Kannenpulteista?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
anttisb
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 23:15

Kannenpulteista?

Viesti Kirjoittaja anttisb »

Mitä tarkoittaa M12, M15 ja M17??
Opas antaa eri kiristysmomentit noille pulteille, mistä tunnistan nuo pultit?
"kuuppa"
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Pultin paksuus milleinä näin lyhyesti. :)
900 S -90
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2276
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Nuo M15 ja M17 ovat kyllä huono esimerkki, sellaisia eivät SFS:n taulukot tunne laisinkaan karkeakierteisinä ( = ei ole olemassa) , hienokierteissä kyllä on. Eri asia sitten on jos sotketaan asia pultin kannan avainväliin.

M tarkoittaa metrinen KARKEA ( eli vakio) kierre ja luku perässä kierteen ulkohalkaisijaa. Metrisen hienokierteen kyseessä ollen kuuluu ilmoittaa myös kierteen nousu erotukseksi tavallisesta, koska hienokierteitä on lisäksi usealla nousulla.
Tuumasia kierresysteemeitä ovat UNC ja UNF , ne ovat lähinnä jenkkien kierteitä (vakio karkea ja hieno).
Vanhat "engelmannien " tuumaiset kierteet ovat Whitworth, niihin ei enää törmää kuin aika vanhoissa rakenteissa. Niissä on sama nousu kuin UNC: ssä, paitsi 1/2" poikkeaa. LIsäksi niissä on 55° kierteen harjakulma erotuksena Metrisiin ja UNC(F) , joissa on 60°. Siksi Whitworth tuntuu muistaakseni väljältä mutta menee UNC: hen.
Sitten on vielä erikseen putkikierteitä eurooppalaiseen (R) ja jenkkiläläiseen malliin yms erikoisempia kierteitä.

kun ratkaisen mikä kierre on kyseessä, mittaan digimauserilla halkaisijan tarkasti ja siitä päättelen onko kyseessä metrinen vai tuumainen kierre.
Jos näyttää olevan suht tasamilliluvulla niin ilmeisesti millinen ja sitten katson mikä on nousu ( tarkemmin sen saa kun mittaa esim 4 tai 5 kierteen matkalta), siitä se sitten ratkeaa. Sisäkierteen ratkaiseminen on vähän vaikeampaa, jos ei ole Pultteja/ tappeja joilla voi kokeilla.
Noin yleisesti vesijohtokamoissa ja paineilmaliittimissä on R putkikierre ja hydrauliikkakamoissa / banjoliittimissä/ yms..on millinen hienokierre.
Vesijohtojen puserrusliittimissä esiintyy molempia
saabin lohkossa olevat kaikenlaiset nipat ovat yleensä metrisin hienokiertein.
joten jengoissa löytyy...
:lol:
Viimeksi muokannut stara, La Huhti 07, 2007 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
anttisb
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 23:15

Viesti Kirjoittaja anttisb »

Tuossa oli asiaa pulteista!!
M12 ja M15 pulteissa viimeinen vaihe 95 nm ja M17 pultissa 80Nm ja 90 astetta. "Muistaakseni" Kiitos vastauksistasi, ei kun pultteja kirimään.
"kuuppa"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

anttisb kirjoitti:M12 ja M15 pulteissa viimeinen vaihe 95 nm ja M17 pultissa 80Nm ja 90 astetta.
Tuossa on kuitenkin todennäköisesti viitattu pultinkannan avainväliin, M15 tarkoittaisi 15 mm hylsyllä kiristettävää pulttia, ja M17 vastaavasti 17 mm hylsyllä. M12 tarkoittanee Torx E16-kannalla olevaa pulttia.

Mikä ohje käyttää noin epäselviä ilmaisuja?

Kannenpulttien oikea kiristystapa riippuu kannentiivisteestä. Vanha ohje on saattanut olla oikea kirjoitushetkellä käytettävissä olleille kannentiivisteille, mutta uusille tiivisteille on uudet ohjeet.

Vuosimallista 88 alkaen Saabin oma ohje uudella kannentiivisteellä on yksiselitteisesti 60Nm-80Nm-90astetta. Ei mitään lämpimäksikäyttöjä ja jälkikiristyksiä.

Nyt ei enää taida saada mistään ennen 1987 valmistettuja kannentiivisteitä, joten nämä uudet ohjeet varmaan pätevät kaikkiin H-moottoreihin, sekä 8- että 16-venttiilisiin.

http://www.townsendimports.com/Web/engi ... 6bolts.htm
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=34542
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... 90016v.htm
http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9648
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2284
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16286
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20671
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin