Suuri moottoriöljy keskustelu
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Suuri moottoriöljy keskustelu
Luodaampas tälläinen moottoriöljy aiheinen kysely/keskustelu.
Eli minkälaisia öljyjä arvoisat kanssa Saabistit käyttää autoissaan. Oli auto sitten 96 tai 9-3 SportCombi? Otanta siis mahdollisimman laaja. Myös kaikenlaisia kokemuksia ja mielipiteitä esille!
Eli minkälaisia öljyjä arvoisat kanssa Saabistit käyttää autoissaan. Oli auto sitten 96 tai 9-3 SportCombi? Otanta siis mahdollisimman laaja. Myös kaikenlaisia kokemuksia ja mielipiteitä esille!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Mobil 1 0W-40, ja vaihtoväli 7 000-10 000 km. Itselläni oli entisessä NG900 Turbossa käytössä jonkin aikaa Neste City Pro :ta, mutta sitä kului n. 4 litraa 10 000 km kohden. Sen jälkeen vaihdoin Mobilin täyssynteettiseen ja olen ollut tyytyväinen; öljynkulutus loppui öljymerkin vaihdon jälkeen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
99:ssä tällä hetkellä olla osasynteettinen Teboil Silver 10W40. Vaihtoväli 5000 km.
Vanha moottori söi ja vuoti öljyä sen verran, että siihen täytin mitä tahansa 10W40 mineraaliöljyä.
Audissa täyssynteettinen VW 505.00 luokituksen mukainen täyssynteettinen. Nyt taitaa olla Teboil Diamond 5W40. Vaihto samoin kerran vuodessa ~10 000 km. Sitikassa taitaa olla samaa.
(Hangossa on vain yksi huoltoasema, joka tekee öljynvaihtoja, ja johon pääsee yleensä samalla viikolla)
Jos jostain syystä innostuisin itse vaihtamaan öljyt, hakisin varmaan Säästö-Pörssistä Mobil1:tä tai jotain tunnettua täyssynteettistä.
Vanha moottori söi ja vuoti öljyä sen verran, että siihen täytin mitä tahansa 10W40 mineraaliöljyä.
Audissa täyssynteettinen VW 505.00 luokituksen mukainen täyssynteettinen. Nyt taitaa olla Teboil Diamond 5W40. Vaihto samoin kerran vuodessa ~10 000 km. Sitikassa taitaa olla samaa.
(Hangossa on vain yksi huoltoasema, joka tekee öljynvaihtoja, ja johon pääsee yleensä samalla viikolla)
Jos jostain syystä innostuisin itse vaihtamaan öljyt, hakisin varmaan Säästö-Pörssistä Mobil1:tä tai jotain tunnettua täyssynteettistä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Annissa olen käyttänyt Shellin X100 ja Superia sekä Nesteen Superia. Viskositeetiltaan kaikki 10W-40. Noista parhaiten mun mielestä B-moottorille sopii Nesteen Superi pienen moottorimelun ja paremman puhtaanapidon puolesta. Muutamat vaihdot menneet Nesteen öljyä ja aina vaan pidempään ja pidempään pysyvät puhtaina. Toisaalta vaihdon hetkellä öljyt on aika tummat. Se ei pahemmin minua stressaa, kun onhan autokin jo 26 vuotta vanha. Öljyä se kuitenkin syö siinä puolen litran kahden puolen per 5000 kilsaa.
Shellin X100 öljyillä moottorin meteli alkoi nousta jo parin kolmen sadan ajokilomterin jälkeen ja Shellin Superilla about tuhannan kilsan päästä öljynvaihdosta. Nesteen Superilla ajaa huoletta 5000 kilometriä ilman suurempaa moottorimelua. Kerran ajoin 10000 kilometriä Nesteen öljyillä ja lisäsin puoli litraa öljyä about 7500 kilsan kohdalla. Silloin oli äänessä pienoista laskemista mutta ei merkittävää.
Kylmäkäynnistykseltään Nesteen öljy on yllätys yllätys parempaa ja öljy alkaa kiertää paremmin varsinkin jakopäässä. Kovalla pakkasella (ja minä sentään olen 50 pakkasesta Anni raukan startannut) jakopään rallatus katoaa startin jälkeen lähes heti. Ja muutenkin auton ääni on enemmän pakoääntä kuin peltistä pärinää mitä Shellin öljyillä oli.
Ja sitten Turboon ja Mobil 1 rally formulaan. Heti kärkeen voin kirjoittaa, että en ole huomannut kylmäkäynnistyksessä mitään eroa onko auto ollut roikassa vai ei. Tai no, ainoa mitä huomaa on pakkasilla se, että 10 asteen pakkasessa alkaa joku venttiilinostaja naputtamaan ja roikassa olleena 20 asteen tai yli pakkasissa.
Moottorinpuhtauteen on hankala sanoa mitään, kun auto on suurimmalta osin kaupunkiajossa ja siitä syystä vaihdan/vaihdatan öljyt 5000 kilsan välein. Siinä ajassa ei öljyt juuri kerkeää muuttaa väriä, kun samassa ajassa esim. Annissa öljyt on jo varsin tummat.
Öljynkulutusta eri öljyillä en osaa kommentoida muuten kuin, että Shellin öljyä meni tuplaten enemmän kuin Nesteen öljyjä. Annissa käytän vain mineraaliöljyjä joten kummastelen noinkin suurta eroa kahden öljymerkin välillä. Kovemmassakaan ajossa en ole havainnut korkeampaa öljynkulutusta vaikka Roin ja Jeppiksen väliä joskus yön selässä tullu laukotettua hyvästi laittoman puolella. Turbon öljynkulutukseen voin sanoa vain, että yhtään ei kulu ja jos kuluu niin minun silmät ei sitä huomaa.
Shellin X100 öljyillä moottorin meteli alkoi nousta jo parin kolmen sadan ajokilomterin jälkeen ja Shellin Superilla about tuhannan kilsan päästä öljynvaihdosta. Nesteen Superilla ajaa huoletta 5000 kilometriä ilman suurempaa moottorimelua. Kerran ajoin 10000 kilometriä Nesteen öljyillä ja lisäsin puoli litraa öljyä about 7500 kilsan kohdalla. Silloin oli äänessä pienoista laskemista mutta ei merkittävää.
Kylmäkäynnistykseltään Nesteen öljy on yllätys yllätys parempaa ja öljy alkaa kiertää paremmin varsinkin jakopäässä. Kovalla pakkasella (ja minä sentään olen 50 pakkasesta Anni raukan startannut) jakopään rallatus katoaa startin jälkeen lähes heti. Ja muutenkin auton ääni on enemmän pakoääntä kuin peltistä pärinää mitä Shellin öljyillä oli.
Ja sitten Turboon ja Mobil 1 rally formulaan. Heti kärkeen voin kirjoittaa, että en ole huomannut kylmäkäynnistyksessä mitään eroa onko auto ollut roikassa vai ei. Tai no, ainoa mitä huomaa on pakkasilla se, että 10 asteen pakkasessa alkaa joku venttiilinostaja naputtamaan ja roikassa olleena 20 asteen tai yli pakkasissa.
Moottorinpuhtauteen on hankala sanoa mitään, kun auto on suurimmalta osin kaupunkiajossa ja siitä syystä vaihdan/vaihdatan öljyt 5000 kilsan välein. Siinä ajassa ei öljyt juuri kerkeää muuttaa väriä, kun samassa ajassa esim. Annissa öljyt on jo varsin tummat.
Öljynkulutusta eri öljyillä en osaa kommentoida muuten kuin, että Shellin öljyä meni tuplaten enemmän kuin Nesteen öljyjä. Annissa käytän vain mineraaliöljyjä joten kummastelen noinkin suurta eroa kahden öljymerkin välillä. Kovemmassakaan ajossa en ole havainnut korkeampaa öljynkulutusta vaikka Roin ja Jeppiksen väliä joskus yön selässä tullu laukotettua hyvästi laittoman puolella. Turbon öljynkulutukseen voin sanoa vain, että yhtään ei kulu ja jos kuluu niin minun silmät ei sitä huomaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Aero"
- Viestit: 400
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
- Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä
Edelliseen öljynvaihtoon asti biltema 5w-40, mutta viime kerralla lykkäsin sisään mobilin 0w-40 vaihtoväli neljästi vuodessa eli noin 5000km välein.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-