Kuspis öljyä lootan ja koneen välistä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Kuspis öljyä lootan ja koneen välistä

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Eli tuo 9000 CC tekee tällaista,onkohan vaikea homma vaihtaa sinne tiivisteitä,yms?eikai joudu ottaa konetta ja lootaa molempia upp o ner?
Kun eilen potkiaisiski kusi sellaisen kivan läntin sitä maahan sen puolentoista tunnin aikana,että alkaa olla aika akuutti vaiva :cry:
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Jos öljy todellakin tulee lootan ja moottorin välistä, ilmeisesti kytkimen tarkastusaukosta alhaalta, niin joutuu irroittamaan vaihteiston stefan vaihtoa varten. :?
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Siihen tarttee vissiin,tai ainakin kannattaa olla rasvamonttu ja kaljaa?onkoha kuinka pitkä prousess?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Noin 8 tuntia meni mulla. Purku-korjaus-kasaus.
900C -86
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Monttua tässä hommassa ei todellakaan tarvita, jos osaa soveltaa hieman. (Ollaan tonnarista puotettu loota kahesti tuossa meidän pihakadun päässä :D )

Ainut homma on keksiä moottorin tukeminen, sitten vaan kovasti purkamaan apurunkoa irti tieltä ja loota pois. :wink:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Laatikon vaihto /irroitus. Voihan olla, että stefan saa hieman pienemmälläkin työllä vaihdettua.

- Auto tarttee ajaa n. 30-40 cm rampille. tai ainakin keula sen verran ylös. Itse ainakin ajoin auton montun päälle, siten, että apukuskin rengas oli ihan reunalla ja laatikolle jäi laskutilaa lattialle kuskin puolella. Monttu ei siis välttämätln, mutta helpottaa auton alla työskentelyä.

- Akku ja akkuteline pois (ABS-boksin voi jättää akkutelineeseen kiinni), Startille menevä johto irti akkutelineen pohjasta. sekä cuulerilta imusarjalle menevä imuputki pois.
- kickdown-vaijeri irti (automaatissa)
- Vaihteensiirto irti laatikosta.
- Startti irti.
- Irroitetaan startin reijästä vauhtipyörän/jakolevyn pultit kampiakselin päästä.

- Moottori tulee tukea yläpuolelta - hirsi poikittain lokarilta lokarille ja paksulla nartsalla, vaijerilla tai ketjulla kannen takana olevasta lenkistä kiinni ja kireälle.
- Sen jälkeen tunkataan kuskin puoli ylös että saadaan rengas irti,
- lokarin kaari irti,
- sisälokari irti,
- jarruhässäkkä irti iskarin alapäästä (kaksi alimmaista läpipulttia) ja tuetaan, ettei jää jarruletkun varaan roikkumaan,
- vetarin klemmari laatikon päästä irti, vedetään vetari irti, suojataan lialta vetarin näkyvät sisälmykset.
- Kallistuksen vakaajan apurungon kiinnitys irti, vaihdetaan kasatessa uretaaniseen :)
- Tuetaan laatikko yläpuolelta molemmista päistä kuormalinjoilla, taljalla, vinssillä tai muulla vastaavalla millä saadaan hilattua laatikkoa ylös ja alas.
- kuskin puolen apurunko irti (kymmenkunta erikokoista isohkoa pulttia, kannattaa tarkkaan katsoa mikä tulee mistäkin, että osaa laittaa pultit ja osat takaisin oikein).
- Nyt laatikko on sen verran kireästi tuettuna, ettei pääse notkashtamaan kun Irroitetaan laatikon pultit lohkosta.
- Hilataan laatikkoa ulospäin koneesta, että saadaan myös toisen puolen sisempi vetarin akseli irti laatikon pääästä. Suojataan taas paikat lialta.
- lasketaan loota alas ja tehdää tarvittavat toimenpiteet.

Vetariin laitetaan kasatessa uudet rasvat, vanhat saattavat olla niin notkeita, että valuvat pois.
Varovaisuutta: lootan pitää olla täysin vaaterissa, kun sitä vedetään vaakasuunnassa ja otetaan pois, etteivät sisemmän vetarin akselin boorit kärsi.

Varmasti unohtui jotain toimenpiteitä ja jollakin on varmasti parempiakin menetelmiä, mutta noin se on todistettavasti tehty :) Pari pitkääääää iltaa siinä meni.
Tässä kuva eräänlaisesta virityksestä moottorin tukemiseksi ja laatikon nostoksi/laskuksi.
Huomaa siniharmaat putket laudan ja parrun välissä toimivat laakereina laatikon siirtoon vaakasuunnassa :)


Kuva
Kuva

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Lisäyksenä automaattivaihteiston tapaukseen, ainakin Alfamer neuvoi lukitsemaan momentinmuuntimen/turbiinin esim. sopivalla lukkopihti-lattarautaviritelmällä tai vastaavalla paikalleen, tuossa "peinu":n alemmassa kuvassa näkyvän vaihteiston tyyppikilven vieressä olevasta aukosta, niin ettei momentinmuunnin missään tapauksessa pääsisi pullahtamaan pois akseliltaan vaihteistoa ulosvedettäessä.

Tulipas pitkä lause...
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Auto tosiaan manuaaliaskinen -88....eli mikä tarkalleen tuon osan nimi nyt sitten on joka tulee vaihtaa?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: ...

Viesti Kirjoittaja peinu »

timpetti kirjoitti:Auto tosiaan manuaaliaskinen -88....eli mikä tarkalleen tuon osan nimi nyt sitten on joka tulee vaihtaa?
Motonet kertoo:

KAMPIAKSELIN TAKATIIVISTE SAAB 9000 --98
Vauhtipyörän puoleisessa päässä
9000 Turbo/16V. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1718 9.90 ???


Ei henk. koht. kokemuksia motonetin tiivisteestä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mainitsenpa vielä tämänkin, vaikkei stefan vuotoon autakaan, stefajumpalta olen kuitenkin syystä tai toistaiseksi vielä välttynyt, eikä auto vieläkään juuri merkkaa parkkiruutua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1292#31292

Stefasta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27117
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8054#68054
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin