Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti: Milloin satula on jumissa? Ainakin se mäntä hyvin liikkuu miesvoimin ja muutenkin toiminta ollut yllätyksetöntä sitä laahausrupeamaa lukuunottamatta. Mutta jotakin kai niissä jarruissa on ollut, kun ovat palat vaihtaneet, sillä mielestäni ei ne vielä vaihtokunnossa olleet.
kyllä minullakin se suoraan toimiva mäntä toimii moitetettomasti kaikissa satuloissa, mutta entäpä se kaulus jonka sisäpuolelle ulompi jarrupala laitetaan? sehän se alkaa takkuamaan ja aiheuttaa ulomman jarrupalan laahaamisen ja ennenaikaisen kulumisen loppuun. en tiedä miten paljon herkistettyä saa liukupintoja voitelemalla, minä usein alistun heti kuvittelemaan että se toisiomäntä on jumissa. viisaammat kertokoon?
jariha kirjoitti: Mutta jotakin kai niissä jarruissa on ollut, kun ovat palat vaihtaneet, sillä mielestäni ei ne vielä vaihtokunnossa olleet.
jos on yksikin pala (se laahaava) ollut lopussa, se lienee syy vaihtaa kaikki neljä. tai jos ikävästi ajatellaan, palat on vaihdettu jotta saisi syyn laskuttaa lisää ja kertoa että jotain on tehty.

mulla aikanaan vaihdettiin seiskaykkösestä kaikki jarrupalat rekisteröintikatsastusremontissa. en silloin kyksynyt syytä kun olin muuten niin hypessä auton kuntoon saattamisesta, mutta jälkikäteen ajateltuna oli käsittämätöntä koska paloissa oli huru mycket kulutuspintaa, ja ei kai siinä kulutuspinnassa mitään "parasta ennen" leimaa ole?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:kun tuo on kuitenkin mainittu, siitä lienee myös laskutettu, ja jos jarrujen puhdistuksesta ja säädöstä laskutetaan, mielestäni sellaiselle pitäisi löytyä myös katetta, eli itse veisin auton takaisin hieman kiukkuisena.
Olisiko tässä mahdollisuus, että "prkl, ootte rikkonu mun jarrut" ja sit ne korjais omaan piikkiinsä mulle uudet satulat ;). No, en mä ilkeä ole, joten ajellaan nyt viikonloppu ja katsotaan, miten tilanne jarrujen kanssa kehittyy.

Kiitos Ari, CO on siis reilusti sallituissa, minä kun muistelin vain 3 alkavia raja-arvoja, joten jäin tuota ihmettelemään.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

siis oliko tuo liitoiteltu että levy hehkuu punaisena? eikös siinä jo etupyörän laakerin käyttöikäkin laske dramaattisesti? onko vielä sama puoli mihin vaihdettiin vetonivel (ja uusi laakerikin?)

minä ainakin ottaisin palat pois ja koittaisin vähän herkistellä sitä kaulusta ja varmistaa että se liikkuu, ja samalla tarkistaa että asennussarja yms. on kasattu oikein. samalla näkisi miten ne jarrut on "puhdistettu" :)

onko kukaan kuullut koskaan että auton jarrut olis syttyneet palamaan? eräs palopäällikkö tokaisi sammutuskoulutuksessa että erittäin vaikeasti sammutettava autopalo jos laahaavat jarrut syttyy.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:siis oliko tuo liitoiteltu että levy hehkuu punaisena?
Oli vähän. Ei ne nyt vielä ihan punaisena hehkuneet, vaikka vanteet kuumat olivatkin. Mutta silloin muutama viikko sitten ne hehkui punaisena. Silloinhan se laahas jo siinä määrin, että koeajolenkki oli vaikea suorittaa. Silloin havaitsin, että n. 2 minuutin seisonnan jälkeen alkoi natista, kuin jarrut vapautui. Eli ne ei siis heti kylmänä laahaa, mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen kun jarruttaa, niin jo laahaa. Mutta viimeisten viikkojen aikana olen ajanut reilu tuhat kilometriä ilman mitään laahausoireita.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mietin voiko uudet paksut palat jäädä asennuksen jälkeen jotenkin niin tiukasti levyn pintaan kiinni, että ne aiheuttaa tuollaisen kuumenemisen kunnes niistä pinta kuluu pois? miksei sitten minulla ole ikinä käynyt niin. entä jos sinulla on jarrulevy vähän kiero ja se hieroo kunnossa olevalla satulallakin jarrupalaan, syntyy lämpöä ja laajenemista ja alkaa takkuamaan enemmän. mutta kai sinä olisit jarrutuksissa huomannut poljintuntumassa sen kierouden myös.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jarrulevyn kierous pitäisi tuntua kyllä heti jarrrutustuntumassa. Omassa satkussa on joku levy vähän kiero ja kun jarruttaa niin sen huomaa kyllä heti. 2 kertaa se on kuitenkin noilla jarruilla katsastettu ilman että katsari olisi huomauttanut edes asiasta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla teki kiero levy myös sitä että ajossa kuului pieni rummutus kun hinkkasi (jarrupalaa?). kovemmassa vauhdissa lämpesi jolloin rummutus voimistui muistuttamaan helikopterin ääntä samalla nopeasti jumittaen enemmän jolloin kannatti heti pysähtyä ja antaa levyn jäähtyä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

lucaf kirjoitti: onko kukaan kuullut koskaan että auton jarrut olis syttyneet palamaan?
No riippuu miten palaminen määritellään. Kolme ja puoli vuotta seisseellä mersulla kun lähti koeajolenkille, niin muutaman kilsan jälkeen kävi käry ja savutus kovaksi. Ojassa oli vettä, joten kuskille ja hanttarille kummallekin pyöränkapseli käteen ja sen kanssa vettä lappamaan, näin estyi kärytyksen äityminen pahemmaksi. Aika paljon sitä vettä sai kantaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

No, nyt ajelin tuolla kaupungilla ja kaikki tuntui toimivan eli laahaamista en havainnut. Tosin ajoajat ei olleet kuin 10 min pisimmillään, mutta kuitenkin olen toiveikas, ettei tuossa mitään hätää enää ole. Jarrulevyt ei aiheuta kierouden oireita minkäänlaisia.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jee, nyt tuntuu kaikki toimivan. Eli jarrut ei laahaa eikä nivelet naputa. Käsijarrukin on uskomattoman jämäkkä ja pitävä. Lisäksi tuon kuskinpenkin pohja on sen verran tiukalla, ettei sekään häiritse.

Onpa mukavaa ajella ehjällä autolla ja kohdata pakkasen tuomat haasteet hymyillen :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mistäs löytyisi jotain pinnoitemateriaalia 99:n kojelaudan jalopuujäljitelmän tilalle? Jokuhan taisi olla tehnyt listat jostain ohuesta alumiinista tms, mutta löytyisikö jotain muuta materiaalia esim. jotain pinnotettua muovilistaa tms. jossa olisi about alumiininvärinen pinta?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Mistäs löytyisi jotain pinnoitemateriaalia 99:n kojelaudan jalopuujäljitelmän tilalle?
Sama valmistaja tekee jalopuu- ja metallikontaktimuovit:
http://www.hobby-photo.de/shop/pi23/index.html
http://www.hobby-photo.de/shop/pi14/index.html

Omat jalopuuni ostin Akateemisesta Kirjakaupasta, valikoima vaikutti silloin kattavalta. Sitä taitaa olla minulla vieläkin jäljellä, mikäli kuitenkin päädyt "jalopuuhun".
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 271_1.html
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 272_1.html
Päädyin ottamaan punaisen sisustan kaveriksi alkuperäistä aika paljon punaisempaa. Tässä alkuperäinen ja uusi vierekkäin:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 269_1.html

EDIT: linkkien korjaulua
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 06, 2015 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti: Sama valmistaja tekee jalopuu- ja metallikontaktimuovit:
Tattis vinkistä, täytyy asioida Akateemisessa lähiaikoina. Taidan kuitenkin päätyä alumiinia jäljittelevään pintaan koska saattaisi sopia hyvinkin auton muuhun ilmeeseen, mm. alumiiset kynnyssuojat, alumiiniset poljinpinat ( :oops: :oops: 8) ), kromia lokasuojien kaarissa, listoissa, maskissa, puskimissa ja alumiinia vanteissa :).

Kysytääs samalla onko kenelläkään havaintoa 99:iin hyvin istuvista kangasmattosarjoista? Tuon alkuperäiset puhkikuluneet harmaat kumimatot eivät ole ollenkaan liian hienot.

edit: omassani on siis vihreä sisusta, jalopuuvalikoiman ainoat vihreät vaihtoehdot olivat Erle, grün ja Fantasy Wood, pistazie, molemmat aika kamalia ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Korkeudesta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuplikseni on lähes maastoauton korkeudella, lokasuojan reunasta vanteen keskikohtaan on matkaa edessä ja takana 415mm kun normaalikorkuisessa tupliksessa mitta on 40-50mm pienempi. Onko noissa vanhoissa tupliksissa jotain eroa tukivarsissa niin että jouset nostavat koria uudempia enemmän?
Takana on uudet 99-turbon jouset ja edessä vanhat vakiojouset, takapään korkeus ei muuttunut miksikään alkuperäisiin jousiin verrattuna.
Onko muilla samanlaisia havaintoja, ainakin Jariha:n ex-emssi näyttäisi kuvissa könöttävän yhtä korkealla kuin omanikin?

Pitää käyttää jouset lyhennettävänä noin 50mm jotta autosta tulisi normaalimman näköinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Kannattaa ainakin tarkistaa, että jousilankojen päät ovat niille tarkoitetuissa koloissa tukivarsissa. Jonkin verran voi myös nostoa tulla siitä, että alunperin jousien yläpäät oli veistetty tasaiseksi, näinhän ei ole uusissa.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Vastaa Viestiin