Alipainesäädin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jussi3321
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2004 00:12
Paikkakunta: Parainen

Alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja Jussi3321 »

Eli mulla oli kalvo mennyt sieltä rikki, ja ei ollut edes letkua paikalla!

(ostin tämän auton juuri 1kk sitten) ja nyt katselin ja laitoin sen kuntoon! mutta nyt tyhjäkäynti on 1500rpm:( ennen oli 1000rpm!

ehkä vähän tuntuu että tehojakin on kadonnut, voi olla että luulen vaan! mutta mitä nyt pitäisi tehdä että saisin ton tyhjäkäynnin takas tohon tuhanteen?:)
onse
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Siinä kaasuläpän suunnilla törröttää 10millin pultinpää jota ruuvailemalla parilla lenkillä saa tyhjäkäyntiä nostettua ja laskettua EDIT: jos vain on k-jetti..
Kannattaa sytkätkin katsoa samalla :roll:
Jussi3321
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2004 00:12
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Jussi3321 »

autohan on sitten 900i 5d combi..vm -86
onse
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jep.... jos ennakonsäädin on ollut pas**na (ja syttyä säädelty), niin toden näköisesti nyt toimivalla ennakon säädöllä ennakot on pielessä ja sen takia tyhjäkäyntikin muuttunut....

Tyhjäkäyntinopeus voi vaihdella paljonkin riippuen ennakosta....

Ei muuta kuin ennakot kohdalleen, 18astetta :arrow: 2000rpm ilman sitä alipaineletkua pitäsi olla ok.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

äskettäin ostamani 99 -84 nakuttaa ekan minuutin kun kone on käynnistetty. kuulostaa siltä kun sytytys olisi pielessä, mutta nakutus tosiaan häviää lähes heti kun lähtee ajamaan. suorituskyky on hyvä, ehkä pienenpienesti terävin kärki tehoista pois, mutta ei edes häiritsevällä tavalla.

eilen sitten jäähdytinrempan yhteydessä piruuttani "otin hörpyt" alipainesäätimen letkusta ja ilmaahan sieltä tuli rajattomasti, eli paineensäädin on olevinaan siis sökö!? mielenkiintoista, koska en olisi ikinä moista lähtenyt arvaamaan, sen verran hienosti auto kulkee. kuinkakohan villiksi meno yltyy kun tuon korjaa?

nyt olisin sitten vailla ehjää alipaineen, eikun alipainesäädintä :)
Viimeksi muokannut lucaf, Ke Kesä 28, 2006 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onkohan Motonetin 20 eur liikaa tästä kulutusosasta? Käytetty pitäisi saada vitosella, jotta kannattaisi ottaa.
99 81--85 Säädin jos "2 245". . . . . . . . . . . . . . . . 10-0245 27.58
99 81--85 Säädin jos "2 503". . . . . . . . . . . . . . . . 10-0503 20.90

Se on alipainesäädin, ei alipaineensäädin. Se säätää sytytysennakkoa, ei aliapainetta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kas! en arvannut että tuotakin saisi tarvikkeena. mitä nuo 2 245, 2 503 merkinnät tarkoittivat?

käytetyn osan kannattavuus ei ehkä kuitenkaan aina ole hintaan verrannollinen. jotkut tarvikeosat häviävät laadussa käytetylle merkkiosalle. mitenkähän mahtaa tämän osan kohdalla olla? :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:kas! en arvannut että tuotakin saisi tarvikkeena. mitä nuo 2 245, 2 503 merkinnät tarkoittivat?
Katsot siitä vanhan säätimen tangosta numerot ja ostat sitten uuden samannumeroisen.
Tuossa kuvassa näkyy turbotonnarin säätimen tangon numerot:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... saadin.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

jus kirjoitti:Se on alipainesäädin, ei alipaineensäädin. Se säätää sytytysennakkoa, ei aliapainetta.
Oikeat termit kunniaan :lol:
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuollainen 2245 oli Saab 99 GL 5 Speed -82:n kärjellisessä jakajassa. Vertasin, kokeilin vaihtaa siihen tilalle 2503:n. Vaikutti siltä, että 2503:ssa tangon perusasento on erilainen tai tanko on pidempi. Sytytysennakko muuttuisi siis useamman asteen verran pienemmäksi jos pelkästään vaihtaisi 2245:n tilalle 2503:n. Alipainekäyttäytyminenhän noissa todennäköisesti on myös jonkin verran erilainen.

Sen verran varauksella tämä havainnointi, että molemmissa säätimissä kalvo rikki, ei pitäisi vaikuttaa perusasentoon, mutta mainitsempa kuitenkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti: eilen sitten jäähdytinrempan yhteydessä piruuttani "otin hörpyt" alipainesäätimen letkusta ja ilmaahan sieltä tuli rajattomasti, eli paineensäädin on olevinaan siis sökö!? mielenkiintoista, koska en olisi ikinä moista lähtenyt arvaamaan, sen verran hienosti auto kulkee. kuinkakohan villiksi meno yltyy kun tuon korjaa?

nyt olisin sitten vailla ehjää alipaineen, eikun alipainesäädintä :)
Tuo ehjä kello käytännössä pudottaa polttoaineenkulutusta ja parantaa kaasuun reagointia alakierroksilla ihan selvästi. Perusennakon säätö on syytä tehdä. Onhan mahdollista, että kellon rikkinäisyys on kompensoitu lisäämällä perusennakkoa korvakuulolta. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:
lucaf kirjoitti: eilen sitten jäähdytinrempan yhteydessä piruuttani "otin hörpyt" alipainesäätimen letkusta ja ilmaahan sieltä tuli rajattomasti, eli paineensäädin on olevinaan siis sökö!? mielenkiintoista, koska en olisi ikinä moista lähtenyt arvaamaan, sen verran hienosti auto kulkee. kuinkakohan villiksi meno yltyy kun tuon korjaa?

nyt olisin sitten vailla ehjää alipaineen, eikun alipainesäädintä :)
Tuo ehjä kello käytännössä pudottaa polttoaineenkulutusta ja parantaa kaasuun reagointia alakierroksilla ihan selvästi. Perusennakon säätö on syytä tehdä. Onhan mahdollista, että kellon rikkinäisyys on kompensoitu lisäämällä perusennakkoa korvakuulolta. :roll:
mielenkiintoista kerta kaikkiaan, koska kaasuun auto vastaa kohtuullisen hyvin koko kierrosalueelta, ja muutenkin koko kierrosalueella toiminta on samantaisoista, ikäisekseen hyvää. kulutuskaan ei poikkea normaalista. enpä taida pitää mitään kiirettä osanvaihtamisen kanssa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turhaanhan ne saabin insinöörit sen osan on sinne tietenkin laittaneet...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin