Mulla rätisee kuskin puolen istuinlämppärin kytkin n. 10-15 minuutin ajon jälkeen (eli kun auto on lämmennyt) kaikissa muissa asennoissaan paitsi 0-asennossa. Ääni tuntuu tulevan tosiaan kojelaudan sisältä, mutta siellähän ne kytkimen sisuskalut ovatkin. Ja ääni on juuri sellainen epäsäännöllinen, relemäinen rätinä, eli enemmän kallistuisin tuon kytkimen vian puoleen. Aion jossain välissä ainakin aluksi purkaa tuon kytkimen ja putsailla sen sisuskalut, jos vaikka sillä korjaantuisi.
Omassa aiemmassa tonnarissa autoilmastoinnin sisätilan lämpötila-anturin propeli ensin pärisi ja sitten levisi. Autossa oli melko kylmä leviämisen jälkeen, kun ilmastointi luuli, että "lämpöä näköjään riittää, laitetaanpa vähän kylmempää höökiä kabiiniin"
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ulkona oli jotain 15-20 astetta pakkasta ja autossakin lämpö oli varmaan lähellä nollaa. Ilmeisesti kojetaulun sisällä on lämpimämpi kuin kabiinissa.
Työmatkan päällä korjaus ei onnistunut, vaan uusi oli ostettava. Kylmää kyytiä riitti välillä Vaasa-Kokkola-Tampere, kun sitten vasta Treelta tuon osan viimein löysin. Kokoonsa ja sisuskaluihinsa nähden oli muuten hintavahko osa, n. 60-70 e. Tuo haistelijahan siis sijaitsee kojetaulussa istuinlämppäreiden kytkinten vieressä, sellainen tähtäimen näköinen reikä. Lähtee irti muistaakseni ihan vänkäämällä, asiaa helpottaa, kun ensin irroittaa viereisen (yleensä tyhjän) kytkimenpaikan vaikkapa pienellä tasapäisellä ruuvimeisselillä ja sormella sitten auttaa syntyneen reiän kautta sitä viereistä anturia takaa päin. Kun anturimötikkä on kädessä, niin vaikkapa paineilmalla sitten vaan suhistelee pölyt ja muut nöölit pois. Jotain hyvin kevyttä voitelevaa tavaraa voi ihan vähän laittaa sen propelin akseliin. Voidella ei kyllä kannata liikaa, kun yleensä nuo voiteluaineet sitten keräävät tahmeudellaan likaa ja pölyä ympärilleen. Tämä korostunee imurissa, joka imee auton yleensä hieman pölyistä sisäilmaa.
Ääni ei kyllä ollut relemäinen, vaan enemmänkin jatkuva "tuuletinmainen" härinä. Tuo propelli muuten pyörii massallaan vielä auton sammuttamisen jälkeenkin hetken (yllättävän pitkään, ehkä 10-20 s., btw), silläkin voi vianetsintää hieman rajata.
Ja sitten vielä hieman off topicia:
Itseäni ärsyttävät kaikenlaiset ylimääräiset pärinät ja äänet autossa. Lisäksi niiden aiheuttajien etsintä on yleensä hankalaa, kun äänet tulevat esiin vain ajossa ja vieläpä silloinkin suht satunnaisesti. Pyöri siinä sitten kuskina penkilläsi ja skannaa korvillasi, mistä ääni tulee, kun tielläkin pitäisi pysyä
Mulla kuuluu tonnarista sellainen "pärrrrr" ääni aina, kun sulkee apukuskin oven. Sama ääni kuuluu myös silloin tällöin ajossa, esim. tietynlaisissa töyssyissä. Mutta en vain ole onnistunut äänen lähdettä vielä paikallistamaan. Eniten epäilen kattoluukun mekanismia tjmsp. Mutta joo, nyt meni tosiaan jo ulos aiheesta..