Saabista tuli Cadillac ?
Saabista tuli Cadillac ?
Luin vasta nyt tuon viimeviikoisen TM:n jossa Cadillac BLS 2.0 T koeajo. Niin siinä sitten vain taitaa käydä että Saabista tulee Cadillac. No onhan tämä ollut jo vuosikaudet tiedossa, taisi proto olla liikenteessä jo vuosikausia sitten ja muistaakseni sen itsekin joskus Köpiksessä bongasin.
Hiukan hymyilyttää joskus 10 vuotta sitten kerhon palstoilla joillekin näytti oikein hermoille käyvän kun uskalsin jokus väittää merkkien merkityksettömyydestä GM-konsernin tuotteissa. Ja nyt on sitten totista totta, Saab-tehtaalla tehdään ja Saab-kaupassa myydään Cadillacia, joka on kuitenkin pohjimmiltaan niin Saab siinä määrin kuin sellaista on GM-aikana ollutkaan.
Hiukan hymyilyttää joskus 10 vuotta sitten kerhon palstoilla joillekin näytti oikein hermoille käyvän kun uskalsin jokus väittää merkkien merkityksettömyydestä GM-konsernin tuotteissa. Ja nyt on sitten totista totta, Saab-tehtaalla tehdään ja Saab-kaupassa myydään Cadillacia, joka on kuitenkin pohjimmiltaan niin Saab siinä määrin kuin sellaista on GM-aikana ollutkaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jees, Caddy BLS:n piti olla "Amerikkalainen laatutuote", joka on räätälöity Euroopan markkinoille, kuten tuossa TM:nkin artikkelissa mainitaan. Tälle Saabillacille vaan näyttää käyvän samoin kuin Saabaru 9-2X:lle Jenkeissä, eli "varmaksi hitiksi" ja markkinaosuuden kasvattajaksi povatusta mallista tulee hyvinkin pitkälti täydellinen floppi. Saabin (siis 9-3:n) myynti vetää Euroopassa ennätysvauhtia, Cadillacia ei mene juuri lainkaan. Koskahan GM tajuaa, että tuo badge-enginnering ei oikein toimi Saabin tapauksessa, jonka ostajat ovat suureksi osaksi yllättävänkin merkkitietoista porukkaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ei toimi, ei. Vaikka kerrankin ois ollut tarjolla Cadillac joka tuntuu olevan osittain jopa ihan kunnon auto Huvitti kuvateksti "viimeksi näin tarkka mittari taisi olla Saab 9-3:ssa..." aijaa. Kuin se nyt niin...V.J.S kirjoitti: ...Cadillacia ei mene juuri lainkaan. Koskahan GM tajuaa, että tuo badge-enginnering ei oikein toimi Saabin tapauksessa, jonka ostajat ovat suureksi osaksi yllättävänkin merkkitietoista porukkaa.
Oman mielipiteen mukaan ko. auto on just niin ämpäriruma kuin vain jenkki olla voi. Eli hyvin onnistunut muotoilu siinä mielessä. Tuo pelkkä Badge engineering on ihan p:stä koko homma. Ilman mitään todellista kantavaa ajatusta siinä ei ole mitään järkeä. Kuitenkin, tässä tapauksessa en nyt ihan pelkäksi BE:ksi tuo Caddyä laske. Samoja osia tosiaan Saabin kanssa, mutta ei sentään yhtä naurettavaa kuin 9-2x ja Impreza.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Niin tässähän on homma ihan toisinpäin, tässähän myydäään Saabia Cadillacina, kun taas 9-2 on Subarun myymistä Saabina ja 9-7 on Chevyn myymistä Saabina.Marko A kirjoitti:... en nyt ihan pelkäksi BE:ksi tuo Caddyä laske. Samoja osia tosiaan Saabin kanssa, mutta ei sentään yhtä naurettavaa kuin 9-2x ja Impreza.
En tarkemin tiedä miten tuotekehitys on mennyt tuon uuden Saab-Cadilacin suhteen mutta voisi lähes veikata että Saabin perua on ehkä jopa enemmän kuin esim. jossain V6-moottorisessa NG900 aikanaan.
Itsehän tekniikan miehenä "tunnustan" automerkin vain sikäli mitä tulee tietyn automallin suunnittelullisiin lähtökohtiin. Konsernissa tietenkin kaikki vaikuttaa kaikkeen ja pelissä on myös alihankkijoita ym. Se millä merkillä autoa myysään on pelkkää myyntikikkailua.
Ei taida vieläkään olla yhtään 9-2 tai 9-7 Saabia klubissa, saas nähdä milloin liittyy ensimmäinen Cadillacin omistaja joka ymmärtääkin olevansa Saabisti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Ei varmaan koskaan, koska ovat itse niin idiootteja, että eivät tajua koko asiaa, siis sitä, että valistuneille kuluttajille tuo rebadge -juttu ei mene läpi. Kyllähän joku GM:n pomokin heitti sellaisen jutun, että kaikissa eurooppalaisissa GM -autoissa voi ihan hyvin olla sama automaatti-ilmastoinnin pääyksikkö ja radio, eikä loppukäyttäjä huomaa sitä. No nythän Cadillac BLS:ssä, 9-3:ssa ja 9-5:ssa on kaikissa samat radiot ja ACC -paneelit ja kyllähän sen huomaa Kas kun ei ole vielä samanlainen paneeli jonkun Vectran ja Astran kanssaV.J.S kirjoitti:Koskahan GM tajuaa, että tuo badge-enginnering ei oikein toimi Saabin tapauksessa, jonka ostajat ovat suureksi osaksi yllättävänkin merkkitietoista porukkaa.
Niitä on aika vaikea saada Suomeen. 9-2x:ää toi Ruotsiin joku yksityinen autontuontiyritys. Taisivat tuoda ainoastaan muutaman kappaleen. Mihinköhän tuonkin kotteron vie huoltoon? Ilmeisesti Subarulle?wesku kirjoitti:Ei taida vieläkään olla yhtään 9-2 tai 9-7 Saabia klubissa, saas nähdä milloin liittyy ensimmäinen Cadillacin omistaja joka ymmärtääkin olevansa Saabisti
9-7x:ää taidetaan myydä meitä lähimpänä Belgiassa. Eli jos kiinnostaa, niin sieltä vaan ostamaan. Nykyisillä bensanhinnoilla ei vain taida kiinnostaa, sillä molemmat 9-7x:n mallit (rivikuutonen ja V8 ) ovat aika janoisia vehkeitä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Voihan olla, että Detroitissa joku asian ajatellut siten, että jos BLS myy hyvin Euroopassa, niin Saabin nimi voidaan vähitellen kuopata, mutta onneksi autoja ostavat eurooppalaiset eivät ajattele samoin.
Joka tapauksessa GM:n on ollut tarkoitus tehdä Cadillacista maailmanlaajuinen merkki, mitä itse asiassa Saab on tähän asti ollut kaikista GM-merkeistä selvimmin!
BLS:n myyntiluvut ovat kuitenkin sitä luokkaa, että ei liene tällä erää pelkoa Saabin kuoppaamisesta tällä konstilla. Samaan aikaan, kun Saab takoo myyntiennätyksiä, BLS:n myynti on lähes olematonta.
Surullisinta asiassa on se, että GM tuhlaa muutenkin vähiä ylimääräisiä varojaan ihan turhaan Cadillacin myynnin edistämiseen Euroopassa, kun samalla rahalla saisi paljon enemmän aikaan satsaamalla johdonmukaisesti Saabiin. Mutta en minä näe mitään pelkoa siitä, että BLS:n markkinoilla olo olisi mikään uhka Saabille ja sen olemassaololle - pikemminkin päin vastoin!
Joka tapauksessa GM:n on ollut tarkoitus tehdä Cadillacista maailmanlaajuinen merkki, mitä itse asiassa Saab on tähän asti ollut kaikista GM-merkeistä selvimmin!
BLS:n myyntiluvut ovat kuitenkin sitä luokkaa, että ei liene tällä erää pelkoa Saabin kuoppaamisesta tällä konstilla. Samaan aikaan, kun Saab takoo myyntiennätyksiä, BLS:n myynti on lähes olematonta.
Surullisinta asiassa on se, että GM tuhlaa muutenkin vähiä ylimääräisiä varojaan ihan turhaan Cadillacin myynnin edistämiseen Euroopassa, kun samalla rahalla saisi paljon enemmän aikaan satsaamalla johdonmukaisesti Saabiin. Mutta en minä näe mitään pelkoa siitä, että BLS:n markkinoilla olo olisi mikään uhka Saabille ja sen olemassaololle - pikemminkin päin vastoin!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Trollhattansaab.netiä lukiessa pisti silmään pari päivää vanha blogimerkintä, jossa ilmoitettiin Saksaan seuraavia myyntilukuja:Turbo Sensonic kirjoitti:9-7x:ää taidetaan myydä meitä lähimpänä Belgiassa. Eli jos kiinnostaa, niin sieltä vaan ostamaan. Nykyisillä bensanhinnoilla ei vain taida kiinnostaa, sillä molemmat 9-7x:n mallit (rivikuutonen ja V8 ) ovat aika janoisia vehkeitä.
Saab sales in Germany for August were as follows:
Saab 9-3 - 244 units sold (+15.1% on prior month and +0.2% on prior year)
Saab 9-5 - 54 units sold (-30.8% on prior month and -11% on prior year)
Saab 9-7X - 11units sold (no comparatives)
Saksalaisten virallisella Saab-sivulla ei näy 9-7X:ää, mutta pientä myyntiä siellä on kuitenkin ollut ja voisi veikata että nuo luvut on virallisia.
Tuosta TM:n testistä tulee vaan mieleen, että onneksi artikkelissa kuitenkin alleviivataan useaan otteeseen, että kyse on pohjimmiltaan Saab 9-3:sta, joka taas on tuntuvasti halvempi kuin BLS. Että sikäli tuo testi on minusta hyvää mainosta nimenomaan 9-3:lle, jonka myynti näyttää vetävän nyt muutenkin kohtuullisen hyvin.
- Pika
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Ei näy, ei. Mutta kyllä sitä ilmeisesti siellä myydään. Jos käyt Belgian Saabin nettisivuilla, niin sieltä löytyy 9-7x ja sen hinta- ja varustelistatkin.Pika kirjoitti:Saksalaisten virallisella Saab-sivulla ei näy 9-7X:ää, mutta pientä myyntiä siellä on kuitenkin ollut ja voisi veikata että nuo luvut on virallisia.
Uudessa Saabistissakin on juttua 9-7x:stä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Olisivat voineet tehdä BLS:n sijaan urheilullisempaa versiota, joka perustuisi 9-3:n alustalle. Esim. Avo-Cadillac...Toby kirjoitti: Surullisinta asiassa on se, että GM tuhlaa muutenkin vähiä ylimääräisiä varojaan ihan turhaan Cadillacin myynnin edistämiseen Euroopassa
Kysyntää olisi ollut melko varmasti enemmän.
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
GM tietää varsin hyvin että Cadillacilla ja Saabilla on täysin eri ostajaryhmät, joten Cadillac ei voi korvata Saabia.
GM:llä sen sijaan on hyvin kunnianhimoisia suunnitelmia nostaa Cadillacin asemaa Euroopan markkinoilla. Näiden kahden edellämainitun seikan takia syntyi BLS. Oli hirveä kiire, eikä aikaa odotella seuraavaa platformia ja tuote ei haittaisi Saabin myyntiä.
GM ei myöskään usko, että Saabista voisi tulla ns. "iso pelaaja" Euroopan markkinoilla, siihen tarvitaan joku toinen brändi, eli Cadillac.
Tarkoitus oli myös tuoda myös rebadge versio combista mutta luulisin sen olevan nyt hyllytetty.
BLS on tuottanut kaksi hyötyä. Ensinnäkin se on varoittava esimerkki, ettei noin raju rebadge yksinkertaisesti voi onnistua. Toiseksi Saab pystyi esittelemään GM:lle kuinka nopeasti ja edullisesti uusi tuote voidaan saada markkinoille.
Ensi keväänä kuulemme luultavasti lisää uutisia Cadillac BRX:sta ja Saab 9-4X:sta, joiden pitäisi ilmeisesti tulla samalta tuotantolinjalta.
GM:llä sen sijaan on hyvin kunnianhimoisia suunnitelmia nostaa Cadillacin asemaa Euroopan markkinoilla. Näiden kahden edellämainitun seikan takia syntyi BLS. Oli hirveä kiire, eikä aikaa odotella seuraavaa platformia ja tuote ei haittaisi Saabin myyntiä.
GM ei myöskään usko, että Saabista voisi tulla ns. "iso pelaaja" Euroopan markkinoilla, siihen tarvitaan joku toinen brändi, eli Cadillac.
Tarkoitus oli myös tuoda myös rebadge versio combista mutta luulisin sen olevan nyt hyllytetty.
BLS on tuottanut kaksi hyötyä. Ensinnäkin se on varoittava esimerkki, ettei noin raju rebadge yksinkertaisesti voi onnistua. Toiseksi Saab pystyi esittelemään GM:lle kuinka nopeasti ja edullisesti uusi tuote voidaan saada markkinoille.
Ensi keväänä kuulemme luultavasti lisää uutisia Cadillac BRX:sta ja Saab 9-4X:sta, joiden pitäisi ilmeisesti tulla samalta tuotantolinjalta.
Tuon talviautovertailun jälkeen olisin mielelläni ottanut BLS:n 9-3:n sijaan, koska tuolloin en omannut mitään kokemuksia Saabeista. Hintaa oli kuitenkin 10 000enemmän, eikä tuota saanut mahtunut mitenkään liisingsoppariin tiettyyn hintakattoon. Tosin 40k E:n autona olisin saanut 9-5:nkin.
Hinta se määrää pitkälti, 10 000e on paljon rahaa.
Hinta se määrää pitkälti, 10 000e on paljon rahaa.