Automaattilootan erikoisvika
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Ahah, kun tästäkin on tullut kuultua monenmoista juttua, mutta vaihdetaan nyt sitten sekä jouset että renkaat kun kerran täytyy hommaan ryhtyä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Tuo onkin sitten jo hiukan vaikeampi juttu, josko PCS:n pojat lainaisivat kuvaaKipe_9000 kirjoitti:Onkos kellään tietoa saako/ millä erottas pienten rikkojen 26-460, -470, -480 ja 452 järjestyksen? Tuli mokattu viime kesänä hiukan jousien vaihdossa kun tuli tehtyä ulko muistista ja mato laatikko väärästä völistä aukiNo nämä rikat siinä samalla sekaisin ilmeisesti kun nelosen vaihto kohta muuttu...jos joku tietäs....vieläkin
missä tämä matolaatikko on kuvattuna.
Heiltä myös löytyy kuva jossa näiden suuttimien koot on kerrottu, huomatkaa että eri vuosimalleissa on erikokoisia suuttimia.
Kun saat selvyyden onko reikä esim 0.4mm tai 0.8 niin esim poranterää käyttämällä saat tulkattua reiän koon.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Ei taida noista saada paljon apua, vaikka sattuisi laatikkosi olemaan -116 tai -032?Kipe_9000 kirjoitti:Onkos kellään tietoa saako/ millä erottas pienten rikkojen 26-460, -470, -480 ja 452 järjestyksen?
http://www.jus.liitin.net/ZF1050000116.pdf
http://www.jus.liitin.net/ZF1050000032.pdf
http://www.jus.liitin.net/ZFJousitaulukko.pdf
Tämäkin lienee ~mitäänsanomaton sivu:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... lldisc.htm
Viimeksi muokannut jus, Ti Marras 04, 2008 23:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
26.452 On vaarnatappi.
26.480 On muovipallo
26.460 Kuristin ( reikä 0.8mm )
26,470 Kuristin ( reikä 0.8mm )
Nämä pätevät 2.3T:n matolaatikkoon.
Ja 2.0 t:n laatikossa seuraavanlaiset muutokset....
26.452 On vaarnatappi
26.480 On muovipallo
26.460 Kuristin ( reikä 0.8mm )
26.470 Kuristin ( reikä 0.6mm )
26.480 On muovipallo
26.460 Kuristin ( reikä 0.8mm )
26,470 Kuristin ( reikä 0.8mm )
Nämä pätevät 2.3T:n matolaatikkoon.
Ja 2.0 t:n laatikossa seuraavanlaiset muutokset....
26.452 On vaarnatappi
26.480 On muovipallo
26.460 Kuristin ( reikä 0.8mm )
26.470 Kuristin ( reikä 0.6mm )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Tänään tuossa päivällä soittelin PCS:n Seijarille, ja löytyy kyllä viikon sisään uudet jouset ja O-renkaat, kuulemma hyvällä tuurilla voi olla setti hyllyssäkin, täytyy soitella huomenna lisää, oli muuten kiireinen kaveri
Tottahan ainakin noita O-renkaita varmasti saisi paikallisista tiivistefirmoistakin, mutta oman tuurini tuntien en uskalla edes lähteä kokeilemaan mitään muuta kuin alkuperäistä..
Samaan syssyyn ajattelin tietenkin vaihtaa lootaöljyt vaikka nykyisillä on hädintuskin kymppitonni takana, mutta kun kerran hommaan ryhtyy...
Täältä foorumilta tonkimalla löysinkin hyvät Downsendin ohjeet O-renkaitten vaihtoon, ja jousista täytyy vielä ottaa selvää, etteivät vanhat irroitettaessa löydy yhtäkkiä esim. omasta taikka sivustaseuraajan silmästä..
Jarrupannan ajattelin myös samalla säätää, kera kickdownin säätöjen, saas nähdä kuinka puolisen milliä ajettu laatikko alkaa käyttäytyä, tosin ongelmia ei ole ollutkaan ennen tätä nyt ilmennyttä oirehtimista, joihinka kyllä todennäköisin diagnoosi ja korjausohjeet löytyivätkin täältä, ja siitä Kiitos Foorumilaisille.

Tottahan ainakin noita O-renkaita varmasti saisi paikallisista tiivistefirmoistakin, mutta oman tuurini tuntien en uskalla edes lähteä kokeilemaan mitään muuta kuin alkuperäistä..
Samaan syssyyn ajattelin tietenkin vaihtaa lootaöljyt vaikka nykyisillä on hädintuskin kymppitonni takana, mutta kun kerran hommaan ryhtyy...
Täältä foorumilta tonkimalla löysinkin hyvät Downsendin ohjeet O-renkaitten vaihtoon, ja jousista täytyy vielä ottaa selvää, etteivät vanhat irroitettaessa löydy yhtäkkiä esim. omasta taikka sivustaseuraajan silmästä..
Jarrupannan ajattelin myös samalla säätää, kera kickdownin säätöjen, saas nähdä kuinka puolisen milliä ajettu laatikko alkaa käyttäytyä, tosin ongelmia ei ole ollutkaan ennen tätä nyt ilmennyttä oirehtimista, joihinka kyllä todennäköisin diagnoosi ja korjausohjeet löytyivätkin täältä, ja siitä Kiitos Foorumilaisille.
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Minuteman kirjoitti:Tänään tuossa päivällä soittelin PCS:n Seijarille, ja löytyy kyllä viikon sisään uudet jouset ja O-renkaat, kuulemma hyvällä tuurilla voi olla setti hyllyssäkin, täytyy soitella huomenna lisää, oli muuten kiireinen kaveri![]()
Tottahan ainakin noita O-renkaita varmasti saisi paikallisista tiivistefirmoistakin, mutta oman tuurini tuntien en uskalla edes lähteä kokeilemaan mitään muuta kuin alkuperäistä..
Samaan syssyyn ajattelin tietenkin vaihtaa lootaöljyt vaikka nykyisillä on hädintuskin kymppitonni takana, mutta kun kerran hommaan ryhtyy...
Täältä foorumilta tonkimalla löysinkin hyvät Downsendin ohjeet O-renkaitten vaihtoon, ja jousista täytyy vielä ottaa selvää, etteivät vanhat irroitettaessa löydy yhtäkkiä esim. omasta taikka sivustaseuraajan silmästä..
Jarrupannan ajattelin myös samalla säätää, kera kickdownin säätöjen, saas nähdä kuinka puolisen milliä ajettu laatikko alkaa käyttäytyä, tosin ongelmia ei ole ollutkaan ennen tätä nyt ilmennyttä oirehtimista, joihinka kyllä todennäköisin diagnoosi ja korjausohjeet löytyivätkin täältä, ja siitä Kiitos Foorumilaisille.
Laitatko muistin virkistämiseksi ne ohjeet vielä tähän ketjuun. Kiitoksia.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Tuossa mitä löysin niistä O-renkaista:
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... sealsb.htm
Jousista, tai lähinnä siitä mitä mahdollisesti lentää silmille matolaatikkoa avatessa, on tieto vielä hieman hakusessa...
Ja tässä vielä ZF:n omaa vianetsintäopasta kaverilta nimim. "Tuna" saatuna, ei nyt välttämättä koske juuri ZF4hp18 laatikkoa, mutta voi olla apua kuitenkin:
http://www.zf-transmissions.com/troubleshooting.htm
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... sealsb.htm
Jousista, tai lähinnä siitä mitä mahdollisesti lentää silmille matolaatikkoa avatessa, on tieto vielä hieman hakusessa...
Ja tässä vielä ZF:n omaa vianetsintäopasta kaverilta nimim. "Tuna" saatuna, ei nyt välttämättä koske juuri ZF4hp18 laatikkoa, mutta voi olla apua kuitenkin:
http://www.zf-transmissions.com/troubleshooting.htm
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Ei sieltä mitään lennä, kun et avaa väärästä paikasta, ja keskityt vaihtamaan vain ne varaajien jouset.Minuteman kirjoitti:Jousista, tai lähinnä siitä mitä mahdollisesti lentää silmille matolaatikkoa avatessa, on tieto vielä hieman hakusessa...
Tässä varaajajousien vaihto-ohjeet tekstinä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 56#p111356
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... vebody.htm
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... -49ksb.htm
Tässä ohjeet kuvina:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF-jouset/
Jousien lisäksi on siis hyvä olla uudet O-renkaat ahtopaineputkelle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Kiitokset taas "jus":ille. Nämähän aina arveluttavat nämä jutut mitä ei aikaisemmin ole tullut tehtyä, mutta kyllä näillä ohjeilla taas mennään
Ainoa mikä tässä arveluttaa siinä jarrupannan säädössä on se, että hallussani on vain sellainen puolihullu momenttiavain, jonka minimi on 13,7 nm, ja käsittääkseni oikea jarrupannan säätömomentti oli 10 nm, ja kaksi kierrosta aukipäin, mutta täytyypi ostaa oikeanlainen avain.

Ainoa mikä tässä arveluttaa siinä jarrupannan säädössä on se, että hallussani on vain sellainen puolihullu momenttiavain, jonka minimi on 13,7 nm, ja käsittääkseni oikea jarrupannan säätömomentti oli 10 nm, ja kaksi kierrosta aukipäin, mutta täytyypi ostaa oikeanlainen avain.
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Jo nyt on saatu vaihdettua keskipakosäätimen o-renkaat ja putsattu paikat. Ei mitään vaikutusta laatikon toimivuuteen. Yllättävää...
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa venttilikoneiston laatikosta, koska ei taida muita mahdollisia vika paikkoja olla? Onko tuo helppo homma? Tarvitseeko ottaa muuta irti kuin akkuteline ja laatikon kansi? Ja sitten koneisto lähtee irti?
Jotkut helpot ohjeet tumpelolle olis paikallaan.
Kiitoksia.
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa venttilikoneiston laatikosta, koska ei taida muita mahdollisia vika paikkoja olla? Onko tuo helppo homma? Tarvitseeko ottaa muuta irti kuin akkuteline ja laatikon kansi? Ja sitten koneisto lähtee irti?
Jotkut helpot ohjeet tumpelolle olis paikallaan.
Kiitoksia.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
matolaatikko on kiinni torxeilla. Ne on ne pisemmät, tarkkana pitää olla ettei mitään tipu lootan sisään. vaihteenvalitsin ykköselle.Sabo kirjoitti:Jo nyt on saatu vaihdettua keskipakosäätimen o-renkaat ja putsattu paikat. Ei mitään vaikutusta laatikon toimivuuteen. Yllättävää...
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa venttilikoneiston laatikosta, koska ei taida muita mahdollisia vika paikkoja olla? Onko tuo helppo homma? Tarvitseeko ottaa muuta irti kuin akkuteline ja laatikon kansi? Ja sitten koneisto lähtee irti?
Jotkut helpot ohjeet tumpelolle olis paikallaan.
Kiitoksia.
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Kävin purkamassa vaihtolootasta venakoneiston ja muutama kysymys olisi:
- Mikä funktio niillä vihreillä muovikuulilla on ja monta niitä pitäs olla?
- Mikä on koneiston vieressä oleva pienempi loota mikä on myös torxeilla kiinni? Kannattaakohan sekin vaihtaa...
- Voiko koneiston laittaa kiinni just niin simppelisti kuin näyttää vai tarviiko huomioida jotain?
- Mitenkäs ne pikkuiset "prikat" kuuluu olla siellä koneistossa? kuppi ylös päin vai? Mitä ne oikein on... tekis mieli jättää ne pois, kun en edes tiedä missä kohdin ne on kuulunu olla..
Kiitos.
- Mikä funktio niillä vihreillä muovikuulilla on ja monta niitä pitäs olla?
- Mikä on koneiston vieressä oleva pienempi loota mikä on myös torxeilla kiinni? Kannattaakohan sekin vaihtaa...
- Voiko koneiston laittaa kiinni just niin simppelisti kuin näyttää vai tarviiko huomioida jotain?
- Mitenkäs ne pikkuiset "prikat" kuuluu olla siellä koneistossa? kuppi ylös päin vai? Mitä ne oikein on... tekis mieli jättää ne pois, kun en edes tiedä missä kohdin ne on kuulunu olla..
Kiitos.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Voi perkele.
Ei pitäis ruveta hommiin jos ei tiedä mitä tekee...
Eli otin koneiston irti niin että se meni halki, enkä koko pakettina, niin kuin olisi pitänyt. Ongelma on nyt se, että siellä on niitä pieniä prikkoja. Ja ne on aivan sekaisin, eli en tiedä mistä on mikin. Onko mulla enää mahdollisuuksia saada niitä oikeille paikoilleen? Ne taitaa olla kaikki eri kokosia? Vai onko? Onko mitään informatioo mikä "prikka" tulisi mihinkin ja miten päin?
apua...
Ei pitäis ruveta hommiin jos ei tiedä mitä tekee...
Eli otin koneiston irti niin että se meni halki, enkä koko pakettina, niin kuin olisi pitänyt. Ongelma on nyt se, että siellä on niitä pieniä prikkoja. Ja ne on aivan sekaisin, eli en tiedä mistä on mikin. Onko mulla enää mahdollisuuksia saada niitä oikeille paikoilleen? Ne taitaa olla kaikki eri kokosia? Vai onko? Onko mitään informatioo mikä "prikka" tulisi mihinkin ja miten päin?
apua...
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Ei homma ole vielä mennyt mahdottomaksi.
Jos vaan kaikki osat ovat tallella, no ruvetaas etsimään kuvatusta sulle mitä missäkin on.
Oliko kyseessä 2.0t pata..?
Ja ne "lautaset" toimivat takaiskuventtiilin tavoin siellä matolaatikossa.
Toiseen suuntaan kuristavat öljyvirtausta, ja toiseen suuntaan öljy virtaa
melko esteettä.
Eli aina lautasen sisäpuoli tulee ehjää tiivistävää pintaa vasten,saman lailla
jos laitat esim ruokalautasen nurin päin pöydälle.
ja jos kolo on toisella puolen halki niin kupin ulkonema tulee halkeamaa päin.
Katso kuvaa niin ymmärrät...
http://townsendimports.com/Web/transmis ... lldisc.htm
*oliko liian epäselvästi kerrottu*
Ja sitten itse asiaan....
Laatikko GAT4301 GA74307
26.470 0,6mm 0.8mm
26.916 1.7mm 1.7mm
26.912 0.6mm 0.6mm
26.460 0.8mm 0.8mm
26.640 0.8mm 0.8mm
26.750 0.7mm 0.7mm
26.830 0.6mm 0.6mm
26.908 1.4mm 1.4mm
Ja kuvat löytyvät täältä JUS:in linkistä.....
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/ZF1050000116.pdf
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/ZF1050000032.pdf
Ja PRO CAR SERVICEN pojilta löytyvät opukset josta löytyvät eri
versioiden "lautasten" koot, muistaakseni ovat ihan yhdellä tai kahdella
sivulla.
Joten he varmaankin "pientä" korvausta vastaan luovuttavat kopion näistä sivuista.
Ja kuvathan sinulla jo on.
Ja digitaalisella työntömitalla voit mitata, ja kaikkein pienemmät reiät
voit mitata esim käyttämällä poranterää tulkkina.
Näitä kun löytynee dremelin laatikosta..
Jos vaan kaikki osat ovat tallella, no ruvetaas etsimään kuvatusta sulle mitä missäkin on.
Oliko kyseessä 2.0t pata..?
Ja ne "lautaset" toimivat takaiskuventtiilin tavoin siellä matolaatikossa.
Toiseen suuntaan kuristavat öljyvirtausta, ja toiseen suuntaan öljy virtaa
melko esteettä.
Eli aina lautasen sisäpuoli tulee ehjää tiivistävää pintaa vasten,saman lailla
jos laitat esim ruokalautasen nurin päin pöydälle.
ja jos kolo on toisella puolen halki niin kupin ulkonema tulee halkeamaa päin.
Katso kuvaa niin ymmärrät...
http://townsendimports.com/Web/transmis ... lldisc.htm
*oliko liian epäselvästi kerrottu*
Ja sitten itse asiaan....
Laatikko GAT4301 GA74307
26.470 0,6mm 0.8mm
26.916 1.7mm 1.7mm
26.912 0.6mm 0.6mm
26.460 0.8mm 0.8mm
26.640 0.8mm 0.8mm
26.750 0.7mm 0.7mm
26.830 0.6mm 0.6mm
26.908 1.4mm 1.4mm
Ja kuvat löytyvät täältä JUS:in linkistä.....
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/ZF1050000116.pdf
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/ZF1050000032.pdf
Ja PRO CAR SERVICEN pojilta löytyvät opukset josta löytyvät eri
versioiden "lautasten" koot, muistaakseni ovat ihan yhdellä tai kahdella
sivulla.
Joten he varmaankin "pientä" korvausta vastaan luovuttavat kopion näistä sivuista.
Ja kuvathan sinulla jo on.
Ja digitaalisella työntömitalla voit mitata, ja kaikkein pienemmät reiät
voit mitata esim käyttämällä poranterää tulkkina.
Näitä kun löytynee dremelin laatikosta..
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ti Helmi 19, 2008 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Atuomaattilootan erikoisvika
Laitoin venakoneiston läjään vertaamalla pintoihin jääneisiin lautasten kuvioihin, mutta laitoin kaikki lautaset samoin päin, eli kovera puoli sitä "levyä" vasten. Voiko tämä rikkoa jotakin??? Uskaltaako ajaa???
Laatikko kuitenkin vaihtaa nyt todella paljon paremmin, eli löytää kolmosenkin ilman, että joutuu huudattamaan 5000 rpm. Eli toimii. Tosin kun paikallaan vaihtaa siirtää vaihteen valitsinta niin kierrokset putoaa hetkellisesti 500-600rpm, mistä moinen voisi johtua.
Sopiiko -90 vm ruiskun venttiilikoneisto -95 vm 2.3t:hen? Löytyisi tuollainen luovuttaja...
Kiitoksia.
Laatikko kuitenkin vaihtaa nyt todella paljon paremmin, eli löytää kolmosenkin ilman, että joutuu huudattamaan 5000 rpm. Eli toimii. Tosin kun paikallaan vaihtaa siirtää vaihteen valitsinta niin kierrokset putoaa hetkellisesti 500-600rpm, mistä moinen voisi johtua.
Sopiiko -90 vm ruiskun venttiilikoneisto -95 vm 2.3t:hen? Löytyisi tuollainen luovuttaja...
Kiitoksia.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon