9-5:n alustan säätö
9-5:n alustan säätö
Aiheesta on jonkin verran ollut keskustelua, joten ajattelin valaista asiaa omasta puolestani..
Useimmissa (etenkin erillisjousitetuissa) autoissa pyöränkulmat muuttuvat alustaa madallettaessa, joten 4-pyörä suuntaus on ihan välttämätön toimenpide. Paljon madaltavilla alustasarjoilla auton omat säätövarat eivät riitä.
9-5:n, alusta on kotoisin Vectra B:stä, jonka taka-akselistossa ei ole alkujaan camber-säätöä, ainoastaan auraus. Etuakselistossa on auraus-säädön lisäksi pieni camberin säätövara.
Camber-kulma on ehkäpä tärkein kaikista ajettavuuteen vaikuttavista kulmista. Nykyautoissa camber on aina n.0 astetta tai sen alle. (eli pyörän yläosa on sisäänpäin kallistunut).
Karkeasti ottaen edessä 0-camber tekee autosta vakaan suoraan ajettaessa, mutta aliohjaavan kaarteissa (tämä kulma on tietenkin suhteessa casteriin, mutta siihen ei nyt puututa, koska casteria EI voi näissä autoissa säätää). Camberia kääntämällä negatiivisemmaksi, autosta tulee nopeampi kaarteissa, mutta samalla epävakaampi suorilla.
HUOM! Jos auton eri puolilla on erisuuruinen camber, auto pyrkii kääntymään pystymmän (eli positiivisemman ) camberin suuntaan. Eli auto "vetää" suorilla.
Taka-akseliston liian suuri negatiivinen camber aiheuttaa auton epävakaan käyttäytymisen, ja etenkin liukkaalla auto kulkee kuin käärme. Lisäksi renkaat kuluvat sisäreunaltaan n.10mm leveydelta varsin nopeasti.
Em. seikoista johtuen suosittelisin madallettuihin autoihin AINA säätöpuslien asennusta taka-akselille, ja miksei myös eteen. 9-5:n sarja maksaa 121€, ja mukana seuraa purku / asennustyökalu. Aiheeseen voi tutustua sivuillamme. Ko. puslia vaihtaessa kannattaa aina vaihtaa myös pitkittäistukivarren/rungon välinen pusla, jotta säätö onnistuu (nämä puslat ovat kulutustavaraa. Toki niiden tilalle saa myös järeämpiä poly-uretaanipuslia, (powerflex, n. 80 € pari) joita ei ihan pian tarvitse uusia..
Pääkaupunkiseudulla erittäin hyvää 4-pyöräsuuntaustyötä tekee ainakin Espoonlahden Autohuolto.
T: Kari Heikkilä / Tunex
http://www.tunex.fi
tunex@tunex.fi
0400 558924
Useimmissa (etenkin erillisjousitetuissa) autoissa pyöränkulmat muuttuvat alustaa madallettaessa, joten 4-pyörä suuntaus on ihan välttämätön toimenpide. Paljon madaltavilla alustasarjoilla auton omat säätövarat eivät riitä.
9-5:n, alusta on kotoisin Vectra B:stä, jonka taka-akselistossa ei ole alkujaan camber-säätöä, ainoastaan auraus. Etuakselistossa on auraus-säädön lisäksi pieni camberin säätövara.
Camber-kulma on ehkäpä tärkein kaikista ajettavuuteen vaikuttavista kulmista. Nykyautoissa camber on aina n.0 astetta tai sen alle. (eli pyörän yläosa on sisäänpäin kallistunut).
Karkeasti ottaen edessä 0-camber tekee autosta vakaan suoraan ajettaessa, mutta aliohjaavan kaarteissa (tämä kulma on tietenkin suhteessa casteriin, mutta siihen ei nyt puututa, koska casteria EI voi näissä autoissa säätää). Camberia kääntämällä negatiivisemmaksi, autosta tulee nopeampi kaarteissa, mutta samalla epävakaampi suorilla.
HUOM! Jos auton eri puolilla on erisuuruinen camber, auto pyrkii kääntymään pystymmän (eli positiivisemman ) camberin suuntaan. Eli auto "vetää" suorilla.
Taka-akseliston liian suuri negatiivinen camber aiheuttaa auton epävakaan käyttäytymisen, ja etenkin liukkaalla auto kulkee kuin käärme. Lisäksi renkaat kuluvat sisäreunaltaan n.10mm leveydelta varsin nopeasti.
Em. seikoista johtuen suosittelisin madallettuihin autoihin AINA säätöpuslien asennusta taka-akselille, ja miksei myös eteen. 9-5:n sarja maksaa 121€, ja mukana seuraa purku / asennustyökalu. Aiheeseen voi tutustua sivuillamme. Ko. puslia vaihtaessa kannattaa aina vaihtaa myös pitkittäistukivarren/rungon välinen pusla, jotta säätö onnistuu (nämä puslat ovat kulutustavaraa. Toki niiden tilalle saa myös järeämpiä poly-uretaanipuslia, (powerflex, n. 80 € pari) joita ei ihan pian tarvitse uusia..
Pääkaupunkiseudulla erittäin hyvää 4-pyöräsuuntaustyötä tekee ainakin Espoonlahden Autohuolto.
T: Kari Heikkilä / Tunex
http://www.tunex.fi
tunex@tunex.fi
0400 558924
Itsellä on tosiaan nuo kyseiset säädettävät puslat takapäässä, ja on Camberi saatu suht liki nollaa, hieman jäi negatiiviseksi, kun muuten ei olisi enää kesävanteet mahtuneet pyörimään
Renkaat kuluvat tasaiseen ja autokulkee suoraan joten tyydyttää minua. Hyvin on myös nuo puslat kestäneet. n. 40tkm ajettu ja ei ainkaan kesällä ollut mitään välysta kun uusein muita takapään puslia.
Renkaat kuluvat tasaiseen ja autokulkee suoraan joten tyydyttää minua. Hyvin on myös nuo puslat kestäneet. n. 40tkm ajettu ja ei ainkaan kesällä ollut mitään välysta kun uusein muita takapään puslia.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 9-5:n alustan säätö
Saisiko ko. osasta pienen lisäselvityksen? Ainakaan tästä osaluettelosta sitä ei löydy: http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_95.shtml9-5T kirjoitti: Totuus. 9-5 etuakselistossa ei ole camber säätöä.
Taka-akselistossa on camber säätö joka hoidetaan osalla 4908174.
Se oli TOTUUS, etuakselistossa EI ole varsinaista camber-säätöä, vaan etutolpan kiinnityspulteissa on hiukan liikkumavaraa (=mahdollistaa PIENEN camberin korjauksen). Nämä voidaan korvata sarjalla, jolla saadaan aito säädettävyys aikaiseksi.
kh / Tunex
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Pade se on etupään taikaruuvi
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: 9-5:n alustan säätö
9-5T kirjoitti:Kummassa päässä? Ihme kun Saab ei hyödynnä tuota säätö mahdollisuutta vaan laittavat suosiolla myös takuuna uutta palikkaa tilalle.
Saabin alkuperäisillä säätölevyillä säädetään takapää.
Niin, joo... se on se säätölevyhommeli.. Aika työläs tapa.. Niitä oli jo 80-luvun Kadeteissa...
Nämä säätöpuslat asennetaan alkuperäisen ylätukivarren uloimman puslan tilalle (räjäytyskuvan osa no:4, taka-akselisto)
Pultin kantaa kääntämällä polyuretaanipuslan sisälle rakennettu teräksinen epäkesko pallo kääntyy, ja siis kääntää pyörän napaa. Säädön jälkeen pultti kireälle ja menoksi. Säätö voidaan tehdä uudestaan, jos jostain syystä tarvitsee. Puslia on myyty jo useita vuosia eri automalleihin, ja palaute on aina ollut positiivista.
Näitä alatukivarren puslia Opel-liikkeet vaihtavat tiuhaan tahtiin B-Vectroihin, kun renkaita kuluu. (jostain syystä Vectrassa näitä puslia kuluu paljon enemmän kuin Saabissa. Olisiko kyse Saabin jäykemmästä iskunvaimennuksesta, jolloin perän liike jää vähäisemmäksi)
Olen keskustellut aiheesta muutaman GM-jälleenmyyjän kanssa, mutta jostain syystä haluavat mieluummin myydä aitoja alkuperäisiä osia ja työtä... ja auto kun vaihtaa omistajaa, sama homma uudestaan.... Mistähän moinen johtuu? Toki niitä on jonkin verran mennyt myös GM-organisaatioon, ja asentajat ovat ottaneet ne avosylin vastaan.
kh / Tunex
PS. Osa on patentoitu, joten sitä ei kukaan muu voi valmistaa...
Re: 9-5:n alustan säätö
[/quote]
Mites se etupää onko säätövara tolpan ylä tai alapäässä?[/quote]
Etupään säätö on pyörän navan/jousitolpan kiinnityskohdassa, ali alapäässä. Eli se on vain camber säätö.
Joihinkin malleihin on saatavana Säätösarjaa tolpan yläpäähän, jolloin myös caster on säädettävissä. Ovat vaan melko kalliita...
Näissä 9-5 Saabeissa caster on ihan riittävä jo vakiona. Suuren casterkulman (tolppa kallellaan taaksepäin) etuna on suurempi kaarrepito, mutta haittapuolena jälleen suuntavakauden heikkeneminen pienillä nopeuksilla ajettaessa, ja häiriötekijöiden suurempi vaikutus (sivutuuli, tien kallistumat jne..) Eli jälleen joudutaan tyytymään kompromissiin..
Autojen alustageometria on kyllä mielenkiintoinen aihe, mutta lienee syytä lopettaa ennenkuin lukijat kyllästyvät...
t: kh / Tunex
Mites se etupää onko säätövara tolpan ylä tai alapäässä?[/quote]
Etupään säätö on pyörän navan/jousitolpan kiinnityskohdassa, ali alapäässä. Eli se on vain camber säätö.
Joihinkin malleihin on saatavana Säätösarjaa tolpan yläpäähän, jolloin myös caster on säädettävissä. Ovat vaan melko kalliita...
Näissä 9-5 Saabeissa caster on ihan riittävä jo vakiona. Suuren casterkulman (tolppa kallellaan taaksepäin) etuna on suurempi kaarrepito, mutta haittapuolena jälleen suuntavakauden heikkeneminen pienillä nopeuksilla ajettaessa, ja häiriötekijöiden suurempi vaikutus (sivutuuli, tien kallistumat jne..) Eli jälleen joudutaan tyytymään kompromissiin..
Autojen alustageometria on kyllä mielenkiintoinen aihe, mutta lienee syytä lopettaa ennenkuin lukijat kyllästyvät...
t: kh / Tunex
Re: 9-5:n alustan säätö
Tuota, juurikin säätelin omani kohdalleen. Tietenkin riippuu varmaan iskarin valmistajasta mutta Monroen ollessa kyseessä säätövara oli ~5mm. Vetely loppui, kuten Tunex mainitsee, kun molemmille puolille hieroi saman camberin (mulla nyt -6mm molemmin puolin, mitattu vanteen reunasta (ylä/ala) ja verrattu tarkkuuspystysuoraa vasten).9-5T kirjoitti:9-5T kirjoitti: Mites se etupää onko säätövara tolpan ylä tai alapäässä?Ahaa, no siinä oleva sovite on sen verran tiukka että jollei rihlattuja pultteja viilaa pienemmäksi ei joka pajalla ole niin tarkkoja mittavehkeitä joilla eron havaitsee.Tunex kirjoitti: Etupään säätö on pyörän navan/jousitolpan kiinnityskohdassa, ali alapäässä.
(=mahdollistaa PIENEN camberin korjauksen).
Säätö: 1) mittaus molemmin puolin 2) valinta kumpaa puolta säädetään 3) rengas pois ja iskarin alapultit vähän löysälle 4) varovasti nitkutusta haluttuun suuntaan 4) pultit kireelle 5) rengas paikalleen, auton liikuttelua 6) uudestaan tasaiselle ja mittaus
tunnissa tuli homma kuntoon, 2 kertaa jouduin heittämään sekvenssin läpi ennenkuin tuli hyvä.
T/Pekka
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
Re: 9-5:n alustan säätö
pohamala kirjoitti: Tuota, juurikin säätelin omani kohdalleen. Tietenkin riippuu varmaan iskarin valmistajasta mutta Monroen ollessa kyseessä säätövara oli ~5mm. Vetely loppui, kuten Tunex mainitsee, kun molemmille puolille hieroi saman camberin (mulla nyt -6mm molemmin puolin, mitattu vanteen reunasta (ylä/ala) ja verrattu tarkkuuspystysuoraa vasten).
Säätö: 1) mittaus molemmin puolin 2) valinta kumpaa puolta säädetään 3) rengas pois ja iskarin alapultit vähän löysälle 4) varovasti nitkutusta haluttuun suuntaan 4) pultit kireelle 5) rengas paikalleen, auton liikuttelua 6) uudestaan tasaiselle ja mittaus
tunnissa tuli homma kuntoon, 2 kertaa jouduin heittämään sekvenssin läpi ennenkuin tuli hyvä.
T/Pekka
Tuolta http://www.tunex.fi sivulta kannattaa käydä kurkkaamassa "camber-laskuria". Siitä voi olla vähän apua säätö-hommaan. Mikään tarkkuus-menetelmähän tämä ei ole, mutta tällä saa auton kulkemaan suoraan ihan kotikonstein. Tämän jälkeen olisi hyvä säätää myös auraus.
kh / Tunex
Jep, juuri näin kuten Tunexin sivulla homma menee.
Muuten, se auraus ei itsessään tossa pienessä camber hieronnassa paljoa muutu. Mutta keskitys voi muuttua jos ennen säätöä veti paljon jommalle kummalle puolen ...
Kotikonstein tässä tilanteessa voi säätää molempia raidetagon päitä yhtäpaljon, toista auki ja toista kiinni. Vartti kerrallaan on sopiva kertasäätö. Tässä on syytä olla tarkkana ettei logiikka petä ja joudu todella säätämään....
T/Pekka
Muuten, se auraus ei itsessään tossa pienessä camber hieronnassa paljoa muutu. Mutta keskitys voi muuttua jos ennen säätöä veti paljon jommalle kummalle puolen ...
Kotikonstein tässä tilanteessa voi säätää molempia raidetagon päitä yhtäpaljon, toista auki ja toista kiinni. Vartti kerrallaan on sopiva kertasäätö. Tässä on syytä olla tarkkana ettei logiikka petä ja joudu todella säätämään....
T/Pekka
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
Tuosta aurauksesta vielä...
Oikeaa auraus säätöä haettaessa kannattaa ottaa huomioon käytetty camber-kulma sekä muut alustan laitteet, kuten puslat ja nivelten ikä jne..
Sillä jos camber jätetään suureksi, rengas kulkee luonnollisesti hiukan kallellaan. Tällöin myöskin renkaan sisempi reuna on enemmän painuneena, eli renkaan ulkoreunalla on suurempi (pidempi) kehä.
Koska renkaan pyörimisnopeus on tietenkin sama koko renkaan leveydellä, pyörä pyrkii kääntymään (auton kulkusuunnassa) sisäänpäin, eli se kääntää puslissa ja nivelissä olevan välyksen niin, että auraus kasvaa. Tämä vaikutus vielä kasvaa nopeuden lisääntyessä.
Myös renkaan ominaisuudet (leveys, rakenteen jäykkyys jne) vaikuttaa siihen, kuinka suuri ko. muutos loppujen lopuksi on.
Eli jos camber siis jätetään nopeata kaarre-ajoa varten suureksi, pitäisi myös kaikki alustan muut osat olla järeämpiä/uusia, jotta alusta toimisi johdonmukaisesti.
kh / Tunex
Oikeaa auraus säätöä haettaessa kannattaa ottaa huomioon käytetty camber-kulma sekä muut alustan laitteet, kuten puslat ja nivelten ikä jne..
Sillä jos camber jätetään suureksi, rengas kulkee luonnollisesti hiukan kallellaan. Tällöin myöskin renkaan sisempi reuna on enemmän painuneena, eli renkaan ulkoreunalla on suurempi (pidempi) kehä.
Koska renkaan pyörimisnopeus on tietenkin sama koko renkaan leveydellä, pyörä pyrkii kääntymään (auton kulkusuunnassa) sisäänpäin, eli se kääntää puslissa ja nivelissä olevan välyksen niin, että auraus kasvaa. Tämä vaikutus vielä kasvaa nopeuden lisääntyessä.
Myös renkaan ominaisuudet (leveys, rakenteen jäykkyys jne) vaikuttaa siihen, kuinka suuri ko. muutos loppujen lopuksi on.
Eli jos camber siis jätetään nopeata kaarre-ajoa varten suureksi, pitäisi myös kaikki alustan muut osat olla järeämpiä/uusia, jotta alusta toimisi johdonmukaisesti.
kh / Tunex
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-5:n alustan säätö
Nostetaanpas tätä ketjua kun aihe kiinnostaa...
Omassa 2001 farkku femmassa on taka-akselilla camber jonkin verran pielessä, sen kun näkee jo silmälläkin.
Alustaa on madallettu -30 mm mutta ongelma oli jo enne sitä olemassa.
Sama oli edellisessä 1998 sedanissakin.
Eihän tuo muuten haittaisi mutta tuntuu syövän noita takarenkaita oiken urakalla.
Aiheeseen liittyvää keskustelua olen selannut läpi täällä foorumilla oikein urakalla.
Ilmeisesti taakse saa ulomma ja ylemmän puslan "epäkesko" versiona jolla saisi ongelmaa korjattua mutta ko. puslaa ei ihan vähällä etsimisellä löytynyt netistä enään...
Ja sitten ilmeisesti "shimmilevyillä" saa myös säädettyä jos saa navan pultit auki jollain ihmeellä
Mites näitä on korjattu ja miköä olisi hyvä, helppo ja halpa konsti
Omassa 2001 farkku femmassa on taka-akselilla camber jonkin verran pielessä, sen kun näkee jo silmälläkin.
Alustaa on madallettu -30 mm mutta ongelma oli jo enne sitä olemassa.
Sama oli edellisessä 1998 sedanissakin.
Eihän tuo muuten haittaisi mutta tuntuu syövän noita takarenkaita oiken urakalla.
Aiheeseen liittyvää keskustelua olen selannut läpi täällä foorumilla oikein urakalla.
Ilmeisesti taakse saa ulomma ja ylemmän puslan "epäkesko" versiona jolla saisi ongelmaa korjattua mutta ko. puslaa ei ihan vähällä etsimisellä löytynyt netistä enään...
Ja sitten ilmeisesti "shimmilevyillä" saa myös säädettyä jos saa navan pultit auki jollain ihmeellä
Mites näitä on korjattu ja miköä olisi hyvä, helppo ja halpa konsti
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: 9-5:n alustan säätö
Ota yhteys Pro car Service . sieltä ohjaavat Mika Orbinskin autopajalle.
Mika tekee pysyvän säädön ilman epäkeskoja .Itsellä oli sama ongelma alustasarjan kanssa , ei ole enää eikä taka renkaat kulu,samalla tuli pyörän kulmat oikea oppisesti säätäen kohdalleen.
Mika tekee pysyvän säädön ilman epäkeskoja .Itsellä oli sama ongelma alustasarjan kanssa , ei ole enää eikä taka renkaat kulu,samalla tuli pyörän kulmat oikea oppisesti säätäen kohdalleen.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-5:n alustan säätö
Okei, kuullostaa todella hyvältä. Muistatko yhtään mitä tuollainen operaatio kustansi?sedaneiwagon kirjoitti:Ota yhteys Pro car Service . sieltä ohjaavat Mika Orbinskin autopajalle.
Mika tekee pysyvän säädön ilman epäkeskoja .Itsellä oli sama ongelma alustasarjan kanssa , ei ole enää eikä taka renkaat kulu,samalla tuli pyörän kulmat oikea oppisesti säätäen kohdalleen.
Pitää olla tuonne yhteydessä, vaikka Sipoosta tuleekin matkaa aika lailla tuonne.
Mutta silti, sais hyvän....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.