Tonnarin erot alkupään tuotannossa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Tonnarin erot alkupään tuotannossa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuossa kun tuli vaihdettua tuohon -86:seen takaturvavyöt -89 autosta niin tuli vaihteeksi huomattua tuotekehityksen hedelmiä kun vöiden lukot oli erit.

Jopen kanssa mietiskeltiin noita eroja ja vähän kyhättiin listaa mitä eroja noissa alkupään tonnareissa onkaan ollut.
Mukaan lipsahti muutama tuoreempikin muutos mutta ei kai se niin tarkkaa ole. Pääpaino on tarkoitus siis olla ainakin ekaksi noissa korkeakeulaisissa jotka näyttää tavallisesta tallaajasta kovin samanlasilta ja toiseksi ettei lista ei ihan tolkuttomasti venähdä.

Tässä muutama, vuodet mallivuosia:

-Turvavöiden lukot
-Hanskalokeron kannen saranointi, vanhemmissa ei säätöä
-Vilkku- ja pyyhkimien viikset M87
-Valorele tuli M88:iin, sille myös sulake/releboksi konehuoneeseen, tällöin viiksi vaihtui ei-naksuvaksi
-Nopeusmittari sähköiseksi M87
-Takaluukun kaasupumput
-Uudempi tuulilasinpyyhinvivusto, nivelet paremmat, vaihdettavissa vanhan tilalle -88
-Isommat etujarrut, turbot -89, kaikki -90
-Moniurahihnan muutokset
-Ilmastointin sisälämpöanturi erillainen, vanhemmissa flekti hanskalokeron seuduilla ja putki välissä kun uudemmissa -87 flekti on anturin ohessa
-ACC2 M90
-ACC3 M95
-SCC M89 (arvio)
-DCC 85-91 (?)
-EDU3 9?
-trionic Aero M93 muut M94
-lyhytlohko M94
-vaihdekeppi .. M92
-mittariston trippirullien fontti vaihtu 90-luvun alussa
-ilmanputsarinkotelo pyöreäksi M88
-Mitsun turbo M89 (oliko muissa vuosimalleissa tuota mitsua?)
-DI+APC 88
-DI/APC -89 alkaen, CD:ssä vielä DI+APC ???
-CD korimalli -88 ja tietty vinokeula yleensäkin
-Hätävilkku ohjauspylväästä kojetauluun M92
-Käsijarruvaijerit samat vas.85-86 ja taas 87-98, oikealle samat 85-86, -87 eri ja -88-98 taas samat
-penkkejä on tullu ja menny… alkupään turboissa tais olla vain contouria, sekä nahkaisena että kankaisena
-oven kahvoissa on välillä ollut listoja, välillä ei
-Pissapoika siirtyi vasemmalta oikealle, CS:n tullessa, myös jossain korkeakeulaisissa
-cruise muuttui alipaineesta sähköiseksi, -95 tai Trionicin tullessa tai jos autossa TCS

Näihin kaivataan vuosia:
-Konsoliin keskuslukon lock-nappi ja apukuskin ovikin alkoi ohjata keskuslukitusta
-Moottorissa nokka-akseleilla öljyputket vanhoissa
-Kojetaulun kannen alla vaijeri A-pilareiden välillä ja ylimääräinen kiinnitysruuvi
-Ovien johtosarjojen liittimet korvattiin yhdellä liittimellä M88
-Kattoluukun rele muuttui mekaanisesta elektroniseksi
-Jäähdytinflekti kaksinopeuksiseksi ilmastoiduissa malleissa
-Kokopitkät muovihelmat
-Takaovien takaoreunan kohdalla korissa tiiviste
-Ovien avausrajoittimien muoto ja kiinnitys A-pilariin sokkatapista ruuviksi
-Lasinnostimien painonapit yksittäisnapeista yhdeksi nappimoduliksi, kertapainalluksella alas asti -toiminne myös apukuskille

Lisää kaivataan eroja ja tarkennuksia kun niitä kumminkin tuolla kauppaosiossa kysellään.
Korjauksiakin kuunnellaan ja mä sitten päivittelen niitä tähän listaan.

Kuhan lista rupee hahmottuun niin järjestelen noi vuosilukujen mukaan.

Ilmastoinnin erot naputtelen erikseen myöhemmin
Viimeksi muokannut tetammi, Pe Maalis 17, 2006 21:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

tetammi kirjoitti: -trionic Aero M93 muut M94
M93 trionicin versio 5.2, m94-> 5.5.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa

Viesti Kirjoittaja Haza »

tetammi kirjoitti: Tässä muutama, vuodet mallivuosia:

-Pissapoika siirtyi vasemmalta oikealle, CS:n tullessa, myös jossain korkeakeulaisissa

Korjauksiakin kuunnellaan ja mä sitten päivittelen niitä tähän listaan.
M90 iA:ssa on ainakin oikealla pissapoika, tosin ko. autossa on siinä vanhan paikan kohdalla alkuperäinen bensalämppäri..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Tästä lienee jotain apua.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

tetammi kirjoitti: -DI+APC 88 DI/APC
-DI+APC vain -89 CD:ssä
Hiukka sekava tuosta kohti. DI+APC ainoastaan -88. -89:sta lähtien vain DI/APC.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Mulla on -89 CD missä on kyllä Garretin turbo toisinkuin tuossa tekstissä lukee..
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

MP kirjoitti:Mulla on -89 CD missä on kyllä Garretin turbo toisinkuin tuossa tekstissä lukee..
Onko sinulla DI ja APC yhdessä boksissa vai erikseen, eli DI/APC vai DI+APC, jos olisi sittenkin vm. -88.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Jokke A kirjoitti:
MP kirjoitti:Mulla on -89 CD missä on kyllä Garretin turbo toisinkuin tuossa tekstissä lukee..
Onko sinulla DI ja APC yhdessä boksissa vai erikseen, eli DI/APC vai DI+APC, jos olisi sittenkin vm. -88.
Hmm.. en tiedä.. :oops: Muistaakseni auto on otettu käyttöön kuitenkin syyskuussa 89..
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Takahelma vaihtuu M89 erilaiseksi. Sitä enne pakari kurkkaa 30cm reunasta sisäänpäin, M89 taasen pakarin loppumutka menee helman taakse ja ainoastaan pää pilkistää helman kulmasta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Milloin tuo moottoritilan valaisin jäi pois..?
1991 CD tontussa tuo vielä on.
Niin ja turvavyön pistoke osan valaisu.
Takaluukun aukaisu napista ( kuskin ovesta )

Ilmastoiduissa malleissa taisi olla muuten tehokkaampi laturi.
Ja turbona on Garrett T25.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa

Viesti Kirjoittaja jus »

M88 APC-boksi siirtyi kojetaulun sisältä kuskin penkin alle
M88 etujalkatilan ilmasuuttimet muutettu pidemmiksi kanaviksi, puhallusta koko jalkatilan leveydeltä
M88 sylinterinkannen nokkapukkien öljyputket jäi pois http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p446587
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Eikös ensimmäisissä vuosimalleissa ollut symmetriset imukanavat ja imunokat samassa sylinterissä keskenään erilaiset? Sit tuli epäsymmetriset imukanavat toisiinsa nähden ja samanlaiset nokat molemmille imuventtiileille? Seuraava muutos olikin jo se mainittu öljyputkien poistuminen nokilta..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9000CD23T kirjoitti:Milloin tuo moottoritilan valaisin jäi pois..?
1991 CD tontussa tuo vielä on.
Niin ja turvavyön pistoke osan valaisu.
Takaluukun aukaisu napista ( kuskin ovesta )

Ilmastoiduissa malleissa taisi olla muuten tehokkaampi laturi.
Ja turbona on Garrett T25.
-94:sissa ei enää ole, jos en ihan väärin muista -93 oli vielä..? :?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

'86 mallivuoteen lokasuojavilkut
'87 mallivuodella kiiltolistat ovenkahvoissa ensimmäistä kertaa käytössä (sittemmin versiosta ja ikkunalistojen väristä riippuen tulleet ja menneet)
Turbossa oli aluksi iso (3-osainen) takaspoileri, muuttui '87 yksiosaiseksi.
'8? Polttoainemittarin asteikkoa tarkennettiin (lisää lukemia tauluun)

Sisustusvärejähän oli alkuun monta (löytyi jopa sinistä kojetaulua yms.), mutta sittemmin sisustusvärejä karsittiin.
Viimeksi muokannut Juha96, La Loka 13, 2007 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa

Viesti Kirjoittaja tuomas »

M97 Vaihtui oven kahvat pyöreämpiin

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Vastaa Viestiin