Moniurahihna ja resonanssit
Moniurahihna ja resonanssit
9-3 ss vm. 03 rupesi pitämään todella kummallista ääntä (mörisi niinkuin ralliauto). Viaksi paikallistettiin paikallisessa korjaamossa moniurahihnan kiristinyksikkö, josta oli laakerit mennyt. No, korjaamossa vaihdettiin kiristinyksikkö ja hihna. Ääni palautui lähes ennalleen. Nyt tyhjäkäynnillä kuulee ns. röpsötys äänen, jonka voisi kuvitella tulevan esim. viallisesta pakoputkesta, mutta ilm. ääni on kuitenkin ns. resonanssi jostain muualta.
Virallisessa SAAB:in korjaamossa on tänään etsitty syytä 3 miehen voimin kaksi tuntia, eikä syytä ole löytynyt??? päättelivät kuitenkin että pakoputki se ei ole, ja että tod. näk. se on resonanssi jostain....
Lyhyesti sanottuna vikakuvaus vielä: tyhjäkäynnillä kuultavissa oleva matalataajuinen röpsötys, sekä muutenkin käyntiäänessä oleva tumma ääni. Ääntä ei kuule ulos, eikä konepellin avatessakaan, vaan se kuuluu nimenomaan auton sisällä ja mielummin edessä hansikaslokeron paikkeilta.
Mikäköhän vaivaa, ilmastoinnin kompura, vai???
Virallisessa SAAB:in korjaamossa on tänään etsitty syytä 3 miehen voimin kaksi tuntia, eikä syytä ole löytynyt??? päättelivät kuitenkin että pakoputki se ei ole, ja että tod. näk. se on resonanssi jostain....
Lyhyesti sanottuna vikakuvaus vielä: tyhjäkäynnillä kuultavissa oleva matalataajuinen röpsötys, sekä muutenkin käyntiäänessä oleva tumma ääni. Ääntä ei kuule ulos, eikä konepellin avatessakaan, vaan se kuuluu nimenomaan auton sisällä ja mielummin edessä hansikaslokeron paikkeilta.
Mikäköhän vaivaa, ilmastoinnin kompura, vai???
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Juu ei minustakaan. NM:600e huollot teettänyt.. Mutta ilmastointia rämpläämällä tiedät ainakin, että onko hihnassa/kiristimessä, koska rasittaessa myös kiristin ääntää enempi jos vikaa on. myös jos hihna resonoisi luultavasti ääni muuttuisi. Onko kyseessä nyt uusi ääni, joka on tullut vanhan "tilalle" vai ovatko molemmat olleet jo siinä? Tutkisin sieltä missä huolto porukka on viimeksi ollut. jotain irronnut, siirtynyt tai rikkoontunut sieltä missä tehty remppaa? Jauhava säännöllinen ääni koneen käydessä viittaisi näihin liikkuviin / pyöriviin osiin koneen yhteydessä. Eihän kytkimen painaminen vaikuta ääneen?
Sanoisin että ääni on nimenomaan tullut vanhan tilalle. Ennen kiristimen rikkoutumista ja moniurahihnan vaihtamista ei mitään ylimääräisiä ääniä ollut. Ääni ei kyllä ole jauhava, vaan ennemminkin pulputus tai röpsötys, aivan kuin pakoputkessa olisi reikä tai jostain pääsisi ilmaa tms. Pakoputki kyllä katsottu huollossa, eikä siitä pitäisi tulla resonansseja ja muutenkin pitäisi olla kunnossa. Myöskään kytkimen painaminen ei vaikuta ääneen. Nyt illalla ääneen tuli vielä lisää potkua, kun ilmastoinista alkoi kuulua jatkuva tärinämäinen, nopeasti nakuttava ääni, joka muuttuu ilmastoinnin nopeutta säädettäessä.
Onkai parasta ajaa koko auto järveen....
Onkai parasta ajaa koko auto järveen....
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Moniurahihna ja resonanssit
juhatia kirjoitti:9-3 ss vm. 03 rupesi pitämään todella kummallista ääntä (mörisi niinkuin ralliauto). Viaksi paikallistettiin paikallisessa korjaamossa moniurahihnan kiristinyksikkö, josta oli laakerit mennyt. No, korjaamossa vaihdettiin kiristinyksikkö ja hihna. Ääni palautui lähes ennalleen. Nyt tyhjäkäynnillä kuulee ns. röpsötys äänen, jonka voisi kuvitella tulevan esim. viallisesta pakoputkesta, mutta ilm. ääni on kuitenkin ns. resonanssi jostain muualta.
Virallisessa SAAB:in korjaamossa on tänään etsitty syytä 3 miehen voimin kaksi tuntia, eikä syytä ole löytynyt??? päättelivät kuitenkin että pakoputki se ei ole, ja että tod. näk. se on resonanssi jostain....
Lyhyesti sanottuna vikakuvaus vielä: tyhjäkäynnillä kuultavissa oleva matalataajuinen röpsötys, sekä muutenkin käyntiäänessä oleva tumma ääni. Ääntä ei kuule ulos, eikä konepellin avatessakaan, vaan se kuuluu nimenomaan auton sisällä ja mielummin edessä hansikaslokeron paikkeilta.
Mikäköhän vaivaa, ilmastoinnin kompura, vai???
Jos se häviää jonkin aikaa tyhjäkäynnillä pyörittyään, niin äänen lähde on mitä todennäköisemmin katalysaattorin lämmitystoiminto. Kuvauksesi äänestä ja sen kuulumissuunnasta sopii juuri tähän.
Röpötysääni aiheutuu sytytyksen myöhästyttämisestä. Ja jos katalysaattorin suojapelti on sopivalla etäisyydellä katista/pakoputkesta, niin se myös lisäksi resonoi.
Jos ääni jatkuu koneen lämmettyä, niin sitten minä ainakin etsisin syytä virheellisen tyhjäkäyntisytytyksen ajoitukseen.
Minä tunnistan omasta kiesistä tämän Bobin kuvaaman röpöttelyn. Tosi ruma käyntiääni pakoputkesta kun auton kylmänä käynnistää. Hetken kun saa lämmetä niin se loppuu. Minä en kuule tätä ilmiötä autossa sisällä. Ainoastaan ulkona. Alkuperäinen kuvaushan kertoo, että röpöttely kuuluu sisällä, ei ulkona. En usko että kyseessä on tämä ääni.Jos se häviää jonkin aikaa tyhjäkäynnillä pyörittyään, niin äänen lähde on mitä todennäköisemmin katalysaattorin lämmitystoiminto. Kuvauksesi äänestä ja sen kuulumissuunnasta sopii juuri tähän.
Röpötysääni aiheutuu sytytyksen myöhästyttämisestä. Ja jos katalysaattorin suojapelti on sopivalla etäisyydellä katista/pakoputkesta, niin se myös lisäksi resonoi.
-Mscrnt-
Ääni ei lähde pois, ja se tulee sekä kylmänä että lämpimänä käynnistäessä, en usko että ääni olisi tuo katin lämmitystoiminto. Nyt ilm. kyseessä on kaksi erillistä ääntä ensin kuului tuo röpsytys moniurahihnan vaihdon jälkeen ja viikko sen jälkeen alkoi ilm. puhaltimen moottori pitää ääntä....jotain on pahasti vialla....
Re: Moniurahihna ja resonanssit
Onkohan tähän vuosien saatossa saatu joku lopullinen tuomio? Itellä täsmälleen samat oireet 9-3 vm2003 2.0t. Järki lähtee kun kiesi kuulostaa aivan pakoputkiviritteiseltä teinibemarilta. Tasapainoakseli ketju luettu jo moneen kertaan, mut epäilen. Jakopäätä ei oo vielä joutanut aukaseen, toivoen ettei tarviikkaan.
Re: Moniurahihna ja resonanssit
Morot,
Mulla on vähän samaa oiretta. Huomasin ekaa kertaa reilu vuosi takaperin. Ongelma ei ole varsinaisesti pahentunut eikä ole oikeastaan edes jatkuvaa röpötystä vaan enemmänkin kuulostaa kuin silloin tällöin jossain kolahtaisi metalli vasten metallia. Kuuluu nimenomaan tyhjäkäynnilla, ja voi olla, että viime aikoina olisin huomannut, että myös liikkeellelähtöjen yhteydessä. Tasapainoakselin ketjun kiristintä olen tässä itse epäillyt, pakoputki on tsekattu kahteen kertaan eikä ainakaan ison miehen voimin saa sitä heilumaan niin paljon että resonoisi johonkin...
Mulla on vähän samaa oiretta. Huomasin ekaa kertaa reilu vuosi takaperin. Ongelma ei ole varsinaisesti pahentunut eikä ole oikeastaan edes jatkuvaa röpötystä vaan enemmänkin kuulostaa kuin silloin tällöin jossain kolahtaisi metalli vasten metallia. Kuuluu nimenomaan tyhjäkäynnilla, ja voi olla, että viime aikoina olisin huomannut, että myös liikkeellelähtöjen yhteydessä. Tasapainoakselin ketjun kiristintä olen tässä itse epäillyt, pakoputki on tsekattu kahteen kertaan eikä ainakaan ison miehen voimin saa sitä heilumaan niin paljon että resonoisi johonkin...