mistä kannattaa ottaa sähköt

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

taunu kirjoitti:Tulee tietekin,mut mä vaan halusin tietää mistä helpoiten löytyis tuo virta siihen soittimeen,kun nyt tulee aivan outoja piuhoja mankalle.Siis eivät tule miltään liittimeltä.Virtalukosta ne ajattelin itsekin alunperin ottaa.
Jos siellä ei ole sitä soittimen pistoketta niin lähin paikka mistä löytyy
virtasta on sulakerasia, kojelaudan kansi irti ja sieltähän sitä löytyy
apparin puolelta ( tiedä vaikka löytyisi ihan vapaita johtimiakin )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Niinpä ja oliko se nyt sitten se kansi kii muualta ruuvien kanssa ku siitä ovien pielistä?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kyllä sinne tulee jatkuvaa virtaa. Kaikissa autoissa on jatkuva virta radiolle. Tällä nimenomaan pidetään yllä radion omaa muistia asemista, kellosta jne.
Jos autossassi on ollut joku aikasempi mankka, sokeripala hässäkällä, niin joudut "flukettaa" johdot. Musta, punane keltainen, niistä löytyy virrat, kaikki kivanväriset piuhat onkin signaali piuhoja.

Jotkut mankat antavat kytkeä itsensä niin että kun ne kytketään jatkuvaan ja virtalukon kautta. Niin mankka menee pääle/pois virtaavaimesta. Mutta sen saa myös päälle ilman virta-avainta.

Jos ei johtonipusta jatkuvaa virta löydy, on se piuha tippunut kojetaulun uumeniin.

Tämä jatkuvan virran kaapeli on se mikä syöttää mankalla kaiken virran. Tuo virtalukolta tuleva "heräte" on nimensa veroinen. Eli siinä ei kulje paljoakaan virtaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

87-tontussa jatkuva jännite radion johtosarjaan tulee sulakkeelta 19 punaisessa 2,5 mm2 johdossa, jonka numero on 340.
Virtalukon ohjaama jännite tulee punaisessa 0,75 mm2 johdossa, jonka numero on 340A.
Lisäksi liittimessä on 432 vihreä moottoriantennin heräte, 61K valkoruskea taustavalaistus reostaatilta, mustat 341 ja 342 maa.

Edeleenkään sinun, taunu, ei kannata avata kojetaulun päällistä, sieltä ei pääse käsiksi mankan johtoihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Ei ,mutta merkkivalot vaihdetaan,eikö totta.Ajattelin samalla kattella mitä muuta se on syönyt...opettelu mielessä ja ajankuluksi.
Ja sinne mankkaan on liitelty erihauskasti johtoja jostain ja liitetty ne ISO-liittimeen.No,nii tuntuu et näppis hajoo eli kirjotus virheet ei oo lukihäiriöö.. :lol:
Kannattasko sitten,sieltä sulaketaulusta saakkaa lähtee johtoja seurailee?
Voihan se tosiaan olla että se liitin on siellä jossain uumenissa ja sitä vaan ei oo osattu/viititty hakee.Tarviipa ekaksi toi asia tarkistaa!
Niin ja tuo ei anna kytkeä itteensä päälle ilman avaimia.
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mittariston valot toki vaihdetaan kojetaulun kansi avaamalla.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8208#98208

Mankan johtosarjasta kannattaa hyödyntää ainakin virransyöttö ja antenniohjaus, jos on moottoriantenni. Jos on vedetty uudet alkuperäistä 0,75 mm2 paksummat kaiutinkaapelit, niin sittenhän ei alkuperäisestä johdotuksesta jää paljon käyttöön. Kai tuo alkuperäinen 2,5 mm2 virtajohto nyt ainakin mankan virransyöttöön riittää, paksumpaa kaapelia ehkä tarvitaan sitten erikseen isommalle vahvistimelle.

Omastani oli mankan johtosarjan Saab-liitin katkottu pois ja johdot kytketty sokeripalalla. Osa kaiutinliitännöistä oli mennyt jopa oikein. Juotin johtoihin ISO-liittimen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Juu,kiitos kuvista tosta oli apua!! :P
Sähköantennille menee kans jotku johdot,joita ei oo itse moottoriin(antennin) kytketty.Ja kun kokeilin niitä piuhoja,ni ei tapahtunu mitää.
Johtoon tulee virta kun mankan laittaa päälle ja antenni kulkee ylös/alas kivasti toisen akun voimalla koitettuna,kun vaan vielä sais sen toimimaan niillä piuhoilla jotka siellä on.
Montako johtoa sille antennille pitäs olla ja miten mahdetaan kytkeä?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Antennille menee kaksi johtoa, toinen suoraan sulakkeelta samasta mistä mankan virransyöttökin tulee, toinen on tuo vihreä heräte, jonka mankka aktivoi kun mankka kytketään päälle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Kiitos,tämä selvä.
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Ite ottasin sähköt suoraan akulta. nimim. 2 soittimen vahvistinta polttaneena, kun otin virrat saabin omista tuloista.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Vastaa Viestiin