Kuraviisarit villinä ja muita NG-kysymyksiä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Kuraviisarit villinä ja muita NG-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Elikkä tuossa keskiviikkona ostetussa vm 96 NG900:ssa on sellainen ongelma, että lasinpyyhkijät elää aivan omaa elämäänsä välillä. Haulla en onnistunut löytämään ratkaisua.
Kertapyyhkäisy toimii, kun viiksestä pitää kiinni ja "saattaa" pyyhkijät lepoasentoon. Tihkulla pysähtyvät mihin sattuu. Jatkuvalla pyyhinnällä huitovat kyllä kohtuu normaalisti.
Myyjä epäili ongelman olevan tihkureleessä. No, hain uuden tihkureleen ja sovittelin paikoilleen. Eipä auttanut. Viikseä en usko syylliseksi, sillä viiksen kontaktiviat näkyisivät varmaan toisella tavalla :roll:
Kaverini veikkasi vian olevan pyyhkijänmoottorin rajakatkaisimissa...eli onko seuraava rojekti hakea romikselta uusi pyyhkijänmoottori :?:

Sitten tuosta alkuperäisestä hälyttimestä. Joku on joskus halunnut siihen lyhyen torventöräyksen merkiksi siitä että ovet aukeaa/menee lukkoon. Myös takakontin avauksessa on turhan lyhyt viive, eli kun kuskin ovesta painaa nappia, menee luukku uudestaan lukkoon melkein heti. Pystyykö näitä asioita koodaamaan/muuttamaan huollossa TECH:illä tai vastaavalla.

Ja onko joku viritellyt sivuperuutusvaloja näihin, kun muistan jonkun maininneen, että johdonpäät pitäisi löytyä, mutta eilen vilkun polttimoa vaihtaessa en kyllä havainnut mitään :roll:

Tällaisia asioita meikäläisen päässä tänään :lol:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kuraviisarit villinä ja muita NG-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Muksu kirjoitti: Sitten tuosta alkuperäisestä hälyttimestä. Joku on joskus halunnut siihen lyhyen torventöräyksen merkiksi siitä että ovet aukeaa/menee lukkoon. Myös takakontin avauksessa on turhan lyhyt viive, eli kun kuskin ovesta painaa nappia, menee luukku uudestaan lukkoon melkein heti. Pystyykö näitä asioita koodaamaan/muuttamaan huollossa TECH:illä tai vastaavalla.
Pystyy ohjelmoimaan Techillä. Luukun voi ohjelmoida myös niin, että menee lukkoon, kun lähdetään liikkeelle.

Eski
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nyt kyllä ihmetyttää tuo takaluukun toiminta ng900:ssa, että pitää oikein kysellä ja tutkia. Mistä lähtien ng900 takaluukku on toiminut niin, että menee takaisin lukkoon automaattisesti?
Onko tuolla saabin omalla hälyllä jotain tekemistä asian kanssa?
Mahdollistaako takaluukun solenoidi takaluukun lukitsemisen sähköisesti, mikäli luukku on alhaalla ja avattu ovinapista?

Itselläni ei mene kummassakaan ng900:sssa (-94 ja -97) takaluukku lukkoon kuin paiskaamalla kiinni. Lukitus aukeaa ovinapista ja on auki (luukku nostettavissa ylös) kunnes painaa luukun taas kiinni.

Og9-3 toimii hieman eri lailla, eli oven avausnappula mahdollistaa takaluukun avaamisen luukun kahvasta hetkenaikaa, muutoin takaluukku on lukossa.


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Se luukun lukitus on ihan ohjelmoitavissa pois käytöstä noissa 9-3:ssa. Kaipa ne on muuttanu sitä oletusta jossain vaiheessa. Tosin omassa 9-3:ssa luukku ei kyllä mene lukkoon kun se "paiskaa" kiinni, vaan on uudelleen avattavissa. Lukkoon menee vaan kaukosäädöllä tai sitten tosiaan liikkeelle lähtiessä pienellä viiveellä.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Hook kirjoitti:Nyt kyllä ihmetyttää tuo takaluukun toiminta ng900:ssa, että pitää oikein kysellä ja tutkia. Mistä lähtien ng900 takaluukku on toiminut niin, että menee takaisin lukkoon automaattisesti?

Hook
Ainakin -96 meni itsestään lukkoon. Ja jos et aukaissut niin vielä suhteellisen nopeasti :?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kuraviisarit villinä ja muita NG-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hook »

Muksu kirjoitti:Elikkä tuossa keskiviikkona ostetussa vm 96 NG900:ssa on sellainen ongelma...
takaluukun automaattisessa lukituksessa on siis kyse tuosta NG900 -96 autosta :?: :?:

Eräs teoriani on, että josko luukku ei nouse tarpeeksi solenoidin vapauttaessa lukkomekanismin, joten kun päästät oven napista, ja luukku on liian alhaalla, jolloin luukku lukittuu taas.

Takaluukun pitäisi nousta muutamia millejä tiivisteiden ponnistaessa ylöspäin jolloin luukku jää auki, kun oven nappulan vapauttaa.
Tähän saattaisi auttaa lukon säätö ja/tai kumitappien ulospäin pyöräyttäminen.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Re: Kuraviisarit villinä ja muita NG-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Hook kirjoitti:Eräs teoriani on, että josko luukku ei nouse tarpeeksi solenoidin vapauttaessa lukkomekanismin, joten kun päästät oven napista, ja luukku on liian alhaalla, jolloin luukku lukittuu taas.

Takaluukun pitäisi nousta muutamia millejä tiivisteiden ponnistaessa ylöspäin jolloin luukku jää auki, kun oven nappulan vapauttaa.
Tähän saattaisi auttaa lukon säätö ja/tai kumitappien ulospäin pyöräyttäminen.

Hook
Voipi olla, sillä ovinapista painaessa kuuluu, kun moottori surahtaa ja heti sen jälkeen kuuluu uusi surahdus, kun luukku menee uudestaan lukkoon. Ja vielä jos on vähän laiskat pumput, niin en pitäisi mahdottomuutena tuota teoriaasi.

EDIT: Kiitos Hook:ille. Myyjä kun puhui että "on varmaan joku viive", niin en tullut tuota käytännön säätöä ajatelleeksi. Ruuvasin niitä kumitappeja ulospäin ja nyt luukku pongahtaa hivenen ylös kun lukko vapautuu. Ilmeisesti oli vaan painuneet sisään liikaa.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Nostanpa tätä omaa aihettani vähän ylöspäin.

Eli noista pyyhkijöistä. Mimmin esittämä sulakepuoli oli ookoo. Nyt on romikselta hommattuna ehjä pyyhkijänmoottori, jonka seuraavaksi vaihdan paikoilleen.
Onko tuo moottorin vaihto monimutkainen homma.
Tiedän kyllä missä se on, kun raitisilmasuodattimen vaihdoin, niin sieltähän se mosa muovien alta löytyi, mutta tuota vaihtolaitetta kun katsoin, niin vaikutti siltä, ettei ole välttämättä ihan läpihuutojuttu...ainakaan minulle :lol: :lol:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pyyhkijät irti 2 mutterilla, muoviritilä irti taivuttamalla (kuin vaihtaisi raitisilmasuodinta) ja sitten itse pyyhkijämekanismi lähtee 3 pultilla (muistini mukaan) ja irroittamalla johdon liitin (ja johdon klipsu), eli varsin helppo homma... 8)
Tuli tehtyä tuo kun irroittelin lämppärin puhallinmoottoria noiden pyyhkijöiden alta. :roll:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Mulla oli satkussa samanlainen pyyhkijöiden vika. Kertapyyhkäisy jäi siihen, missä sormen vivusta irrotti ja tihkuautomatiikka jätti mihin sattuu. En tehnyt asialle mitään. Pari kesää myöhemmin huomasin, että vika oli poistunut itsestään! 8O Mitään muuta en keksi kuin sen, että ECUa vaihdoin keväällä ja syksyllä. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että vika ei korjaantunut ensimmäisen ECUn vaihdon jälkeen ( vakio -> SP 1 ) ei toisen ( SP 1 -> vakio ) ei kolmannen ( vakio -> SP 3 ) ei neljännen ( SP 3 -> vakio ) vaan viidennellä vaihdolla ( vakio -> Maptun 3 ). Ja pelasi vielä vakioboksin takaisinvaihdonkin jälkeen.

Yhdenkään määräaikaishuollon yhteydessä vikaa ei korjattu, se on varma. En mä keksi mitään muutakaan selitystä asialle. En tiedä onko ecu millään tavalla naimisissa pyyhkijäautomatiikan kanssa, mutta aika helppo keino sulkea pois tämä vaihtoehto resetoimalla ecu. Seuraahan siitä tietysti vastenmielinen velvollisuus ecun opetusajoon... :wink:
9-3 Viggen #1487
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Talladega kirjoitti: mutta aika helppo keino sulkea pois tämä vaihtoehto resetoimalla ecu. Seuraahan siitä tietysti vastenmielinen velvollisuus ecun opetusajoon... :wink:

Akunkenkä vartiksi irti ja takaisin kiinni...?
Olikos tuossa totutusajossa jotain muistettavaa tai jotain...OG:ssa ei näitä hienouksia ollut :lol:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Joo, kenkä vartiksi irti ja takaisin. Vartin aikana voi etsiä esimerkiksi radio code:n, jota auto ekaksi kysyy käynnistyksen jälkeen. Ajoneston toiminnasta en tiedä, jos sellainen autossasi on. Käynnistyksen jälkeen myös tyhjäkäynti todennäköisesti hieman seilaa, ecu opettelee "kävelemään".

Ei tuo opetusajo ilmeisesti mikään pakollinen ole mutta kivaa se on joka tapauksessa. :P SP:n mukaan homma tapahtuu neljällä täyskaasukiihdytyksellä 2000-4500 rpm ( 4th gear ). Olen tehnyt tuota parillakin eri tavalla; kotona kenkä irti, ajo "alueelle" ja kiihdytykset ja toisella tavalla eli "alueelle", kenkä irti, vartti tupakointia ja kiihdytykset suoraan alusta. Lopputulos on ollut molemmilla tavoilla sama. Parilla ensimmäisellä kiihdytyksellä ahdot seilaa, parilla jälkimmäisellä ne on jo vakaat.

Jos opetuksen joutuu tekemään liikenteen seassa, niin mun käsityksen mukaan se onnistuu kyllä pienemmälläkin vaihteella. Helposti voisi luulla sen vaativan vaan enemmän vetoja. Valistuneemmat voi kertoa lisää mutta luulenpa homman olevan kiinni vaan siitä, että ecu tarvitsee oppiakseen autokohtaiset parametrit tietyn määrän sekunteja lämä pohjassa.
9-3 Viggen #1487
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Sen kerran kun tarinalla on onnellinen loppu pääpiirteittäin, niin onhan se hyvä mainita.

Kuten Hook:in kanssa eilen potkijaisissa keskustelimme, niin otin itseäni tänään niskasta kiinni ja vaihdoin tuon pyyhkijänmoottorin. Hommahan ei tosiaan ole paha. Vanha moottori oli aika tiukassa kiinni varsimekanismissa, mutta irti se lähti. Jo tuossa vaiheessa tiesin, että vivusto pääsee liikahtamaan ja että joudutaan mahdollisesti pientä säätöä harrastamaan. Helpotus oli suuri, kun löin piuhat kiinni ja komensin kaverin viiksenvarteen. Aiemmin toimimaton kertapyyhkäisy ja villi tihku olivat historiaa. Sen sijaan pyyhinten liikerata- Tai siis pikemminkin lähtö ja pysähtymispaikat olivat vielä hakusessa. Ei muuta, kuin irti, säätöä, taas kiinni ja kokeilua. Tämä toistettiin pariin kertaan kunnes lopputulos miellytti ja voitiin laittaa koko homma kasaan. Kaikesta huolimatta viisarit jäävät vielä vähän ylös, vaikka kuinka olin säätävinäni hyvin. No, seuraavan kerran kun raitisilmasuodinta vaihdan niin voin vähän säätää. Eli vinkkinä jos joku samaan rojektiin ryhtyy, että merkkaa vivuston asennon tarkkaan ennen vanhan moottorin irroitusta.

Lopuksi avasin vanhan moottorin ja sisältä löytyi katkennut metallinen väkänen, joka ilmeisesti toimittaa/toimitti rajakatkaisimen virkaa jollain tasolla siinä akselin juuressa olevalla kiekolla.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Dejavú

Tänään ollessani töiden puitteissa maakuntakierroksella kävi sitten niin, että tuo viime keväänä AVK:lta ostettu pyyhkijänmoottori ilmoitti halustaan siirtyä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tihkupyyhintä lakkasi toimimasta ja kertapyyhkäisyä joutuu pitämään pohjassa jotta pyyhkijät huitoisivat. Jatkuva pyyhintä toimii normaalisti. Tuossa vaiheessa veikkasin jo, että tuo moottorin metallikieli olisi poikki. Kotosalla illalla purin koko paketin ja kieli oli milliä vaille poikki kuten ohessa näkyy (ja jäi sitten käteen kun hiukan hipaisin) :

Kuva

Yritin kolvilla jatkaa tuota katkennutta väkästä, muttei se onnistunut. Nyt vaan uutta moottoria jälleen etsimään...AVK:lla näytti olevan hiljaista :roll:

Vaikuttaa siltä, että tuo väkänen on kulutustavaraa, kun jo toista kertaa tulee tällainen ongelma vastaan.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin