Tonnarin erot alkupään tuotannossa
Tonnarin erot alkupään tuotannossa
Tuossa kun tuli vaihdettua tuohon -86:seen takaturvavyöt -89 autosta niin tuli vaihteeksi huomattua tuotekehityksen hedelmiä kun vöiden lukot oli erit.
Jopen kanssa mietiskeltiin noita eroja ja vähän kyhättiin listaa mitä eroja noissa alkupään tonnareissa onkaan ollut.
Mukaan lipsahti muutama tuoreempikin muutos mutta ei kai se niin tarkkaa ole. Pääpaino on tarkoitus siis olla ainakin ekaksi noissa korkeakeulaisissa jotka näyttää tavallisesta tallaajasta kovin samanlasilta ja toiseksi ettei lista ei ihan tolkuttomasti venähdä.
Tässä muutama, vuodet mallivuosia:
-Turvavöiden lukot
-Hanskalokeron kannen saranointi, vanhemmissa ei säätöä
-Vilkku- ja pyyhkimien viikset M87
-Valorele tuli M88:iin, sille myös sulake/releboksi konehuoneeseen, tällöin viiksi vaihtui ei-naksuvaksi
-Nopeusmittari sähköiseksi M87
-Takaluukun kaasupumput
-Uudempi tuulilasinpyyhinvivusto, nivelet paremmat, vaihdettavissa vanhan tilalle -88
-Isommat etujarrut, turbot -89, kaikki -90
-Moniurahihnan muutokset
-Ilmastointin sisälämpöanturi erillainen, vanhemmissa flekti hanskalokeron seuduilla ja putki välissä kun uudemmissa -87 flekti on anturin ohessa
-ACC2 M90
-ACC3 M95
-SCC M89 (arvio)
-DCC 85-91 (?)
-EDU3 9?
-trionic Aero M93 muut M94
-lyhytlohko M94
-vaihdekeppi .. M92
-mittariston trippirullien fontti vaihtu 90-luvun alussa
-ilmanputsarinkotelo pyöreäksi M88
-Mitsun turbo M89 (oliko muissa vuosimalleissa tuota mitsua?)
-DI+APC 88
-DI/APC -89 alkaen, CD:ssä vielä DI+APC ???
-CD korimalli -88 ja tietty vinokeula yleensäkin
-Hätävilkku ohjauspylväästä kojetauluun M92
-Käsijarruvaijerit samat vas.85-86 ja taas 87-98, oikealle samat 85-86, -87 eri ja -88-98 taas samat
-penkkejä on tullu ja menny… alkupään turboissa tais olla vain contouria, sekä nahkaisena että kankaisena
-oven kahvoissa on välillä ollut listoja, välillä ei
-Pissapoika siirtyi vasemmalta oikealle, CS:n tullessa, myös jossain korkeakeulaisissa
-cruise muuttui alipaineesta sähköiseksi, -95 tai Trionicin tullessa tai jos autossa TCS
Näihin kaivataan vuosia:
-Konsoliin keskuslukon lock-nappi ja apukuskin ovikin alkoi ohjata keskuslukitusta
-Moottorissa nokka-akseleilla öljyputket vanhoissa
-Kojetaulun kannen alla vaijeri A-pilareiden välillä ja ylimääräinen kiinnitysruuvi
-Ovien johtosarjojen liittimet korvattiin yhdellä liittimellä M88
-Kattoluukun rele muuttui mekaanisesta elektroniseksi
-Jäähdytinflekti kaksinopeuksiseksi ilmastoiduissa malleissa
-Kokopitkät muovihelmat
-Takaovien takaoreunan kohdalla korissa tiiviste
-Ovien avausrajoittimien muoto ja kiinnitys A-pilariin sokkatapista ruuviksi
-Lasinnostimien painonapit yksittäisnapeista yhdeksi nappimoduliksi, kertapainalluksella alas asti -toiminne myös apukuskille
Lisää kaivataan eroja ja tarkennuksia kun niitä kumminkin tuolla kauppaosiossa kysellään.
Korjauksiakin kuunnellaan ja mä sitten päivittelen niitä tähän listaan.
Kuhan lista rupee hahmottuun niin järjestelen noi vuosilukujen mukaan.
Ilmastoinnin erot naputtelen erikseen myöhemmin
Jopen kanssa mietiskeltiin noita eroja ja vähän kyhättiin listaa mitä eroja noissa alkupään tonnareissa onkaan ollut.
Mukaan lipsahti muutama tuoreempikin muutos mutta ei kai se niin tarkkaa ole. Pääpaino on tarkoitus siis olla ainakin ekaksi noissa korkeakeulaisissa jotka näyttää tavallisesta tallaajasta kovin samanlasilta ja toiseksi ettei lista ei ihan tolkuttomasti venähdä.
Tässä muutama, vuodet mallivuosia:
-Turvavöiden lukot
-Hanskalokeron kannen saranointi, vanhemmissa ei säätöä
-Vilkku- ja pyyhkimien viikset M87
-Valorele tuli M88:iin, sille myös sulake/releboksi konehuoneeseen, tällöin viiksi vaihtui ei-naksuvaksi
-Nopeusmittari sähköiseksi M87
-Takaluukun kaasupumput
-Uudempi tuulilasinpyyhinvivusto, nivelet paremmat, vaihdettavissa vanhan tilalle -88
-Isommat etujarrut, turbot -89, kaikki -90
-Moniurahihnan muutokset
-Ilmastointin sisälämpöanturi erillainen, vanhemmissa flekti hanskalokeron seuduilla ja putki välissä kun uudemmissa -87 flekti on anturin ohessa
-ACC2 M90
-ACC3 M95
-SCC M89 (arvio)
-DCC 85-91 (?)
-EDU3 9?
-trionic Aero M93 muut M94
-lyhytlohko M94
-vaihdekeppi .. M92
-mittariston trippirullien fontti vaihtu 90-luvun alussa
-ilmanputsarinkotelo pyöreäksi M88
-Mitsun turbo M89 (oliko muissa vuosimalleissa tuota mitsua?)
-DI+APC 88
-DI/APC -89 alkaen, CD:ssä vielä DI+APC ???
-CD korimalli -88 ja tietty vinokeula yleensäkin
-Hätävilkku ohjauspylväästä kojetauluun M92
-Käsijarruvaijerit samat vas.85-86 ja taas 87-98, oikealle samat 85-86, -87 eri ja -88-98 taas samat
-penkkejä on tullu ja menny… alkupään turboissa tais olla vain contouria, sekä nahkaisena että kankaisena
-oven kahvoissa on välillä ollut listoja, välillä ei
-Pissapoika siirtyi vasemmalta oikealle, CS:n tullessa, myös jossain korkeakeulaisissa
-cruise muuttui alipaineesta sähköiseksi, -95 tai Trionicin tullessa tai jos autossa TCS
Näihin kaivataan vuosia:
-Konsoliin keskuslukon lock-nappi ja apukuskin ovikin alkoi ohjata keskuslukitusta
-Moottorissa nokka-akseleilla öljyputket vanhoissa
-Kojetaulun kannen alla vaijeri A-pilareiden välillä ja ylimääräinen kiinnitysruuvi
-Ovien johtosarjojen liittimet korvattiin yhdellä liittimellä M88
-Kattoluukun rele muuttui mekaanisesta elektroniseksi
-Jäähdytinflekti kaksinopeuksiseksi ilmastoiduissa malleissa
-Kokopitkät muovihelmat
-Takaovien takaoreunan kohdalla korissa tiiviste
-Ovien avausrajoittimien muoto ja kiinnitys A-pilariin sokkatapista ruuviksi
-Lasinnostimien painonapit yksittäisnapeista yhdeksi nappimoduliksi, kertapainalluksella alas asti -toiminne myös apukuskille
Lisää kaivataan eroja ja tarkennuksia kun niitä kumminkin tuolla kauppaosiossa kysellään.
Korjauksiakin kuunnellaan ja mä sitten päivittelen niitä tähän listaan.
Kuhan lista rupee hahmottuun niin järjestelen noi vuosilukujen mukaan.
Ilmastoinnin erot naputtelen erikseen myöhemmin
Viimeksi muokannut tetammi, Pe Maalis 17, 2006 21:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa
M93 trionicin versio 5.2, m94-> 5.5.tetammi kirjoitti: -trionic Aero M93 muut M94
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa
M90 iA:ssa on ainakin oikealla pissapoika, tosin ko. autossa on siinä vanhan paikan kohdalla alkuperäinen bensalämppäri..tetammi kirjoitti: Tässä muutama, vuodet mallivuosia:
-Pissapoika siirtyi vasemmalta oikealle, CS:n tullessa, myös jossain korkeakeulaisissa
Korjauksiakin kuunnellaan ja mä sitten päivittelen niitä tähän listaan.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Tästä lienee jotain apua.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa
Hiukka sekava tuosta kohti. DI+APC ainoastaan -88. -89:sta lähtien vain DI/APC.tetammi kirjoitti: -DI+APC 88 DI/APC
-DI+APC vain -89 CD:ssä
Hmm.. en tiedä..Jokke A kirjoitti:Onko sinulla DI ja APC yhdessä boksissa vai erikseen, eli DI/APC vai DI+APC, jos olisi sittenkin vm. -88.MP kirjoitti:Mulla on -89 CD missä on kyllä Garretin turbo toisinkuin tuossa tekstissä lukee..

-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7773
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Milloin tuo moottoritilan valaisin jäi pois..?
1991 CD tontussa tuo vielä on.
Niin ja turvavyön pistoke osan valaisu.
Takaluukun aukaisu napista ( kuskin ovesta )
Ilmastoiduissa malleissa taisi olla muuten tehokkaampi laturi.
Ja turbona on Garrett T25.
1991 CD tontussa tuo vielä on.
Niin ja turvavyön pistoke osan valaisu.
Takaluukun aukaisu napista ( kuskin ovesta )
Ilmastoiduissa malleissa taisi olla muuten tehokkaampi laturi.
Ja turbona on Garrett T25.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa
M88 APC-boksi siirtyi kojetaulun sisältä kuskin penkin alle
M88 etujalkatilan ilmasuuttimet muutettu pidemmiksi kanaviksi, puhallusta koko jalkatilan leveydeltä
M88 sylinterinkannen nokkapukkien öljyputket jäi pois http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p446587
M88 etujalkatilan ilmasuuttimet muutettu pidemmiksi kanaviksi, puhallusta koko jalkatilan leveydeltä
M88 sylinterinkannen nokkapukkien öljyputket jäi pois http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p446587
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa
Eikös ensimmäisissä vuosimalleissa ollut symmetriset imukanavat ja imunokat samassa sylinterissä keskenään erilaiset? Sit tuli epäsymmetriset imukanavat toisiinsa nähden ja samanlaiset nokat molemmille imuventtiileille? Seuraava muutos olikin jo se mainittu öljyputkien poistuminen nokilta..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Re:
-94:sissa ei enää ole, jos en ihan väärin muista -93 oli vielä..?9000CD23T kirjoitti:Milloin tuo moottoritilan valaisin jäi pois..?
1991 CD tontussa tuo vielä on.
Niin ja turvavyön pistoke osan valaisu.
Takaluukun aukaisu napista ( kuskin ovesta )
Ilmastoiduissa malleissa taisi olla muuten tehokkaampi laturi.
Ja turbona on Garrett T25.

Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa
'86 mallivuoteen lokasuojavilkut
'87 mallivuodella kiiltolistat ovenkahvoissa ensimmäistä kertaa käytössä (sittemmin versiosta ja ikkunalistojen väristä riippuen tulleet ja menneet)
Turbossa oli aluksi iso (3-osainen) takaspoileri, muuttui '87 yksiosaiseksi.
'8? Polttoainemittarin asteikkoa tarkennettiin (lisää lukemia tauluun)
Sisustusvärejähän oli alkuun monta (löytyi jopa sinistä kojetaulua yms.), mutta sittemmin sisustusvärejä karsittiin.
'87 mallivuodella kiiltolistat ovenkahvoissa ensimmäistä kertaa käytössä (sittemmin versiosta ja ikkunalistojen väristä riippuen tulleet ja menneet)
Turbossa oli aluksi iso (3-osainen) takaspoileri, muuttui '87 yksiosaiseksi.
'8? Polttoainemittarin asteikkoa tarkennettiin (lisää lukemia tauluun)
Sisustusvärejähän oli alkuun monta (löytyi jopa sinistä kojetaulua yms.), mutta sittemmin sisustusvärejä karsittiin.
Viimeksi muokannut Juha96, La Loka 13, 2007 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Tonnarin erot alkupään tuotannossa
M97 Vaihtui oven kahvat pyöreämpiin
-tuomas-
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi