Opetuspoljin 9-5?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Opetuspoljin 9-5?

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Onkos kukaan raskinut laittaa 9-5 opetuspoljinta? Mikäli on laittanut, niin millaisen ja oliko hankala homma?

nim. Klikka pitäisi opettaa ajamaan Saabilla, nuorena vitsa väännettävä:-)
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

opetuspoljin

Viesti Kirjoittaja arska »

En raaski 9-5:n jalkatiloihin laittaa mutta sen sijaan perheen "italialaiseen urheiluautoon" (Puntoon) meinasin sellaisen asentaa lähipäivinä. Mutta kyllä se varmaan 9-5:kiin sopii kun on vaan tarpeeksi pitkä vaijeri kun pitää kuljettaa keskikonsolin etupuolelta.
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Kaverilla oli tuomonen poljin semmosessa rautalevyssä kiinni joka oli sitten penkin etuosan pulteihin kiinnitetty. Vaijeri meni konsolin ja vaihdekepin välistä toiselle puolelle. Fiksu asennus ja ei jäänyt jälkeäkään ku otti polkimen pois.

EDIT. Auto ei ollut saab. :)

Ei liity asiaan, mutta en ymmärrä suomen autokoulu hommaa. Ruotsissa saa alkaa ajeleen vanhempien kans 15 vuotiaana. Ei tarvi polkimia, vain magneetti tarra auton persuksiin "övningskör". Siinä on pojan klopeilla ja tytöillä aikaa harjoitella liikenne käyttäytymistä mooonta vuotta ennen ku saa yksin ajella. Suomessa asiat aivan toisin. Eikös opetus luvalla saa vuotta aikasemmin alkaa harjottelemaan? No, sinänsä parempi ku autokoulu. Ajamista ei opi ku ajamalla. Miksihän suomessa kuolee liikenteessä enemmän nuoria? Miksi asenteet on huonot liikenteessä?
Audi A4 2.0TFSIq
Iska
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 22:25

Laitettu on

Viesti Kirjoittaja Iska »

Rakensin juuri 9-5:een opetuspolkimen. Yhtään reikää en autoon porannut. Polkimen pulttasin 5 milliseen kulmaan hitsattuun teräslevyyn, jonka toisen pään kiinnitin penkin pultteihin. Levy on suoraan mattojen päällä. Vaijeri menee keskikonsolin ja vaihdekepin välistä. Jarrupolkimeen vaijerin kuoren kiinnitin pultti/holkkimutteri yhdistelmällä. Tällöin sain vaijerin siirrettyä aivan keskikonsolin viereen ja vaijerin pään näin kiinni suoraan kaasupolkimen alempaan kiinnityspulttiin. Vaijerin kuori oli todella liian lyhyt, joten pidensin sitä muutamilla halkaistuilla muttereilla.
Ajoharjoittelu on todella hauskaa ja antoisaa puuhaa. Vaikka toisinaan käydään tiukkaakin keskustelua :? , se on yhdessä tekemistä, jossa molemmilla on motivaatiot kohdallaan. :P :P

Suomessa ajoharjoittelu on turhan tiukasti säänneltyä. Tänä vuonna on luvassa vielä tiukennuksia. Tulossa olisi 10 lisäajokertaa, siis 30:stä 40:een, joka koskee myös autokouluja. Se vielä menee, mutta se että suunnitellaan opetuslupalaiselle pakollisia teoriatunteja otettavaksi autokoulussa on puhdasta rahastusta. Päinvastoin pitäisi mennä siihen suuntaan, että opettelu on vapaampaa ja panostettaisiin tarvittaessa ajo- ja teoriakokeisiin. Vähän niin kuin annettaisiin opinnäyte.
Kolmekymmentäseitsemän vuotta ja yhdeksäs Saab menossa.
Vastaa Viestiin