Virranjakaja vuotaa öljyä
Virranjakaja vuotaa öljyä
Onko joillakin ollut sama ongelma ja miten sen on saanut korjattua? Siellä on ilmeisesti joku O-rengas pettänyt? Saako pelkän tiivisteen vaihdettua helposti vai kannattaako uusia koko virranjakaja?
Vuoto ei ole suurta ja häiritse auton käyntiä mitenkään, mutta olisihan se kiva jos öljyt kuitenkin riittäisivät vaihtovälin..
Vuoto ei ole suurta ja häiritse auton käyntiä mitenkään, mutta olisihan se kiva jos öljyt kuitenkin riittäisivät vaihtovälin..
9-5 2,3t -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
mitenkähän erilainen tuo sinun virranjakaja on 84 vuoden mallin vastaavasta? 84 vuotisesta virranjakaja 3 ruuvilla irti, jollain terävällä kammetaan vanha muoviksi kovettunut o-rengas pois, ja pingoitetaan kädellä uusi o-rengas tilalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jos öljyä on jakajan sisällä, vuoto tulee jakajan akselin stefasta. Sen vaihtaminen onkin hankalampi juttu.
Yleensä ensiksi kuitenkin vuotaa O-renkaasta jakajan ja venttiilikopan välissä ja silloin öljyä ei ole jakajan sisällä. 16-venttiilisessä jakajan kiinnitys on sylinterinkannessa ja jakaja kiinni yhdellä pultilla. Jos autossa on EZK-sytytys, jossa ajoitus perustuu kampiakselin hihnapyörän luona olevaan anturiin, ei ole niin tarkkaa mihin asentoon jakaja tulee takaisin asentaessa. Ei tässä vaihtohommassa tarvitse mitään ylimääräistä purkaa, virranjakajan kansi johtoineen ehkä kannattaa irrottaa jakajasta.
Yleensä ensiksi kuitenkin vuotaa O-renkaasta jakajan ja venttiilikopan välissä ja silloin öljyä ei ole jakajan sisällä. 16-venttiilisessä jakajan kiinnitys on sylinterinkannessa ja jakaja kiinni yhdellä pultilla. Jos autossa on EZK-sytytys, jossa ajoitus perustuu kampiakselin hihnapyörän luona olevaan anturiin, ei ole niin tarkkaa mihin asentoon jakaja tulee takaisin asentaessa. Ei tässä vaihtohommassa tarvitse mitään ylimääräistä purkaa, virranjakajan kansi johtoineen ehkä kannattaa irrottaa jakajasta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
16V jakajassa ei ole stefaa akselilla vaan huopaputki, joka korppuuntuu vuosien saatossa. Akseliin on sorvattu loiva spiraali, jonka tehtävänä on ollut painaa jakajaan tuleva öljy takaisin kanteen. Ura kerää itsensä täyteen ä-ää ja ei enää hoida enää tehtäväänsä. Hommaa jostain mummun vanhat huopikkaat ja tee siitä uusi tiivisteputki akselille. Ja kun purat jakajan sen huovan vaihtoa varten, putsaa myös se ura. 8V jakajassa ainoastaa. on stefa. Sama litania olis varmaan löytynyt haullakin... 

# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Äsken vaihdon Ässään tuon virranjakajan o-renkaan. Öljyä se tiputteli turbon tulikiven päälle. Oli kyllä aika kova koppura se vanha o-rengas. Samalla syttöä vielä paremmin kohdilleen, niin rupes kaasuunkin vastaamaan paremmin.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24619
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
miten täällä taas hämmennetään stefat ja o-renkaat ja mummon huopikkaat sekaisin. ??? eikö siellä varressa ole o-rengas katsomatta onko 8 vai 16 tappinen. mistä sinne huopaa kuuluisi...? vaadin selityksen kuvien kera. mie kuvaan huomenna omat 8 16 tappisen jakajan ja niissä takuulla ei ole huopaa....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jos 8V jakaja vuotaa öljyä sisälle jakajaan on jakajan akselin stefa valmis. Jos 16V jakaja vuotaa öljyä sisälle jakajaan on jakajan akselin huoparengas valmis. Jos 8V jakaja vuotaa öljyä venttiilikopan ja ja jakajan välistä on se iso O-rengas valmis ja sama 16V jakajassa.
Eli vielä kerran: 8V jakajassa on AKSELIN tiivisteenä stefa ja 16V jakajassa AKSELIN tiivisteenä huoparengas. Ja kummatkin jakajat on tiivistetty kanteen ja venttiilikoppaan O-renkaalla. Yksinkertaisemmin en pysty asiaa selvittämään.
Eli vielä kerran: 8V jakajassa on AKSELIN tiivisteenä stefa ja 16V jakajassa AKSELIN tiivisteenä huoparengas. Ja kummatkin jakajat on tiivistetty kanteen ja venttiilikoppaan O-renkaalla. Yksinkertaisemmin en pysty asiaa selvittämään.

# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85