Ei vastaa kunnolla kaasuun (oli:Tyhjäkäynti haussa)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Ei vastaa kunnolla kaasuun (oli:Tyhjäkäynti haussa)

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin tuossa omassa projektissa on tyhjäkäynti hieman hukuksissa. Vaeltelee hetken ja sitten sammuu. Ruiskuna on muuten lucas ja auto on -90 900T16

Koitin putsata TK-moottoria, mutta tuloksetta. TK-moottori on 4-pinninen, mihin laitan 12V, että saan sen auki ?

Luin kaikki vanhat tyhjäkäynti -topicit ja huomasin, että venttiilikopan huohotin letkun poikki meneminen tekee tuota ?
En vaan ymmärrä minkä takia se tekee tuota, kertokaa viisaammat :oops:
Viimeksi muokannut Turbo16, To Heinä 20, 2006 19:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhjäkäynti haussa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo16 kirjoitti:Niin tuossa omassa projektissa on tyhjäkäynti hieman hukuksissa. Vaeltelee hetken ja sitten sammuu. Ruiskuna on muuten lucas ja auto on -90 900T16

Koitin putsata TK-moottoria, mutta tuloksetta. TK-moottori on 4-pinninen, mihin laitan 12V, että saan sen auki ?
Lucaksen tk-moottoria ei saa suoralla jännitteellä auki, savut saa kyllä ulos.

Muistaakos joku läppäpotikan perussäädön tai lähinnä mistä johdoista se pitikään mitata.

Onkos lämpöanturii koitettu vaihtaa, on ainakin halpa kokeilu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Löytyshän noi ohjeet haulla:
jcarlson kirjoitti:-90 ässässä on tyhjäkäyntimoottori eikä tuota hidastinventtiiliä ole.

Sen sijaan ässässä on by-pass jota ei -84 t16:ssa tehtaalta ole, onko se ehjä? Voi todeta imemällä sen alipaineletkusta, ei saa vuotaa ilmaa.

Toinen mahdollinen syy on tyhjäkäyntimoottorin likaisuus (voi putsata vaikka WD-40:llä) ja vielä yksi mahdollinen on kaasuläppäpotentiometrin kalibrointi (eli ei tunnista kunnolla tyhjäkäyntiä).

Korjaamokirjan suosittelema apu Lucaksen tyhjäkäyntiongelmiin:

Tyhjäkäyntimoottorin letkut luttuun lukkopihdillä ja perustyhjäkäynti n. 600 rpm kohdalle kaasuläpältä. Sitten letkut irti, moottori sammuksiin. Volttimittari kaasuläppäpotentiometrin napojen 2 ja 3 väliin ja sytytysvirrat päälle. Volttimittarin tulee näyttää max. 400mV. Jos liikaa, niin potikan ruuvit löysälle ja säätämään kohdalleen ja kiristys.

Alkuperäiset (saksankieliset) ohjeet ko. proseduuriin täällä: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/lucas/87.htm
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mutta, jos pistän letkut kiinni tk-moottorista niin auto sammuu heti.
Lämpötila-anturin ostin motonetistä se Aito Bosch.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo16 kirjoitti:Mutta, jos pistän letkut kiinni tk-moottorista niin auto sammuu heti.
Tarkotat siis että jos litistät noi letkut niin auto sammuu heti?

No tällöin tarttis siitä 6millin pultista vääntää tyhjäkäyntii isommalle niin että auto just käy.
Ja lämpimällä koneella, kylmänä ei välttämättä jaksa käydä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tetammi kirjoitti: Tarkotat siis että jos litistät noi letkut niin auto sammuu heti?

No tällöin tarttis siitä 6millin pultista vääntää tyhjäkäyntii isommalle niin että auto just käy.
Ja lämpimällä koneella, kylmänä ei välttämättä jaksa käydä.
Noh, tyhjäkäynti on säädetty todella korkealle 1700rpm. Koitettiin, että auttaisko se, mutta ei auttanut.

Jos litistän tk-moottorista lähtevän letkun lyttyyn, niin auto sammuu melkein välittömästi.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo16 kirjoitti:Noh, tyhjäkäynti on säädetty todella korkealle 1700rpm. Koitettiin, että auttaisko se, mutta ei auttanut.

Jos litistän tk-moottorista lähtevän letkun lyttyyn, niin auto sammuu melkein välittömästi.
Aika erikoista, eihän tuon tk-moottorin pitäisi vaikuttaa mitään jos pultista on väännetty noin korkeelle.
Mitäs jos kokeilet tuota perussäätöä ensiks.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Jooh, pitää aloittaa siitä ja säätää toi tyhjäkäynti hieman alemmas :D
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

No niin, vika todennäköisesti löytyi.
Kaasuläpän potikka näyttää kaasuläpän ollessa kiinni 4.35V, vaikka pitäisi tosiaan näyttää sitä alle 400mV.

Koitin kattoa tuota, mutta en oikein ymmärrä miksi se näyttää tuollaisia lukemia? Koska eikös syöttöjännite tule tuolta 3-napaiselta DKS:n johdolta.

Pystyykö tuota potikkaa mittamaan ohmi-mittarilla? Tai siis, mitä se pitäisi näyttää ?

Kellään tietäkään ole tuota kaasuläpän potikkaa myytävänä ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eli vika oli kaasuläpän asentoanturissa. Nyt toimii lähes puhtaasti.

Nyt siis jos näpäytän kaasua, niin ei kone kestä kaasua. Kyllä auto käy siis korkeammalla kierroksilla, mutta ensin "booaa".

Siitä olen lähes varma, että virranjakajan alipainekello rikki, mutta aiheuttaako se tuon ongelman?

Entäs tuon "uuden" asentoanturin kalibrointi? Voisiko vika olla siinä?

Saa muuten pistää viestiä T16:n _ehjästä_ alipainekellosta yv:lle.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä jakajan kellon viallisuus huonontaa kaasuun reagointia. Lisäksi bypass-venan kunnon tarkastus kandee tehdä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mertmi kirjoitti:Kyllä jakajan kellon viallisuus huonontaa kaasuun reagointia. Lisäksi bypass-venan kunnon tarkastus kandee tehdä.
Bybassi toimii on tehty imukoe. Immua on myös veikkailtu, tietysti vika on siinä kun on kaikista kallein osa, taitaa projekti lykkääntyä pahasti jos vika on immussa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

en usko että immu olisi, immu ohitetaan kun kaasu polkaistaan pohjaan ja mennään karttojen mukaan. kokeile ilman immua nyt silti kuitenkin!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

mikkoimp kirjoitti:en usko että immu olisi, immu ohitetaan kun kaasu polkaistaan pohjaan ja mennään karttojen mukaan. kokeile ilman immua nyt silti kuitenkin!
Tarvii kokeilla, mulla on kyllä tossa autodatasta tulostetut testaukset.
Siellä oli lämpötila-anturi vika listalla, mutta sitä en usko.

Koitan ensin katsoa tota läppäkoteloa ja vaijeria. Immu oli kyllä lainassa Tammella ja toimisi hienosti.

Miten auton pitäisi reagoida jos otan immun johdon pois? Kuuluuko sen sammua heti? Muistaakseni takaraivossa olisi, ettei ottaisi yli 2000rpm limb-home takia?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

otat johdon sammutettuna pois, tällöin sytyttää ce valon ja toimii ihan täysin ja ottaa jenkaa normaalisti, hiukan rikkaammalla käy kun menee karttojen mukaan...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin