Korjausvinkkejä sähköpenkkeihin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Korjausvinkkejä sähköpenkkeihin

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tonnarissani hankin puolen selkänojan kallistussäädöstä toimii vain toinen puoli, eli oven puoleinen moottori ei toimi. Näinollen selkänojaa säädettäessä penkki vääntää vinoon kun toinen puoli ei liiku. Mikähän noissa sähköpenkeissä yleensä kössähtää ?

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

sopivan paksu ja pitkä muoviputki katkenneen kuoren päälle, niin pelittää taas.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Lepakoista tuo vaijerin korjaus/uusinta olis nyt edessä. Molemmista keskikonsolin puoli. Kuskin penkkiin tarkoitus korjata/uusia myös persgrilli. Kuskin penkistä löysin jo irrallisen vaijerin pään ja se pyöri kun sähköjä käytti. Miten sen voi jollain putkella korjata? Ja jos vaihdan uuden (matkahuolto maksaa) niin minne se laitetaan? Pitää tietysti purkaa penkki.

Sain kuorittua selkänahkaa jo sen verran että otin verhoilun sivunauhat pois sekä 4 kpl (ylemmät ja alemmat) paksuja jousia pois. Keskimmäiset olivat kovemmin kiinni. Tuntui että tilaa vaijerin paikallistamiseen tulee kun saa vain alhaalta ne pienet metallirinkulat pois, jotka pitää selkänojan etu- ja takanahan sidottuna alhaalta. Ylhäällä oli niitä kans, mutta taitaa tulla tilaa tarpeeksi jo alanipsut irroittamalla. Ajattelin vetästä vain sivareilla, kun näytti voivan korvata nippusiteilläkin.

Mitähän niiden jälkeen on edessä, pystynkö korjaamaan penkkiä irroittamatta? Kuinka persgrilli korjataan/uusitaan?
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Aja penkin selkänoja sellaiseen asentoon, että se on suorassa, sitten irroita penkki autosta.

Ota pätkä letkua ja kaksi letkuklemmaria, irroita vaijeriputki toisesta päästään. Letkun tulee olla melko jäykkää ja sisähalkaisijaltaan semmoista, että se just menee vaijeriputken ympärille.

Sitten vaan liu'utat vaijeriputken ympärille sen letkunpätkän ja klemmarit ja kiristelet klemmarit letkun ja vaijeriputken ympärille katkoskohdan molemmin puolin.

Itse tein kirkkaasta muoviletkusta tuon korjauspalan, kun joskus sähköcontoureja korjailin.

Vaijereita saa erikseen ja muistaakseni pelkkiä kuoriakin, mutta tuo pieni letkunpätkä + pari klemmaria on aika halpa korjaus ja toimii ihan hyvin. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

No niin nyt on fixailtu. Olipas muuten laatuaikaa kun omalla parvekkeella auringon paisteessa musiikki taustalla sai rauhassa kuoria lepakkoa 8)

Hain Etolasta tuollaista läpinäkyvää, tarkalleen ottaen jokin kudosvahvistettu vesiletku paksummalla seinämällä, ToppClear 10/16. Sisähalk. 10mm kuten vaijeriputkessa ja 3mm seinämät. Klemmareiden kanssa tuli ihan jämäkkä. Maksoi vain muutaman euron.
Kuva
Tässä kiinni. Katkos on klemmareiden välissä.
Kuva
Istuinosa purettu lämppärin tarkastelua varten. Selkä on myös kokonaan auki.
Kuva

Tässä täytyy nyt olla persgrilli. Mutta miten ihmeessä tota on ihmiset korjaillu :?: :?: (tämä yksilö kyllä lämpiää, kuskin penkki ei).
Pystyykö tuota lämpökiekuran kuntoa mitenkään mittaamaan? Näyttäisi olevan kiinni ihan vaan kangas tarrana superloonin päällä ja lähtee ihan vetämällä irti.
Kuva


edit: Niin ja ei ollut muuten todellakaan iso homma kuoria nahkoja. Koskaan en ollu tehny aikasemmin ja purkaminen +vaijerin korjaus yht. n.1 h! Ja kaikki lähti siististi ehjinä, taivutettujen kärkipihtien kanssa tuli nopeammin.

edit2: päivitin operaattorin vaihdossa kuvien linkit.
Viimeksi muokannut saapasi, Ti Huhti 27, 2010 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Älä hyvä mies mene irrottamaan sitä nahkan ja vaahtomuovin välissä olevaa harsokangasta niin ettet saa sitä takaisin samalla tavalla kiinnitettynä. Ilman sitä nahan karhea taustapuoli jauhaa ajan kanssa vaahtomuovin puruksi, ja jos kankaan laittaa takaisin huonosti kiinnitettynä, se menee ryppyyn ja makkaroille penkissä istuskellessa.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Kuinka hyvin tuossa tuntuu ne vastuslangat? Vanhan tonnarin istuinosan lämmitin oli jaettu neljään elementtiin pikku piuhoilla. Mittasin vastusmittarilla erikseen elementtien vastuksien toiminnan ja sitten vain sormituntumalla hain vastuslangan katkoksia, kun ei selkeitä kärähdys jälkiä näkynyt. Lopuksi jouduin hakemaan katkoksia terävällä metallisella neulalla/piikillä pistäen vastuslankaan, jotta pääsi lyhyempiä pätkiä tarkistelemaan mittarin kanssa.
Tietysti kannattaa ensin tarkistaa istuinosan termostaatin ja piuhojen liitimien kunto, aina niissä on jotain laittamista ollut :D
saapasi kirjoitti:Tässä täytyy nyt olla persgrilli. Mutta miten ihmeessä tota on ihmiset korjaillu :?: :?: (tämä yksilö kyllä lämpiää, kuskin penkki ei).
Pystyykö tuota lämpökiekuran kuntoa mitenkään mittaamaan? Näyttäisi olevan kiinni ihan vaan kangas tarrana superloonin päällä ja lähtee ihan vetämällä irti.
Kuva
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lisäsinpä UKT:hen nyt kun on havainnollisia kuviakin aiheesta. :-)

Toivottavasti et Saapasi ihan ensimmäisenä dellaa noita pois.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Penkinlämmittimen korjaamisesta, ei näytä nämäkään olevan UKT:ssä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 897#209897
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 069#224069
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

JEE eilen sain korjattua kuskinkin penkin, nyt toimii kaikki säädöt! Kuskin penkissä ei ollu putki poikki, vaan se oli keskikonsolin puolelta vain irronnut selkänojaan menevästä pesästään. Naps paikalleen ja workkii. Samalla vaihdoin Metroautosta uuden säätöyksikön (jossa napit) 318€, kun Matkahuollosta sain 650€ korjauksiin.
Samalla rahoituksella tilasin sitten kuskinpenkkiin koko persgrillin jossa tuo istuin- ja selkäosa.
Minuteman kirjoitti:Älä hyvä mies mene irrottamaan sitä nahkan ja vaahtomuovin välissä olevaa harsokangasta niin ettet saa sitä takaisin samalla tavalla kiinnitettynä. Ilman sitä nahan karhea taustapuoli jauhaa ajan kanssa vaahtomuovin puruksi, ja jos kankaan laittaa takaisin huonosti kiinnitettynä, se menee ryppyyn ja makkaroille penkissä istuskellessa.
Kiitos tiedosta, lähinnä sitä vain katselin ja suunnittelin. Täytyy tuo huolehtia sitten kun alan jossain vaiheessa koko persgrilliä vaihtamaan. Veikkaan että se tulee samanlaisella tarrajutulla millä vanhakin kiinni on. Ja jos toi harso on sitten jotenkin erikseen, niin jotenkin vaan kikkailee sen siihen sitten kiinteeksi.
Jope kirjoitti:Toivottavasti et Saapasi ihan ensimmäisenä dellaa noita pois..
En ole dellimässä. Verkkolevyä on reilusti enkä ole sitä hävittämässä. Muutenkaan en poista sieltä koskaan mitään kuvia, kun eipä ne paljoa tilaa syö.


Tässä (tärähtäneessä) kuvassa korjasin lonksuvan ja heiluvan ristiselän säädön. Se sivurulla on sisältä kahdella isolla popparilla kiinni ja alempi oli napsahtanut irti, vääntöä kun siihen vähän kohdistuu. Ei ollut poppareita eilen, mutta nippusiteitä kyllä, joten laitoin vähän paksumman nipparin siihen. Ja jos ei nippari kestä, niin helppo paikkahan tuo on korvata popparilla sitten. Ihan sivuvetskarin takana on.
Kuva
Vastaa Viestiin