Tuulilasin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

liteFun kirjoitti:Lankaa apurin kans, toinen ulkona toinen sisällä ja vielä kolmas punnaamaan lasia jaloilla penkillä istuen/maaten?
Ei ruostesuojaukset oo niitten hommaa jotka ammatikseen laseja laittavat... Ja yleensä jos liimalasi ei nätisti lähe ne lyö vaikka lekalla palasiks ja sitte tosiaan puukolla rapsii reunoille jääneet ja oikein yrittävät edistää ruostumista ;)
Paras keino lasin vaihtoon olis just ottaa ite parin kaverin kans irti, hioa pellit ja tehdä kunnon ruostesuojaukset, sitten laitattaa uus lasi ja valvoa vieressä etteivät pilaa ruostesuojausta.
No näin itse suunnittelin justiinsa. Eipä ruostesuojaukset tietenkään ole heidän työtänsä jotka laseja vaihtavat, mutta hintaansa nähden odottaisi silti edes mainintaa alkavasta ruosteesta, tai edes jonkinnäköistä hellävaraisuutta asiakkaan autoa kohtaan, eihän Hammaslääkäriltäkään voi odottaa ainoastaan sitä, että hampaat tulevat kuntoon, mutta että suupielet ja muu naama yleensäkin on viillelty V*tuiksi koska kosmetiikka ei nyt satu kuulumaan juuri siihen alaan, mutta Legot tulivat kuntoon.. :lol:

Tosiaan parilla puukapulalla joihinka on kiinnitetty ohut (0,2-3?) pianolanka, luulisi lähtevän avustajan kera sahaten pois, ehjänä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Näin sen itsekin näen, ja on ilo todeta että on muitakin jotka eivät vielä ole antautuneet näille nykyajan "ammattimiesten" Killoille, jotka tekevät vain "oman" hommansa (helvetilliseen hintaan) ajattelematta seurauksia ja aiheuttaen jopa vahinkoa työn teettäjälle, tai seuraavalle tekijälle.
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Täytyy nyt vielä kerran palata tähän vaihtohommaan. Eli jos lasin aluksi irroittaa langalla, niin joutuuko verhoilua purkamaan minkä verran.
Näyttäisi lasi jäävän jollainlailla kattoverhoilun alle ettei sitä kyllä voi langalla sahata ellei verhoilua poista ja sehän on taas karmee homma.
Mitenkä muuten ne reunapalkkien verhoilut on kiinni lähteekö ne siitä vain nostamalla?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Minuteman kirjoitti:Näin sen itsekin näen, ja on ilo todeta että on muitakin jotka eivät vielä ole antautuneet näille nykyajan "ammattimiesten" Killoille, jotka tekevät vain "oman" hommansa (helvetilliseen hintaan) ajattelematta seurauksia ja aiheuttaen jopa vahinkoa työn teettäjälle, tai seuraavalle tekijälle.
Kovin on taas stereotyyppinen näkemys "ahneista ammattilaisista". Itse sivustaseuranneena olen muutamallakin pajalla nähnyt, miten ammattimies soittaa asiakkaalle jos jotain ruostepeikkoja lasin alta löytyy. Samoin sahan aiheuttamat naarmut on korjattu erittäin asiallisesti erinäisin suoja-ainein. Lisäksi myös mm. kankaiset verhoilut, jotka ovat saattaneet vaihtotyössä likaantua, on puhdistettu.

Jos lasinvaihto maksaa keskimäärin 50e, niin en todellakaan rupeaisi millään lankavirityksillä sitä itse riipomaan irti, sen verran tiukassa tuppaavat olemaan. Kukin tavallaan toki, mutta turha yleistää asiaa, jos on vain yhdestä tai kahdesta lasinvaihtopajasta kokemusta.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

9-5T kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:[ammattimies
Lisäksi myös mm. kankaiset verhoilut, jotka ovat saattaneet vaihtotyössä likaantua, on puhdistettu.
Mielestäni ammattimiestä ei ole lähelläkään jos verhoilut saattaa likaantua lasin vaihdossa. Verhoilut on pysyttävä puhtaana ja suojattava etukäteen tarvittaessa.
Tottahan toki, olisi varmaan pitänyt korostaa enemmän tuota 'saattaneet'-sanaa, vahinkoja sattuu, eikä koskaan voi olla liian tarkka. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja xmakex »

xmakex kirjoitti:Täytyy nyt vielä kerran palata tähän vaihtohommaan. Eli jos lasin aluksi irroittaa langalla, niin joutuuko verhoilua purkamaan minkä verran.
Näyttäisi lasi jäävän jollainlailla kattoverhoilun alle ettei sitä kyllä voi langalla sahata ellei verhoilua poista ja sehän on taas karmee homma.
Mitenkä muuten ne reunapalkkien verhoilut on kiinni lähteekö ne siitä vain nostamalla?
Palaan nyt vielä tähän aiempaan kysymykseeni verhoilusta lasinvaihdon yhteydessä, osaisiko kukaan auttaa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

xmakex kirjoitti: Näyttäisi lasi jäävän jollainlailla kattoverhoilun alle ettei sitä kyllä voi langalla sahata ellei verhoilua poista ja sehän on taas karmee homma.
Ainakin omassa Tontussa on kattoverhoilun, ja lasin välissä ihan sormenmentävä rako, ilmeisesti ihan tarkoituksella koska kaikki on paikallaan kuten pitääkin. Siitä raosta notkeaniskainen voi nähdä liimasauman ja ei niin notkea sormin tunnustella.

Kattoverhoilun etureunan pystyy halutessaan suojaamaan esim. paksulla pahvilla, lasin irrotuksen ja liimauksen ajaksi.

A-pilarien verhoilut lähtivät itsellä nätisti nykäisemällä niitä ensin ylöspäin pilarin suuntaisesti, varoen raapaisemasta kattoverhoiluun pilariverhoilun terävähköllä yläreunalla.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tässäpä teille oma esimerkki tältä päivältä, eli kuvissa näkyy a-pilarit ja tuulilasin alareuna kojelaudan ja pyyhkijöiden välissä.

https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste.3gp
https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste1.jpg
https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste2.jpg
https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste3.jpg
https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste4.jpg
https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste5.jpg

Eli aika kusessa ollaan, huomenna selviää mitä "asiantuntijat" sanoo maalaamossa/peltisepällä... :(

ps. kiitos tästä kaikesta helsingissä lasin vaihtaneelle firmalle (edellisen omistajan aikana)... :evil:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Hyi hitto mitä tunareita..! 8O :evil:
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Minuteman kirjoitti:Seuraavan tuulilasin vaihdan ihan varmasti itse. Nykyinen lasi on vaihdettu noin viisi-kuusi vuotta sitten ja ollut nyt jonkin aikaa ruostuneena alareunastaan irti. Ilmeisesti "ammattimies" on vanhan lasin liimoja irrottaessaan raapinut puukolla karmeista maalit irti, ja nyt olisikin edessä sitten ruostevaurioiden korjausta :evil:

Muuten lasi on ihan priima ja harmittaa jos sitä ei saa ehjänä irti. Ohutta pianolankaa voisi tietenkin kokeilla avustajan kanssa.
Sama juttu täälläkin. Kävi ilmi tuossa pari päivää sitten ja nyt on harmittanut niin ettei veri kierrä.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Hui saakeli, ilkeän näköistä jälkeä 8O
Omassa on tossa alareunassa kosteutta ja lasi muutenkin halki vähän ylempää. Pitäis saada aikaiseksi se vaihto tässä kohta..ehkä.
M97CSB234EFM57001 RE85
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

lasinvaihto käynnissä

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Nyt on vihdoin lasinvaihto-operaatio käynnissä.
Viikolla otettiin kaverin kanssa vanhalasi pois, ihan pikkuhomma.
Mutta sitten tuli ne ongelmat kuskinpuoleinen palkin alaosa reikiä pari.
Peltiä pois uutta tilalle. Auto vuosimallia -96 ei uskoisi, mutta on kyllä suunnitteluvirhe, tältäosin.
Antaisinkin neuvoksi kaikille joilla lasin ympärystät on vielä ehjät,että palkkiverhoilut pois ja reijistä kotelosuojaa sisälle.
Äsken liimattiin uusi saabin lasi paikalleen, kuivukoon nyt maanantaiaamuun rauhassa. Sitten kasataan vasta kaikki osat paikalleen.
Ja laitan kyllä koteloihin sellaset mömmöt ettei enää ruostu.
Alkuperäinen Saabin lasi+ asennussarja+liimat 404 euroa.
Peltiseppä ottaa varmaan työstä ja maaleista ja asennuksestakin vielä jotain, ei ole halpaa tämä autoilu.
Kuljin muuten matkat vanhalla 99:lläni vm-84, meni kuin juna vähän paikat nitisi kun oli ollut appiukon käytössä joka ajelee vaan 40 km/t.
Aukespa moottori taas kunnolla.
Kiitos muuten saamistani neuvoista vaihdon osalta oli paljon apua.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000cst kirjoitti:Tässäpä teille oma esimerkki tältä päivältä, eli kuvissa näkyy a-pilarit ja tuulilasin alareuna kojelaudan ja pyyhkijöiden välissä.

https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste.3gp
https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste1.jpg
https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste2.jpg
https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste3.jpg
https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste4.jpg
https://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ruoste5.jpg

Eli aika kusessa ollaan, huomenna selviää mitä "asiantuntijat" sanoo maalaamossa/peltisepällä... :(

ps. kiitos tästä kaikesta helsingissä lasin vaihtaneelle firmalle (edellisen omistajan aikana)... :evil:
No niin lupasin viikkoja sitten että laitan kuvat kun lasi ja ruosteongelmat on korjattu ja tässä niitä tulee, hintaa tuli koko hommalle noin 700e.

http://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ehja.jpg
http://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ehja2.jpg
http://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ehja3.jpg
http://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ehja4.jpg
http://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ehja5.jpg
http://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ehja6.jpg
http://kotinetti.suomi.net/tiikeri/ehja7.jpg
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Re: lasinvaihto käynnissä

Viesti Kirjoittaja xmakex »

xmakex kirjoitti:Nyt on vihdoin lasinvaihto-operaatio käynnissä.
Viikolla otettiin kaverin kanssa vanhalasi pois, ihan pikkuhomma.
Mutta sitten tuli ne ongelmat kuskinpuoleinen palkin alaosa reikiä pari.
Peltiä pois uutta tilalle. Auto vuosimallia -96 ei uskoisi, mutta on kyllä suunnitteluvirhe, tältäosin.
Antaisinkin neuvoksi kaikille joilla lasin ympärystät on vielä ehjät,että palkkiverhoilut pois ja reijistä kotelosuojaa sisälle.
Äsken liimattiin uusi saabin lasi paikalleen, kuivukoon nyt maanantaiaamuun rauhassa. Sitten kasataan vasta kaikki osat paikalleen.
Ja laitan kyllä koteloihin sellaset mömmöt ettei enää ruostu.
Alkuperäinen Saabin lasi+ asennussarja+liimat 404 euroa.
Peltiseppä ottaa varmaan työstä ja maaleista ja asennuksestakin vielä jotain, ei ole halpaa tämä autoilu.
Kuljin muuten matkat vanhalla 99:lläni vm-84, meni kuin juna vähän paikat nitisi kun oli ollut appiukon käytössä joka ajelee vaan 40 km/t.
Aukespa moottori taas kunnolla.
Kiitos muuten saamistani neuvoista vaihdon osalta oli paljon apua.

Niinhän siinä sitten kävi ettei vesi pysy ulkona vaan jostain vuotaa, ylhäältä ja alhaaltakin. En jaksanut äsken enempää tutkia kun rupes niin harmittamaan.
Onko jollain käynyt samoin ja saanut jotenkin korjattua ilman että pitäis tehdä homma uusiks?
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Aikasempaan autoon kun kävin lasin vaihdattamassa, luvattiin ettei oo täysin vesitiivis, jos vuotaa pahasti niin ilman lisämaksua tukkii raot ku ensin ite selvittää mistä kohti vuotaa ja varaa ajan. Ei vissiin päde joka puljuun tuokaan.
Miltä näyttää jos purkaa kojelaudan päällisen, onko selkeitä rakoja mihin vois jotain liimaa tukkia?
Vastaa Viestiin