban jälkeen tuli ihanat yliahto-ongelmat takaisin =) Tuossa reilu kk sitten oli samantapaisia ahtopaineongelmia, syypää tällä kertaa luultavasti mankkuvena. By-pass on ehjä ja uus metallikalvoinen.
Mites toi yliahto-ongelma ilmenee?
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Ahtaa piikkinä yli punasen, palaa punaselle ja seilaa siinä punasen ja keltasen katkoviivala. Matalemmilla kierroksilla pysyy siinä punasen alueella ja korkeimmilla seilaa keltasella ja punasella, riippuen kaasusta. Yli punasen ku piikaa, niin tuntuu vaihdekepissä ja perslihaksissa selvää tärinää. Joutuu todella varovaisella kaasulla ajamaan nyt. Tuntuu että kone oli astetta raketimpi tuon TCS ongelman jälkeen. Pitää ensimmäisenä käydä nollaamassa ja kalibroimassa TCS boksi, sen jälkee tarkistella mankkuvenan toimivuus.

Oireet ovat samantapaiset (ehkä hieman pahemmat), kuin tuossa 2kk takaperin kun auton ostin. Silloin syynä oli paska by-pass (muovikalvo) ja vaihdoin sen metallikalvoiseen saabin tiskiltä. Tein by-passille imu sekä kierroskokeen ja se tuntuis olevan ehjä. Syynä joko seko TCS boksi tai sitten mankkuvena. Jälkimmäinen todennäköisempi.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Jamppa kirjoitti:oletko käyttäny kaasupolkimen pohjassa kun kone on lähteny käyntiin, ja tcs valo palaa? ja yksi mitä voi kokeilla että otat siitä läppäkotelosta sen alipaineletkun irti, ja kokeile auttaako se asiaa että voiko ajaa

Mulla ilmenee vieläkin silloin tällöin limbhomemodea ja yleensä tuo kaasu pohjaan kikka auttaa, mutta en tajua miksi...Siis, että miksi se auttaa, että käyttää poljinta pohjassa, mikä idea?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Vastaa Viestiin