Kytkinremontti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tuo kummallinen mua aina askarrattunut kytkin remontti selvisi sit tänään.

Eli tein kaverin satkuun kytkinremontin tänään, ja tarttee sanoa jälkeen päin et eipäs se kummoinen homma ollutkaan.
Suuri kiitos Aksulle ja G-miehelle jotka aikoinaan opetti mulle tuon jalon taidon, tänään sitä tarvittiin ja kyllä tuntui hyvältä kun se vielä pelasikin sillai kuin pitääkin.

Tarttee keväämmällä vaihtaa tuohon omaankin levy , oli se niin mukavaa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jeps, ei tartte ryömiä alla! :)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Reetu kirjoitti: Tarttee keväämmällä vaihtaa tuohon omaankin levy , oli se niin mukavaa.
Levyn vaihto ei ole ongelma,mutta vaihda vuotava työsylinteri ja sen jälkeen sano että olipas ihanaa. :)
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

No eipä se työsylinterin huoltokaan hankalaa ollut.
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Jakke_ kirjoitti:No eipä se työsylinterin huoltokaan hankalaa ollut.
Juu ei jos se on kunnossa..Jos ei pidä yhtään nesteitä,niin ei ole kivaa.Onnistuu kyllä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Vuoti kaiken paineen pois eli ei voinu puristaa paineasetelmaa kasaan vaan piti sahata työsylinteri poikki ja ottaa jostaki vastaava ja vaihtaa uudet tiivisteet siihen. :)
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo, pikkasen sama homma edessä tuohon mun käyttösatkuun. Kytkinakselin tiiviste vuotaa öljyä ja sotkee paikat. Eli jos haluaa kytkinakselin pois, niin pitänee vissiin nostaa tuo jäähdytin pois tieltä(saa poistamatta litkuja). Samalla vois käyttää tuon enskan kopan auki ja laittaa paremmat tiivisteet, jotta ei valu öljyt pihalle. Jaksais vaan :lol:. Ei kai tuossa yhtä iltaa pidempään mene, kun saa kytkimen nätisti pois tieltä. Pääsee taas vetreyttämään muistia tuon kytkimen kanssa :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

G-mies kirjoitti:Joo, pikkasen sama homma edessä tuohon mun käyttösatkuun. Kytkinakselin tiiviste vuotaa öljyä ja sotkee paikat. Eli jos haluaa kytkinakselin pois, niin pitänee vissiin nostaa tuo jäähdytin pois tieltä(saa poistamatta litkuja). Samalla vois käyttää tuon enskan kopan auki ja laittaa paremmat tiivisteet, jotta ei valu öljyt pihalle. Jaksais vaan :lol:. Ei kai tuossa yhtä iltaa pidempään mene, kun saa kytkimen nätisti pois tieltä. Pääsee taas vetreyttämään muistia tuon kytkimen kanssa :D.

Matti
Ainakin satkussa mahtuu akseli sen verran ulos ,että saa kytkimen pois ilman syylarin irroitusta.

Jakke_: Saa sen ilman rikkomistakin sieltä pois,tarvitsee eräänlaisen erikoistyökalun,sekä lievää väkivaltaa :wink:
Edit:Rasvaprässi ja rasvanippa on osoittautunut parhaaksi,on aika suttuista hommaa vaan..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Suppari kirjoitti: Ainakin satkussa mahtuu akseli sen verran ulos ,että saa kytkimen pois ilman syylarin irroitusta.
Mahtaakohan vaikuttaa onko 2- vai 3-rivinen? 2-rivisessä ainakin mahtuu, kuten Supparikin asian mainitsi ja kun itse juuri tein :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Suppari kirjoitti:Ainakin satkussa mahtuu akseli sen verran ulos ,että saa kytkimen pois ilman syylarin irroitusta.
Jeps, mutta saako vuotavan kytkinakselitiivisteen vaihdettua? Sitä varten luulisin, että otan koko kytkinakselin pois paikoiltaan ja joudunhan tuossa avaamaan koko enskan kopan myös sen tiivisteen vaihtoa varten, joten taidan kuitenkin nostaa syyläriä hieman syrjään :D. Muutoinhan satkuun saa todella nätisti kytkimen vaihdettua.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

G-mies kirjoitti:Jeps, mutta saako vuotavan kytkinakselitiivisteen vaihdettua?
Juu, jos saa jollain koukulla vedettyä sen vanhan stefan pois.

Jos akseli ja syyläri on pois, niin stefan saa helposti lyötyä akselinreiän läpi sopivalla meisselillä, mahdollisesti hiukan taivutetulla.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age19.html
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 29, 2016 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Turbo16 kirjoitti:
Suppari kirjoitti: Ainakin satkussa mahtuu akseli sen verran ulos ,että saa kytkimen pois ilman syylarin irroitusta.
Mahtaakohan vaikuttaa onko 2- vai 3-rivinen? 2-rivisessä ainakin mahtuu, kuten Supparikin asian mainitsi ja kun itse juuri tein :)
Lähtikö akseli ilman muiden osien purkua kokonaan pois jollain kokoonpanolla? Itse ainakin kerran onnistuin olemaan ottamatta akselin kokonaan pois kun piti enskan koppa irriottaa. Kai mulla oli tuo paksumpi kenno sitten, mutta puola pois ja pultit auki ja syyläriä nostaen. Ilman syylärin liikuttelua ei onnistunut mitenkään ja olin itsekin vähän :roll: , että eikös tän akselin pitänyt täältä poistua...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eihän sen akselin kokonaan tarvitse tulla pois reiästä että kytkintä pääsee operoimaan.

http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... step2.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Lootarikkoa selvitellessä halusin jostain syystä ottaa akselin irti ennen enskan kopan irroitusta. Nyt en vaan keksi mikä se syy oli tai edes mitä sillä olisi saavuttanut. Eli akselin irroittaminen muuta kuin akselin irroittamista varten on turhaa :).
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oikeilla työkaluilla homma sujuu vaikka työsylinteri olisikin kuollu:
Kuva
Tosin tarvikeasetelmaan toi kiinnipitokoukku ei sopinu sataprosenttisesti mutta lenksun sai kuitenkin pois.

Itsellä toi kytkinakselin stefa oli todella kovin kiinni että suosiolla melkein vaan syyläri pois niin pääsee kunnolla mättään reiän läpi. :twisted:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin