Mahtavaa kalinaa yläkerrasta- Scantech ym. tarvikkeet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Mahtavaa kalinaa yläkerrasta- Scantech ym. tarvikkeet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei lopu vastoinkäymiset ei :lol:

Kansiremontti valmistui viimein lukuisien vastoinkäymisten jälkeen, ja pääsin ajamaan epäonnisella Tonnisella 500km, kun hiljentäessäni risteykseen kuulin kovaa kalkatusta. Aluksi nauroin partaani koska luulin äänen kuuluvan edessä olleesta rähjäisestä avolava-autosta, kunnes edellä ajaneen rähjän poistuttua ääni jäikin ja silloin suupielet vaihtoivat asentoaan hyvin äkkiä ja nousi niskavillat pystyyn...

Noh, pysäytin Saabin, pelti auki ja kuuntelemaan jolloin paikallistinkin äänen todennäköisesti pakopuolen ensimmäiseen hydraulikuppiin. Kansiremontin yhteydessä avasin ja puhdistin kaikki kupit, eli jotain on mennyt kasauksessa mönkään, ja syypää tähänkin löytyy taas lopulta ihan omasta mämmikouraisuudestani.

No onneksi löytyy varakuppeja, mutta puhdistamattomia sellaisia, ja huomenissa pääseekin availemaan yläkertaa jälleen.

Ja se kysymys: mikähän tuolla kupissa on oikein lauennut, ilmeisesti ei pidä paineita koska ääni häviää kierrosten noustessa n.2000rpm, ja palaa taas kierrosten laskettua? Ihan vaan sillä että kun puhdistan varakupin ennen kuin heitän paikalleen, etten tekisi samaa virhettä minkä ilmeisesti olen nyt tehnyt.
Viimeksi muokannut Minuteman, To Touko 08, 2008 10:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Itsellä on tällä hetkellä kaikki nostimet liossa.. Kaikki nostimet lukuunottamatta kahta päästää öljyt ulos kun niitä "pumppaa".
Tämä on ilmeisesti oikein, koska missään venttiilissä ei näy mitään kuulaa joka estäisi öljyn takaisin valumisen?
Öljy ei kuitenkaan valu "pumppaamatta" pois. Kaksi nostinta jotka ovat jäykkiä tyhjinäkin ovat ilmeisesti viallisia..
9-5 2,3t -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Taifun kirjoitti: Tämä on ilmeisesti oikein, koska missään venttiilissä ei näy mitään kuulaa joka estäisi öljyn takaisin valumisen?
Kyllä siellä kuulaventtiili on, näkyy kun purkaa koko kupin, niin että pääsee käsiksi kupin varsinaiseen "korkeapainekammioon" eli siihen sisäosaan joka säätää välyksen oikeaksi.

Oma veikkaus mitä on tapahtunut on, että kupin sisäosaa pitelevä lukkorengas/prikka on levinnyt ja osat kulkeutuneet kuulaventtiiliin joten kuppi ei pidä painetta ja oikeaa välystä. Ääni kuuluu juuri siitä ensimmäisestä kupista jonka purin, oli tyyli silloin vielä hakusessa joten voi hyvinkin johtua omasta kovakouraisuudesta..

Nyt menen avaamaan yläkerran ja katsomaan mitä on tapahtunut, toivoa täytyy ettei nokkakeppi ole ottanut itseensä, jouduin ajamaan kalisevalla koneella noin 25km päästäkseni perille. Toisaalta ääni kyllä vaimeni kun piti kierrokset jatkuvasti yli 2000rpm, mikä ei ollut helppoa automaattiTonnarilla ruuhkaliikenteessä... :lol:
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Jos tarkoitat jakopään puolelta ensimmäistä, niin tarkista ensin nokkapyörän pultin kireys.
Foxbody turbo
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Japso kirjoitti:Jos tarkoitat jakopään puolelta ensimmäistä, niin tarkista ensin nokkapyörän pultin kireys.
Suosittelen, minullakin oli jäänyt näppitiukkuuteen kantta kasatessa. Ekan käynnistyksen ekat 5 sek kuulosti hyvältä, sitten alkoi julmettu kalina --> vehkeet seis, venakoppa auki ja nokkapyörän pultin kiristys...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kiitos vinkeistä nokkapyörän pultin suhteen :) , mutta kireällä oli. Kuten arvelinkin niin pakopuolen ensimmäisessä kupissa (jakopäästä katsoen) oli mojovat hakkaamisen jäljet, kun nenäkeppi on sitä paukuttanut. Ilmeisesti olen murjonut kupin sisällä olevan lukitusprikan niin että se on käytössä hajonnut, ja osat tukkineet kuulaventtiilin, eikä kupissa ole pysynyt öljy.

Kummatkos kupit nyt olikaan ehjiä, ne jotka ovat kovia, vai ne joissa tuntuu käsin sisäosaa painaessa pieni jousto, en uskalla purkaa enää noita varakuppeja, vaan pitäisi laittaa ehjäksi arvioitu paikalleen?
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Täytyypä tutkailla niitä kuppeja vielä tarkemmin.. Omassa kannessa on imu -ja pakonokan viimeisessä kupissa nokan jälki.. Liekkö nokkapukkien pultit ollut löysässä..

Millä ihmeen aineella saan venttiilit puhtaaksi?? (bensaa vahvempaa?)
Kokeilin liotella diisselissä ja harjata tiskiharjalla, mutta ei irtoa karsta. Tuskin bensallakaan kovin paljon paremmin lähtisi
9-5 2,3t -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Taifun kirjoitti:Täytyypä tutkailla niitä kuppeja vielä tarkemmin.. Omassa kannessa on imu -ja pakonokan viimeisessä kupissa nokan jälki.. Liekkö nokkapukkien pultit ollut löysässä..

Millä ihmeen aineella saan venttiilit puhtaaksi?? (bensaa vahvempaa?)
Kokeilin liotella diisselissä ja harjata tiskiharjalla, mutta ei irtoa karsta. Tuskin bensallakaan kovin paljon paremmin lähtisi
Tuo nokan jälki kielisi siitä että kuppi ei ole pyörinyt tilassaan niinkuin pitäisi, voitelun puute tms. voisi olla syynä. Venttiileitä olen itse puhdistellut irrallaan ihan mekaanisesti, jos tarkoitit siis imu- ja pakoventtiileitä, puukolla pahimmat pois ja sitten vesihiomapaperilla varoen naarmuttamasta venttiilinvarsia, teipillä on hyvä suojata.

Juu, vaihdoin tuossa sen vioittuneen kupin, kasasin yläkerran, heitin pitkähkön koeajon, tulos: mahtava kalina jatkuu entisellään. Nyt epäilyttää että nouseekohan kuppiin ollenkaan öljyä, muuten näytti kyllä voitelu pelanneen, ja kanavat on puhallettu paineilmalla remontin yhteydessä.

No, riittää tältä päivältä Saabin kanssa tappelu, ja nyt siirryn ihan toisenlaisten kuppien pariin... 8)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nyt selvisi syy kalinaan, eli nokkaketjun kiristin antaa periksi ja päästää kettingin löysälle, onkohan tuolla nyt sitten männät päässeet hakkaamaan venttiileihin? :evil:

Taiteen sääntöjen mukaan sen kuitenkin kasasin, ja nyt kun katselin vanhaa kiristintä, niin näyttääkin kiristintangon hammastus paljon järeämmältä kuin siinä joka koneeseen viimeksi meni. Perkele kun tuolla on tilaakin niin mukavasti irrottaa kiristin kannesta ja kiertää toinen paikalleen..
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Taifun kirjoitti:Millä ihmeen aineella saan venttiilit puhtaaksi?? (bensaa vahvempaa?)
Kokeilin liotella diisselissä ja harjata tiskiharjalla, mutta ei irtoa karsta. Tuskin bensallakaan kovin paljon paremmin lähtisi
Porakoneeseen varresta ja ensin karkeella esim.60:llä isommat pois ja siitä sitten oman maun mukaan vaikka tuohon asti -> http://www.elisanet.fi/virveleena.enken ... at_03.html

ja vaikka pidemmällekkin jos jaksaa hinkuttaa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nyt on Tonninen hiljainen taas, metelin syy oli hampaansa menettänyt jakoketjun kiristin, mitä Motonet myy. Taiteilin yläkautta kiristimen irti, piti käydä ostamassa peräpäästään kavennettu hylsy että onnistui.

Orkkis meni takaisin ja toivottavasti kestää, ja miksei kestäisi, oli noissa selvä ero hampaiden järeydessä ja kiristimen pidättimen jousivoimassa. Onneksi sentään jako ei ollut hyppinyt eikä venttiilit ilmeisesti olleet saanet kipua, pari kuppia meni kuitenkin samalla vaihtoon :?
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

V-M kirjoitti:
Taifun kirjoitti:Millä ihmeen aineella saan venttiilit puhtaaksi?? (bensaa vahvempaa?)
Kokeilin liotella diisselissä ja harjata tiskiharjalla, mutta ei irtoa karsta. Tuskin bensallakaan kovin paljon paremmin lähtisi
Porakoneeseen varresta ja ensin karkeella esim.60:llä isommat pois ja siitä sitten oman maun mukaan vaikka tuohon asti -> http://www.elisanet.fi/virveleena.enken ... at_03.html

ja vaikka pidemmällekkin jos jaksaa hinkuttaa.

V-M

Eipä se kovin työlästä noin olekkaan! :) Kiitos vinkistä!
9-5 2,3t -98
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Minuteman kirjoitti:Nyt on Tonninen hiljainen taas, metelin syy oli hampaansa menettänyt jakoketjun kiristin, mitä Motonet myy. Taiteilin yläkautta kiristimen irti, piti käydä ostamassa peräpäästään kavennettu hylsy että onnistui.

Orkkis meni takaisin ja toivottavasti kestää, ja miksei kestäisi, oli noissa selvä ero hampaiden järeydessä ja kiristimen pidättimen jousivoimassa. Onneksi sentään jako ei ollut hyppinyt eikä venttiilit ilmeisesti olleet saanet kipua, pari kuppia meni kuitenkin samalla vaihtoon :?
Ei sais vääntää veistä haavassa, mutta jotain juttua on tainnut olla liittyen tunnistamattomattomien Motonet-artikkeleiden laatuun :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tema kirjoitti:
Ei sais vääntää veistä haavassa, mutta jotain juttua on tainnut olla liittyen tunnistamattomattomien Motonet-artikkeleiden laatuun :)
Noo, kantapään kautta se oppi otsaluuhun menee, kivuliaimmin ja perusteellisimmin :lol:
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Kai tuon takuuseen saa vietyä?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin