Jarrusatulan hitsaus ja säätö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Jarrusatulan hitsaus ja säätö

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Enpä löytänyt heti juttua tästä, eli vanhemman mallin satkun etusatuloissa on jarruikeessä pieni pidätinruuvi (löytyi kun ruosteet putsasi kunnolla pois), jolla periaatteessa voi säätää välystä sylinteriin ylös-alas-suunnassa. Kannattaisiko tuota yrittää hiukan kiristää vanhan satulan rempan yhteydessä?
Entäpä ikeen täytehitsaus, tehdäänkö vain sen sylinterin ympäri kiertävän rautalangan puolelta vai molemmilta ja kuinka "tiukka" välys olisi sopiva?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Luulisin että se ruuvi siellä liukupinnalla on juurikin väljäksi kuluneen satulan korjausyritys, eikä välttämättä ollenkaan huono. Muistelen jossain satulassa tavanneeni ruuvin porattuna nimenomaan sylinterin kyljessä olevaan uraan, siihen valurautaan siis.

Tarkoititko nyt ikeellä sitä liikkuvaa kehystä, jonka välityksellä käsijarrumäntä painaa ulompaa jarrupalaa levyä vasten?

0,15 - 0,30 mm välys mainitaan korjaamokirjassa.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarrut/523-4.jpg
Viimeksi muokannut jus, To Loka 30, 2008 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

sen tarkemmin kohtaa hahmoittamatta tulee noin yleisesti kuitenkin mieleen:


- jos laaja pinta on kulahtanut aikojen saatossa, niin pieni ruuvin pistemäinen pinta kulahtaa nopeasti.
jos onnistuisi käyttämään jotain pintakarkaistua kovaa ruuvia, niin se lie kalvaa koloa ja voinee tehdä jarrutuksen epämääräisen rykiväksi ( en ole muuten juurikaan törmännyt pintakarkaistuihin ruuveihin). Noi valun liukupinnat sitävastoin voi olla kovia, kandee kokeilla pystyykö pora niihin ennenkuin suurempaa projektia unelmoi.
- monta ruuvia jos poraa/kierteittää ?? niin silloin saattaa olla toimivampi, mutta nekin on säädettävä/ lukittava hyvin samoille välyksille??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Mikä ettei hiois ainetta pois satulasta ja sylinteristä pinnat tasaisiksi, ja sovitepellit väliin? Vaikka ohutta teräspeltiä. Taitaa olla niin, että noiden jarrujen osien kaikenmoinen värkkäily on vähän niin ja näin, enkä minä menisi mitään sinne porailemaan ja ruuvailemaan. On äkkiä noissa ruuvihommissa kolot vastepinnoissa ja taas jumittaa. Hitsailu? Mitäs se aine sanoo-voi tietysti kestää hyvinkin, mutta mietipä: kun joudut Saabillasi liikenneonnettomuteen, niin auta armias jos tutkijalautakunnan setä toteaa, että ainetta on heikennetty joillakin toimenpiteillä. Miten sitten suu pannaan?

Ei silti, että peltiliuskat jotenkin autuaaksi tekisivät, mutta itse valitsisin ennen muuta ne. Kunhan vain katsoo, ettei lämmetessään hirtä jarru kiinni.

Mukavinta olisi, jos saisi jostain uusia ja tiukkoja satuloita. Ei tarttis selitellä kellekään mitään missään oloissa. Muistakeepa siis, että kyseessä ovat turvallisuusosat, joten asianmukaisia ja teknisesti perusteltavissa olevia ratkaisuja siis-EI RANETUKSIA. Kiitos.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

hitsaamista harrastetaan kyllä korjaamoillakin eikä siihen ainakaan katsastuksessa puututa.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aikoinaan isä purki 99:stä (siis tuosta minun) etusatulat ja kävivät peltisepällä hitsauksessa. En musita miten hitsasi mutta ihan hyvin toimivat.

Satulat on menny sitten vuosien varrella vaihtoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuo pidätinruuvi ei siis ollut minun asentamani vaan paljastui satulasta purettaessa. Muistin väärin tuon paikan, se oli siis ruuvattu itse jarrusylinterin runkoon siten, että ruuvin pää oli liuku-uran pohjassa osoittaen ulospäin (pienentää teoriassa välistä A tuossa jus:n postaamassa linkissä).

Tuosta hitsauksesta, niin tässähän siis hitsattaisiin teräslevystä valmistettuun jarruikeeseen (saabin ohjeissa käytetään osasta nimeä 'jarrusatula') hiukan lisää pintaa joka lienee samalla kovempaa kuin perusaine. Jotka ovat asiaan perehtyneet, eivät varmaankaan väitä pientä pinnoitusta tuossa liukupinnan/jousen kohdalla vaaralliseksi mikäli se hiotaan sopiviin mittoihin operaation jälkeen ettei takertelua ilmene. Pelti olisi tietysti helpompi asentaa mutta se vasta jotenkin ranetukselta tuntuukin.

P.S: Piti tuossa juuri äsken tallissa asentaa Motonetistä ostamani uudet jarrulevyt paikoilleen mutta niissäpä olikin "mukava" vika eli valu oli jäänyt kahdelta reunalta vajaaksi n. 5mm. Jarrupalan reuna jäisi hiukan tyhjän päälle aina tuolla kohtaa. Ihme että tuollaisia pääsee tehtaalta ulos.
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Miten mä muistelen että jarrusatuloden hitsailu olisi ihan virallisesti kiellettyä.

Ei silti, että mä ns.virallisiin lausuntoihin aina luottaisin. Voi vaan rosiksessa olla paha selittää, että kun se on niin luja.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Hessu kirjoitti: Jotka ovat asiaan perehtyneet, eivät varmaankaan väitä pientä pinnoitusta tuossa liukupinnan/jousen kohdalla vaaralliseksi mikäli se hiotaan sopiviin mittoihin operaation jälkeen ettei takertelua ilmene.
P.S: Piti tuossa juuri äsken tallissa asentaa Motonetistä ostamani uudet jarrulevyt paikoilleen mutta niissäpä olikin "mukava" vika eli valu oli jäänyt kahdelta reunalta vajaaksi n. 5mm. Jarrupalan reuna jäisi hiukan tyhjän päälle aina tuolla kohtaa. Ihme että tuollaisia pääsee tehtaalta ulos.
Valun hitsaus on ihan oma tieteenlajinsa. periaatteessa yleensä kaikki hitsit valussa karkenevat, koska valussa on hiiltä. Sinänsä hyvä kun tulee kovaa pintaa, mutta tulee epämääräisiä jännityshuipuja ja ehkä jopa hiushalkeamia. voipi lohjeta pieni pala tai sitten haljeta koko paska. Alkuun voi kestää, mutta näkymätön hiushalkeama etenee rasituksessa ajan myötä. Mutta jos on käytännössä pelittänyt.......niin enhän mä mitään tiiä, Miekojan metallurgian bukariikin vain vuoden tsiikannu ja kaikenlaisii patarautoja muutaman kymmenen vuotta kolvaillu.
Toi jarrulevyn reunan vajavuus voi olla kyllä koneistusvirhekin, no sen näkee pinnan laadusta.
Mutta hyvin se kertoo millaisella sähellyksellä niitä automaattikoneissa duunataan jossain kaukomailla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Laitetaan nyt kuva niin on helpompi hahmottaa että mitä on mihinkin tehty/aikomus tehdä.
Tuohon sinisellä täpällä merkittyyn osaan kai normaalisti on sitä lisärautaa hitsattu. Jos toi jarrukotelon(nro6) ura on päässy pahasti venyyn niin melkein ettisin paremman kunnostus kohteen.
Kuva
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Marras 23, 2009 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

stara kirjoitti:
Valun hitsaus on ihan oma tieteenlajinsa.

.......niin enhän mä mitään tiiä, Miekojan metallurgian bukariikin vain vuoden tsiikannu ja kaikenlaisii patarautoja muutaman kymmenen vuotta kolvaillu.
Niin on tiedettä se, mutta yritinkin tässä selittää että ajattelin hitsata peltiä (jarrusatula) ja jättää valun (jarrusylinteri) rauhaan. Itselläni on luettuna vain sivuaine metallimateriaaleista ja siitäkin on suurin osa unohtunut mutta muistelisin silti ettei siellä rakenneteräksen mig-hitsausta suoralta kädeltä torpattu.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hessu kirjoitti:ajattelin hitsata peltiä (jarrusatula) ja jättää valun (jarrusylinteri) rauhaan.
Jotain sille valulle kuitenkin pitää tehdä, kun sen ura on yleensä kulunut väljäksi levyä lähellä olevasta päästä. Vastinpinnat pitäisi saada suoriksi kummassakin kappaleessa.

Tehdaskunnostetuissa jarrusatuloissahan on usein joku levystä pokattu pala kehyksen liukupintaa oikaisemassa, pistehitseillä kehyksen sivupintoihin kiinnitettynä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Ohuesta kuparilevystä kun leikkaa ja taittelee sopivan palan ylös tai alas, niin hyvä tulee. Oikein taiteltuna se ei pääse millään putoamaan pois sieltä. Kokeiltu on ja kolina loppui. Kupari kun on vielä suhteellisen pehmeää, niin ei tiukallakaan sovituksella aiheuta ongelmia.

Unohtakaa ne hitsaamiset :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossa tehdaskunnostettu satula, kehyksen liukupinnat korjattu pistehitsaamalla kiinnitetty pellinpala, sylinterin urat suoristettu jyrsimällä syvemmiksi, käsijarruvivun juuressa pronssiholkki:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarru ... satula.JPG

Tässä sylinteri, josta uran kulumaa korjattu ruuvilla, ura alkuperäisessä syvyydessä:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarru ... nteri1.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarru ... nteri2.JPG

Hyväkuntoinen (suorareunainen) kehys ja männät:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarru ... _kehys.JPG

Käsijarrumekanismi purettuna, kuulat harvinaisen hyväkuntoiset, männän pinta karmea:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarru ... anismi.JPG
Viimeksi muokannut jus, To Loka 30, 2008 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Tuo Hessun mainitsema kolo kuuluu siihen levyyn. Pala liukuu siitä yli, eikä siihen kohtaan muodostu reunusta. Paloja vaihtaessa kolo käännetään palojen kohtaan helpottaen irroitusta. Vain huonoista tarvikelevyistä kyseistä koloo ei löydy. Tetammin kuva selventää asian.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Vastaa Viestiin